Σούπερ μάρκετ: Άρχισαν ήδη οι ελλείψεις – Έρχεται κόλαση!

Σούπερ μάρκετ: Μετρούν τις πληγές τους οι βιομηχανίες του Θεσσαλικού Κάμπου. Οι πρώτες ελλείψεις στην αγορά. Aγώνας δρόμου για να αποκαταστήσουν τις ζημιές δίνουν τα εργοστάσια της περιοχής – Ποια έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Μάχη με το χρόνο προκειμένου να καθαρίσουν και να αποκαταστήσουν τις ζημιές στο εργοστάσιο της ΤΥΡΑΣ της Ελληνικά Γαλακτοκομεία δίνουν εργαζόμενοι και τεχνικά κλιμάκια τα τελευταία 24ωρα.

Οι ζημιές στο εργοστάσιο ανοικτά των Τρικάλων όπου παράγονται το σύνολο των τυροκομικών προϊόντων της εταιρείας και των προϊόντων γιαούρτης είναι μεγάλες και το εργοστάσιο έχει τεθεί εκτός λειτουργίας.

Από την άλλη το εργοστάσιο της Όλυμπος, που βρίσκεται στη Βιομηχανική Περιοχή της Λάρισας δεν έχει υποστεί σοβαρές ζημιές, ωστόσο κι αυτό δεν λειτουργεί αφού μέχρι και χθες δεν ήταν δυνατή η πρόσβαση σε αυτό.

«Είναι μάχη με το χρόνο. Οι ζημιές δεν μπορούν ακόμα να υπολογιστούν και αυτή τη στιγμή δεν είναι το μείζον για εμάς με δεδομένο ότι τα εργοστάσια μας είναι ασφαλισμένα σε κοινοπρακτικό σχήμα. Αυτό που έχει τεράστια σημασία για εμάς είναι να μην λείψουμε από την αγορά για μεγάλο διάστημα», λέει στο newmoney ο Πρόεδρος της Ελληνικά Γαλακτοκομεία κ. Δημήτρης Σαράντης.

Η έλλειψη ορισμένων προϊόντων της Ελληνικά Γαλακτοκομεία (Όλυμπος, Ροδόπη, Τυράς κοκ) πάντως από τα ψυγεία σούπερ μάρκετ είναι ήδη εμφανής καθώς από τη μία το απόθεμα των φρέσκων προϊόντων τελειώνει, από την άλλη γίνεται «σφικτή» διαχείριση σε αυτά με πιο μακρά διάρκεια.

«Ελπίζω στο τέλος της επόμενης εβδομάδας το εργοστάσιο της Τυράς να είναι σε θέση να ξαναπάρει μπροστά», λέει ο κ. Σαράντης.

«Προς το παρόν βγάζουμε λάσπες και καθαρίζουμε με κάθε δυνατό τρόπο και προσπαθούμε να αποκαταστήσουμε τα προβλήματα που τα περισσότερα σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ηλεκτρικής φύσεως. Ήδη έχουμε μεταφέρει μετασχηματιστές απ’ τη θυγατρική της Ρουμανίας», προσθέτει.

Το εργοστάσιο της Τυράς είναι πολύ κοντά στο σημείο όπου ο πορταϊκός ποταμός ενώνεται με τον Πηνειό. «Δεν έχουμε ξαναδεί κάτι τέτοιο», λέει ο κ. Σαράντης.

«Ευτυχώς όλοι, προσωπικό και συνεργάτες, είναι καλά. Αυτό είναι το σημαντικό. Το εργοστάσιο θα επανέλθει. Προσπαθούμε να το κάνουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται», συμπληρώνει.

Η πρόκληση είναι τεράστια για πολλές βιομηχανίες στην ευρύτερη περιοχή. Λίγο πιο πάνω απ’ το εργοστάσιο της Τυράς είναι το αντίστοιχο της LA Farm της οικογένειας Πλεξίδα αλλά και το τυροκομείο Διβάνη. Λίγο πιο βόρεια και δίπλα στον Πηνειό, έξω απ’ τη Μεγάρχη, η γαλακτοβιομηχανία Όμηρος της οικογένειας Γιανίτση.

Μεγάλο είναι το πλήγμα που δέχθηκαν δύο μεγάλες επιχειρήσεις επεξεργασίας, τυποποίησης και εξαγωγής τροφίμων της Λάρισας η Intercomm Foods της οικογένειας Σαϊτη, που έχει τις εγκαταστάσεις της στα Τέμπη, και η Del Monte στον Πλατύκαμπο.

Αμφότερες είναι από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές επιχειρήσεις της χώρας και με δεδομένο ότι ήταν κι αυτές είχαν ασφαλισμένες τις εγκαταστάσεις τους, το μείζον είναι ο χρόνος επαναλειτουργίας των μονάδων τους αφού ακόμα είναι μέσα στο νερό.

Ανάλογα προβλήματα, έχουν και άλλες βιομηχανικές μονάδες, όπως η Exalco, η βιομηχανία διέλασης αλουμινίου του Ομίλου Βιοκαρπέτ της οικογένειας Καντώνια.

Το ένα απ’ τα δύο εργοστάσια της εταιρείας, αυτό στη Βιομηχανική Περιοχή Κουλούρι Λάρισας ανέστειλε τη λειτουργία του προσωρινά καθώς υπέστη σημαντικές ζημιές.

Το δεύτερο που λειτουργεί πιο νότια, στην περιοχή της Νίκαιας λειτουργεί κανονικά. Γι αυτό και η διοίκηση του Ομίλου Βιοκαρπέτ ζήτησε χθες απ’ το Χρηματιστήριο Αθηνών την προσωρινή αναστολή της μετοχής της μέχρι την πλήρη εικόνα του μεγέθους των ζημιών.

Σούπερ μάρκετ: Ανυπολόγιστες οι ζημιές

Οι ζημιές για τις επιχειρήσεις στις περιοχές που «βούλιαξαν» είναι καθολικές. Τα επιμελητήρια Λάρισας, Καρδίτσας και Τρικάλων ακόμα δεν έχουν σαφή εικόνα αν και οι εκτιμήσεις είναι ιδιαίτερα υψηλές.

Εάν στην εξίσωση μπει βέβαια και η πρωτογενής παραγωγή μαζί με το ζωικό κεφάλαιο που χάθηκαν οι ζημιές πολλαπλασιάζονται για την ίδια την οικονομία.

Σημειωτέον πως η Θεσσαλία, η τρίτη μεγαλύτερη περιφέρεια της χώρας και με συμμετοχή στο συνολικό Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) της τάξεως του 5,2% (στοιχεία 2020), είναι από τους μεγαλύτερους τροφοδότες της χώρας σε αγροτικά προϊόντα, κρέας, γάλα, τυρί κ.ο.κ. Η συνολική αγροτική παραγωγή (κτηνοτροφική και γεωργική) της Θεσσαλίας αναλογεί στο 20% της πρωτογενούς παραγωγής της χώρας.

Σε κάποιους τομείς δε οι καλλιέργειες εκεί ήταν κρίσιμες για την εφοδιαστική αλυσίδα, όπως πχ το σκληρό σιτάρι το οποίο προμηθεύονταν οι μεγάλες εταιρείες ζυμαρικών εφαρμόζοντας μάλιστα προγράμματα συμβολαιακής γεωργίας.

Για τη «Μέλισσα Κίκιζας», το εργοστάσιο της οποίας βρίσκεται στη Λάρισα ο «πονοκέφαλος» είναι μεγάλος. Κύκλοι της εταιρείας έλεγαν χθες πως το εργοστάσιο δεν έχει πάθει ζημιά, ωστόσο το θέμα της πρώτης ύλης είναι αυτό που «καίει» τη βιομηχανία. Πρόθεση πάντως της εταιρείας της οικογένειας Κίκιζα είναι η υποστήριξη των παραγωγών με κλειστά συμβόλαια.

Επίσης η καταστροφή για τους μηλοπαραγωγούς της Αγιάς είναι τεράστια καθώς η κακοκαιρία χτύπησε την εποχή της συγκομιδής. Ανυπολόγιστες και οι ζημιές λίγο νοτιότερα, στη Ζαγορά του Πηλίου.

Χθες ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγορίν με ανακοίνωση του έθεσε ευθέως ζήτημα επιβίωσης ζητώντας να κινητοποιηθεί κάθε διαθέσιμος μηχανισμός αποκατάστασης του κεντρικού και αγροτικού δικτύου, προκειμένου να συγκεντρωθούν και να διακινηθούν όσα προϊόντα σώθηκαν από το μένος της κακοκαιρίας Daniel.

Σούπερ μάρκετ: Οι τιμές στα τρόφιμα σταθεροποιούνται αλλά δεν μειώνονται. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και οι κολοσσοί όπως Unilever και Nestle θα αναγκαστούν να προχωρήσουν σε προσφορές για να προσελκύσουν εκ νέου το καταναλωτικό κοινό. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Οι τεράστιες αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων και άλλων καθημερινών ειδών πρώτης ανάγκης πλησιάζουν στο τέλος τους εκτιμά η αρθρογράφος του Bloomberg Άντρεα Φέλστεντ επικαλούμενος τις μεγάλες εταιρείες του λιανεμπορίου και τις εταιρείες καταναλωτικών αγαθών.

Μια τέτοια εξέλιξη θα παρέχει φυσικά ανακούφιση στους καταναλωτές, αλλά για τα σούπερ μάρκετ και τους κατασκευαστές θα σημαίνει μια σειρά καινούργιων προκλήσεων.

Για παράδειγμα, η Unilever υπογράμμισε ότι βρέθηκε αντιμέτωπη με αύξηση των τιμών σε πρώτες ύλες ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ το β’ εξάμηνο της περιόδου 2023/2023 έναντι 1,6 δισ. ευρώ του α’ εξάμηνο της ίδιας περιόδου.

Μία από τις πρώτες ύλες αυτές ήταν το φοινικέλαιο, το οποίο χρησιμοποιείται στην παραγωγή προϊόντων προσωπικής φροντίδας, ομορφιάς και καθαρισμού.

Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν ακόμα πρώτες ύλες, όπως το κακάο, η ζάχαρη και ο καφές robusta, οι οποίες παραμένουν ακριβές. Όσον αφορά το καλάθι των γεωργικών προϊόντων της Nestle, το κόστος είναι κατά μέσο όρο 29% υψηλότερο σε σχέση με την περίοδο 2015 – 2019.

Υπάρχουν, παράλληλα, και ερωτήματα όσον αφορά την αυξομείωση των τιμών των σιτηρών, οι οποίες μπορεί να καταγράψουν σημαντική αύξηση λόγω της ακύρωσης της συμφωνίας της Μαύρης Θάλασσας.

Παρά τις πιέσεις αυτές, οι σημαντικές αυξήσεις με τις οποίες βρέθηκαν αντιμέτωποι οι καταναλωτές, θα μειωθούν.

Οι επιπτώσεις στην κερδοφορία των εταιρειών από τις υψηλότερες τιμές οφείλονταν σε μέτρα τα οποία έχουν ήδη ληφθεί.

Σύμφωνα με την αρθρογράφο Άντρεα Φέλστεντ, οποιεσδήποτε ανακατατάξεις στις τιμές θα περιοριστούν στο προσεχές μέλλον.

Τη στιγμή που οι τιμές έχουν αυξηθεί, ο αριθμός των προϊόντων τα οποία έχουν πωληθεί έχει μειωθεί, αφού οι καταναλωτές έχουν στραφεί σε φθηνότερα brands ή προτιμούν φθηνότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπως Aldi και Lidl.

Το φαινόμενο αυτό αναμένεται να περιοριστεί, με την Unilever να τονίζει πως παρατηρεί ανάκαμψη των πωλήσεων σε ορισμένους τομείς, λόγω της άρσης των πληθωριστικών πιέσεων.

Μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008, αρκετοί ήταν οι καταναλωτές οι οποίοι δεν επέστρεψαν στα γνωστά ονόματα της αγοράς και συνέχισαν να αγοράζουν μάρκες των σούπερ μάρκετ.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, οι εταιρείες αποφάσισαν να προχωρήσουν σε ειδικές προσφορές με στόχο την αύξηση της ζήτησης.

Σύμφωνα με την Φέλστεντ, υπάρχουν σημάδια πως αυτό λαμβάνει χώρα και πάλι. Στη Βρετανία, τα deals τέτοιου είδους κατέγραψαν αύξηση για πρώτη φορά από τον Ιούλιο του 2021, βάσει ανάλυσης της εταιρείας Kantar.

Εταιρείες όπως Danone και Nestle, παράλληλα, έχουν αυξήσει τις προσφορές, προσπαθώντας να προσελκύσουν περισσότερους καταναλωτές στις μάρκες τους.

Δεδομένης της μείωσης των πληθωριστικών πιέσεων, πολλά σούπερ μάρκετ όπως η βρετανική αλυσίδα Tesco, προσπαθούν να ασκήσουν πιέσεις στους προμηθευτές για μείωση των τιμών έτσι ώστε να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητά τους.

Πριν δύο χρόνια, η Walmart είχε αναφέρει πως θα χρησιμοποιήσει το μέγεθός της για να αντισταθεί στην αυξητική τάση των τιμών, κάτι το οποίο είναι πιθανό πως θα συνεχίσει να κάνει, έτσι ώστε να συγκρατήσει το ποσοστό των καταναλωτών τους οποίες προσέλκυσε κατά τη διάρκεια της κρίσης.

Στη Γαλλία, η Carrefour έχει αρχίσει να επεκτείνεται στην εγχώρια αγορά, εξαγοράζοντας τις μάρκες Cora και Match από τον όμιλο Louis Delhaize για 1,05 δισ. ευρώ.

Για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, η αύξηση των τιμών αποτελεί πρόβλημα, αλλά ο αποπληθωρισμός και η μείωση των τιμών σημαίνουν πως οι εταιρείες αυτές θα πρέπει να ανταγωνιστούν η μία την άλλη πολύ πιο σκληρά για να προστατεύσουν την κερδοφορία τους.

Στις εξαιρετικά ανταγωνιστικές αγορές της Βρετανίας και της Γαλλίας, οι αλυσίδες αυτές χρειάζονται μικρότερους «παίκτες» της αγοράς από τους οποίους θα μπορούν να αρπάξουν μερίδιο.

Στη Γαλλία, ο παίκτης αυτός είναι η Casino Guichard Perrachon η οποία αποκάλυψε καθαρές ζημιές του 1,3 δισ. και χρειάστηκε να διασωθεί από τον Τσέχο επενδυτή Ντάνιελ Κρετίνσκι.

Στη Βρετανία, οι Tesco και Sainsbury’s μπορούν να «επιλέξουν» από τις υπερχρεωμένες Asda, Morrison’s, Iceland και Waitrose.

Τέλος, εταιρείας όπως Aldi και Lidl θα προσπαθήσουν να μη χάσουν μερίδιο των πελατών τους οποίους προσέλκυσαν κατά τη διάρκεια της κρίσης κόστους διαβίωσης.

Αυτό, σύμφωνα με την αρθρογράφο, είναι κάτι το εξαιρετικά σημαντικό αφού, αν και οι καταναλωτές μπορεί να βλέπουν «φως στο τούνελ» όσον αφορά τον πληθωρισμό, για τις εταιρείες, ο ανταγωνισμός μόλις ξεκίνησε.

Σούπερ μάρκετ: Αδιανόητο αυτό που συμβαίνει – Δείτε τι σταμάτησαν να αγοράζουν οι Έλληνες

 

Μεγάλη αύξηση έχουν καταγράψει το τελευταίο διάστημα οι τιμές στα δημητριακά, στις μπάρες και στα μπισκότα με αποτέλεσμα πολλοί να περιορίζουν την κατανάλωση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα δημητριακά κατέγραψαν αύξηση 13,8% σε ετήσια βάση τον Απρίλιο.

Ωστόσο σύμφωνα με τον ΙΝΚΑ μόνο το τελευταίο 6μηνο έχουν αυξηθεί 20%.

Αρκετοί καταναλωτές προτιμούν να φτιάχνουν μπάρες και μπισκότα μόνοι τους στο σπίτι. Αφενός τα θεωρούν πιο υγιεινά διότι δεν περιέχουν μεγάλη ποσότητα ζάχαρης, αφετέρου είναι πιο οικονομικά.

Ενδεικτικά τιμές σε δημητριακά, μπάρες και μπισκότα:

Νιφάδες βρώμης (500γρ) ξεκινούν από 2,73 ευρώ και ξεπερνούν τα 5 ευρώ

Δημητριακά απλά (500γρ) 4,58 ευρώ

Δημητριακά σοκολατένια τα 375γρ 4,57 ευρώ τα 500γρ 5,44 ευρώ

Δημητριακά με φρούτα (600 γρ) 6,83 ευρώ

Μπάρες Δημητριακών 3,80 ευρώ

Μπάρες με μουσλι με μέλι 3,85 ευρώ

Μπάρες πρωτεΐνης η τιμή ξεκινά απο 3 ευρώ και πάνω η μία μπάρα

Μπισκότα οικογενειακή συσκευασία (3x225gr) είναι στα 2,90 ευρώ

Μπισκότα με Επικάλυψη Σοκολάτα Γάλακτος (2x200gr) κοστίζουν 3,47 ευρώ

Μπισκότα Χωρίς προσθήκη ζάχαρης (225gr) 1,34 ευρώ

Digestive Μπισκότα (2x250gr) 3,34 ευρώ

Μπισκότα Γεμιστά με Βανίλια (3x154gr) 4,14 ευρώ

Τέλος, σημειώνεται ότι σε τουλάχιστον 200 προϊόντα έρχονται νέες αυξήσεις τον Ιούνιο που θα φτάσουν μεσοσταθμικά το 6%, ενώ συνολικά από τις αρχές του χρόνου μέχρι και το τέλος Ιουνίου εκτιμάται ότι θα έχουν αυξηθεί οι τιμές σε τουλάχιστον 1.500 βασικά αγαθά.