Σούπερ μάρκετ: Έτσι θα μειώσετε τα έξοδα κάθε μήνα – 6+1 εύκολοι τρόποι

Σούπερ μάρκετ: Ερευνες σε όλον τον κόσμο καταλήγουν σε μερικές κινήσεις που μπορούν να κάνουν φθηνότερη την επίσκεψή μας στο σούπερ μάρκετ. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Υπάρχουν επτά τρόποι για να ξοδεύουμε λιγότερα σε είδη παντοπωλείου και παράλληλα να στρώνουμε με θρεπτικά γεύματα το οικογενειακό τραπέζι.

Ας δοκιμάσουμε μερικές από αυτές τις συμβουλές για να μειώσουμε το κόστος των αγορών μας στο σούπερ μάρκετ όταν ο πληθωρισμός ανεβάζει συνεχόμενα τις τιμές.

1. Να αναζητάμε τις προσφορές

Μερικοί από εμάς πάντα σνόμπαραν τις προσφορές, ενώ κάποιοι άλλοι είναι ήδη έμπειροι στο να χρησιμοποιούν κουπόνια και να εξετάζουν τα εβδομαδιαία φυλλάδια εκπτώσεων. Ποτέ δεν είναι αργά.

Τα περισσότερα σούπερ μάρκετ προσφέρουν εκπτώσεις σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες ειδών.

Για όσους ψωνίζουν διαδικτυακά υπάρχουν έξτρα κουπόνια στις online παραγγελίες ή μπορούμε να φιλτράρουμε τα προϊόντα με βάση τα προϊόντα που διατίθενται σε προσφορά.

Και φυσικά αν είμαστε τακτικοί πελάτες ενός συγκεκριμένου καταστήματος, ας βεβαιωθούμε ότι έχουμε κάνει την εγγραφή μας για τους πόντους ανταμοιβής που παρέχουν.

Μία έξυπνη στρατηγική είναι να βρίσκουμε τα προϊόντα σε προσφορά και μετά να τα εντάσσουμε στο πρόγραμμα γευμάτων της εβδομάδας.

Με αυτόν τον τρόπο δεν βάζουμε στο καλάθι τρόφιμα μόνο επειδή είναι σε προσφορά, αλλά παράλληλα ανανεώνουμε τις γευστικές επιλογές μας.

2. Να είμαστε επιλεκτικοί με τα προϊόντα

Διαχρονικά οι ειδικοί προτείνουν μία διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά. Αυτά τα τρόφιμα μπορεί να φαίνονται ακριβά, ειδικά αν επιλέγουμε βιολογικά.

Η επιλογή κατεψυγμένων, κονσερβοποιημένων ή αποξηραμένων φρούτων και λαχανικών είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να εξοικονομήσουμε χρήματα και να συνεχίσουμε μία διατροφή με πολύτιμα μέταλλα, φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικά.

Σημαντικό είναι επίσης να αναζητήσουμε επιλογές χωρίς πρόσθετα σάκχαρα και αλάτι.

Επιπλέον, κάποιες φορές την εβδομάδα αξίζει να δοκιμάζουμε να αλλάζουμε ένα πιο ακριβό φρούτο ή λαχανικό με κάτι φθηνότερο.

Για παράδειγμα το λάχανο, αντί μία έτοιμη πράσινη σαλάτα ή κατεψυγμένα μούρα αντί για φρέσκα σε ένα smoothie.

Ας φροντίσουμε να τρώμε πραγματικά αυτό που αγοράζουμε. Μπορούμε επίσης να δοκιμάσουμε να καταψύξουμε προϊόντα που δεν θα χρησιμοποιήσουμε όπως πιπεριές ή καρότα ή να προσθέσουμε οτιδήποτε πρόκειται να χαλάσει σε σούπες, τηγανητό ρύζι ή ομελέτες, ακόμα κι αν δεν το συνηθίζαμε μέχρι σήμερα.

7 εύκολοι τρόποι για να μειώσουμε τα έξοδα του σούπερ μάρκετ

3. Ας κατανοήσουμε τις ημερομηνίες λήξης

Οι ημερομηνίες που βλέπουμε στις συσκευασίες τροφίμων αντιπροσωπεύουν συχνά πρότυπα ποιότητας, όχι ασφάλεια. Ολοι είχαμε μία γιαγιά που πετούσε το φαγητό χωρίς να κοιτάξει την ημερομηνία λήξης, αρκεί να αποκτούσε περίεργη μυρωδιά ή γεύση, αλλά μόνο τότε.

Πιο συγκεκριμένα:

Ανάλωση κατά προτίμηση πριν από: Αυτή είναι μια ημερομηνία διασφάλισης ποιότητας και χρησιμεύει ως «πρόταση» για κατανάλωση την ημερομηνία που η γεύση και η ποιότητα του φαγητού είναι στο αποκορύφωμά τους. Δεν είναι ημερομηνία αγοράς ή ασφάλειας.

Κατανάλωση έως/ημερομηνία λήξης: Χρησιμοποιείται κυρίως για ευάλωτα τρόφιμα που πρέπει να καταναλωθούν μέχρι μια συγκεκριμένη ημερομηνία, αλλά όχι μετά από αυτήν, ακόμη και αν φαίνονται ή μυρίζουν καλά, καθώς θα μπορούσαν να προκαλέσουν τροφικές δηλητηριάσεις.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι αν περάσει μία ή δύο ημέρες από την ημερομηνία δεν σημαίνει ότι το τρόφιμο είναι επικίνδυνο. Αυτό όμως εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, οπότε καλό είναι να είμαστε πολύ προσεκτικοί.

4. Να αναθεωρήσουμε την «ευκολία»

Είναι αλήθεια ότι πολλές φορές πληρώνουμε ακριβά την ευκολία – όπως έτοιμες σαλάτες ή σάλτσες που είναι έτοιμες για χρήση.

Ωστόσο, μερικές φορές αυτά τα είδη είναι χρήσιμα αν πρόκειται να φάμε ένα σπιτικό γεύμα, αντί να ξαναπάρουμε φαγητό σε πακέτο ή να μην αξιοποιήσουμε υλικά που έχουμε στο ψυγείο μας.

Ολοι χρειαζόμαστε λίγη έξτρα βοήθεια τις μέρες που γυρίζουμε σπίτι κουρασμένοι και μερικές φορές το κόστος των ψιλοκομμένων λαχανικών ή μιας σάλτσας σε βάζο δεν είναι πολύ πιο ακριβό.

Είναι ωφέλιμο όμως να βεβαιωθούμε ότι επιλέγουμε αυτή την ευκολία με σύνεση και τη χρησιμοποιούμε προς όφελός μας για να εξοικονομήσουμε χρήματα, μαγειρεύοντας περισσότερο στο σπίτι αντί για άλλο ένα πακέτο φαγητό απ’ έξω.

5. Να ελέγχουμε τις τιμές μονάδας

Η τιμή μονάδας βρίσκεται στο ράφι δίπλα στην τιμή του προϊόντος και μας επιτρέπει να συγκρίνουμε καλύτερα τα μεγέθη, τις τιμές και τις διαφορετικές μάρκες.

Ας υποθέσουμε ότι παίρνουμε συσκευασμένα μήλα κάθε εβδομάδα. Ισως είναι λογικό να αγοράσουμε τη μεγαλύτερη συσκευασία, η οποία θα κοστίζει περισσότερο εκείνη τη στιγμή, αλλά θα είναι φθηνότερη ανά κιλό από τη μικρότερη. Οι τιμές μονάδας δείχνουν το κόστος με βάση το βάρος και τα μικρότερα μεγέθη κοστίζουν περισσότερο.

6. Ας δοκιμάσουμε νέες πηγές θρεπτικών συστατικών

Τρόφιμα πλούσια σε πρωτεΐνες όπως το κρέας, τα πουλερικά και τα θαλασσινά τείνουν να είναι μερικά από τα πιο ακριβά τρόφιμα στα καλάθι μας.

Είναι αλήθεια ότι πολλές φυτικές πρωτεΐνες, όπως τα όσπρια και το τόφου, είναι φθηνότερες από το κρέας. Δοκιμάζοντας ένα ή δύο γεύματα χωρίς κρέας μπορεί να μας βοηθήσει να εξοικονομήσουμε χρήματα χωρίς να στερηθούμε βασικά συστατικά από το διαιτολόγιό μας.

7. Να έχουμε φτιάξει ένα πλάνο διατροφής της εβδομάδας

Δεν είναι πάντα εύκολο, αλλά ο προγραμματισμός μας βοηθά να εξοικονομήσουμε χρήματα με πολλούς τρόπους.

Η δημιουργία μιας λίστας τροφίμων μάς βοηθά να αποφύγουμε παρορμητικές αγορές που στο τέλος ανεβάζουν τον λογαριασμό. Σύμφωνα με τους ερευνητές είναι πιο πιθανό να χρησιμοποιήσουμε αυτό που αγοράζουμε όταν μπορούμε να το συνδυάσουμε με κάτι που έχουμε ήδη.

Δηλαδή: Δεν αγοράζουμε κουβερτούρα αν δεν έχουμε ήδη τα υπόλοιπα υλικά για να φτιάξουμε ένα κέικ σοκολάτας.

Με τον ίδιο τρόπο, αγοράζουμε ντομάτες για να φτιάξουμε σάλτσα ενώ έχουμε ήδη ζυμαρικά στο ντουλάπι μας. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι, κατά μέσο όρο, τα νοικοκυριά πετούν περίπου το 30% των τροφίμων που αγοράζουν. Κι αυτό είναι αρκετό να μας πείσει για ένα πλάνο αγορών.

Δεν χρειάζεται να είναι περίπλοκο, αλλά το να έχουμε γράψει τι θα φάμε μέσα στην εβδομάδα και στη συνέχεια να αγοράσουμε αυτά τα συστατικά είναι μια εξαιρετική στρατηγική που θα μας βοηθήσει να εξοικονομήσουμε χρήματα, να μην πετάξουμε φαγητό και θα μας απαλλάξει από το άγχος «τι να μαγειρέψω απόψε».

Σούπερ μάρκετ: Η μεγάλη αλλαγή στα ράφια – Τι θα δούμε να γράφεται

Σούπερ μάρκετ: Τις Υπουργικές αποφάσεις για την εφαρμογή των μέτρων κατά της ακρίβειας υπέγραψε ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών που λαμβάνει η Κυβέρνηση για την προστασία των καταναλωτών από τις έντονες πληθωριστικές πιέσεις.

Ειδικότερα, ο Υπουργός Ανάπτυξης προχώρησε στην υπογραφή τριών Υπουργικών Αποφάσεων:

Πρωτοβουλία «Μόνιμη μείωση τιμής» με ειδική σήμανση

Στη σχετική Υπουργική Απόφαση περιγράφεται η διαδικασία αποστολής των εγγράφων δεσμεύσεων από τις επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων στο Υπουργείο Ανάπτυξης καθώς και η ειδική σήμανση των προϊόντων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία.

Οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων που θα συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» θα πρέπει να αποστείλουν μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2023 την έγγραφη δέσμευση στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης θα λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19/9/23.

Ορίζεται ότι τα σούπερ μάρκετ θα πρέπει να τοποθετήσουν στο ράφι με τα προϊόντα μειωμένης τιμής ειδικό σήμα που φέρει συγκεκριμένες επισημάνσεις και προδιαγραφές, όπως περιγράφονται στη νέα Υπουργική Απόφαση.

Η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (Δ.Ι.Μ.Ε.Α.) είναι η αρμόδια υπηρεσία για την επιβολή κυρώσεων, σε περίπτωση που κάποια εταιρεία δηλώσει ψευδώς ότι προχώρησε σε μείωση τιμής. Υποχρέωση ανακοίνωσης από τα σούπερ μάρκετ στο Υπουργείο Ανάπτυξης των ανατιμήσεων σε προϊόντα απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή προϊόντα υψηλής ζήτησης

Στην Υπουργική Απόφαση καθορίζονται οι κατηγορίες των προϊόντων για τα οποία προβλέπεται ανακοίνωση ανατιμήσεων από τα σούπερ μάρκετ που ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 90.000.000 ευρώ και περιγράφεται η διαδικασία αποστολής τους στο Υπουργείο Ανάπτυξης.

Οι ανακοινώσεις για οποιαδήποτε αύξηση τιμής σε προϊόντα που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή προϊόντα υψηλής ζήτησης θα αποστέλλονται στο Υπουργείο Ανάπτυξης κάθε Τρίτη, έως τις 15:00.

Σε περίπτωση που ο υπόχρεος αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν προσκομίζει τα στοιχεία επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50.000 ευρώ από τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (Δ.Ι.Μ.Ε.Α.).

Στην Υπουργική Απόφαση καθορίζονται οι κατηγορίες των οπωροκηπευτικών προϊόντων για τις οποίες προβλέπεται ανακοίνωση λιανικών τιμών πώλησης στο Υπουργείο Ανάπτυξης

Οι ανακοινώσεις των ενδεικτικών λιανικών τιμών πώλησης των οπωροκηπευτικών προϊόντων θα αποστέλλονται κάθε Τρίτη, στις 09:00 μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-katanalotis.gr.

Το Υπουργείο Ανάπτυξης μπορεί να ανακοινώνει το εύρος των τιμών που επικρατούν στα καταστήματα είτε μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e- katanalotis, είτε στη σελίδας της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου.

Σούπερ μάρκετ: Τραγωδία! Δείτε τι γίνεται στα ράφια

Πώς διαμορφώνονται οι τιμές στην Ελλάδα. Η εικόνα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τι έδειξε μελέτη του ΙΕΛΚΑ για τις τιμές. Η σύγκριση γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα. Eurostat: Στο 3,5% ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Αύγουστο.  Στο 5,2% στην Ευρωζώνη. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Χαμηλότερα σε σχέση με βασικές ευρωπαϊκές αγορές (Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία, Ισπανία) κινούνται στην Ελλάδα οι τιμές ενός τυπικού καλαθιού προϊόντων σούπερ μάρκετ ενός νοικοκυριού, αλλά υψηλότερα σε σχέση με την Πορτογαλία, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα μελέτης του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Η μελέτη του ΙΕΛΚΑ συγκρίνει τιμές που βασίζονται σε στοιχεία από πλατφόρμες σύγκρισης τιμών σε κάθε χώρα, αλλά και σε τιμοληψίες από αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε τυπικό καλάθι προϊόντων του νοικοκυριού του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σούπερ μάρκετ) στην Ελλάδα, τον Σεπτέμβριο 2023 και αντίστοιχα στην Γαλλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ισπανία, στην Ιταλία και στην Πορτογαλία.

Σημειώνεται ότι η σύγκριση τιμών γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα.

Αναλυτικότερα, συγκρίθηκαν οι τιμές σε συνολικά 44 κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα 20 υποκατηγορίες προϊόντων που συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι αγορών, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί στη συγκεκριμένη επαναλαμβανόμενη έρευνα από το 2012 έως σήμερα.

Επιπλέον, 19 υποκατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού από τον Νοέμβριο 2022 και πέντε επιπλέον υποκατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού από τον Μάρτιο 2023.

Αυτές οι υποκατηγορίες προϊόντων εξετάζονται από ένα σημαντικό δείγμα άνω των 5.000 τιμών προϊόντων και 30 διαφορετικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ στις έξι χώρες συνολικά, για να υπολογισθούν οι μέσες τιμές με δειγματοληψίες από έγκυρα site σύγκρισης τιμών σε Ελλάδα και εξωτερικό, αλλά και από αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Τα στοιχεία περιλαμβάνουν τόσο τιμές προϊόντων σε προσφορά, όσο και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε κάθε χώρα.

Ειδικότερα, η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι τρεις ευρωπαϊκές χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα (18% η Γαλλία, 11% το Ηνωμένο Βασίλειο, 12% η Ιταλία), η Ισπανία είναι στα ίδια επίπεδα με την Ελλάδα, ενώ η Πορτογαλία είναι φθηνότερη κατά 6% με την Ελλάδα.

Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα για να γίνουν αντιληπτές οι πραγματικές τιμές των προϊόντων σούπερ μάρκετ.

Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση δείχνει ότι οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα και συγκεκριμένα η Γαλλία κατά 26%, το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 20%, η Ιταλία κατά 20%, η Ισπανία κατά 7%, ενώ η Πορτογαλία παραμένει φθηνότερη κατά 5%.

Αυτό, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, είναι αποτέλεσμα της διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ είναι 13%.

Ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από το Ηνωμένο Βασίλειο (0% ή 5%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.

Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24% στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%.

Σημειώνεται ότι η επίδραση ειδικών φόρων κατανάλωσης (πχ καφές) δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί στα παραπάνω στοιχεία.

Πέρα από τον ΦΠΑ, παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι:

  • Φυσικές καταστροφές λόγω της κλιματικής αλλαγής
  • Η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης και τα αντίστοιχα κόστη
  • Το κόστος ενέργειας και μεταφορών
  • Η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (πχ οδικό δίκτυο, νησιά κλπ)
  • Το μέγεθος της αγοράς και αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των προϊόντων
  • Το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών σε σχέση με τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες παρασκευής τους
  • Τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία)
  • Η παραγωγικότητα της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου σε κάθε χώρα
  • Οι καταναλωτικές συνήθειες και η αγοραστική δυνατότητα σε κάθε χώρα
  • Το ύψος της φορολογίας σε κάθε χώρα.