Σούπερ μάρκετ: «Χρυσάφι» για γνωστή αλυσίδα – Ανησυχία σε Σκλαβενίτη, Κρητικό

Σούπερ μάρκετ: Μερίδα από τα απίστευτα κέρδη της αγοράς των σούπερ μάρκετ έχει κατακτήσει μεγάλη αλυσίδα, προκαλώντας μεγάλο προβληματισμό στους ανταγωνιστές της! Διαβάστε όλες τις εξελίξεις στο xristika.gr

Πάνω από τον μέσο όρο της αγοράς κινείται ο τζίρος της αλυσίδας My market φέτος – θυμίζουμε ότι στο α’ εξάμηνο ο κλάδος εμφάνιζε ανάπτυξη 1,1% σύμφωνα με τη NielsenIQ – μία επίδοση που κρίνεται άκρως ικανοποιητική αν σκεφτούμε ότι ακολουθεί μία χρονιά όπου τα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα «έτρεξαν» με σχεδόν διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης.

Θυμίζουμε ότι συνολικά οι ενοποιημένες πωλήσεις της Metro ΑΕΒΕ (στην οποία ανήκουν τα My market) ενισχύθηκαν πέρυσι σε ποσοστό 5,6% -φθάνοντας τα 1,335 δισ. Ευρώ σε μία χρονιά κατά την οποία ο κλάδος του cash & carry επλήγη σημαντικά από την καθίζηση της κατανάλωσης στο κανάλι του HoReCa.

Σε ό,τι αφορά την κερδοφορία του ομίλου, αυτή διαμορφώθηκε σε 22 εκατ. ευρώ από 9,5 εκατ. το 2019, σημειώνοντας αύξηση 131,6%.

Αναφορικά με τις επενδύσεις, αυτές αναμένεται να κινηθούν και φέτος στα επίπεδα του 2020, δηλαδή πέριξ των 25 εκατ. ευρώ, οι οποίες αφορούν μεταξύ άλλων σε άνοιγμα νέων καταστημάτων, ανακαινίσεις υφιστάμενων, ανανέωση στόλου οχημάτων κ.ά.

Σούπερ μάρκετ: Επέκταση στην Ήπειρο

Σχετικά με το δίκτυο καταστημάτων της αλυσίδας My market θυμίζουμε ότι φέτος έχουν ανοίξει ήδη δύο νέα καταστήματα στην Πυλαία Θεσσαλονίκης και στον Άγιο Δημήτριο, ενώ για τις 17 Σεπτεμβρίου είναι προγραμματισμένα τα εγκαίνια του τρίτου και τελευταίου για φέτος νέου καταστήματος στην Άρτα (σε κεντρικό σημείο στην Αλεξάνδρου Ζάρα 57).

Πρόκειται για το πρώτο της αλυσίδας στην συγκεκριμένη περιοχή, το οποίο έρχεται να προστεθεί στα 4 των Ιωαννίνων και το 1 της Πρέβεζας που διαθέτει στην περιφέρεια της Ηπείρου.

Αναφορικά με το νέο κατάστημα που επρόκειτο να ανοίξει φέτος στην Ομόνοια, κατά πάσα πιθανότητα, το opening θα γίνει στις αρχές του 2022.

Σούπερ μάρκετ: Έρχονται τα «My market Speedy»

Τέλος, σχετικό με το νέο εγχείρημα του ομίλου Παντελιάδη, την είσοδο ουσιαστικά, στον τομέα των convenience stores με το άνοιγμα του πρώτου My Market Speedy στην Κυψέλη τον περασμένο Μάιο, το feedback που έχει πάρει η διοίκηση είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό.

Μολονότι άνοιξε – εν γνώση της διοίκησης – σε μία περιοχή η οποία θα εμφάνιζε μειωμένη κίνηση μέσα στο καλοκαίρι, εντούτοις δόθηκε η ευκαιρία να δοκιμαστεί πιο άνετα η λειτουργία του συγκεκριμένου concept για να διορθωθούν όσα κακώς κείμενα και πλέον με την σταδιακή επιστροφή του κόσμου από τις διακοπές του στην πρωτεύουσα, έχει ήδη αυξηθεί η κινητικότητα στο κατάστημα. Σημειώνεται εξάλλου ότι βρίσκεται σε κομβικό σημείο, κοντά στα δικαστήρια της Ευελπίδων.

Εάν όλα εξελιχθούν βάση των προσδοκιών της διοίκησης, αναμένεται την επόμενη χρονιά να ανοίξουν ακόμη 1-2 καταστήματα αυτού του τύπου.

Σούπερ μάρκετ: Τι ψωνίζουν εμβολιασμένοι και ανεμβολίαστοι στην Ελλάδα

Την ώρα που η χώρα έχει χωριστεί σε εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους με τα νέα μέτρα, μια έρευνα δείχνει πως αντιμετωπίζουν ως καταναλωτές οι δυο κατηγορίες την πανδημία με τα αποτελέσματα να είναι απίστευτα κυριολεκτικά!

Σημαντικές διαφορές στις καταναλωτικές συνήθειες μεταξύ εμβολιασμένων και μη, καταδεικνύει έρευνα που πραγματοποίησε το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών).

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η μεγαλύτερη διαφοροποίηση ανάμεσα στις δύο ομάδες καταγράφεται στο αίσθημα ασφάλειας σε σχέση με την κυκλοφορία. Το 66% των μη εμβολιασμένων θεωρούν ότι είναι ασφαλές να κυκλοφορούν έξω όπως πριν, ενώ μόλις το 23% των εμβολιασμένων πιστεύει το ίδιο.

Πρακτικά στο κοινό των εμβολιασμένων εξακολουθεί να κυριαρχεί η ανησυχία σε σχέση με την εξάπλωση του ιού σε πολύ μεγάλο ποσοστό.

Το κοινό των μη εμβολιασμένων η πλειοψηφία φαίνεται να υιοθετεί συμπεριφορές κυκλοφορίας σαν να μην υπάρχει η πανδημία, αλλά μία σημαντική μειοψηφία (1 στους 3) ανησυχεί, κάτι που ενδεχομένως σημαίνει ότι έχουν μεγαλύτερες φοβίες για τον εμβολιασμό, παρά για την πανδημία.

Αντίστοιχη εικόνα καταγράφεται και σε σχέση με τα μέτρα προστασίας στα καταστήματα σούπερ μάρκετ, με 1 στους 2 εμβολιασμένους να θεωρούν τα μέτρα υπερβολικά και μόλις 1 στους 8 μη εμβολιασμένους να έχει την ίδια άποψη. Σημειώνεται ότι εξακολουθεί να ισχύει ο περιορισμός πρόσβασης 1 ατόμου ανά 16 τ.μ. κάτι που εξακολουθεί να μειώνει τη μέγιστη δυνατότητα εξυπηρέτησης των καταστημάτων και να δημιουργεί ουρές τις ώρες αιχμής.

Η μεγαλύτερη ανησυχία του εμβολιασμένου κοινού αποτυπώνεται και στο ότι το 47% των εμβολιασμένων προσπαθεί να κάνει γρήγορα τις αγορές του στο σούπερ μάρκετ, έναντι μόλις 19% του μη εμβολιασμένου. Το 33% του εμβολιασμένου κοινού επίσης δηλώνει ότι απολυμαίνει τα προϊόντα πριν τα βάλει στο σπίτι, έναντι 13% του μη εμβολιασμένου.

Αντίστοιχα, το 32% του εμβολιασμένου κοινού δηλώνει ότι αποφεύγει τα χύμα προϊόντα έναντι 17% των μη εμβολιασμένων.

Σε σχέση με τις ηλεκτρονικές αγορές, καταγράφεται διπλάσιο ποσοστό στο κοινό των εμβολιασμένων το οποίο προτίθεται να αγοράσει εξ αποστάσεως τρόφιμα με 14% έναντι 6% των μη εμβολιασμένων. Επίσης, σε σχέση με τις «εθνοκεντρικές τάσεις» και στα δύο κοινά εξακολουθούν να καταγράφονται υψηλά, με εντονότερες στο μη εμβολιασμένο κοινό με 80% έναντι 70%.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, η επιστροφή στην κανονικότητα σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες είναι δεδομένο ότι θα διαρκέσει αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα. Συγκεκριμένα, μία σειρά συνηθειών που υιοθετήθηκαν λόγω της εμφάνισης της κρίσης του COVID-19 αναμένεται να διατηρηθούν από μεγάλες ομάδες των καταναλωτών (το 2022 ή και να μην σταματήσουν ποτέ).

Ειδικότερα, 2 στους 3 εμβολιασμένους (ποσοστό 67%) θα συνεχίσουν να προσπαθούν να επισκεφθούν το κατάστημα ημέρες και ώρες χωρίς κίνηση, έναντι του 38% των μη εμβολιασμένων.

Το 55% των εμβολιασμένων θα συνεχίσει να αποφεύγει ουρές και άλλα σημεία συνωστισμού μέσα στο κατάστημα.

Μόλις το 28% από τους μη εμβολιασμένους δηλώνει το ίδιο.

Ένας στους πέντε εμβολιασμένους δηλώνει ότι θα συνεχίσει να φοράει μάσκα στα καταστήματα τροφίμων ακόμα και την επιστροφή στην κανονικότητα.

Ποσοστό 8% των μη εμβολιασμένων δηλώνει το ίδιο.

Αναφορικά με την επίδραση που έχει η επιδημιολογική εικόνα των καταστημάτων στην απόφαση των καταναλωτών να αγοράσουν από αυτά, φαίνεται ότι είναι σημαντικά εντονότερη η επιθυμία του εμβολιασμένου κοινού (το οποίο σημειώνεται και πάλι ότι αποτελεί το 68% του συνόλου) να είναι εμβολιασμένο το προσωπικό του καταστήματος, με το 71% να δηλώνει ότι είναι αρκετά ή πολύ σημαντικός παράγοντας για να επισκεφθούν ένα κατάστημα τροφίμων.

Ίδιο ποσοστό 71% δηλώνει ότι επιθυμεί το προσωπικό των καταστημάτων τροφίμων να υποβάλλεται σε σελφ-τεστ.

Τα αντίστοιχα ποσοστά στο κοινό των μη εμβολιασμένων είναι μόλις 14% για τον εμβολιασμό του προσωπικού και 44% για την υποβολή σε σελφ-τεστ.

Σούπερ μάρκετ: Ποιο προϊόν αγόρασαν περισσότερο οι Έλληνες

Παράλληλα, η πανδημία άνοιξε την όρεξη των καταναλωτών για τοπικά προϊόντα τα οποία αύξησαν τη δύναμη τους στο καλάθι κατά 6 μονάδες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Αυτό προκύπτει από στοιχεία της Nielsen σύμφωνα με τα οποία διαφαίνεται μια τάση, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς όπου έχει δημιουργηθεί και το κίνημα των “locavore”, οι καταναλωτές να στρέφονται στα τοπικά προϊόντα.

Και όταν λέμε τοπικά προϊόντα, αυτό δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη ότι προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα γενικά και αόριστα.

Η επιλογή ενός τοπικού προϊόντος πηγαίνει σε επίπεδο περιοχής, δηλαδή προτιμούν Κρητικά, Ναξιώτικα, κ.λ.π. και ψάχνουν για μεγιστοποίηση της αξίας με την τιμή να παραμένει σημαντικός παράγοντας αλλά όχι ο μοναδικός.

Με απλά λόγια οι καταναλωτές αναζητούν φθηνότερες τιμές αλλά την ίδια ώρα εμφανίζονται διατεθειμένοι -όταν έχουν τη δυνατότητα- να πληρώσουν παραπάνω για κάτι που εγγυάται καλύτερη ποιότητα.

Αυτός ίσως να είναι ένας από τους βασικούς λόγους που καταγράφεται νέα υποχώρηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (PL) και των προϊόντων που φέρουν το brand του σούπερ μάρκετ. Οι πωλήσεις τους μειώθηκαν κατά 15,4% ενώ μόνο το 37% των καταναλωτών δηλώνει ότι επιλέγει πάντα PL.

Βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι οι καταναλωτές δεν είναι ευαίσθητοι στο θέμα των τιμών.

Αντιθέτως, σύμφωνα με τους αναλυτές της Nielsen, όσο αβέβαιο είναι το περιβάλλον -η καταναλωτική εμπιστοσύνη έχει υποχωρήσει κατά 14 μονάδες μέσα στο 2020- τόσο υψηλότερη είναι η ευαισθησία στη μεταβολή των τιμών.

Το 66% των καταναλωτών δηλώνει πως γνωρίζει σχεδόν όλες τις τιμές των προϊόντων που αγοράζει, το 56% από 51% το 2019, αγοράζει τα απαραίτητα έχοντας μειώσει τις πολυτέλειες, ενώ το 16% αυτών, δηλαδή 2 μονάδες περισσότερο από το 2019, αγοράζει μεγαλύτερες ποσότητες ή πολυσυσκευασίες για να επωφεληθεί από τις προσφορές.

Από την άλλη πλευρά πάντως το ποσοστό των καταναλωτών που μετακινείται σε φθηνότερες μάρκες υποχώρησε πέρυσι στο 23% από 27% που ήταν το 2019.

Η ουσία για τους προμηθευτές και τους παραγωγούς προϊόντων είναι πως για κάθε 1% αύξηση της τιμής των βασικών ειδών που πωλούν τα σούπερ μάρκετ καταγράφεται μείωση 2,5% στον όγκο πωλήσεων.

Ο συγκεκριμένος δείκτης, που δείχνει πόσο αρνητικά μεταβάλλεται ο όγκος από μια μεταβολή στην τιμή, ήταν στο 3,2 κατά την προ covid περίοδο δείχνοντας ότι η εγχώρια αγορά είναι οριακά πιο ανελαστική σε σχέση με πριν.

Πάντως η προωθητική ένταση -δηλαδή το σύνολο των πωλήσεων που έγινε υπό προώθηση- μειώθηκε στο πρώτο lockdown. Στη μετά lockdown περίοδο στα τρόφιμα οι προωθητικές ενέργειες αγγίζουν το 39%.

Δηλαδή 4 στα 10 προϊόντα πωλούνται υπό προώθηση ενώ στα ποτά, αναψυκτικά, αφεψήματα, κ.λ.π. η προωθητική ένταση έφθασε στο 80,2% δηλαδή -3,3 μονάδες.