Σούπερ μάρκετ: Αυτό είναι ντροπή – Δείτε τι βρήκαν οι πελάτες

Σούπερ μάρκετ: Οι καταναλωτές βλέπουν σε αρκετά προϊόντα τις ανατιμήσεις να συνεχίζονται. Παρά τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης για τουλάχιστον σταθερές τιμές, η ακρίβεια συνεχίζει να καλπάζει. Ποια προϊόντα καταγράφουν αυξήσεις. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Η ακρίβεια στα τρόφιμα επιμένει παρά το γεγονός ότι ο πληθωρισμός τον Μάρτιο του 2023 υποχώρησε στο 4,6% σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΛΣΤΑΤ.

Στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά καταγράφηκε αύξηση 14,3% σε ετήσια βάση λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα, ψάρια, γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα, λαχανικά, ζάχαρη σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.

Αναλυτικά σε ετήσια βάση, μεταξύ Μαρτίου 2022 και Μαρτίου 2023 οι κυριότερες αυξήσεις καταγράφηκαν:

Γαλακτοκομικά και αυγά: 23,1%

Κρέατα (γενικά): 19,8%

Έλαια και Λίπη: 17,5%

Ψωμί και Δημητριακά: 15,6%

Καφές- Κακάο- Τσάι: 14%

Λοιπά τρόφιμα: 13,5%

Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμοί φρούτων: 9,3%

Ζάχαρη- Σοκολάτες-γλυκά- παγωτά: 9,2%

Στο «ράφι» άλλωστε οι καταναλωτές βλέπουν σε αρκετά προϊόντα τις ανατιμήσεις να συνεχίζονται αν και σε μικρότερη ένταση σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες.

Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα πλέον διαπιστώνονται σε μεμονωμένες περιπτώσεις και μικρές μειώσεις σε συγκεκριμένους κωδικούς προϊόντων.

Άλλες βιομηχανίες τροφίμων επίσης προχωρούν σε αποκλιμάκωση τιμών μέσω προσφορών και προωθητικών ενεργειών σε προϊόντα τους.

Ενδεικτικό παράδειγμα, οι γαλακτοβιομηχανίες οι οποίες επιχειρούν να επιστρέψουν στους καταναλωτές μέρος των αυξήσεων με τις οποίες επιβαρύνθηκαν το προηγούμενο έτος καθώς όπως σημειώνουν, διαφαίνεται πλέον αποκλιμάκωση των τιμών των πρώτων υλών.

Έτσι αρκετές μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου, όπως ΔΕΛΤΑ, Κρι Κρι και Ελληνικά Γαλακτοκομεία έχουν ξεκινήσει προσφορές σε προϊόντα τους, ενώ κάποιες εξ αυτών και σε μειώσεις σε συγκεκριμένες συσκευασίες.

Σούπερ μάρκετ: Δείτε πόσο θα αυξηθούν κρέας, λάδι, γαλακτοκομικά

Αύξηση κατά 14,8% καταγράφηκε στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά σε ετήσια βάση τον Φεβρουάριο του 2023 σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ με τον πληθωρισμό την ίδια στιγμή στο 6,1%.

Οι ανατιμήσεις σε βασικές κατηγορίες τροφίμων, όπως δείχνουν τα στοιχεία επιμένουν ενώ σε γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη καθώς και στο κρέας καταγράφονται οι υψηλότερες μεταβολές τιμών σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2022.

Αναλυτικά οι ανατιμήσεις σε ετήσια βάση:

    • Γαλακτοκομικά και αυγά 25,2%
    • Έλαια και λίπη 22,9%
    • Κρέατα 20%
    • Ψωμί και δημητριακά 16,8%
    • Λοιπά τρόφιμα 13,1%
    • Καφές- κακάο- τσάι 13%
    • Ζάχαρη – σοκολάτες – γλυκά παγωτά 9,2%
    • Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά -χυμοί φρούτων 9%
  • Λαχανικά 8,6%

Επιπλέον από τη σύγκριση των δεικτών του Φεβρουαρίου 2023 με τον Ιανουάριο του 2023 προκύπτουν οι εξής μεταβολές στις τιμές της κατηγορίας των τροφίμων:

  • Λαχανικά νωπά: αύξηση 14,9%
  • Λαχανικά κατεψυγμένα: αύξηση 3,5%
  • Ελαιόλαδο: αύξηση 2,7%
  • Καφές: αύξηση 2,3%
  • Τυριά: αύξηση 2,1%
  • Μοσχάρι: αύξηση 1,9%
  • Χοιρινό: αύξηση 1,5%
  • Φρούτα νωπά 1,4%

Αντίθετα μείωση κατέγραψαν τα ζυμαρικά κατά 3,2% και τα λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα κατά 1,7%

Σούπερ μάρκετ: Πότε θα αρχίσουν να μειώνονται ξανά οι τιμές

Η ακρίβεια ειδικά στα βασικά είδη διατροφής παραμένει ένας άλυτος γρίφος για πολίτες και Πολιτεία. Το «αγκάθι» του Σούπερ μάρκετ αποδεικνύεται το χειρότερο όλων, με τους καταναλωτές να ζορίζονται να βγάλουν το μήνα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

αποκλιμάκωση των τιμών στην ενέργεια αυξάνουν τις προσδοκίες για μείωση για υποχώρηση του πληθωρισμού τους επόμενους μήνες, η οποία, μάλιστα, ενδεχομένως και να είναι ταχύτερη των εκτιμήσεων στην περίπτωση εκείνη που η τάση αυτή εδραιωθεί.

Παρόλα αυτά, εκείνο που συνεχίζει να τρομάζει είναι η ακρίβεια στα είδη σούπερ μάρκετ, που συνεχίζουν να… ίπτανται κάνοντας την ζωή των καταναλωτών εξαιρετικά δύσκολη.

Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι τον Φεβρουάριο θα υπάρξει μικρή ανάσχεση της ακρίβειας στα τρόφιμα και πιθανό να υποχωρήσει κάτω από το όριο του 15%, που βρίσκεται τους τελευταίους τρεις μήνες.

Βέβαια, και σημαντική επιβράδυνση να υπάρξει είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποτυπωθεί άμεσα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς και αυτό διότι η σύγκριση θα γίνεται με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι.

Σούπερ μάρκετ: Πότε θα έρθει η αποκλιμάκωση

Εκείνο που θα έχει ίσως αξία και θα δείξει μία τάση αποκλιμάκωσης, θα είναι η σύγκριση του επισκοπούμενο μήνα με τον αμέσως προηγούμενο.

Αν αυτό συμβεί, τότε αναμφίβολα θα πρόκειται για ένα σημάδι θετικό. Ωστόσο, αυτό είναι δύσκολο να συμβεί άμεσα και σε τέτοια ένταση που θα φέρει ουσιαστικά αποτελέσματα.

Αναλυτές αναφέρουν ότι πραγματική πτώση των τιμών θα πρέπει να αναμένεται μετά το Πάσχα, όταν και θα έχουν κεφαλαιοποιηθεί οι μειώσεις στις τιμές της ενέργειας και κυρίως φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος, όπου οι διαφορές είναι εξαιρετικά μεγάλες.

Ως εκ τούτου και με δεδομένου ότι αρχίζει πλέον και υπάρχει σαφής μείωση της κατανάλωσης σε όγκο, θεωρείται δεδομένο ότι η βιομηχανία, στα πλαίσια του ανταγωνισμού, θα προχωρήσει σε μειώσεις τιμών σε βασικά αγαθά.

Η αρχή εκτιμάται ότι θα γίνει από εκείνα τα προϊόντα, τα οποία είχαν σημειώσει σημαντική άνοδο όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα.

Σούπερ μάρκετ: Τρέχει με υψηλό ρυθμό ο δείκτης των τροφίμων

Βέβαια η αποκλιμάκωση θα είναι αργή και πάντα με την προϋπόθεση ότι οι τιμές στο μίγμα της ενέργειας θα διατηρηθούν τουλάχιστον στα σημερινά επίπεδα και δεν να υπάρξουν εκ νέου δυσάρεστες ανατροπές, όπως συνέβη για παράδειγμα στο τέλος του περασμένου καλοκαιριού, όταν και είχαν φανεί τα πρώτα σημάδια αποκλιμάκωσης των τιμών.

Τότε, λοιπόν, υπήρξε μεγάλη ανατροπή που έφερε και σημαντικές αυξήσεις κυρίως στα τρόφιμα που μέχρι τότε άντεχαν.

Για παράδειγμα, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή είχε διαμορφωθεί στα υψηλότερα επίπεδα τον περασμένο Ιούνιο στο 12,1%, ενώ ο δείκτης των τροφίμων ήταν λίγο υψηλότερος στο 12,6%.

Σήμερα που ο ΔΤΚ είναι στο 7%, ο Δείκτης των τροφίμων είναι στο 15,4%. Είναι πασιφανές ότι όπως καθυστέρησε η άνοδος των τροφίμων σε σχέση με τον Δείκτη, έτσι και η αποκλιμάκωση θα έρθει με καθυστέρηση.

Σούπερ μάρκετ: Σε κλοιό ακρίβειας τα νοικοκυριά – Για 18 ημέρες φτάνει το μηνιάτικο

Το χάσμα μεταξύ των καλύτερα αμειβομένων εργαζόμενων και των φτωχότερων ανοίγει, προχωράει η φτωχοποίηση, κι αυτό φαίνεται κι από την έρευνα του ΙΜΕ της ΓΣΕΒΕΕ είπε στην ΕΡΤ ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γιώργος Καββαθάς.

Πάνω από ένας στους δύο πολίτες (51,9%) εκτιμούν ότι η οικονομική τους κατάσταση θα επιδεινωθεί το 2023.

  • Αυτό που ανησυχεί τους πολίτες είναι οι αυξήσεις τιμών στην ενέργεια και στα είδη διατροφής.
  • 6 στα 10 νοικοκυριά δηλώνουν ότι το «Καλάθι του νοικοκυριού» δεν συγκράτησε τις τιμές.
  • Το μηνιάτικο φτάνει για να καλύψει τα βασικά έξοδα μόλις  18 ημερών, ενώ πέρυσι έφτανε για 19 ημέρες, είπε.

Από την έρευνα φαίνεται ότι το 11,9% των νοικοκυριών διαβιεί σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.

Ως καταλληλότερα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας:

  • Το 51,1% των νοικοκυριών θεωρεί πως είναι η αύξηση μισθών και συντάξεων.
  • Το 28,6% θεωρεί πως είναι η μείωση φόρων και τελών στα καύσιμα.

Έχουμε κάνει δύο μελέτες/έρευνες: Η πρώτη που αφορά στο κομμάτι των καταναλωτών δείχνει ότι η κατάσταση είναι αρκετά δύσκολη. Αυτό που μας λένε είναι ότι αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες κυρίως με τις ανατιμήσεις στα τρόφιμα.

Η δεύτερη έγινε σε στελέχη του λιανεμπορίου τροφίμων και της βιομηχανίας τροφίμων δείχνει ότι σε σχέση με τον Μάιο του 2022 έχει βελτιωθεί κάπως η οικονομική κατάσταση της χώρας, είπε στην ΕΡΤ ο Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) Λευτέρης Κιοσές.

  • Θεωρούν ότι και το 2023 θα είναι μια δύσκολη χρονιά για τις επιχειρήσεις λιανεμπορίου τροφίμων, είπε.

Η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων, 9 στις 10, έχουν απορροφήσει έστω ένα μέρος από τις ανατιμήσεις που έχουν λάβει από τους προμηθευτές. Ειδικότερα:

  • το 27 % έχει απορροφήσει έως 10%
  • το 42% έχει απορροφήσει 10 – 25%
  • το 20% έχει απορροφήσει 25 – 50%
  • το 12 % έχει απορροφήσει πάνω από 50%.

Θα υπάρξει πληθωρισμός και το 2023 αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα φτάσει στα επίπεδα του 2022, εκτίμησε.