Επιδόματα: «Ηλεκτροσόκ» για χιλιάδες δικαιούχους των επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ και του κοινωνικού τιμολογίου καθώς οι νέες αντικειμενικές φέρνουν… ψαλίδι! Διαβάστε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις…
Οι αλλαγές στις αντικειμενικές φέρνουν αλλαγές στα όρια των τεκμηρίων, σε μια σειρά από κοινωνικά επιδόματα, αλλά και στις γονικές παροχές. Ο υπολογισμός για όλα τα παραπάνω γίνεται με βάση την αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας που έχουν στην ιδιοκτησία τους οι φορολογούμενοι.
Μετά όμως από τις αλλαγές χιλιάδες φορολογούμενοι θα δουν χωρίς να έχει αλλάξει η περιουσία τους, να ξεπερνούν τα περιουσιακά όρια.
Αυτό σημαίνει ότι χιλιάδες θα κινδυνέψουν από το να πληρώσουν επιπλέον φόρο, μέχρι και να χάσουν μέρος ή ακόμα και το σύνολο κάποιον επιδομάτων που λαμβάνουν.
Σε αυτό το πλαίσιο στο υπουργείο Οικονομικών συστάθηκε ειδική ομάδα εργασίας προκειμένου να αποφασιστούν οι απαιτούμενες παρεμβάσεις προκειμένου να μην χαθούν για χιλιάδες φορολογούμενους, επιδόματα και φοροαπαλλαγές.
Επιδόματα: Κίνδυνος να χαθούν και άλλα επιδόματα!
Μετά τις αλλαγές στις αντικειμενικές σε κίνδυνο μπαίνουν:
Κοινωνικά επιδόματα: Για την παροχή των κοινωνικών επιδομάτων στην πλειονότητα τους στη λίστα των κριτηρίων περιλαμβάνεται και το ύψος της ακίνητης περιουσίας του δικαιούχου.
Ο κατάλογος των επιδομάτων που μπαίνουν σε κίνδυνο είναι το επίδομα τέκνων, το επίδομα στέγασης, το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, το επίδομα θέρμανσης, το κοινωνικό τιμολόγιο της ΔΕΗ κ.α.
Για τη χορήγηση των επιδομάτων λαμβάνεται υπόψη η φορολογητέα – αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας η οποία δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη από συγκεκριμένα όρια ανάλογα με την οικογενειακή κατάστασή.
Τεκμήρια: Μπορεί φέτος εξαιτίας της πανδημίας χιλιάδες φορολογούμενοι να ξεφεύγουν από την παγίδα των τεκμηρίων, ωστόσο, οι αλλαγές στις αντικειμενικές τιμές αναμένεται να φέρουν ανατροπές από το 2022.
Η αύξηση των τιμών εκτοξεύει τα τεκμήρια, με αποτέλεσμα οι φορολογούμενοι να κινδυνεύουν να δουν το 2022 το εκκαθαριστικό της εφορίας εξαιρετικά φουσκωμένο.
Αφορολόγητο πρώτης κατοικίας: Τα όρια παραμένουν ως έχουν ωστόσο η αυξήση των αντικειμενικών τιμών μπορεί να κάνουν την αξία αρκετών κατοικιών να υπερβαίνει τη αφορολόγητο όριο.
Σύμφωνα με όσα ισχύουν σήμερα, το όριο αντικειμενικής αξίας για την απαλλαγή από τον φόρο μεταβίβασης σε περίπτωση απόκτησης πρώτης κατοικίας ανέρχεται σε 200.000 ευρώ για τον άγαμο φορολογούμενο και σε 250.000 ευρώ για τον έγγαμο το οποίο προσαυξάνεται κατά 25.000 ευρώ για κάθε ένα από τα δύο πρώτα παιδιά και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και κάθε ένα από τα επόμενα παιδιά.
Αφορολόγητο δωρεών-γονικών παροχών: Η αύξηση των αντικειμενικών αξιών, αυξάνει και το κόστος μεταβιβάσεων, έως και τα συμβολαιογραφικά έξοδα τα οποία υπολογίζονται επί της τιμής του ακινήτου.
Αντίστοιχα, επιβαρύνσεις θα έχουν και για όσους θέλουν να μεταβιβάσουν στα παιδιά τους ακίνητα μέσω γονικής παροχής. Το αφορολόγητο όριο για τις γονικές παροχές παραμένει στις 150.000 ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι το κόστος αυξάνεται εφόσον η τιμή του ακινήτου υπερβαίνει αυτό το ποσό.
Επιδόματα: Ποιοι χάνουν έως 3.000 ευρώ το χρόνο
«Βόμβα» μεγατόνων με την ανακοίνωση των αντικειμενικών αξιών. Η παροχή των επιδομάτων έχει περιουσιακά κριτήρια, με αποτέλεσμα πολλοί που έχουν δικό τους ακίνητο να τεθούν εκτός, ακόμα και αν το σπίτι είναι μικρό ή παλιό. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Τον κίνδυνο να χάσουν επιδόματα το ύψος των οποίων φτάνει έως και τα 3.000 ευρώ τον χρόνο αντιμετωπίζουν χιλιάδες δικαιούχοι. Αιτία, η αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων και η ενεργοποίηση των νέων τιμών από την 1/1/2022.
Τα επίδομα στέγασης και θέρμανσης, έχουν περιουσιακά κριτήρια. Αν από την αναπροσαρμογή της τιμής ζώνης στην περιοχή όπου βρίσκεται το ακίνητο του δικαιούχου, παρατηρηθεί υπέρβαση του ορίου, τότε το σύστημα θα κόψει αυτόματα το επίδομα.
Το θέμα απασχολεί ήδη τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας κάτι που σημαίνει ότι τα κριτήρια θα μπουν στο «μικροσκόπιο».
Στο επίδομα ενοικίου, (ή στέγασης όπως λέγεται) η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας του νοικοκυριού δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 120.000 ευρώ για το μονοπρόσωπο νοικοκυριό, προσαυξανόμενη κατά 15.000 ευρώ για κάθε πρόσθετο μέλος και έως των 180.000 ευρώ.
Ως αξία λαμβάνεται υπόψη αυτή που χρησιμοποιείται για τις ανάγκες του ΕΝΦΙΑ. Από την επόμενη χρονιά, θα ληφθεί υπόψη η «επικαιροποιημένη» τιμή ζώνης και η επικαιροποιημένη αξία φορολόγησης των ακινήτων.
Αυτό σημαίνει κίνδυνος απώλειας για όσους έχουν αύξηση στην αξία της περιουσίας τους. Μπορείτε να υπολογίσετε από τώρα αν διατρέχετε τον κίνδυνο να χάσετε το επίδομα στέγασης αναγράφοντας την καινούργια αξία της περιουσίας σας (σ.σ αν έχετε εντοπίσει την αύξηση της τιμής ζώνης μπορείτε κατά προσέγγιση να κάνετε έναν πολλαπλασιασμό και να υπολογίσετε την καινούργια αξία του ακινήτου).
Εκτός από το επίδομα ενοικίου, υπάρχει κίνδυνος απώλειας και του επιδόματος θέρμανσης.
«Η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας, όπως αυτή προσδιορίζεται για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού ΕΝ.Φ.Ι.Α., υπόχρεου, συζύγου ή μέρους συμφώνου συμβίωσης και εξαρτώμενων τέκνων, που αναγράφονται στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2019, να μην υπερβαίνει το ποσό των 130.000 ευρώ για τους άγαμους, τους υπόχρεους σε κατάσταση χηρείας ή εν διαστάσει και το ποσό των 250.000 ευρώ για τους έγγαμους ή μέρη συμφώνου συμβίωσης και τις μονογονεϊκές οικογένειες» αναφέρει η σχετική απόφαση.
Βλέπουμε λοιπόν ότι με το ισχύον καθεστώς, ένας εργένης με ένα διαμέρισμα αξίας 115.000 ευρώ, λαμβάνει σήμερα και το επίδομα ενοικίου (καθώς δεν πιάνει το όριο των 120.000 ευρώ) και το επίδομα θέρμανσης (καθώς είναι κάτω από τα 130.000 ευρώ).
Με μια ανατίμηση 20% στην περιοχή όπου βρίσκεται το ακίνητό του (σ.σ η οποία είναι πολύ πιθανή καθώς έχουμε χιλιάδες τέτοιες ζώνες) θα του στερήσει και τα δύο επιδόματα.
Προκειμένου να μην υπάρξει απώλεια δικαιούχων από την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, η κυβέρνηση θα επανεξετάσει τα περιουσιακά κριτήρια και στα συγκεκριμένα επιδόματα και γενικώς σε όλες τις πτυχές της οικονομικής πολιτικής που επηρεάζονται από την αξία της περιουσίας. Από τον συνδυασμό των νέων κριτηρίων και των νέων αξιών θα φανεί ποιοι τελικώς θα βγουν χαμένοι.
Επιδόματα: Ξεχάστε όσα ξέρατε – Αλλάζουν όλα
Πώς η πανδημία του Covid-19 συμβάλει στην επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού, τόσο των επιχειρήσεων όσο και του Δημοσίου αλλά και του ευρύτερου Δημόσιου τομέα. Δείτε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις.
Ο ΟΑΕΔ από το πρώτο lockdown μετέτρεψε όλες τις προαιρετικές υπηρεσίες σε υποχρεωτικές με στόχο τη δραστική μείωση του συγχρωτισμού στις υπηρεσίες του, στο πλαίσιο των προληπτικών μέτρων για την αποφυγή της διασποράς του κορονοϊού.
Τα επιδόματα μακροχρόνια ανέργων ,το ειδικό εποχικό επίδομα ,οι βεβαιώσεις χρόνου ανεργίας γίνονταν αποκλειστικά και μόνο με την υποβολή αίτησης με ηλεκτρονικό τρόπο.
Από σήμερα o OΑΕΔ περνάει σε μια νέα εποχή καθώς θα παρουσιαστεί η νέα εφαρμογή του για κινητά και tablets ενώ αλλάζει και τις ψηφιακές υπηρεσίες ενημέρωσης και εξυπηρέτησης των πολιτών. Στη διαδικτυακή παρουσίαση θα συμμετάσχουν ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης και ο Διοικητής του ΟΑΕΔ Σπύρος Πρωτοψάλτης.
Βέβαια ο μετασχηματισμός του ΟΑΕΔ, των προγραμμάτων κατάρτισης και ανεργίας, αλλά και ο επανασχεδιασμός των επιδομάτων ανεργίας είναι μέσα στις προτεραιότητες του Κωστή Χατζηδάκη τις οποίες μάλιστα είχε αναφέρει κιόλας από την παραλαβή του Υπουργείου Εργασίας.
Ειδικά στα προγράμματα κατάρτισης θα χρησιμοποιηθεί ένα μέρος του κονδυλίου του Ταμείου ανάκαμψης. Στόχος είναι η δημιουργία πολλών και μικρών προγραμμάτων κατάρτισης ενώ η χρηματοδότηση των κέντρων κατάρτισης θα συνδέεται με τα αποτελέσματα της δουλειάς τους.
Πλέον όμως στο προσκήνιο δεν είναι μόνο μετασχηματισμός του ΟΑΕΔ ή των προγραμμάτων κατάρτισης αλλά αναμένεται να υπάρξουν αλλαγές και στα επιδόματα ανεργίας. Αλλαγές των επιδομάτων ανεργίας περιλάμβανε και το οριστικό πόρισμα της επιτροπής Πισσαρίδη.
Αναλυτικά η πρόταση της επιτροπής είναι να να αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού του και κατά βάση να χορηγείται επί ένα 6μηνο με την προϋπόθεση της συμμετοχής του ανέργου σε προγράμματα κατάρτισης.
Επιπλέον προτείνεται το επίδομα ανεργίας να μην είναι σταθερό και συνδεδεμένο με τον κατώτατο μισθό αλλά με τις προηγούμενες αμοιβές του ανέργου.
Σύμφωνα με την πρόταση, το επίδομα ανεργίας θα πρέπει να οριστεί στο 55% του μέσου μηνιαίου μισθού του ανέργου στα προηγούμενα 3 έτη με ανώτατο όριο επιδόματος τα 1200 ευρώ αλλά η μέγιστη διάρκεια του αυξημένου επιδόματος θα πρέπει να είναι μόνο για έξι μήνες.
Η βασική προϋπόθεση που θα πρέπει να τηρείται για να πληρωθεί ο εργαζόμενος είναι ο άνεργος να αναζητά ενεργά εργασία ή να συμμετέχει σε προγράμματα κατάρτισης.
Στη συνέχεια αν ο άνεργος μετά τους έξι μήνες παρά τις ενεργές προσπάθειες για εύρεση εργασίας δεν έχει βρει δουλειά, θα λαμβάνει για διάστημα έως έξι μήνες, το επίδομα ανεργίας στο επίπεδο που είναι σήμερα, δηλ. στο 55% του κατώτατου μισθού.
Το θέμα είναι πλέον εάν το Υπουργείο Εργασίας ενσωματώσει όλη την πρόταση της επιτροπής ή τμήμα της.
Βέβαια οι όποιες αλλαγές σχετίζονται από τις οικονομικές δυνατότητες του ΟΑΕΔ οι οποίες είναι πάντα σε συνάρτηση με την συνολική δυνατότητα της οικονομίας ενώ σημαντικό ρόλο θα παίξει και η σωστή απορρόφηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων.