Shrinkflation: Έτσι μας κλέβουν τα σούπερ μάρκετ – Το κόλπο που δεν θέλουν να γνωρίζουμε

Shrinkflation: Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές αρχίζουν και αντιλαμβάνονται το “κόλπο” των εταιρειών τροφίμων στα σούπερ μάρκετ, που μικραίνουν λίγο τις συσκευασίες τους, ώστε να μη γίνει αυτό αντιληπτό με την πρώτη ματιά…

Το λένε shrinkflation και το κάνουν όλοι.

Λιγότερη ποσότητα, πχ. σε ένα σακουλάκι τσιπς, που έχει 5 πατατάκια λιγότερα.

Ίδια ποσότητα αλλά πιο μικρό μέγεθος στα πατατάκια και άρα λιγότερο βάρος.

Ίδια συσκευασία, αλλά με μεγαλύτερο κενό στον πάτο άρα μικρότερη ποσότητα στο κεσεδάκι για γιαούρτια και γαλακτοκομικά.

Μεγαλύτερη ποσότητα κουρκούτι με μείωση στην ποσότητα κρέατος και θαλασσινών στα προτηγανισμένα τρόφιμα.

Λιγότερα τεμάχια στην ίδια συσκευασία για σοκολάτες και μπισκότα.

Shrinkflation: Αποφασισμένη να επέμβει η κυβέρνηση

Τις παρεμβάσεις που αναμένεται να κάνει η κυβέρνηση έτσι ώστε να αναχαιτιστεί το κύμα ακρίβειας που σαρώνει την αγορά, συζήτησε στην πρωινή εκπομπή του ΑΝΤ1 «Καλημέρα Ελλάδα», ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης.

Ο κ. Γεωργιάδης επιβεβαίωσε πως την Τετάρτη (5/10) θα έχει συνάντηση με τους ιδιοκτήτες των σούπερ μάρκετ, ενώ προανήγγειλε σαρωτικούς ελέγχους έτσι ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα αισχροκέρδειας.

Όπως ανέφερε ο υπουργός οι έλεγχοι έχουν ήδη ξεκινήσει και αναμένεται να ενταθούν το επόμενο διάστημα.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο κ. Γεωργιάδης μίλησε και για το θέμα των καυσίμων.

Όπως είπε, αν πάρουν… φωτιά οι τιμές δεν αποκλείεται η κυβέρνηση να επανεξετάσει την επιδότηση στην αντλία η οποία από την 1η Οκτωβρίου έχει σταματήσει.

Σχετικά με το πλαφόν στα καυσόξυλα, ο υπουργός εξήγησε πως η πολιτική της διατίμησης δεν τον βρίσκει απόλυτα σύμφωνο, πλην όμως ξεκαθάρισε ότι θα γίνονται αυστηροί έλεγχοι και όσοι αισχροκερδούν θα καλούνται να πληρώσουν πολύ βαριά πρόστιμα.

Shrinkflation: Δείτε τι αποφάσισαν να κάνουν τα σούπερ μάρκετ

Την ώρα που οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν λένε να πέσουν οι μεγάλες αλυσίδες βάζουν τέλος στις προσφορές 1+1!

Το κύμα ακρίβειας που «σαρώνει» τους τελευταίους μήνες βασικά αγαθά φέρνει πλέον σημαντικές αλλαγές στα σούπερ μάρκετ τα οποία – ούτε λίγο ούτε πολύ – τείνουν να «καταργήσουν» τις προσφορές, αλλά και τα προϊόντα που πωλούνται «1+1».

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, μάλιστα, 3 στις 5 εταιρείες εμπορίου σταματούν τις εν λόγω προσφορές, ενώ άλλες δεν παρέχουν πλέον την περισσότερη ποσότητα στο προϊόν (που δινόταν εώς πρότινος «δωρεάν» στην ίδια τιμή).

Επιπλέον, πολλές είναι και οι εταιρείες που – για να πουλήσουν το προϊόν στην ίδια τιμή – προχωρούν στη μείωση της ποσότητας και μάλιστα χωρίς ειδική σήμανση.

Ο λόγος που περιορίζονται – σε τόσο μεγάλο βαθμό – οι προσφορές είναι ότι οι αυξήσεις που έχουν ήδη γίνει εμφανείς στα ράφια, θα ήταν διαφορετικά ακόμη… μεγαλύτερες.

Με τον «κανόνα» πως το μεγαλύτερο κόστος μετακυλίεται «αναγκαστικά» στον καταναλωτή, οι εταιρείες – φοβούμενες πως οι υπέρογκες αυξήσεις θα αποθαρρύνουν ακόμη παραπάνω τους πελάτες τους – βρίσκουν εναλλακτικούς τρόπους να περιορίσουν τις δικές τους απώλειες.

Αξίζει να σημειωθεί πως τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς IRI, που αφορούν στον Ιούλιο του 2022, δείχνουν ότι η αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ – από τον φετινό Ιούλιο σε σύγκριση με τον περσινό – ανέρχεται στο 4%.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της πραγματικής κατανάλωσης σε τεμάχια προϊόντων, ασχέτως εάν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξάνεται (κατά 2,2% από Ιούλιο σε Ιούλιο σύμφωνα με την IRI).

Αυτού του τύπου η αύξηση προκύπτει κυρίως από το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι τιμές στα ράφια, γεγονός που συμπαρασύρει τον τζίρο προς τα επάνω.

Shrinkflation: Αυτό είναι το αγαθό που εξαφανίζεται από τα ράφια

Δεν μας έφταναν οι απίστευτες τιμές στο ηλεκτρικό ρεύμα, που έφερε η ενεργειακή κρίση, τώρα έχουμε πρόβλημα και με τα βασικά αγαθά!

Ποιος να το φανταζόταν;

Αποδεικνύεται ότι η συσσώρευση χαρτιού υγείας στις πρώτες ημέρες της πανδημίας ήταν μια σοφή οικονομική απόφαση.

Εάν το ντουλάπι του μπάνιου σας εξακολουθεί να είναι γεμάτο με ρολά, δεν χρειάζεται πλέον να ντρέπεστε.

Η έλλειψη χαρτιού υγείας το 2020 ήταν ένα πρώιμο προειδοποιητικό σημάδι των μεγάλων διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας τις οποίες επρόκειτο να υποστεί η παγκόσμια οικονομία.

Τώρα, οι τιμές χονδρικής εκτινάσσονται σε υψηλό όλων των εποχών – μια νέα κρίση η οποία δείχνει ότι οι πληθωριστικές πιέσεις εξακολουθούν να συσσωρεύονται.

Η βιομηχανία χαρτιού υγείας είναι μια μικρογραφία του πολύ μεγαλύτερου, ενεργοβόρου μεταποιητικού τομέα, όπου το κόστος παραγωγής συνεχίζει να εκτοξεύεται στα ύψη, αναλογικά προς τις αυξανόμενες τιμές χονδρικής ενέργειας.

Πρόκειται για το ίδιο ζήτημα σε όλα τα ευρωπαϊκά βιομηχανικά προϊόντα – από γυαλί, κεραμικά και συνθετικές ίνες μέχρι αλουμίνιο, τσιμέντο, λιπάσματα και δεκάδες άλλα είδη απαραίτητα για την καθημερινή ζωή.

Η Wall Street ελπίζει ότι τα χειρότερα του πληθωριστικού κύματος βρίσκονται πίσω μας.

Ωστόσο, μια ματιά στον βιομηχανικό κλάδο εν μέσω των σκαμπανεβασμάτων της βιομηχανίας χαρτιού υγείας δείχνει ότι οι πιέσεις στις τιμές δεν υποχωρούν.

Οι κεντρικές τράπεζες θα πρέπει να αυστηροποιήσουν τη νομισματική τους πολιτική ως απάντηση, ακόμη και τη στιγμή που η οικονομική ανάπτυξη, ιδιαίτερα στην Ευρώπη, επιβραδύνεται.

Όπως ισχύει για πολλούς κατασκευαστές – μεταποιητές, ο πυρήνας του προβλήματος για το χαρτί υγείας βρίσκεται στο κόστος της ενέργειας.

Η μετατροπή του ξύλου σε χαρτοπολτό και στη συνέχεια σε χαρτί υγείας είναι πολύ ενεργοβόρα – περισσότερο από ό,τι για άλλα είδη χαρτιού.

Στην Ευρώπη, η διαδικασία είναι πλέον απαγορευτικά δαπανηρή, καθώς οι τιμές χονδρικής του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας εκτινάσσονται σε υψηλό όλων των εποχών.

Παρά την πρόσφατη διόρθωση από τα υψηλά-ρεκόρ τα οποία σημειώθηκαν στα τέλη Αυγούστου, το ευρωπαϊκό συμβόλαιο αναφοράς για το φυσικό αέριο διαπραγματεύεται κοντά στα 250 ευρώ (248 δολ.) ανά μεγαβατώρα, σε σύγκριση με μια μέση τιμή κάτω από 20 ευρώ μεταξύ 2010 και 2020.

Οι ευρωπαϊκές τιμές αναφοράς ηλεκτρικής ενέργειας είναι 15 φορές υψηλότερες σήμερα απ’ ό,τι πριν από μια δεκαετία.

Ο Lorenzo Poli, επικεφαλής της ιταλικής χαρτοποιίας Cartiere Saci, μοιράστηκε πρόσφατα τον μηνιαίο λογαριασμό ενέργειας της εταιρείας του στην τηλεόραση: είχε αυξηθεί από λίγο περισσότερο από 385.000 ευρώ το 2021 σε σχεδόν 2 εκατομμύρια ευρώ το 2022.

Σε μια άλλη ένδειξη της πίεσης, η Hakle, μεγάλη γερμανική εταιρεία κατασκευής χαρτιού υγείας με ιστορία ενός αιώνα, υπέβαλε αίτηση προστασίας από τους πιστωτές της τη Δευτέρα.

Η εταιρεία ανέφερε ότι οι “τεράστιες” αυξήσεις τιμών για ενέργεια και άλλα εμπορεύματα την οδήγησαν σε “αδιέξοδο”.

Έχω ακούσει άλλα στελέχη της βιομηχανίας χαρτιού υγείας να παραπονιούνται για παρόμοιες αυξήσεις του ενεργειακού κόστους – το 300% έως 400% σε ετήσια βάση φαίνεται να είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση.