Amazon: Παγκόσμιος συναγερμός έχει σημάνει από την είδηση πως η Amazon προχωρά σε 18.000 απολύσεις!
Ο κολοσσός του ηλεκτρονικού εμπορίου Amazon ανακοίνωσε πως θα απολύσει «λίγους περισσότερους από 18.000 εργαζομένους του», καταργώντας θέσεις εργασίας και στην Ευρώπη.
Σε μήνυμά του το οποίο μεταφορτώθηκε στον ιστότοπο του ομίλου, ο διευθύνων σύμβουλος Άντι Τζάσι ανέφερε πως η Amazon, η οποία είχε αναγγείλει τον Νοέμβριο πως οι απολύσεις θα έφθαναν τις 10.000, αναθεώρησε προς τα πάνω την εκτίμησή της και προβλέπει «την κατάργηση λίγων περισσότερων από 18.000 θέσεων εργασίας».
Όπως ανέφερε ο ίδιος, θα επηρεαστούν κατά κύριο λόγο τα τμήματα ηλεκτρονικού εμπορίου και οι διευθύνσεις προσωπικού.
Ο αριθμός των απολύσεων αντιπροσωπεύει περίπου το 6% του εταιρικού προσωπικού (περίπου 300.000) και σηματοδοτεί απότομη αλλαγή πορείας για την επιχείρηση, που πρόσφατα είχε διπλασιάσει το πλαφόν των μισθών που προσέφερε, για να προσελκύσει περισσότερο ταλέντο.
Ο κ. Τζάσι εξήγησε πως οι σχεδιασμοί αποδείχθηκαν «δυσκολότεροι» απ’ ότι προβλεπόταν λόγω της «αβεβαιότητας» για την πορεία της αμερικανικής οικονομίας αλλά και επειδή η εταιρεία «έκανε ταχύτατα προσλήψεις τα τελευταία χρόνια».
Αν προστεθούν στο εργατικό δυναμικό της οι εργαζόμενοι στις αποθήκες της, η Amazon απασχολεί πάνω από 1,5 εκατομμύριο εργαζόμενους στις ΗΠΑ, δηλαδή είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εργοδότης σε όλη τη χώρα, πίσω από την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Walmart.
Παράλληλα, αναμένει επιβράδυνση του τζίρου και κερδών της λόγω του πληθωρισμού, ενώ η τιμή της μετοχής της μειώθηκε κατά το ήμισυ τον τελευταίο χρόνο.
Οι απολύσεις της Amazon πλέον ξεπερνούν κατά πολύ τις 11.000 που ανακοίνωσαν η Meta (Facebook, Instagram) και αυτές που ανήγγειλαν αρκετές εταιρείες του κλάδου της τεχνολογίας.
Amazon: «Ντου» και στα θέματα υγείας!
Η Amazon έκανε άλλη μια κίνηση για να εισχωρήσει στην υγειονομική περίθαλψη, αυτή τη φορά στοχεύοντας στην τηλε-υγεία, η οποία γνώρισε μεγάλη δημοτικότητα κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Στις 15 Νοεμβρίου, η Amazon ανακοίνωσε την κυκλοφορία της δικής της πλατφόρμας τηλε-υγείας, που ονομάζεται Amazon Clinic.
Η υπηρεσία, που είναι διαθέσιμη σε 32 πολιτείες των ΗΠΑ, συνδέει τους χρήστες με παρόχους υγείας για να βοηθήσει στη θεραπεία πάνω από 20 κοινών παθήσεων, συμπεριλαμβανομένων των αλλεργιών, της ακμής και της πιτυρίδας.
Μάλιστα η ανακοίνωση της εταιρείας αναφέρει: «Στην Amazon, θέλουμε να διευκολύνουμε δραματικά τους ανθρώπους να αποκτήσουν υγεία και να παραμείνουν υγιείς».
Η ιδέα είναι απλή:
Ο ασθενής επιλέγει την περίπτωσή του, συμπληρώνει ένα ερωτηματολόγιο και η Amazon τον συνδέει με έναν γιατρό για να λάβει ένα μοντέλο θεραπείας.
Το σύστημα δεν δέχεται ασφαλισμένους και το κόστος επίσκεψης στην πλατφόρμα είναι περίπου όσο η μέση αμοιβή γιατρού σε μια επίσκεψη.
Πολλοί ειδικοί σε θέματα απορρήτου μιλούν για μια ακόμη κίνηση του τεχνολογικού γίγαντα να γνωρίζει και την τελευταία λεπτομέρεια για τη ζωή των χρηστών, όπως π.χ. αν πάσχει από στυτική δυσλειτουργία (μία από τις περιπτώσεις που θα καλύψει η Amazon Clinic).
Και δεδομένου ότι η Amazon δεν έχει το πιο αξιόπιστο ιστορικό αναφορικά με την προστασία προσωπικών δεδομένων, οι ειδικοί ανησυχούν.
Το λανσάρισμα αυτής της νέας υπηρεσίας έρχεται πολύ γρήγορα μετά την εξαγορά της One Medical, μιας αμερικανικής εταιρείας που περιγράφεται ως « Netflix-for-healthcare» με περίπου 800.000 μέλη, από την Amazon.
Η είδηση μάλιστα της συμφωνίας των 3,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων που κυκλοφόρησε τον Ιούλιο, προκάλεσε διαμαρτυρίες έξω από τα κεντρικά γραφεία της One Medical στο Σαν Φρανσίσκο.
Τουλάχιστον, η Amazon Clinic θα δεσμεύεται από το Health Insurance Portability and Accountability (HIPAA), τον νόμο του 1996 για την ασφάλεια των ατομικών στοιχείων των ασθενών.
«Ωστόσο, όλες οι πληροφορίες που παρέχονται πριν – για παράδειγμα, κατά την αναζήτηση γιατρού – δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του HIPAA και είναι τεχνικά ανοιχτές για να τις «καταβροχθίσει» η Amazon», λέει στο WIRED η Debbie Reynolds, ειδικός σε θέματα απορρήτου και προστασίας δεδομένων.
«Δεν καλύπτεστε από τον HIPAA μέχρι τη στιγμή που θα έρθετε σε επαφή με έναν γιατρό. Επιπλέον αν αναζητήσετε θεραπεία π.χ. για την ακμή, θα αρχίσετε να λαμβάνετε και διαφημίσεις για προϊόντα περιποίησης δέρματος;», διερωτάται.
Σε ένα email στο WIRED, η Christina Smith, εκπρόσωπος της Amazon, λέει ότι αυτό δεν θα συμβεί. Γράφει ότι οι περισσότερες πληροφορίες πελατών από την απλή επαφή με τον γιατρό τους θα αντιμετωπίζονται ως προστατευμένες πληροφορίες υγείας, συμπεριλαμβανομένης της τοποθεσίας του ατόμου και της επιλογής παρόχου.
Η Smith είπε στο WIRED ότι η Amazon διατηρεί τις πληροφορίες για την υγεία των ασθενών εμπιστευτικές και ασφαλείς σε συμμόρφωση με την ομοσπονδιακή νομοθεσία και τους κανονισμούς και σύμφωνα με τα πρότυπα του κλάδου.
Τα δεδομένα πελατών της Amazon Clinic θα προστατεύονται με τη χρήση μεθόδων κρυπτογράφησης, συμβατών με τον HIPAA.
«Όποτε πρόκειται για δεδομένα υγείας, πρέπει να είμαστε πολύ καχύποπτοι», παρεμβαίνει η Sandra Wachter, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης που ερευνά τις νομικές και ηθικές επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης, των μεγάλων δεδομένων και της ρομποτικής.
«Όλοι ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα για την υγεία των ανθρώπων». Η Wachter επισημαίνει ότι, ενώ η πρόσβαση της Amazon στα προσωπικά δεδομένα μπορεί να μην αποτελεί κίνδυνο αυτή τη στιγμή, κανείς δεν ξέρει τι θα αλλάξει στην πορεία.
Οι πρόσφατες προσπάθειες της Amazon να διεισδύσει στην υγειονομική περίθαλψη εγείρουν ένα πιο θεμελιώδες ερώτημα:
Πρέπει να επιτρέπεται η Big Tech στον τομέα παροχής υπηρεσιών υγείας;
Τα κίνητρα μιας ιδιωτικής εταιρείας δεν ταιριάζουν ακριβώς με την εξυπηρέτηση του δημόσιου καλού, λέει η Tamar Sharon, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Radboud στην Ολλανδία, της οποίας το έργο διερευνά την πολιτική και την ηθική της Big Tech στην υγεία και την ιατρική, μιλώντας για «Googloποίηση της υγείας»!
Μια έρευνα της Washington Post ισχυρίστηκε ότι τέτοιες κινήσεις με μεγάλη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα μερικές φορές έρχονται σε αντίθεση με τις βέλτιστες πρακτικές στην ιατρική:
Για παράδειγμα, ζητήθηκε από τις νοσοκόμες να επεξεργαστούν δείγματα αίματος ασθενών στα προσωπικά τους αυτοκίνητα, ανέφερε η εφημερίδα, και να αποθηκεύσουν και να απορρίψουν ιατρικές προμήθειες στο σπίτι , για το οποίο οι πελάτες διαμαρτυρήθηκαν.
Ωστόσο, η Amazon απάντησε στην Post ότι δεν υπάρχουν καταγεγραμμένα αρχεία με παράπονα για αυτά τα θέματα.
«Η Amazon Care ακολούθησε κοινές πρακτικές για τη φροντίδα στο σπίτι που είναι ασφαλείς και κατάλληλες», είπε η Smith στο WIRED. «Για παράδειγμα, οι κλινικοί γιατροί της Amazon Care έφεραν πάντα κατάλληλο εξοπλισμό διαχείρισης ιατρικών απορριμμάτων Stericycle».
Για την Tamar Sharon μια μεγάλη ανησυχία είναι πόσο εξαρτημένοι κινδυνεύουμε να γίνουμε από μεγάλες εταιρείες που λειτουργούν ως διαμεσολαβητές στην εξυπηρέτηση θεμελιωδών δημόσιων αναγκών.
«Αυτή είναι μια επικίνδυνη κατάσταση το ότι θα εξαρτηθούμε από μια χούφτα ιδιωτικών παραγόντων για τη χρήση πολύ βασικών αγαθών, όπως η υγεία, η εκπαίδευση ή οι δημόσιες υπηρεσίες», λέει.
Για παράδειγμα, καθώς αυτές οι εταιρείες χρηματοδοτούν και εκτελούν ολοένα και περισσότερο τη δική τους έρευνα, είναι πιθανό να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο ορίζεται η ατζέντα της έρευνας.
Ωστόσο, η είσοδος ιδιωτικών εταιρειών σε δημόσιους χώρους δεν είναι πάντα εγγενώς κακή, λέει η Wachter. Αναμφισβήτητα, το αμερικανικό σύστημα υγειονομικής περίθαλψης πολλών τρισεκατομμυρίων δολαρίων είναι ο τέλειος στόχος για νέους παίκτες.
Όπως επισημαίνει ο Scott Galloway, καθηγητής μάρκετινγκ στο New York University Stern School of Business, στο ενημερωτικό του δελτίο, οι δαπάνες για την υγειονομική περίθαλψη στις ΗΠΑ ξεπερνούν κατά πολύ αυτές άλλων πλούσιων χωρών, ωστόσο το προσδόκιμο ζωής είναι χαμηλότερο, δημιουργώντας μια ευκαιρία για προσφορά νέων υπηρεσιών καλύτερης αξίας στους ασθενείς.
«Η βιομηχανία υγειονομικής περίθαλψης των ΗΠΑ είναι μια πληγωμένη φώκια 7 τόνων, που παρασύρεται άσκοπα, αιμορραγώντας στη θάλασσα, πάνω από την οποία τα αρπακτικά κάνουν κύκλους», έγραψε.
Θα μπορούσε κάποιος να ισχυριστεί ότι η Amazon απλώς γεμίζει ένα κενό σε ένα κατεστραμμένο σύστημα.
Με τη νέα της υπηρεσία, η εταιρεία φαίνεται να εφαρμόζει τις ίδιες πρακτικές που την έκαναν τόσο επιτυχημένη ως έμπορο λιανικής: εύκολη πρόσβαση, γρήγορη παράδοση, ανταγωνιστική τιμολόγηση, ανέσεις που προκαλούν την εγγενή τεμπελιά των ανθρώπων.
Θα μπορούσε όμως να κάνει την καλή υγειονομική περίθαλψη πιο προσιτή σε ένα σύστημα που χωρίζεται μεταξύ των εχόντων και των μη.