Coca-Cola: Για αθέμιτο ανταγωνισμό κατηγορείται ο παγκόσμιος κολοσσός. Ποια είναι η ελληνική εταιρεία που την οδηγεί να λογοδοτήσει στα δικαστήρια. Πόσο πρόστιμο κινδυνεύει να πληρώσει. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Η Coca-Cola απειλείται με πρόστιμο έως και 10% του τζίρου της μετά από καταγγελία της «ΒΑΠ Π. Κουγιός ΑΒΕΕ» για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά αναψυκτικών
Την επιβολή προστίμου στην «Coca-Cola 3Ε Ελλάδος» θα εξετάσει στις 15 Σεπτεμβρίου η Επιτροπή Ανταγωνισμού μετά από σχετική καταγγελία που υπέβαλε η «ΒΑΠ Π. Κουγιός ΑΒΕΕ»για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης της γνωστής εταιρείας στην αγορά αναψυκτικών.
Η ΒΑΠ κατηγορεί την «Coca-Cola 3Ε Ελλάδος» ότι παραβιάζει τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού και συγκεκριμένα το άρθρο 102 του ν. 3959/2011, το οποίο απαγορεύει την χάραξη στρατηγικής που εκτοπίζει τους ανταγωνιστές σε εταιρείες που μονοπωλούν μια συγκεκριμένη αγορά.
Συγκεκριμένα, η ΒΑΠ καταγγέλλει ότι η Coca-Cola, την πενταετία 2015-2020, προέβη σε ποικίλες αθέμιτες πρακτικές με στόχονα εξαλείψει τους ανταγωνιστές της, εκμεταλλευόμενη της φήμης και της δύναμης του ονόματός της στην αγορά.
Coca-Cola: Καταγγελία για στρατηγική εκτοπισμού των ανταγωνιστών
Σύμφωνα με την καταγγελία, η «Coca-Cola 3Ε Ελλάδος» για μεγάλο χρονικό διάστημα παρείχε οικονομική αμοιβή και άλλες παροχές σε τελικά σημεία πώλησης αναψυκτικών με αντάλλαγμα την προφορική δέσμευση για αποκλειστικότητα ή απαγόρευση συνεργασίας με συγκεκριμένους ανταγωνιστές.
Η εταιρεία επέβαλε, αναλυτικότερα, σε σημεία πώλησης αναψυκτικών τον εκτοπισμό προϊόντων ή/ και ψυγείων ή/ και σημάτων ανταγωνιστών της, με την απειλή απομάκρυνσης των προϊόντων της σε περίπτωσή παραβίασης της προφορικής τους συμφωνίας.
Οι όροι αποκλειστικότητας απαγορεύονται ρητά από την νομοθεσία ανταγωνισμού σε επιχειρήσεις με δεσπόζουσα θέση στην αγορά, καθώς τοποθετούν ένα σημαντικό «φράγμα» στην ανάπτυξη και ενίσχυση της παρουσίας μικρότερων ανταγωνιστών στην αγορά, ενώ παράλληλα στερούν από τους καταναλωτές τη δυνατότητα ευρείας γκάμας επιλογών για τη εξυπηρέτηση των αναγκών τους.
Σύμφωνα με την Εισήγηση της Επιτροπής, οι πρακτικές αυτές έχουν ως αποτέλεσμα την περαιτέρω ενίσχυση της κυριαρχίας της Coca Cola 3Ε στην αγορά με παράνομα μέσα και την εξάλειψη υφιστάμενων ανταγωνιστών, αλλά και μελλοντικών που ευελπιστούν να εισέλθουν στην αγορά αναψυκτικών τύπου cola και non-cola, αλλά τους δεν τους δίνεταιπρόσβαση.
Η Εισήγηση αναφέρει ότι από τοσύνολο των εμπορικών πρακτικών που εφαρμόζει η Coca Cola 3Ε, προκύπτει σαφώς σχέδιο εξόντωσης των ανταγωνιστών της, προκειμένου να επιτύχει την αποκλειστικότητα σε όσο το δυνατόν περισσότερα σημεία λιανικής διάθεσης επιτόπιας κατανάλωσης.
Η στρατηγική εκτοπισμού, σύμφωνα με την Επιτροπή, ενδεχομένως να έχει ως αποτέλεσμα τoν αποκλεισμό των ανταγωνιστών και την περαιτέρω διείσδυση της εταιρείας στα τελικά σημεία της κρύας αγοράς και την πρόθεση της να εξαλείψει τον ανταγωνισμό από τα σημεία.
Σε περίπτωση που η Επιτροπή δικαιώσει το Σεπτέμβριο την ΒΑΠ και καταδικάσει την Coca-Cola 3Ε, η τελευταία θα έρθει αντιμέτωπη με πρόστιμο που μπορεί να ανέλθει κατ’ ανώτατο όριο στο 10% του παγκόσμιου κύκλου εργασιών του ομίλου επιχειρήσεων στον οποίο ανήκει η εταιρεία, ανάλογα με τη σοβαρότητα και τη διάρκεια της παράβασης.
Coca-Cola: Η ροδίτικη εταιρεία κόντρα στο βασιλιά των αναψυκτικών
Η εταιρεία αναψυκτικών ‘ΒΑΠ Π. Κουγιός ΑΒΕΕ’ «γεννήθηκε» το 1967 στο νησί της Ρόδου από τον Παντελή Κούγιο, ο οποίος λόγω της τυχαίας πρόσληψής του σε εταιρεία αναψυκτικών στην Αφρική, αποφάσισε να γυρίσει στη γενέτειρά του για να κάνει το επιχειρηματικό του ντεμπούτο,ιδρύοντας τη δική του εταιρεία, σε ένα τομέα που το νησί υστερούσε.
Η πορεία της δικαίωσε τον ιδρυτή της, καθώς σχεδόν 50 χρόνια μετά αποτελεί από τις κυρίαρχες εταιρείες στην αγορά ροφημάτων, με δικά της εμπορικά σήματα σε αναψυκτικά (ΒΑΠ Fresh), χυμούς, παγωμένο τσάι, εμφιαλωμένο νερό (Απολλώνιο) και μπίρα (Ζύθος ΒΑΠ) και με την εμβληματική συνεργασία με έναν εκ των γιγάντων της αγοράς, την Pepsico.
Η εξέλιξη της είναι ραγδαία με την ανάπτυξη της να πολλαπλασιάζεται ανά τα χρόνια. Το 1980 ξεκινά τη συνεργασία της, με την κυρίαρχη τότε, Pepsico για την εμφιάλωση και πώληση των δημοφιλέστατων ανά τον κόσμο αναψυκτικών Pepsi& 7UP, ενώ λίγα χρόνια μετά αναδεικνύεται ως η πρώτη μη πολυεθνική εταιρεία που εμφιαλώνει αναψυκτικά σε φιάλη P.E.T.
Το συμβόλαιο με την Pepsico αναδεικνύει τη ροδίτικη εταιρεία ως τον αποκλειστικό δικαιοχρήστη (franchisor) της Pepsico στην περιοχή των Δωδεκανήσων, κίνηση που αποτελεί ορόσημο για την μετέπειτα πορεία της.
Το 1996 η εταιρεία…. ταράζει τα «νερά» εγκαινιάζοντας την παραγωγή του εμφιαλωμένου της νερού, το Απολλώνιο, το οποίο αποτελεί σήμα κατατεθέντης Ρόδου, αλλά και ευρύτερα των Δωδεκανήσων. Με τα χρόνια η εταιρεία αναπτύσσει τις μεθόδους παραγωγής της και κάνει χρήση της τελευταίας τεχνολογίας και επιστημονικών μεθόδων για την βελτιστοποίηση των προϊόντων της, καταφέρνοντας να ξεχωρίσει.
Έχοντας κατακτήσει την περιοχή των Δωδεκανήσων, η εταιρεία βάζει, πλέον, πλώρη για Αθήνα.Μέσα σε μια πενταετία, από το 2007 μέχρι το 2012 κάνει το ντεμπούτο τηςστις αγορές φυσικών χυμών, μέσω των χυμών «VAPFRESH», εισέρχεται δυναμικά στην παραγωγή μπίρας, με το σήμα «Ζυθος ΒΑΠ», και λίγο αργότερα συστήνει το παγωμένο της τσάι, «VAPFreshTea».
Η εταιρεία, θέλοντας να εδραιώσει τη θέση της και στον τομέα της ζυθοποιίας προχωρά στη δημιουργία, ιδιόκτητου ζυθοποιείου στο Τσαΐρι της Ρόδου, έκτασης περίπου 20.000 τ.μ., ενώ εφαρμόζει το σύστημα διαχείρισης ποιότητας κατά το πρότυπο ISO 9001/2000 καθώς επίσης και μελέτη HACCP. Πλέον, η Ζυθος ΒΑΠ βρίσκεται στα ράφια των περισσότερων σούπερ-μάρκετ σε πανελλαδικό επίπεδο, και αποτελεί επιλογή των καταναλωτών σε πολλούς χώρους εστίασης.
Το 2015, η ΒΑΠ κάνει ένα ακόμα άνοιγμα, αυτή τη φορά στην αγορά γάλακτος. Το νέο εγχείρημα φρέσκου γάλατος, με την επωνυμία «ΛΙΜΠΕΡ», αποτελείται από μία λιτή διάφανη συσκευασία, και παράγεται τοπικά σε αγελαδοτροφικές μονάδες της Ρόδου. Το νέο φιλόδοξο έργο, σύμφωνα με πληροφορίες, κόστισε στην εταιρεία 3 εκατομμύρια ευρώκαι αποτελεί από τις μεγαλύτερες επενδύσεις στον κλάδο τα τελευταία χρόνια.
Η ανοδική πορεία της επιχείρησηςγίνεται γρήγορα αντιληπτή από επενδυτές που της δίνουν την ώθηση που χρειάζεται για να επεκταθεί. Την περίοδο 2010 – 2017,η ΒΑΠ καταφέρνει να συγκεντρώσει το ποσό των 14 εκατομμυρίων ευρώ, παρακολουθώντας τα κέρδη της να διαμορφώνονται σε 1,43 εκατομμύρια ευρώ το 2017.
Πλέον, η εταιρεία κατατάσσεται 4η στην κατάταξητης βιομηχανίας αναψυκτικών και είναι αλματωδώς αναπτυσσόμενη στον χώρο της Ελληνικής Μικροζυθοποιίας, ενώ όπως φαίνεται από την πρόσφατη νομική της ενέργεια, διεκδικεί το ζωτικό της χώρο απέναντι σε πιο ισχυρούς παίκτες της αγοράς, όπως η «Coca-Cola 3Ε Ελλάδος».