Σούπερ μάρκετ: Στήνουν «καλάθι της νοικοκυράς» με 50 φτηνά προϊόντα. Ανακοινώσεις κάθε μήνα από Βασιλόπουλο, Σκλαβενίτη, Μασούτη και λοιπούς.
Επιχείρηση «ακρίβεια» στα βασικά προϊόντα του νοικοκυριού στήνεται από τα μεγάλα σούπερ μάρκετ. Η συμφωνία με την κυβέρνηση είναι να ανακοινώσουν μέσα στον Οκτώβριο το «καλάθι κατά της ακρίβειας» που θα έχει τα 50 φθηνότερα προϊόντα από 20 κατηγορίες.
Έτσι, Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Μασούτης, Γαλαξίας, Κρητικός, κλπ, μπαίνουν στη μάχη του θεμιτού ανταγωνισμού και καλούνται να επιλέξουν ποια προϊόντα θα βγάλουν σε ανταγωνιστική προσφορά.
Τα «κρυφά» γράμματα βέβαια αυτής της συμφωνίας με την κυβέρνηση είναι ότι δεν πρόκειται για «πάγωμα» στις τιμές του σούπερ μάρκετ, αλλά κατά μία έννοια, δεν αλλάζει κάτι σε σχέση με τις εβδομαδιαίες προσφορές που βγάζουν στα φυλλάδιά τους.
Τα πιο φτηνά προϊόντα στο σούπερ μάρκετ
Οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης θα ελέγχουν αυτά τα «καλάθια», όπως βεβαίως υποτίθεται ότι πρέπει να κάνουν για όλα τα προϊόντα. Η απόφαση ελήφθη κατά τη συνάντηση που είχε χθες το απόγευμα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης με τους επικεφαλής των αλυσίδων σούπερ μάρκετ «Σκλαβενίτης», «ΑΒ Βασιλόπουλος», «My Market» και «Μασούτης», τους προέδρους του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) και της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), τον πρόεδρο του επιστημονικού συμβουλίου του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) και τον γενικό διευθυντή αυτού.
Μετά τη σύσκεψη έγινε λόγος για το ψωμί, το γάλα, τα είδη προσωπικής υγιεινής, τις βρεφικές πάνες, κ.λπ.
Στην εν λόγω δράση θα συμμετέχουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ με ετήσιο τζίρο πάνω από 90 εκατ. ευρώ. Τα προϊόντα σε κάθε «καλάθι» θα αφορούν συγκεκριμένους κωδικούς επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που θα επιλέγει η κάθε αλυσίδα και θα παραμένουν τα ίδια, έτσι ώστε να ελέγχουν οι υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης τις διακυμάνσεις των τιμών.
Σούπερ μάρκετ: Βρείτε τα πιο φτηνά προϊόντα
Η πληροφόρηση των καταναλωτών θα γίνεται με τρεις τρόπους:
- Επιτόπια επίσκεψη σε κατάστημα
- Διαφημιστικά σποτ
- Πλατφόρμα e-katanalotis
Η λίστα με τις ανατιμήσεις στο σούπερ μάρκετ
Οι ανατιμήσεις στα ράφια του σούπερ μάρκετ όσον αφορά στα βασικά προϊόντα διαδέχονται η μία την άλλη, βάζοντας «φωτιά» στην τσέπη των καταναλωτών.
Παρακάτω, θα δείτε τις ανατιμήσεις σε ορισμένα αγαθά που έχουν καταγραφεί εδώ και 6 μήνες.
- 1 kg φέτα: 9,74€ – 11,09€ (+13,8%)
- 1/2 kg γαλοπούλα: 5,43€ – 6,35€ (+17%)
- 750gr GOUDA: 6,15€ – 6,95€ (+13%)
- ψωμί τοστ (700 gr): 1,82€ – 2,07€ (+13,7%)
- 1 κιλό αλεύρι: 1,45€ – 1,69€ (+16,5%)
- 2 κιλά ζάχαρη: 1,64€ – 2,58€ (+57,3%)
- 1 μουστάρδα: 1,18€ – 1,42€ (+20,3%)
- 1/2 kg φασόλια: 1,79€ – 1,89€ (+5,5%)
- 2 πακέτα μακαρόνια: 1,70€ – 1,76€ (+3,5%)
- Υγρό πιάτων: 2,59€ – 2,79€ (+7,7%)
- Απορρυπαντικό σκόνη (10 μεζούρες): 4,30€ – 4,65€ (8,1%)
- Οδοντόκρεμα: 2,04€ – 2,18€ (+6,8%)
- Χαρτί υγείας (10άρι): 2,75€ – 3,38€ (+23%)
- Χαρτί κουζίνας: 2,80€ – 3,79€ (+35,3%)
Ποια τρόφιμα αύξησαν τις τιμές τον Οκτώβριο
Από 4% έως 12% τα εξής (μεταξύ αυτών 4 κατηγορίες τροφίμων)
- Αυγά
- Κατεψυγμένα λαχανικά
- Αλλαντικά
- Σαπούνια – απορρυπαντικά – καλλυντικά
- Ελαιόλαδο
Όσον αφορά στο ελαιόλαδο, ο κ. Πηλίδης σημείωσε πως το «εξαιρετικά παρθένο» έχει φτάσει στα 29 με 30 ευρώ τα 5 λίτρα, γεγονός που έχει κάνει τους καταναλωτές να αγοράζουν μονόλιτρα.
Ποια προϊόντα μικραίνουν την ποσότητα
Παράλληλα, αρκετές είναι οι εταιρείες που προχωρούν σε «κρυφές» αυξήσεις μειώνοντας τις ποσότητες στις συσκευασίες.
Ενδεικτικά, ορισμένα από τα προϊόντα που… μίκρυναν (μεταξύ αυτών 5 κατηγορίες τροφίμων) είναι τα εξής:
- Μαργαρίνες
- Πατατάκια
- Σκόνες πλυντηρίου
- Τυρί ημίσκληρο συσκευασμένο
- Γκοφρέτες
- Αφρόλουτρο
- Κατεψυγμένα φασολάκια
Τι έγινε με το μειωμένο ωράριο καταστημάτων και σούπερ μάρκετ
Τελικά, κρίθηκε ότι υπάρχουν πολλές σοβαρές παράμετροι που δεν μπορούν να αγνοηθούν σε μια τέτοια απόφαση. Για παράδειγμα, ο αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ μεγάλων και μικρών καταστημάτων, αλλά και το μειωμένο ωράριο εργασίας που συνεπάγεται αυτομάτως εκατομμύρια χαμένες εργατοώρες για τους υπαλλήλους.
Έτσι, το «μπαλάκι» πήγε στους Εμπορικούς Συλλόγους για να αποφασίσουν, να προτείνουν, ή να μην προτείνουν το μειωμένο ωράριο. Με απλά λόγια, προς το παρόν δεν υπάρχει καμία αλλαγή στις ώρες λειτουργίας του λιανεμπορίου.
Χθες το μεσημέρι, μετά τη σύσκεψη, ο υπουργός Ανάπτυξης ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει θέμα μείωσης του ωραρίου. Βέβαια, μόλις λίγες ώρες νωρίτερα, μιλώντας σε οικονομικό σάιτ, είχε επιβεβαιώσει ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο μείωσης του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων, σε μια προσπάθεια μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο κ. Παπαθανάσης, σημείωνε ότι η «συζήτηση για τη μείωση του ωραρίου λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων, με στόχο τη μείωση του ενεργειακού κόστους ενόψει του φετινού χειμώνα, τώρα ανοίγει».
Σύμφωνα με κάποιες πηγές, μάλιστα, είχε ξεκινήσει ήδη η επεξεργασία νομοθετικής ρύθμισης η οποία θα προέβλεπε τη λειτουργία των καταστημάτων μέχρι τις 8 το βράδυ.
Ο υπουργός πάντως, υποστήριξε ότι το θέμα της μείωσης του ωραρίου στα καταστήματα προήλθε από πρωτοβουλία που προκάλεσαν διάφοροι εμπορικοί σύλλογοι στα πλαίσια της εξοικονόμησης του ενεργειακού κόστους και τους «πέταξε ουσιαστικά το μπαλάκι», λέγοντας ότι αν κάποιος εμπορικός σύλλογος θέλει να εφαρμόσει για τα μέλη του διαφορετικό ωράριο αυτό δεν αφορά το κράτος και ούτε μπορούν να επιβληθούν ποινές σε κάποιον που θα λειτουργήσει με το εθνικό ωράριο. Αποτελεί μια μεταξύ τους συμφωνία επί εθελοντικής βάσεως. Για το κράτος το ωράριο είναι αυτό που ορίζουμε και είναι αυτό που ισχύει».
Τι ζητά η Αθήνα για το ωράριο καταστημάτων
«Η συζήτηση αφορά μόνο το βραδινό κλείσιμο αν δηλαδή τα καταστήματα κλείνουν στις 8 ή στις 7 αντί να κλείνουν στις 9 όπως ισχύει έως τώρα» δήλωσε στην ΕΡΤ, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, επισημαίνοντας πως αν και το αίτημα συζητείται περισσότερες από δύο εβδομάδες στον ΕΣΑ αλλά και στα όργανα που εκπροσωπούν τον κλάδο σε τοπικό ή πανελλήνιο επίπεδο, παραδέχθηκε πως είναι μία σύνθετη κατάσταση που μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού.
«Επειδή ακριβώς δεν νομοθετώ, δεν θα ήθελα σε καμία περίπτωση να βρεθεί με απόφαση δική μου που να καλεί τις εμπορικές επιχειρήσεις να κλείνουν νωρίτερα και το διπλανό κατάστημα να μένει ανοιχτό ή ακόμη χειρότερα να μένουν ανοιχτά όλα τα σούπερ μάρκετ ή μεγάλες αγορές ή malls ή οτιδήποτε. Θα δημιουργήσει συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού και θα πρέπει μετά να τρέχουμε για να διορθώσουμε τα λάθη μας»