Σάλος με τα Public: Βάζει «λουκέτο» σε καταστήματα

Public: Το «ναρκοπέδιο» στις ηλεκτρικές συσκευές. Γιατί κλείνει καταστήματα η Public. Το χτύπημα που αδυνατεί να αντιμετωπίσει προς το παρον. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Σε ένα περιβάλλον… amazonοποίησης, με μικρά καταστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου που κρατούν πολύ χαμηλά τις τιμές, η Public/Media Markt έχει προχωρήσει σε κλείσιμο καταστημάτων και αναζητεί τον δρόμο προς τη βιώσιμη κερδοφορία.

Tις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών αναδεικνύει το τελευταίο διάστημα το κλείσιμο καταστημάτων από τον όμιλο Public/MediaMarkt, ο οποίος έχει επιτύχει τα τελευταία χρόνια σημαντική αύξηση των πωλήσεων, αλλά εξακολουθεί να αναζητεί τον δρόμο προς μια ικανοποιητική κερδοφορία σε ένα νέο τοπίο για τις μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου, που έχουν να αντιμετωπίσουν έντονο ανταγωνισμό όχι μόνο από φυσικά καταστήματα, αλλά κυρίως από τα καταστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου.

Ο όμιλος που έχει ιδρύσει ο Πάνος Γερμανός έχει μπει σε μία περίοδο επαναπροσδιορισμού της εμπορικής συνταγής του και ψάχνει να βρει πώς θα φτάσει σε ικανοποιητική κερδοφορία με τις σωστές δόσεις φυσικών καταστημάτων και ηλεκτρονικού εμπορίου, καθώς, παρά την αύξηση του τζίρου, η κερδοφορία παραμένει χαμηλή.

Ο όμιλος διέθετε περίπου 70 καταστήματα και έχει να αντιμετωπίση, επιπλέον, τον δυσεπίλυτο γρίφο της ενσωμάτωσης των σημείων πώλησης που λειτουργούσε η γερμανική MediaMarkt.

Η απόφαση της Public για το κλείσιμο των καταστημάτων σε Καλλιθέα, Χαλάνδρι και τη συγχώνευσή τους με εκείνα στη Συγγρού και το Μαρούσι ήρθαν αμέσως μετά τα αιφνίδια «λουκέτα» σε Αγρίνιο και Άργος. Υπενθυμίζουμε πως ο όμιλος είχε κλείσει επίσης την περασμένη χρονιά δύο καταστήματα στην επαρχία. Ένα στην Καστοριά και το ένα από τα δυο στη Ρόδο.

Όπως επισημαίνουν εργαζόμενοι στο BD «από τον Δεκέμβριο του 2022 υπήρξε η ενημέρωση από την εταιρεία πως θα υπάρξουν συγχωνεύσεις καταστημάτων.

Όχι κλεισίματα και ότι αυτό θα αφορούσε κυρίως μεγάλες πόλεις».

Από την πλευρά τους, οι εργαζόμενοι προειδοποιούν για amazonοποίηση της αγοράς, καθώς οι αλυσίδες υποχρεώνονται να δώσουν μεγαλύτερο βάρος στο ηλεκτρονικό κανάλι.

Μέλη του Σωματείου Εργαζομένων σημειώνουν στο BD, αναφορικά με το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων σε Άργος και Αγρίνιο, πως ο όμιλος «θέλει να δώσει βάρος στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και στη συνεργασία με τη Box Now».

Public: Θα πρέπει να επανεξεταστεί το πολυκαναλικό μοντέλο

Την ίδια στιγμή, πηγές της αγοράς επισημαίνουν στο BD πως τίθεται ανάγκη επανεξέτασης του πολυκαναλικού μοντέλου από τις αλυσίδες ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών, καθώς το πρόσφατο παρελθόν και η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου προσφέρουν ξεκάθαρη εικόνα για το τι έπεται στην αγορά.

Η έκρηξη που υπήρξε τα χρόνια της πανδημίας στο ηλεκτρονικό κανάλι των αγορών διαμόρφωσε μια τάση που «ήρθε για να μείνει», κάνοντας τα φυσικά καταστήματα από βάση ανάπτυξης μιας αλυσίδας να αποτελούν σε πολλές περιπτώσεις «βαρίδι» για την κερδοφορία της, ενώ τα περιθώρια κέρδους στενεύουν σε μια αγορά που δεν δίνει πολλά περιθώρια για την επίτευξη ενός υπολογίσιμου μεγέθους για τα διεθνή δεδομένα.

Είναι χαρακτηριστικό πως το 2021, χρονιά μετασχηματισμού του Public Group, η λειτουργική κερδοφορία αυξήθηκε στα 2,2 εκατομμύρια ευρώ από 1,4 εκατομμύρια ευρώ το 2020, με τον τζίρο να πλησιάζει τα 500 εκατ. ευρώ.

Ο ανταγωνισμός έχει γίνει πολύ σκληρός για τις μεγάλες αλυσίδες που επιλέγουν το πολυκαναλικό μοντέλο, καθώς απέναντι τους βρίσκονται μικρότερα καταστήματα που διαθέτουν τα προϊόντα τους ηλεκτρονικά μέσω marketplace σε πολύ χαμηλότερες τιμές λόγω των ελάχιστων λειτουργικών εξόδων που έχουν.

Ωστόσο, η ύπαρξη του φυσικού καταστήματος περιορίζει τη δυνατότητα μείωσης των τιμών από τους μεγάλους παίκτες της αγοράς.

Η αγορά ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών συσκευών ήταν ήδη δύσκολη εδώ και χρόνια και δοκιμάστηκε σκληρά στην περίοδο της μεγάλης οικονομικής κρίσης.

Δεν είναι τυχαίο πως η τελευταία δεκαπενταετία χαρακτηρίστηκε από ηχηρά «κανόνια» και αποχωρήσεις σημαντικών ονομάτων: η γαλλική Fnac ήρθε με υψηλές βλέψεις και τελικά τα καταστήματά της κατέληξαν στην Public, η γερμανική Saturn «ήλθε, είδε και απήλθε», ενώ στη συνέχεια η γερμανική MediaMarkt εγκατέλειψε την αγορά και το δίκτυό της πέρασε επίσης στην Public.

Ιστορικές αλυσίδες, όπως το Ράδιο Αθήναι, η Κορασίδης, η Ηλεκτρονική Αθηνών έχουν κλείσει εδώ και αρκετά χρόνια.

Η Κωτσόβολος συνεχίζει επιτυχώς την πορεία της στην αγορά, έχοντας πίσω της την ισχυρή στήριξη του πολευθνικού ομίλου Dixons.

Public: Ο μετασχηματισμός των Public

Καθώς τα περιθώρια κέρδους στην αφορά είναι περιορισμένα, οι αλυσίδες προσπαθούν να διατηρήσουν τα μεγέθη τους έναντι των ηλεκτρονικών μαγαζιών μέσα από την παροχή περισσότερων υπηρεσιών και ευκολίες πληρωμής. To Public Group, είχε προαναγγείλει ότι θα ακολουθήσει μια νέα δυναμική στρατηγική, επενδύοντας 100 εκατ. ευρώ σε νέας γενιάς καταστήματα, διεύρυνση της προϊοντικής γκάμας και προσθήκη σύγχρονων υπηρεσιών, θέλοντας να διαμορφώσει μια νέα εμπειρία για τους πελάτες.

Ο όμιλος προχωρά τον μετασχηματισμό του με την ενοποίηση του σήματος της MediaMarkt και στο πλαίσιο της στρατηγικής του, όπως αναφέρουν πηγές της εταιρείας στο BD, εξελίσσει το δίκτυό του, δημιουργώντας 13 καταστήματα Public-MediaMarkt «Νέας Γενιάς» και εξετάζοντας σχετικές ευκαιρίες σε πόλεις της Ελλάδας.

Από την εταιρεία επισημαίνουν ότι η στρατηγική που εφαρμόζει το Public Group έχει ήδη να επιδείξει εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα. Χαρακτηριστικό είναι ότι, το 2022, η εταιρεία κατάφερε να ξεπεράσει τις πωλήσεις της προηγούμενης χρονιάς, γεγονός που πιστοποιεί ότι οι καταναλωτές ανταποκρίνονται θετικά στο όραμά του Public Group για το Omniretail.

Τα 13 καταστήματα MediaMarkt αναμένεται να παίξουν τον δικό τους ρόλο, καθώς 10 εξ αυτών θα αποτελέσουν και μέρος του σχεδιασμού ανάπτυξης των logistics hub της Public, που θα βελτιώσει περαιτέρω τους χρόνους παράδοσης, επιτρέποντας στην εταιρεία την ανάπτυξη της υπηρεσίας Next Day Delivery, ενώ η εταιρεία έχει επενδύσει επίσης σε μεγάλες εγκαταστάσεις αποθηκών eCommerce σε Ελλάδα και Κύπρο (40.000 τ.μ.).

Παράλληλα, σημειώνουν ότι τα brands Public/MediaMarkt αφουγκράζονται τις ανάγκες των καταναλωτών και προσφέρουν την ίδια τεράστια ποικιλία οικιακών συσκευών και τηλεοράσεων, στις ίδιες τιμές, με καινοτόμες υπηρεσίες πληρωμής (σε 3 άτοκες δόσεις χωρίς πιστωτική μέσω Klarna και χαμηλές δόσεις με την υπηρεσία Flex Pay), ενώ συνεργάζονται στενά στην κατηγορία οικιακών συσκευών, προσφέροντας στον καταναλωτή τα καλύτερα από δύο διαφορετικούς κόσμους.

Επίσης, με συνεχείς επενδύσεις σε νέες καινοτόμες υπηρεσίες, το Public Group συνεχίζει και το 2023 με ακόμη μεγαλύτερη δυναμική να εντείνει τη συνεργασία της με την iRepair, όπως αναφέρουν από την εταιρεία, με στόχο να μπει σε όλα τα καταστήματα Public. Η Public επενδύει και στο Last Mile, έχοντας τις συνεργασίες με ΒΟΧ NOW και Svuum.

Το μεγάλο ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί, όμως, τα επόμενα χρόνια από τον όμιλο είναι αν αυτό το εμπορικό μοντέλο μπορεί τελικά σε μια αγορά με τις ιδιαιτερότητες που έχει η ελληνική και με το διαδίκτυο να οξύνει συνεχώς τον ανταγωνισμό στις τιμές να προσφέρει βιώσιμη κερδοφορία.

Όπως αναφέρουν πηγές που γνωρίζουν τον κλάδο, ο κίνδυνος της amazonοποίησης δεν είναι θεωρητικός, ενώ όλο και περισσότερο τα καταστήματα των μεγάλων αλυσίδων λειτουργούν σαν εκθεσιακοί χώροι για καταναλωτές που τελικά αγοράζουν φθηνότερα από μικρά μαγαζιά ηλεκτρονικού εμπορίου, αφήνοντας ελάχιστα περιθώρια κέρδους στις αλυσίδες που τα διαχειρίζονται.