Εμπορικά κέντρα: Τεράστιες ζημιές στα μεγάλα εμπορικά κέντρα. Η πανδημία «χτύπησε» και τους «κολοσσούς» του εμπορίου. Ίλιγγος από τις απώλειες κερδών. Όλες οι λεπτομέριες στο xristika.gr.
Απώλειες εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ υφίστανται οι εταιρείες διαχείρισης εμπορικών κέντρων, καθώς βεβαίως και οι επιχειρήσεις που βρίσκονται μέσα σε αυτά, από την απόφαση της κυβέρνησης να παραμένουν κλειστά για 2,5 και πλέον μήνες τα δεκάδες εμπορικά κέντρα σε όλη τη χώρα.
Στις περιοχές, μάλιστα, που βρίσκονται στο λεγόμενο «βαθύ κόκκινο», μεταξύ αυτών η Αττική και η Θεσσαλονίκη, δεν επιτρέπεται καν η λειτουργία των εμπορικών κέντρων ούτε με το μοντέλο του click away.
Το γεγονός, μάλιστα, ότι διαφαίνεται πως δεν θα λειτουργήσουν ούτε την πασχαλινή περίοδο -ήδη έχει αποφασιστεί ότι θα παραμείνουν κλειστά έως τις 26 Απριλίου- αναμένεται να επιδεινώσει περαιτέρω την κατάσταση.
Σημειώνεται εδώ ότι ακόμη και τις λίγες ημέρες που λειτούργησαν το 2021, είχαν απώλειες εσόδων από το γεγονός ότι η εστίαση και οι αίθουσες ψυχαγωγίας (π.χ. κινηματογράφοι) δεν λειτούργησαν.
Εμπορικά κέντρα: Προβληματισμός στον ΣΕΛΠΕ
Δεν είναι τυχαίο ότι ο συνήθως φειδωλός σε ανακοινώσεις και δημόσιες παρεμβάσεις Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ) εξέδωσε ανακοίνωση το απόγευμα της περασμένης Παρασκευής, όταν έγινε γνωστό ότι θα συνεχισθεί η αναστολή λειτουργίας των εμπορικών κέντρων, στην οποία αναφέρει μεταξύ άλλων: «Η επιλεκτική όμως απόφαση λειτουργίας μόνον ορισμένων επιχειρηματικών μονάδων και ο αποκλεισμός άλλων χωρίς να υφίσταται ξεκάθαρη τεκμηρίωση αντιβαίνει τόσο στους κανόνες της ελεύθερης και απρόσκοπτης λειτουργίας της αγοράς όσο και της λειτουργίας του ανταγωνισμού με περαιτέρω πιθανές επιπτώσεις στην αγορά εργασίας αλλά και στην οικονομία της χώρας μας».
Σύμφωνα με πληροφορίες του «MR» αν και εξετάστηκε το ενδεχόμενο προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας για ακύρωση της σχετικής απόφασης, θεωρήθηκε ότι δεν θα είχε στην ουσία πρακτικό αποτέλεσμα, καθώς η μεν κύρια αίτηση θα εκδικαζόταν μετά από πολύ καιρό, τα δε ασφαλιστικά μέτρα μάλλον δεν θα είχαν καμία τύχη και θα απορρίπτονταν.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε η Lamda Development την περασμένη εβδομάδα το συνολικό EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) των τριών εμπορικών κέντρων (The Mall Athens, Golden Hall και Mediterranean Cosmos) του Ομίλου λόγω των lockdowns του 2020, παρουσίασε μείωση κατά 27,4 εκατ. ευρώ περίπου.
Λαμβάνοντας όμως υπόψη τα δικαιώματα μειοψηφίας που αναλογούν στο EBITDA και την επίπτωση του φόρου εισοδήματος, η συνολική επίπτωση στην καθαρή αξία του ενεργητικού ανήλθε στο ποσό των 17,5 εκατ. ευρώ.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι εκτός από τη μείωση των λειτουργικών κερδών, τα εμπορικά κέντρα του ομίλου έχουν υποστεί απομείωση της εύλογης αξίας τους κατά το ποσό των 37,2 εκατ. συνολικά. Λαμβάνοντας όμως υπόψη τα δικαιώματα μειοψηφίας, η απομείωση της αξίας ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ.
Μόνο για το πρώτο τρίμηνο του 2021 η επίπτωση στο συνολικό EBITDA των τριών εμπορικών κέντρων ανέρχεται στο ποσό των 9,3 εκατ. ευρώ περίπου. Λαμβάνοντας υπόψη την επίπτωση των δικαιωμάτων μειοψηφίας και του φόρου εισοδήματος το ποσό ανέρχεται σε 5,9 εκατ. ευρώ.
H ενδεχόμενη παρατεταμένη διακοπή της λειτουργίας των εμπορικών κέντρων θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση των εσόδων εκμετάλλευσης των εμπορικών κέντρων.
Ενδιαφέρον έχει η επισήμανση που γίνεται στην τελευταία οικονομική έκθεση της Lamda Development: «Σύμφωνα με ανεξάρτητους εκτιμητές, δεδομένης της αβεβαιότητας από την εξέλιξη της πανδημίας και των ενδεχόμενων μελλοντικών επιπτώσεων στις αγορές ακινήτων τόσο στη χώρα μας όσο και διεθνώς, αλλά και ελλείψει επαρκών συγκριτικών στοιχείων, δημιουργούνται συνθήκες ‘ουσιώδους εκτιμητικής αβεβαιότητας’, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα Διεθνή Εκτιμητικά Πρότυπα. Γι’ αυτό το λόγο οι αξίες ακινήτων διέρχονται μια περίοδο κατά την οποία παρακολουθούνται με υψηλότερο βαθμό προσοχής».
Ακόμη μεγαλύτερη είναι η δυσαρέσκεια στις εταιρείες διαχείρισης εμπορικών κέντρων που λειτουργούν σε εξωτερικούς χώρους, καθώς θεωρούν ότι πληρούν όλες τις προϋποθέσεις για να ανοίξουν, καθώς τα ψώνια εκεί μοιάζουν σαν να βρίσκεσαι σε έναν μεγάλο εμπορικό δρόμο.
Εκτός από τις επιπτώσεις σε έσοδα και κέρδη οι εταιρείες διαχείρισης εμπορικών κέντρων φοβούνται ακόμη το ενδεχόμενο αποχώρησης από την ελληνική αγορά κάποιων ξένων αλυσίδων ή την ακύρωση σχεδίων τους να δραστηριοποιηθούν στην εγχώρια αγορά. Ήδη κάποιες ενάρξεις καταστημάτων, τα οποία έχουν ετοιμαστεί, έχουν καθυστερήσει σημαντικά.
Εμπορικά κέντρα: Την… έκανε η GAP
Να καλύψει τη ζημιά της πανδημίας επιχειρεί ο Μαρινόπουλος, που μετά τα Σούπερ μάρκετ επένδυσε και στον ρουχισμό. Δείτε στο xristika.gr την επόμενη κίνηση της GAP.
Κάλλιο αργά παρά ποτέ. Ο λόγος για την αλυσίδα GAP στην Ελλάδα, η οποία προχωρά το αμέσως επόμενο διάστημα στη λειτουργία δικού της ηλεκτρονικού καταστήματος. Μέχρι τώρα η αλυσίδα -που στην Ελλάδα αναπτύσσεται από την «Μαρινόπουλος Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΑΕ» (της γνωστής οικογένειας που είχε έως το 2016 και την γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Μαρινόπουλος») διαθέτει τα προϊόντα GAP μέσω από το ηλεκτρονικό κατάστημα ειδών μόδας Koolfly, μέσα από τη σελίδα της στο facebook, ενώ πριν από λίγους μήνες ξεκίνησε η διάθεση των προϊόντων GAP και μέσω της πλατφόρμας skroutz.
Προφανώς και η GAP στην Ελλάδα, η οποία δεν γνωρίζει αντίστοιχη ανάπτυξη με αυτή στις ΗΠΑ, αντελήφθη ότι η ανάπτυξη ηλεκτρονικού καταστήματος αποτελεί μονόδρομο, καθώς, ακόμη και όταν αρθεί η αναστολή λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων, το λιανεμπόριο θα λειτουργεί με αρκετούς περιορισμούς, από την υποχρεωτική χρήση μάσκας και τον περιορισμό στον αριθμό ατόμων έως τους περιορισμούς στη χρονική διάρκεια και τη συχνότητα των αγορών ημερησίως.
Σημειώνεται ότι πλέον η αλυσίδα δραστηριοποιείται με έξι καταστήματα στην Ελλάδα, όλα πλέον στην πρωτεύουσα (Γλυφάδα, Παλαιό Ψυχικό, Golden Hall, The Mall Athens, Κηφισιά, Smart Park στα Σπάτα), καθώς τον περασμένο Σεπτέμβριο προχώρησε στο κλείσιμο του καταστήματος στο Ηράκλειο της Κρήτης.
Η δημιουργία του ηλεκτρονικού καταστήματος μένει να φανεί εάν σημαίνει και νέα παράταση στη σύμβαση που έχει η οικογένεια Στέφανου Μαρινόπουλου για την ανάπτυξη των σημάτων GAP και Banana Republic στην Ελλάδα. Στις 6 Νοεμβρίου 2020 υπογράφτηκε συμφωνία παράτασης μέχρι και στις 31 Ιουλίου 2021 της σύμβασης δικαιόχρησης (franchise agreement), η οποία δίνει στην «Μαρινόπουλος Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΑΕ» το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των σημάτων GAP και BANANA REPUBLIC στην Ελλάδα.
Σημειώνεται ότι το καλοκαίρι του 2020 την πλειοψηφία των μετοχών κατέχει η εταιρεία Yamaran Ενδυμάτων ΑΕ, συμφερόντων επίσης της οικογένειας Στέφανου Μαρινόπουλου, η οποία αποτελεί και το διάδοχο σχήμα στο πλαίσιο της αίτησης συμφωνίας εξυγίανσης της «Μαρινόπουλος Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΑΕ» που συζητήθηκε στο Πρωτοδικείο Αθηνών στις 4 Νοεμβρίου 2020. Πρόσφατα, μάλιστα, αποφασίστηκε ότι πέραν της χρηματοδότησης 600.000 ευρώ από τη Yamaran προς τη «Μαρινόπουλος Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΑΕ», που προβλεπόταν στο σχέδιο εξυγίανσης της δεύτερης, προέκυψε η ανάγκη για τη χρηματοδότηση με επιπλέον 454.000 ευρώ λόγω βεβαιωμένων οφειλών προς τη ΦΑΕ Πειραιά.
Σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό της εταιρείας, που αφορά τη χρήση του 2019, οι πωλήσεις το 2019 διαμορφώθηκαν σε 11,64 εκατ. ευρώ έναντι 11,132 εκατ. ευρώ το 2018.
Το αποτέλεσμα μετά από φόρους της εταιρείας ανέρχονται σε ζημίες ύψους 1, 086 εκατ. ευρώ για το 2019, έναντι κερδών 669.818 ευρώ το 2018.
Το αποτέλεσμα της χρήσης του 2019 δεν είναι συγκρίσιμο με το αποτέλεσμα της χρήσης 2018, καθώς στην προηγούμενη χρήση είχε αναγνωριστεί έκτακτο λογιστικό κέρδος από αναγνώριση υποχρεώσεων στη βάση διαγραφής αμοιβαίων ανταπαιτήσεων με συνδεδεμένες εταιρίες ύψους 1.152.876 ευρώ, καθώς και λόγω του ότι στην χρήση του 2019 αναγνωρίστηκε έξοδο συνολικού ύψους 448.639 ευρώ από την εφαρμογή χωρίς αναδρομική εφαρμογή του ΔΠΧΑ 16, σε σχέση με το παλαιό λογιστικό πρότυπο.
Για το 2020 η εταιρεία εκτιμούσε στην οικονομική της έκθεση, η οποία φέρει ημερομηνία 13 Νοεμβρίου 2020, πτώση πωλήσεων της τάξης του 25-30% λόγω του COVID-19.
Σε παγκόσμιο επίπεδο η GAP Inc. πραγματοποίησε καθαρές πωλήσεις στη χρήση 1/2/2020-31/1/2021 13,8 δισ. δολάρια έναντι 16,38 δισ. δολάρια στην χρήση 1/2/2019-31/1/2020, επηρεασμένη φυσικά από την πανδημία και το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων σε πολλές χώρες του κόσμου.
Τα μεικτά κέρδη της υποχώρησαν σε 4,7 δισ. δολάρια έναντι 6,13 δισ. δολάρια στην προηγούμενη χρήση με το καθαρό αποτέλεσμα πάντως να είναι ζημιές ύψους 665 εκατ. δολαρίων έναντι κερδών 351 εκατ. ευρώ στην χρήση προ COVID-19.
Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις της εταιρείας ξεπέρασαν τα 6 δισ. δολάρια, καταγράφοντας αύξηση 54% σε ετήσια βάση.