Ρεύμα: Γιατί πληρώνετε τόσα πολλά παρά τις επιδοτήσεις και την εξοικονόμηση

Λογαριασμοί ρεύματος: Πραγματικό ηλεκτροσόκ συνεχίζουν να προκαλούν παρά την επιδότηση και την εξοικονόμηση που κάνουν οι πολίτες. Η αιτία μάλιστα δεν βαρύνει τους καταναλωτές.

Οι εκκαθαριστικοί λογαριασμοί ρεύματος που καταφτάνουν συνεχίζουν να είναι ιδιαίτερα υψηλοί και μάλιστα μεγαλύτεροι από τους αντίστοιχους περσινούς, παρά τις εξαγγελίες ότι οι επιδοτήσεις που ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση θα μειώσουν εντυπωσιακά το κόστος.

Οι καταναλωτές είναι σε απόγνωση, αδυνατώντας να μειώσουν περισσότερο την κατανάλωση ρεύματος, ενώ μεγαλύτερη γίνεται η ανησυχία, αφού ακόμα δεν έχει προστεθεί το κόστος της θέρμανσης, με τον καιρό να είναι πραγματικός «σύμμαχος» μέχρι στιγμής στην ενεργειακή κρίση.

Ωστόσο, αποκαλύπτεται η απαρχαιωμένη πρακτική υπολογισμού του κόστους, που ακολουθείται και δυστυχώς δεν συντελεί στη μείωση των «φουσκωμένων» λογαριασμών.

Ηλεκτρικό ρεύμα: Ο λόγος που πληρώνετε πολλά δεν βαραίνει εσάς

Η αιτία που συνεχίζουν να σας στέλνουν υπέρογκα «ραβασάκια» οι πάροχοι ρεύματος, είναι η αδυναμία του ΔΕΔΔΗΕ να μετρήσει εγκαίρως την κατανάλωση. Η καταμέτρηση θα ήταν εξαιρετικά απλή και επωφελής υπόθεση για τον καταναλωτή εάν είχαν εγκατασταθεί έξυπνοι μετρητές, project που καρκινοβατεί από το 2014.

Αυτό αποτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό πρόβλημα σε χιλιάδες καταναλωτές ρεύματος, ιδιαίτερα αυτή την κρίσιμη περίοδο, με αποτέλεσμα πολύ συχνά να λαμβάνουν εκκαθαριστικό οκταμήνου αντί τετραμήνου.

Το ποσό που έχει συσσωρευθεί είναι συνήθως υπέρογκο -ειδικά μετά τις μεγάλες αυξήσεις στο ρεύμα, παρά τις επιδοτήσεις- με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να δυσκολεύονται να πληρώσουν τον λογαριασμό τους. Αιτία του κακού είναι το… παλαιολιθικό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα σύστημα της «χειροκίνητης» καταμέτρησης της κατανάλωσης από τον ΔΕΔΔΗΕ μία φορά το τετράμηνο. Ο ΔΕΔΔΗΕ υποβαθμίζει το πρόβλημα κάνοντας λόγο για μικρό αριθμό περιπτώσεων όπου οι μετρητές βρίσκονται σε εσωτερικούς χώρους.

Ηλεκτρικό ρεύμα: Το «παλαιολιθικό» σύστημα μέτρησης

«Φουσκωμένους» λογαριασμούς ρεύματος εξακολουθεί να λαμβάνει μεγάλος αριθμός καταναλωτών παρά τις υψηλές κρατικές επιδοτήσεις, μέρος των οποίων απορροφούν οι πολλές μαύρες τρύπες και τα δομικά προβλήματα της αγοράς. Το… παλαιολιθικό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα σύστημα της «χειροκίνητης» καταμέτρησης της κατανάλωσης από τον ΔΕΔΔΗΕ μία φορά το τετράμηνο είναι η βασική αιτία των φουσκωμένων λογαριασμών.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας «Καθημερινή», οι καθυστερήσεις από πλευράς του ΔΕΔΔΗΕ στην καταμέτρηση της κατανάλωσης αποτελούν παθογένεια που τον συνοδεύει τα πολλά τελευταία χρόνια της λειτουργίας του. Στην παρούσα συγκυρία της ενεργειακής κρίσης, των υψηλών τιμών ρεύματος και του γενικευμένου κύματος ακρίβειας αποκτά όμως άλλη βαρύτητα γι’ αυτό και έχουν αυξηθεί οι καταγγελίες καταναλωτών από διάφορες περιοχές ανά την επικράτεια.

Ένας εκκαθαριστικός λογαριασμός 8μήνου, για παράδειγμα, το διάστημα προ κρίσης δεν προκαλούσε τόσο μεγάλο σοκ, αφού η τιμή της κιλοβατώρας ήταν χαμηλή. Την τρέχουσα περίοδο, ένας εκκαθαριστικός 8μήνου αντί τετραμήνου ή και άνω του έτους σε κάποιες περιπτώσεις, είναι δύσκολο να αποπληρωθεί και εύλογα προκαλεί αγανάκτηση. Ο ΔΕΔΔΗΕ συνηθίζει να υποβαθμίζει το ζήτημα κάνοντας λόγο για ένα μικρό ποσοστό κάποιων εκατοντάδων καταναλωτών στο σύνολο των 7,5 εκατ. μετρητών.

Αυτοί, σύμφωνα με κύκλους του ΔΕΔΔΗΕ, είναι συνήθως μετρητές που βρίσκονται σε εσωτερικούς χώρους και που τα συνεργεία δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση για την καταμέτρηση εάν δεν τους ανοίξει κάποιος. Η επιχειρηματολογία του ΔΕΔΔΗΕ δύσκολα πείθει όχι μόνο γιατί ο καθένας στο ευρύτερο προσωπικό και εργασιακό περιβάλλον του έχει πολλές περιπτώσεις εκκαθαριστικών που δεν πήγαν στην ώρα τους χωρίς να συντρέχουν οι λόγοι που επικαλείται ο Διαχειριστής, αλλά και γιατί είναι δύσκολο ο ίδιος ο ΔΕΔΔΗΕ να έχει μια σαφή εικόνα για τις καταμετρήσεις.

Το έργο της καταμέτρησης έχει ανατεθεί σε ποσοστό 95% σε εργολάβους, τα συνεργεία των οποίων δεν είναι εύκολο να ελεγχθούν παρά τα διάφορα εργαλεία που εφαρμόζει. Η «Κ», για παράδειγμα, έχει στη διάθεσή της στοιχεία για περίπτωση εκκαθαριστικών λογαριασμών περιόδου Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου για μετρητές στην περιοχή Αγ. Δημητρίου που έχει πρόσβαση οποιοσδήποτε, αφού βρίσκονται στην πυλωτή. Άλλος εκκαθαριστικός 8μήνου στον Πειραιά σε μετρητές που οι ένοικοι βρίσκονται επί 24ώρου βάσεως στο σπίτι τα τελευταία δύο χρόνια της πανδημίας.

Οι καταναλωτές είναι επίσης αδύνατον να ελέγξουν ακριβώς τι πληρώνουν για το ρεύμα στο τετράμηνο, αφού η τιμή της κιλοβατώρας αλλάζει πλέον ανά μήνα αλλά η καταμέτρηση γίνεται ανά τετράμηνο. Οι προμηθευτές επιμερίζουν τη συνολική κατανάλωση του τετραμήνου ανά μήνα και χρεώνουν με βάση την αντίστοιχη μηνιαία τιμή, μηχανισμός που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική μηνιαία κατανάλωση, κάτι που διαφοροποιεί και το πραγματικό κόστος. «Δεχόμαστε την έκθεση του Διαχειριστή που δείχνει ότι η κατάσταση έχει βελτιωθεί. Δεν μπορούμε να τσεκάρουμε μεμονωμένες περιπτώσεις», δηλώνουν από τη ΡΑΕ στην «K», επισημαίνοντας πάντως μια γενικότερη δυσκολία συνεργασίας με τον ΔΕΔΔΗΕ σε ζητήματα της αγοράς.

Μια αντίστοιχη εικόνα δυστοκίας μεταφέρεται και από την πλευρά του ΔΑΠΕΕΠ που διαχειρίζεται το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης μέσω του οποίου χρηματοδοτούνται οι επιδοτήσεις των λογαριασμών ρεύματος. Για να δοθούν οι επιδοτήσεις στους παρόχους θα πρέπει ο ΔΑΠΕΕΠ να διασταυρώσει τα στοιχεία των καταναλώσεων που δίνει ο κάθε πάροχος με τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ τα οποία φτάνουν στον ΔΑΠΕΕΠ με μεγάλη καθυστέρηση. Η εκκαθάριση για το 2021 στάλθηκε από τον ΔΕΔΔΗΕ στον ΔΑΠΕΕΠ προ μιας εβδομάδος.

Ένας εκκαθαριστικός οκταμήνου αντί τετραμήνου, ή και άνω του έτους σε κάποιες περιπτώσεις, είναι δύσκολο να αποπληρωθεί.

Οι επιδοτήσεις ρεύματος για τον Νοέμβριο

Για όλες τις παροχές κυρίας και μη κυρίας κατοικίας χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και ανεξαρτήτως παρόχων, έχουν ανακοινωθεί τρεις κλίμακες επιδότησης:

  • έως 500 κιλοβατώρες θα είναι 238 ανά μεγαβατώρα και απορροφά το 90% της αύξησης
  • από 501 έως 1000 κιλοβατώρες η επιδότηση είναι 188 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Αν ένα νοικοκυριό μειώσει την κατανάλωση κατά 15% σε σχέση με το 2021 η επιδότηση αυξάνεται κατά 50 ευρώ ανά μεγαβατώρα
  • για πάνω από 1000 κιλοβατώρες η επιδότηση είναι στα 50 ευρώ τη μεγαβατώρα

Στα 286 ευρώ ανά μεγαβατώρα η επιδότηση για τα νοικοκυριά που είναι ενταγμένα στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο και απορροφάται έως 100% η αύξηση. Στο Κοινωνικό τιμολόγιο απορροφάται σχεδόν το 100% της αύξησης, επιδότηση 286 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Ο υπουργός επανέλαβε ότι θα υπάρξει νέος μηχανισμός ανάκτησης υπερεσόδων στην προμήθεια ρεύματος.

Τόνισε ότι είναι σημαντικό να εξοικονομηθεί ενέργεια. Στόχος είναι να μειωθεί 5% στις ώρες αιχμής, από 18.00 έως 21.00.

Για το φυσικό αέριο η κυβέρνηση δεν θα δώσει επιδότηση αλλά η ΔΕΠΑ θα προσφέρει οριζόντια επιδότηση 25 ευρώ ανά θερμική κιλοβατώρα.

Λογαριασμοί ρεύματος: Πραγματικό ηλεκτροσόκ συνεχίζουν να προκαλούν παρά την επιδότηση και την εξοικονόμηση που κάνουν οι πολίτες. Η αιτία μάλιστα δεν βαρύνει τους καταναλωτές.

Οι εκκαθαριστικοί λογαριασμοί ρεύματος που καταφτάνουν συνεχίζουν να είναι ιδιαίτερα υψηλοί και μάλιστα μεγαλύτεροι από τους αντίστοιχους περσινούς, παρά τις εξαγγελίες ότι οι επιδοτήσεις που ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση θα μειώσουν εντυπωσιακά το κόστος.

Οι καταναλωτές είναι σε απόγνωση, αδυνατώντας να μειώσουν περισσότερο την κατανάλωση ρεύματος, ενώ μεγαλύτερη γίνεται η ανησυχία, αφού ακόμα δεν έχει προστεθεί το κόστος της θέρμανσης, με τον καιρό να είναι πραγματικός «σύμμαχος» μέχρι στιγμής στην ενεργειακή κρίση.

Ωστόσο, αποκαλύπτεται η απαρχαιωμένη πρακτική υπολογισμού του κόστους, που ακολουθείται και δυστυχώς δεν συντελεί στη μείωση των «φουσκωμένων» λογαριασμών.

Ηλεκτρικό ρεύμα: Ο λόγος που πληρώνετε πολλά δεν βαραίνει εσάς

Η αιτία που συνεχίζουν να σας στέλνουν υπέρογκα «ραβασάκια» οι πάροχοι ρεύματος, είναι η αδυναμία του ΔΕΔΔΗΕ να μετρήσει εγκαίρως την κατανάλωση. Η καταμέτρηση θα ήταν εξαιρετικά απλή και επωφελής υπόθεση για τον καταναλωτή εάν είχαν εγκατασταθεί έξυπνοι μετρητές, project που καρκινοβατεί από το 2014.

Αυτό αποτελεί ένα εξαιρετικά σημαντικό πρόβλημα σε χιλιάδες καταναλωτές ρεύματος, ιδιαίτερα αυτή την κρίσιμη περίοδο, με αποτέλεσμα πολύ συχνά να λαμβάνουν εκκαθαριστικό οκταμήνου αντί τετραμήνου.

Το ποσό που έχει συσσωρευθεί είναι συνήθως υπέρογκο -ειδικά μετά τις μεγάλες αυξήσεις στο ρεύμα, παρά τις επιδοτήσεις- με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να δυσκολεύονται να πληρώσουν τον λογαριασμό τους. Αιτία του κακού είναι το… παλαιολιθικό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα σύστημα της «χειροκίνητης» καταμέτρησης της κατανάλωσης από τον ΔΕΔΔΗΕ μία φορά το τετράμηνο. Ο ΔΕΔΔΗΕ υποβαθμίζει το πρόβλημα κάνοντας λόγο για μικρό αριθμό περιπτώσεων όπου οι μετρητές βρίσκονται σε εσωτερικούς χώρους.

Ηλεκτρικό ρεύμα: Το «παλαιολιθικό» σύστημα μέτρησης

«Φουσκωμένους» λογαριασμούς ρεύματος εξακολουθεί να λαμβάνει μεγάλος αριθμός καταναλωτών παρά τις υψηλές κρατικές επιδοτήσεις, μέρος των οποίων απορροφούν οι πολλές μαύρες τρύπες και τα δομικά προβλήματα της αγοράς. Το… παλαιολιθικό για τα ευρωπαϊκά δεδομένα σύστημα της «χειροκίνητης» καταμέτρησης της κατανάλωσης από τον ΔΕΔΔΗΕ μία φορά το τετράμηνο είναι η βασική αιτία των φουσκωμένων λογαριασμών.

Οι καθυστερήσεις από πλευράς του ΔΕΔΔΗΕ στην καταμέτρηση της κατανάλωσης αποτελούν παθογένεια που τον συνοδεύει τα πολλά τελευταία χρόνια της λειτουργίας του. Στην παρούσα συγκυρία της ενεργειακής κρίσης, των υψηλών τιμών ρεύματος και του γενικευμένου κύματος ακρίβειας αποκτά όμως άλλη βαρύτητα γι’ αυτό και έχουν αυξηθεί οι καταγγελίες καταναλωτών από διάφορες περιοχές ανά την επικράτεια.

Ένας εκκαθαριστικός λογαριασμός 8μήνου, για παράδειγμα, το διάστημα προ κρίσης δεν προκαλούσε τόσο μεγάλο σοκ, αφού η τιμή της κιλοβατώρας ήταν χαμηλή. Την τρέχουσα περίοδο, ένας εκκαθαριστικός 8μήνου αντί τετραμήνου ή και άνω του έτους σε κάποιες περιπτώσεις, είναι δύσκολο να αποπληρωθεί και εύλογα προκαλεί αγανάκτηση. Ο ΔΕΔΔΗΕ συνηθίζει να υποβαθμίζει το ζήτημα κάνοντας λόγο για ένα μικρό ποσοστό κάποιων εκατοντάδων καταναλωτών στο σύνολο των 7,5 εκατ. μετρητών.

Αυτοί, σύμφωνα με κύκλους του ΔΕΔΔΗΕ, είναι συνήθως μετρητές που βρίσκονται σε εσωτερικούς χώρους και που τα συνεργεία δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση για την καταμέτρηση εάν δεν τους ανοίξει κάποιος. Η επιχειρηματολογία του ΔΕΔΔΗΕ δύσκολα πείθει όχι μόνο γιατί ο καθένας στο ευρύτερο προσωπικό και εργασιακό περιβάλλον του έχει πολλές περιπτώσεις εκκαθαριστικών που δεν πήγαν στην ώρα τους χωρίς να συντρέχουν οι λόγοι που επικαλείται ο Διαχειριστής, αλλά και γιατί είναι δύσκολο ο ίδιος ο ΔΕΔΔΗΕ να έχει μια σαφή εικόνα για τις καταμετρήσεις.

Το έργο της καταμέτρησης έχει ανατεθεί σε ποσοστό 95% σε εργολάβους, τα συνεργεία των οποίων δεν είναι εύκολο να ελεγχθούν παρά τα διάφορα εργαλεία που εφαρμόζει. Η «Κ», για παράδειγμα, έχει στη διάθεσή της στοιχεία για περίπτωση εκκαθαριστικών λογαριασμών περιόδου Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου για μετρητές στην περιοχή Αγ. Δημητρίου που έχει πρόσβαση οποιοσδήποτε, αφού βρίσκονται στην πυλωτή. Άλλος εκκαθαριστικός 8μήνου στον Πειραιά σε μετρητές που οι ένοικοι βρίσκονται επί 24ώρου βάσεως στο σπίτι τα τελευταία δύο χρόνια της πανδημίας.

Οι καταναλωτές είναι επίσης αδύνατον να ελέγξουν ακριβώς τι πληρώνουν για το ρεύμα στο τετράμηνο, αφού η τιμή της κιλοβατώρας αλλάζει πλέον ανά μήνα αλλά η καταμέτρηση γίνεται ανά τετράμηνο. Οι προμηθευτές επιμερίζουν τη συνολική κατανάλωση του τετραμήνου ανά μήνα και χρεώνουν με βάση την αντίστοιχη μηνιαία τιμή, μηχανισμός που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική μηνιαία κατανάλωση, κάτι που διαφοροποιεί και το πραγματικό κόστος.

«Δεχόμαστε την έκθεση του Διαχειριστή που δείχνει ότι η κατάσταση έχει βελτιωθεί. Δεν μπορούμε να τσεκάρουμε μεμονωμένες περιπτώσεις», δηλώνουν από τη ΡΑΕ, επισημαίνοντας πάντως μια γενικότερη δυσκολία συνεργασίας με τον ΔΕΔΔΗΕ σε ζητήματα της αγοράς.

Μια αντίστοιχη εικόνα δυστοκίας μεταφέρεται και από την πλευρά του ΔΑΠΕΕΠ που διαχειρίζεται το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης μέσω του οποίου χρηματοδοτούνται οι επιδοτήσεις των λογαριασμών ρεύματος. Για να δοθούν οι επιδοτήσεις στους παρόχους θα πρέπει ο ΔΑΠΕΕΠ να διασταυρώσει τα στοιχεία των καταναλώσεων που δίνει ο κάθε πάροχος με τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ τα οποία φτάνουν στον ΔΑΠΕΕΠ με μεγάλη καθυστέρηση. Η εκκαθάριση για το 2021 στάλθηκε από τον ΔΕΔΔΗΕ στον ΔΑΠΕΕΠ προ μιας εβδομάδος.

Ένας εκκαθαριστικός οκταμήνου αντί τετραμήνου, ή και άνω του έτους σε κάποιες περιπτώσεις, είναι δύσκολο να αποπληρωθεί.

Οι επιδοτήσεις ρεύματος για τον Νοέμβριο

Για όλες τις παροχές κυρίας και μη κυρίας κατοικίας χωρίς εισοδηματικά κριτήρια και ανεξαρτήτως παρόχων, έχουν ανακοινωθεί τρεις κλίμακες επιδότησης:

  • έως 500 κιλοβατώρες θα είναι 238 ανά μεγαβατώρα και απορροφά το 90% της αύξησης
  • από 501 έως 1000 κιλοβατώρες η επιδότηση είναι 188 ευρώ ανά μεγαβατώρα. Αν ένα νοικοκυριό μειώσει την κατανάλωση κατά 15% σε σχέση με το 2021 η επιδότηση αυξάνεται κατά 50 ευρώ ανά μεγαβατώρα
  • για πάνω από 1000 κιλοβατώρες η επιδότηση είναι στα 50 ευρώ τη μεγαβατώρα

Στα 286 ευρώ ανά μεγαβατώρα η επιδότηση για τα νοικοκυριά που είναι ενταγμένα στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο και απορροφάται έως 100% η αύξηση. Στο Κοινωνικό τιμολόγιο απορροφάται σχεδόν το 100% της αύξησης, επιδότηση 286 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Ο υπουργός επανέλαβε ότι θα υπάρξει νέος μηχανισμός ανάκτησης υπερεσόδων στην προμήθεια ρεύματος.

Τόνισε ότι είναι σημαντικό να εξοικονομηθεί ενέργεια. Στόχος είναι να μειωθεί 5% στις ώρες αιχμής, από 18.00 έως 21.00.

Για το φυσικό αέριο η κυβέρνηση δεν θα δώσει επιδότηση αλλά η ΔΕΠΑ θα προσφέρει οριζόντια επιδότηση 25 ευρώ ανά θερμική κιλοβατώρα.