ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Ραβασάκια» για Βασιλόπουλο, Σκλαβενίτη και My Market: «Πάγωσαν» όταν τα είδαν

Σούπερ μάρκετ: Ήρθε η… λυπητερή για τις μεγάλες αλυσίδες Σούπερ μάρκετ. Επιπλέον 18 εκατ. ευρώ, κατ’ ελάχιστον, θα κληθούν να πληρώσουν εφέτος για το ρεύμα που θα καταναλώσουν στα καταστήματα τους. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Στελέχη του κλάδου, που μίλησαν στο Capital.gr, εμφανίζονται προβληματισμένα για την αύξηση του ρεύματος η οποία συνδέεται με την αύξηση του κόστους αγοράς των δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα και την αύξηση των τελών στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις.

Όπως εκτιμούν, ο λογαριασμός στα τιμολόγια ρεύματος θα είναι εφέτος αυξημένος τουλάχιστον κατά 8%. Ποσοστό το οποίο μεταφράζεται σε επιπλέον ελάχιστο κόστος 18 εκατ. ευρώ, το οποίο θα πιέσει το περιθώριο κέρδους τους που κινείται σε χαμηλό μονοψήφιο ποσοστό, αναφέρουν, ενώ το ΙΕΛΚΑ έχει προσδιορίσει το καθαρό κέρδος των σούπερ μάρκετ στο 0,64%.

Το κόστος ρεύματος για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ αντιπροσωπεύει το 2% του ετήσιου τζίρου τους, αναφέρουν οι ίδιες πηγές. Δηλαδή πέρυσι, όπου οι συνολικές πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων άγγιξαν τα 11,34 δισ. ευρώ (πηγή: Nielsen), τα σούπερ μάρκετ πλήρωσαν για ρεύμα περί τα 226 εκατ. ευρώ. Ποσό το οποίο εκτιμάται ότι εφέτος θα ξεπεράσει τα 244 εκατ. ευρώ.

Τα τιμολόγια ρεύματος των καταστημάτων σούπερ μάρκετ είναι μέσης τάσης, σε αυτά συμπεριλαμβάνονται οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις που αποτελούν το 50% του τιμολογίου και ρήτρες που είναι συνδεδεμένες με το κόστος των δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα.

Οι συγκεκριμένες ρήτρες έχουν το τελευταίο διάστημα ενεργοποιηθεί οδηγώντας σε αυξήσεις της τάξης των 20 ευρώ/MWh. Με αφορμή την αύξηση των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπής CO2, που έχουν ξεπεράσει τα 50 ευρώ/τόνο, συνολικά η αγορά ηλεκτρισμού δέχεται ανατιμητικές πιέσεις.

Το θέμα της αύξησης των τιμολογίων ρεύματος δεν απασχολεί μόνον τα σούπερ μάρκετ. Σημαντικές αυξήσεις καταγράφονται και στα τιμολόγια ρεύματος της βιομηχανίας.

Ενώ είναι οι αντιδράσεις και των καταναλωτών. Σύμφωνα με την Ένωση Καταναλωτών, ΕΚΠΟΙΖΩ, το πρώτο τρίμηνο του 2021, οι καταγγελίες στον τομέα της ενέργειας παρουσίασαν σημαντική αύξηση (414 καταγγελίες), κατατάσσοντας την στη δεύτερη θέση στην καταγραφή των καταγγελιών.

Ένα υψηλό ποσοστό καταναλωτών καταγγέλλει υπέρογκα ποσά στους λογαριασμούς που καλείται να πληρώσει. Ειδικότερα, τα ποσά αυτά αφορούν είτε επιπρόσθετες χρεώσεις, όπως η Ρήτρα Προσαρμογής με βάση την Οριακή Τιμή Συστήματος, είτε Ρυθμιζόμενες Χρεώσεις (ΥΚΩ, ΕΤΜΕΑΡ), είτε άσχετες με την κατανάλωση χρεώσεις, όπως ΕΡΤ, Δημοτικά Τέλη και διάφοροι φόροι.

Σύμφωνα με έρευνα που “έτρεξε” η ΕΚΠΟΙΖΩ, το 96,3% των ερωτηθέντων καταναλωτών απάντησε πως επιθυμεί ”καθαρούς λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος”, το 94,4% ζητά να αφαιρεθούν από τους λογαριασμούς οι χρεώσεις υπέρ τρίτων (Δημοτικά τέλη/φόροι, ΕΡΤ), ενώ το 84,6% δήλωσε πως θα ήθελε να σταματήσει να τους επιβαρύνονται από τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις ΕΤΜΕΑΡ (Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων για την ενίσχυση της παραγωγής ρεύματος από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας/ΑΠΕ) και ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας για τα μη διασυνδεδεμένα νησιά, τους πολύτεκνους και το κοινωνικό τιμολόγιο), οι οποίες αυξάνουν σημαντικά τον λογαριασμό.

Σούπερ μάρκετ: Ψάχνουν… αντίδοτο Σκλαβενίτης, Βασιλόπουλος, Μασούτης, Γαλαξίας, Lidl

Οι Ρώσοι ήρθαν στην Ελλάδα και τα Σούπερ μάρκετ MERE προκαλούν προβληματισμό στους «κολοσσούς» που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Πώς θα απαντήσουν στις χαμηλές τιμές; Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Με καθυστέρηση κάποιων μηνών λόγω της πανδημίας, η Mere φέρεται να «μετρά αντίστροφα» για την έναρξη λειτουργίας της στην ελληνική αγορά.

Πληροφορίες προσκείμενες στη ρωσική αλυσίδα αλλά και πληροφορίες της αγοράς θέλουν τους Ρώσους λιανέμπορους να σχεδιάζουν –εκτός απροόπτου- το άνοιγμα του πρώτου καταστήματός επί ελληνικού εδάφους, αύριο, με την αρχή να γίνεται στη Λάρισα και να ακολουθούν η Κόρινθος, η Τρίπολη, ο Λαγκαδάς και το Αγρίνιο.

Το ενδιαφέρον στην αγορά είναι μεγάλο και όλοι περιμένουν την αντίδραση των Ελλήνων καταναλωτών στην πρόταση που θα λανσάρει η Mere, η οποία βασίζεται στις πολύ φθηνές τιμές (και λιτή σχεδόν σπαρτιάτικη παρουσίαση των προϊόντων.

Τα καταστήματα των Ρώσων, όπως λένε άνθρωποι που γνωρίζουν, δεν μοιάζουν σε τίποτα τα καταστήματα των άλλων σούπερ μάρκετ της χώρας, καθώς θυμίζουν περισσότερο με χονδρεμπορική αποθήκη αγοράς προϊόντων και διαθέτουν μικρή γκάμα προϊόντων (περίπου 250 κωδικοί).

Γνωστός λιανέμπορος αναφέρει πως το εκπτωτικό μοντέλο που πρεσβεύει η Mere κινείται σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση από τις τάσεις που επικρατούν στην ελληνική αγορά, τονίζοντας πως ακόμη και o βασικός discounter της χώρας (η γερμανική Lidl) έχει προσαρμοσθεί στην «ελληνική πραγματικότητα» και επενδύει στην αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρει.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι η προσθήκη ενός ακόμη ισχυρού παίκτη, ο οποίος βασίζεται στις φθηνές τιμές θα εντείνει τον ανταγωνισμό και κατ’ επέκταση των «πόλεμο τιμών» που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ήδη, οι μεγάλες αλυσίδες όπως η Σκλαβενίτης, η ΑΒ Βασιλόπουλος, τα My Market, η Μασούτης, η Γαλαξίας και η Lild έχουν προαναγγείλει επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ σε προωθητικές ενέργειες και προσφορές.

Η Mere είναι η μεγαλύτερη αλυσίδα discount στην Ρωσία, με 1.200 καταστήματα σε όλη την χώρα. Υποστηρίζει πως προσφέρει στους καταναλωτές όλα τα είδη, τρόφιμα και μη, σε τιμές 30 έως και 80% χαμηλότερες από τις τιμές της αγοράς ενώ συνεργάζεται απευθείας με τους παραγωγούς, μικρούς και μεγάλους. Δραστηριοποιείται επίσης στην Γερμανία, την Πολωνία, την Ρουμανία, την Λετονία, την Λιθουανία, την Εσθονία, την Κίνα και άλλες χώρες ενώ σχεδιάζει επέκταση σε Ελλάδα, Πορτογαλία, Γαλλία, ΗΠΑ , Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες χώρες.

Σούπερ μάρκετ: Οι μυστηριώδεις άνδρες που αλλάζουν τα πάντα

Συναγερμός επικρατεί στους «κολοσσούς» των ελληνικών Σούπερ μάρκετ, καθώς η «εισβολή» των Ρώσων ανατρέπει τα δεδομένα. Ποια είναι τα δύο αδέρφια που ήρθαν να ταράξουν τα νερά στην Ελλάδα. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Δύο αδέρφια από το Κρασναγιάρσκ της Σιβηρίας αποφάσισαν το 2009 να φτιάξουν ένα Walmart στη Ρωσία. Το ονόμασαν “Svetofor” – που σημαίνει “φανάρι” – και πολύ σύντομα έγινε η αλυσίδα σούπερ μάρκετ με την πιο γρήγορη ανάπτυξη στη χώρα.

Οι μυστηριώδεις ιδιοκτήτες της Svetofor είναι ο 57χρονος Sergei και ο 47χρονος Andrei Schneider, δύο αδέρφια με καταγωγή από τη Γερμανία. Δεν δίνουν συνεντεύξεις, δεν είναι καθόλου κοινωνικοί και δεν συνεργάζονται ιδιαίτερα με τους άλλους “παίκτες” του ρωσικού λιανεμπορίου.

“Όταν τους πέτυχα πρώτη φορά είχα τρελαθεί γιατί ήταν υπερβολικά πολύ μυστικοπαθείς”, δήλωσε σε ρωσικό ΜΜΕ επιχειρηματίας από τον κλάδο του λιανεμπορίου. “Μου άρεσε η ιδέα τους και προσπάθησα να τους συναντήσω μέσω κοινών γνωστών. Εκείνοι ούτε που με πήραν τηλέφωνο!”, συμπλήρωσε.

Σούπερ μάρκετ: Αντιγράφοντας τη Δύση

Όταν ίδρυσαν την εταιρεία τους το 2009, μια νέα αλυσίδα σούπερ μάρκετ φαινόταν υπερβολή. Η Svetofor όμως κατάφερε πολύ καλά να αντιγράψει τον τρόπο λειτουργίας και τις εκπτώσεις του δυτικού μοντέλου, δημιουργώντας μια αλυσίδα λιανικής με τιμές τουλάχιστον 20% χαμηλότερες από τους βασικούς ανταγωνιστές της. Τα έσοδα του 2020 κινήθηκαν στα 2,5 δισ. δολάρια.

Όπως και για τους υπόλοιπους στο ρωσικό λιανεμπόριο, το μοντέλο των Schneiders ήταν η Walmart στις ΗΠΑ και το Aldi και το Lidl στη Γερμανία. Η Svetofor όμως προχώρησε ακόμα παραπέρα. Τα καταστήματά της είναι τεράστιοι τσιμεντένιοι χώροι 1.500 τ.μ. σε υποβαθμισμένα αστικά προάστια, ενώ είναι γεμάτοι από το πάτωμα μέχρι το ταβάνι με παλέτες που περιέχουν φτηνά προϊόντα.

Σούπερ μάρκετ: Χαμηλές τιμές το στοίχημα

Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ κάνει ό,τι μπορεί για να χαμηλώνει τις τιμές. Για παράδειγμα, αγοράζει προϊόντα που βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης τους ή ανοίγει καταστήματα σε περιοχές που δεν ανοίγουν άλλα σούπερ μάρκετ.

Τα πολυμήχανα αδέρφια από την παγωμένη Σιβηρία στοιχημάτισαν ότι οι πελάτες θα έρθουν αν έχουν τη σωστή τιμή σωστή. Και πράγματι ήρθαν.

Παράλληλα, η συμπίεση των μισθών προς τα κάτω στη Ρωσία ευθύνεται κι αυτή για την επιτυχία της Svetofor καθώς ολοένα και περισσότεροι Ρώσοι πολίτες επιλέγουν καταστήματα με πιο οικονομικά προϊόντα.

Σύμφωνα με τη ρωσική εταιρεία ανάλυσης Infoline, το 2020 για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της Ρωσίας, οι 200 μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής τροφίμων αντιπροσώπευαν περισσότερο από το 50% του τζίρου του λιανικού εμπορίου τροφίμων.

Οι δέκα μεγαλύτερες αλυσίδες αντιπροσώπευαν πάνω από το 37% της αγοράς. Η εταιρεία με τη μεγαλύτερη δυναμική το 2020 ήταν η Svetofor με πωλήσεις που εκτοξεύτηκαν κατά 38,8%.

Όπως αναφέρει το ρωσικό Bell, οι αδερφοί Schneider που έχουν γερμανική υπηκοότητα αλλά ζουν στη Σιβηρία, ελέγχουν το 60% – 80% της εταιρείας μέσω δεκάδων εταιρειών που σχετίζονται με τη Svetofor.

Εκτός από την LLC, την εταιρεία μέσω της οποίας λειτουργούν τα καταστήματα, έχουν εταιρείες εφοδιαστικής αλυσίδας, την αλυσίδα φαρμακείων Svetofor και αρκετές ιδιωτικές κλινικές. Άλλοι μέτοχοι μικρότερων ποσοστών είναι συγγενείς των Schneiders, καθώς και παλιοί συνεργάτες και διευθυντές.

Σούπερ μάρκετ: Πέντε καταστήματα ετοιμάζονται στην Ελλάδα

Όπως σημειώνει η Svetofor – που στην ΕΕ είναι γνωστή ως Mere – στο σάιτ της, “είναι η μεγαλύτερη αλυσίδα discount στην Ρωσία με 1.800 καταστήματα σε όλη την χώρα. Σήμερα ήδη λειτουργεί πολύ πέρα από τα σύνορά της, στην Γερμανία, Πολωνία, Ρουμανία, Λετονία, Λιθουανία, Εσθονία, Κίνα και άλλες χώρες. Η Svetofor επεκτείνεται με αυτοπεποίθηση σε Ελλάδα, Πορτογαλία, Γαλλία, ΗΠΑ , Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες χώρες”.

Πράγματι, όπως ανέφερε το Capital.gr τον Φεβρουάριο, η ρωσική αλυσίδα MERE θα κάνει πρεμιέρα στην Ελλάδα στο προσεχές διάστημα με 3+2 καταστήματα. Τα τρία πρώτα καταστήματα θα ανοίξουν σε Λάρισα, Τρίπολη και Λαγκαδά και έπονται δύο ακόμη σε Κόρινθο και Αγρίνιο.

Παναγιώτης Ελενόπουλος

Ο Παναγιώτης Ελενόπουλος είναι συντάκτης στην ιστοσελίδα xristika.gr, όπου ασχολείται με τη συγγραφή άρθρων και ειδήσεων που καλύπτουν διάφορα θέματα, όπως την οικονομία, την τεχνολογία, την αγορά και την καθημερινή επικαιρότητα. Μέσα από τη δουλειά του στο xristika.gr, συμβάλλει στην ενημέρωση του κοινού με αξιόπιστο και προσιτό τρόπο, προσφέροντας ανάλυση και πληροφορίες που ενδιαφέρουν το μέσο αναγνώστη.

Recent Posts

Συνεχίζει αήττητος ο Παναθηναϊκός: 68-61 τον Ολυμπιακό

Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…

7 έτη ago

Λοταρία αποδείξεων: Δείτε ΕΔΩ αν κερδίσατε τα 1.000 ευρώ (TAXISnet και www.aade.gr)

aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…

7 έτη ago

Νίμιτς: Κατάλληλη στιγμή για λύση στο Σκοπιανό

"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…

7 έτη ago

Μητροπολίτης Μεσσηνίας κατά Ιερώνυμου: Όχι στα συλλαλητήρια

Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…

7 έτη ago

Νεκρός ο επιβάτης που έπεσε από το Blue Star Naxos

Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…

7 έτη ago

Ανασφάλιστα οχήματα: Έρχονται πρόστιμα έως 250 ευρώ

Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…

7 έτη ago