Αλλάζουν τα πάντα στα σούπερ μάρκετ: Δείτε τι ετοιμάζουν Σκλαβενίτης, Βασιλόπουλος, Μασούτης

Σούπερ μάρκετ: Το ρεκόρ πωλήσεων το 2020 οδηγεί τους «γίγαντες» των ελληνικών Σούπερ μάρκετ σε αναδιοργάνωση και μετάβαση στη νέα εποχή. Τι αλλάζει από τους επόμενους μήνες. Όλα τα σχέδια των ισχυρών του κλάδου και μία «εισβολή» που θα παίξει το δικό της ρόλο στον ανταγωνισμό. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Νέα δεδομένα φαίνεται να διαμορφώνονται την «επόμενη μέρα» μετά την πανδημία στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, όπου το 2020 καταγράφηκε ρεκόρ πωλήσεων, με τον επιπλέον τζίρο να φτάνει συνολικά κοντά στο 1 δισ. ευρώ.

Από τη μία πλευρά οι νέες καταναλωτικές συνήθειες που αναδύθηκαν τον τελευταίο χρόνο και φαίνεται να παγιώνονται, με κυριότερη την άνοδο των Οnline αγορών, από την άλλη πλευρά η προσπάθεια των μεγάλων αλυσίδων να διατηρήσουν μέρος της δυναμικής που απέκτησαν, αναμένεται να οδηγήσουν σε ένα διαφορετικό τοπίο σε σχέση με εκείνο προ πανδημίας.

Στελέχη της αγοράς αλλά και οι ίδιοι οι επικεφαλής των μεγάλων αλυσίδων στις προβλέψεις τους για την εικόνα του κλάδου τα επόμενα χρόνια, εκτιμούν μάλιστα ότι θα υπάρξει αύξηση του βαθμού συγκέντρωσης καθώς και νέες εξαγορές και συγχωνεύσεις.

Σούπερ μάρκετ: Η «μάχη» των Οnline πωλήσεων

Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης και My Market που εν μέσω πανδημίας ενίσχυσαν σημαντικά το ηλεκτρονικό τους κανάλι και προχώρησαν σε νέες συνεργασίες με τις πλατφόρμες efood, delivery.gr και box.gr για να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες της περιόδου, σχεδιάζουν νέες επενδύσεις και μέσα στο 2021 με επίκεντρο την περαιτέρω ενίσχυση των Οnline πωλήσεών τους.

Άλλωστε οι ρυθμοί ανάπτυξης του ηλεκτρονικού καναλιού και το 2021 παραμένουν εντυπωσιακοί, με το πρώτο δίμηνο του έτους να καταγράφεται αύξηση 504% σε σχέση με πέρσι σύμφωνα με την Convert Group.

Έναν χρόνο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας οι καταναλωτές φαίνονται πλέον εξοικειωμένοι με τις Online παραγγελίες αλλά και οι επιχειρήσεις μετά τη δυσκολία διαχείρισης που παρατηρήθηκε το πρώτο διάστημα, έχουν προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες για η εξυπηρέτηση γίνεται άμεσα.

Πλέον σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ ένας στους τέσσερις καταναλωτές, χρήστες του διαδικτύου, πραγματοποιεί αγορές από online σούπερ μάρκετ, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2019, έφτανε το 1-2%.

Όσον αφορά στις επενδύσεις που δρομολογούν στο τρέχον έτος, η αλυσίδα Σκλαβενίτης προγραμματίζει επενδύσεις ύψους 50 εκατ. ευρώ σε νέα καταστήματα, ανακαίνιση των υφιστάμενων καθώς και την επέκταση του sklavenitis.gr και στη Θεσσαλονίκη.

Για την ΑΒ Βασιλόπουλο, προβλέπονται επενδύσεις περίπου 50 εκατ. ευρώ με ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων ενώ θα συνεχιστεί και η ένταξη των νέων concept που ξεκίνησε η εταιρεία το 2019.

Ο όμιλος Metro AEBE (Μy Market) προγραμματίζει επενδύσεις ύψους 35 εκατ. ευρώ με επέκταση του δικτύου των καταστημάτων, του κέντρου διανομής στη Θεσσαλονίκη καθώς και στην ενίσχυση του eshop. Τέλος το επενδυτικό πλάνο της Μασούτης περιλαμβάνει πρόγραμμα ύψους 20 εκατ. ευρώ με δημιουργία νέων καταστημάτων, καθώς και 30 ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων.

Σούπερ μάρκετ: Νέες εξαγορές και συγχωνεύσεις τα επόμενα χρόνια

Τα σούπερ μάρκετ παράλληλα στρέφουν το βλέμμα τους και προς το πεδίο των εξαγορών, με στελέχη της αγοράς να επισημαίνουν ότι αυτή την περίοδο αυτή γίνονται πολλές διερευνητικές κινήσεις και οι επιχειρήσεις εξετάζουν τις πιθανότητες εξαγοράς μικρότερων τοπικών αλυσίδων. Ένα ενδεχόμενο άλλωστε που άφησαν ανοιχτό και οι επικεφαλής τριών μεγάλων αλυσίδων μιλώντας την προηγούμενη εβδομάδα στο 11ο συνέδριο σελφ σέρβις – Food Retail Forum.

Συγκεκριμένα ο Βασίλης Σταύρου επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, εκτίμησε ότι «μέσα στα επόμενα τρία με πέντε χρόνια θα δούμε ένα νέο κύκλο συγκέντρωσης της αγοράς, με δεδομένο ότι πλέον τα βραχυπρόθεσμα οφέλη τα οποία μέχρι σήμερα έχουμε δει από τις συνθήκες που διαμορφώθηκαν λόγω της πανδημίας, θα σταματήσουν να υπάρχουν.

Άρα δεν βλέπω συνθήκες τέτοιες οι οποίες δεν θα οδηγήσουν σε περαιτέρω συγκέντρωση». «Καθένας που είναι μέσα στο top 5 βλέπει παρακολουθεί και πράττει ανάλογα με τη στρατηγική του και ανάλογα με τις ευκαιρίες» συμπλήρωσε, ερωτηθείς σχετικά με το ενδιαφέρον της ΑΒ Βασιλόπουλος να προχωρήσει σε τέτοιες κινήσεις.

Από την πλευρά του ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, Διευθύνων Σύμβουλος, Metro ΑΕΒΕ σημείωσε: «προφανώς έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά. Προφανώς οι εξαγορές μας ενδιαφέρουν, είναι ένας τρόπος γρήγορης ανάπτυξης σε ένα τοπίο το οποίο δεν παρέχει πλέον άπειρες ευκαιρίες οργανικής ανάπτυξης γιατί δεν είναι εύκολο να βρει κανείς σημεία. Άρα, εφόσον το τίμημα μια εξαγοράς είναι λογικό και το δίκτυο είναι βιώσιμο σαφώς και μας ενδιαφέρει».

Ο Γιάννης Μασούτης, Διευθύνων Σύμβουλος, Δ. Μασούτης ΑΕ εκτίμησε από τον Σεπτέμβριος που θα θα έχουν αλλάξει τα πράγματα όσον αφορά στην πανδημία «θα ξεκινήσει ένας νέος κύκλος επαφών και συζητήσεων στον οποίο θα συμμετέχουμε πολύ ενεργά». «Αγαπάμε αυτόν τον τρόπο ανάπτυξης. Οι εξαγορές είναι ο τρόπος ανάπτυξης της Μασούτης. Για εμάς είναι πιο εύκολο να γίνει μια εξαγορά από το να γίνει ένα νέο κατάστημα. Είναι το δυνατό μας χαρτί» σημείωσε.

Σούπερ μάρκετ: Η νέα άφιξη των ΜERE

To επόμενο διάστημα άλλωστε αναμένεται η λειτουργία στη χώρα μας και των πρώτων καταστημάτων της ρωσικής εκπτωτικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ SVETOFOR, γνωστή στην ΕΕ ως ΜERE.

Ερωτηματικό παραμένει πώς η άφιξη αυτή θα επηρεάσει το τοπίο των σούπερ μάρκετ, με στελέχη της αγοράς, από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστή η άφιξη της ρωσικής αλυσίδας να επισημαίνουν την ιδιαιτερότητα που παρουσιάζει ο εγχώριος κλάδος καθώς και την προηγούμενη εμπειρία που υπάρχει από άλλες μεγάλες ξένες αλυσίδες της κατηγορίας των Discount σούπερ μάρκετ που ήρθαν στην Ελλάδα και με εξαίρεση τα Lidl, δεν κατάφεραν να εδραιωθούν.

Σημειώνεται άλλωστε ότι η τελευταία άφιξη ξένης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στη χώρα μας ήταν το 2008 της γερμανικής Aldi, η οποία δραστηριοποιείται στον ίδιο χώρο του hard discount και δύο χρόνια αργότερα έκλεισε τα 38 καταστήματά της αποχωρώντας από την ελληνική αγορά.

Σούπερ μάρκετ: Εκνευρισμός στα ράφια – Γιατί αυξήθηκαν οι τιμες;

«Κλαίνε» στα ράφια οι καταναλωτές. Γιατί αυξάνονται κατακόρυφα οι τιμές των προϊόντων στα Σούπερ μάρκετ. Πόσο θα κοστίζουν βασικά είδη διατροφής, προϊόντα περιποίησης και απορρυπαντικά. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Τι συμβαίνει όταν η τιμή του καλαμποκιού μέσα στον τελευταίο ένα χρόνο σημείωσε αύξηση 96%, όταν το βαμβάκι και ο σίτος εκτοξεύτηκαν στο +54% και +50%, αντίστοιχα και η ζήτηση για ξυλεία πήρε φωτιά με τις τιμές να αυξάνονται πάνω από 265%;

Οι τιμές των καταναλωτικών αγαθών αυξάνονται προοδευτικά τους τελευταίους 12 μήνες και τα αποτελέσματα γίνονται, τώρα, πιο αισθητά από ποτέ στις τσέπες των καταναλωτών.

Προκειμένου να παραχθούν βασικά καταναλωτικά προϊόντα που αγοράζουμε όλοι από το σούπερ μάρκετ και έχουμε στο σπίτι μας – απαιτούνται συγκεκριμένες πρώτες ύλες.

Τι συμβαίνει όμως όταν η τιμή του καλαμποκιού για παράδειγμα μέσα στον τελευταίο ένα χρόνο σημείωσε αύξηση της τάξεως του 96%, όταν το βαμβάκι και ο σίτος εκτοξεύτηκαν στο +54% και +50%, αντίστοιχα και η ζήτηση για ξυλεία πήρε φωτιά με τις τιμές να αυξάνονται πάνω από 265% το προηγούμενο έτος;

Η απάντηση είναι αρκετά εύκολη. Η ραγδαία αύξηση στις τιμές πρώτων υλών από τις οποίες παράγονται βασικά καταναλωτικά αγαθά οδηγεί σε ένα αναπόφευκτο ντόμινο αυξήσεων με τις εμπορικές εταιρείες να μεταφέρουν το αυξανόμενο αυτό κόστος στους καταναλωτές.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Coca-Cola, Τζέιμς Κουίνσι, δήλωσε σύμφωνα με το BusinessInsider, ότι η εταιρεία του θα αυξήσει τις τιμές των προϊόντων της λόγω του αυξανόμενου κόστους που σχετίζεται με τις υψηλότερες τιμές πρώτων υλών και εμπορευμάτων.

Οι ηγέτες στον τομέα των καταναλωτικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων των JM Smucker, Procter & Gamble και General Mills, έχουν επίσης δηλώσει ότι θα αυξήσουν τις τιμές των προϊόντων των εταιρειών τους για τον ίδιο ακριβώς λόγο.

Αλλά και η Procter & Gamble με δήλωσή της έπειτα από την παρουσίαση των δημοσιονομικών της αποτελεσμάτων για το τρίτο τρίμηνο ανακοίνωσε ότι σχεδίαζε να αυξήσει τις τιμές προϊόντων που σχετίζονται με τη φροντίδα των μωρών όπως οι πάνες αλλά και τη γυναικεία φροντίδα τον Σεπτέμβριο εν μέσω πληθωριακών πιέσεων και κυρίως για να ανταποκριθεί στο υψηλότερο κόστος των εμπορευμάτων.

Η συνεχής αύξηση του γενικού επιπέδου τιμών σε παγκόσμιο επίπεδο εγείρει όλο ένα και περισσότερο τις ανησυχίες για τον πληθωρισμό. Πιο αναλυτικά, η αυξανόμενη τιμή των εμπορευμάτων και των καταναλωτικών αγαθών, προβληματίζει ορισμένους εμπειρογνώμονες και γερουσιαστές στις ΗΠΑ.

Ο πρόεδρος της ομοσπονδιακής τράπεζας, Τζέρομ Πάουελ είπε ότι σκοπεύει να διατηρήσει πολιτικές «εύχρηστου χρήματος» παρά τον αυξανόμενο πληθωρισμό τους τελευταίους μήνες, αλλά το Reuters ανέφερε την Τρίτη ότι ο Πάουελ έγραψε σε επιστολή πως δεν θα επέτρεπε μια «σημαντική υπέρβαση» των στόχων για τον πληθωρισμό.

«Δεν επιδιώκουμε πληθωρισμό που υπερβαίνει ουσιαστικά το 2%, ούτε επιδιώκουμε πληθωρισμό πάνω από το συγκεκριμένο ποσοστό για μεγάλη χρονική περίοδο», δήλωσε ο Πάουελ. Εάν όμως τελικά ο ίδιος αποφασίσει να αυξήσει τα επιτόκια για τον περιορισμό του πληθωρισμού, ειδικοί υποστηρίζουν ότι οι αγορές ενδέχεται να μην είναι έτοιμες για να αντέξουν ένα τέτοιο σοκ από τα αποτελέσματα.