Προσωπικός αριθμός: Τέλος ΑΦΜ, ΑΜΚΑ και ΑΔΤ – Πώς θα κυκλοφορούμε πλέον

Προσωπικός αριθμός: Τέλος ΑΦΜ, ΑΜΚΑ και Αριθμός Δελτίου Ταυτότητας και αντικαθίστανται από έναν και μοναδικό αριθμό: Τον λεγόμενο προσωπικό αριθμό.

Πλέον κάθε πολίτης δεν θα είναι απαραίτητο όταν έχει «πάρε – δώσε» με το Δημόσιο να θυμάται ή να έχει μαζί του τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου ή του Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης ή αυτόν της Αστυνομικής Ταυτότητας, καθώς θα αρκεί να γνωρίζει έναν και μόνον αριθμό. Και αυτό βεβαίως θα ισχύει και για τις όποιες συναλλαγές και στον ιδιωτικό τομέα.

Τόσο ο προσωπικός αριθμός όσο κι η αυτόματη άντληση δεδομένων μέσω του wallet έρχονται να απλοποιήσουν την καθημερινότητα των πολιτών το 2024.

Το ΑΦΜ, το ΑΜΚΑ και τον αριθμό δελτίου ταυτότητας (ΑΔΤ) πρόκειται να αντικαταστήσει το 2024 ο προσωπικός αριθμός, μέσω του οποίου θα επιτυγχάνεται η ταυτοποίηση των πολιτών στην παροχή υπηρεσιών από φορείς του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Μάλιστα, σύμφωνα με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αυτό θα γίνει… άμεσα.

«Είναι θεμα ημερών ή μηνός να μπορέσουμε να ενοποιήσουμε τα τέσσερα διαφορετικά μητρώα της δημόσια διοίκησης, που έχουν ταλαιπωρήσει πάρα πολύ», δήλωσε την Τρίτη στo Πρώτο Πρόγραμμα ο Δημήτρης Παπαστεργίου.

Υπενθυμίζεται πως ο προσωπικός αριθμός έχει νομοθετηθεί από το 2020 με στόχο να βάλει τέλος στη διαδικασία προσκόμισης σωρείας εγγράφων που απαιτούνται ακόμα και για απλές διεργασίες.

Ο προσωπικός αριθμός που θα μας ακολουθεί στο υπόλοιπο της ζωής μας, θα είναι το ΑΦΜ μας συν τρία ακόμα ψηφία (ένα γράμμα και δύο αριθμοί).

Θα είναι καταγεγραμμένος στις νέες ταυτότητες, ενώ τα πρώτα ψηφία του θα τα επιλέγει ο ίδιος ο πολίτης, όταν ανοίξει η ειδική πλατφόρμα στο gov.gr

Πώς θα λειτουργεί ο Προσωπικός Αριθμός
Τι ανέφερε πίσω στο 2020 το σχετικό άρθρο του νόμου για τον Προσωπικό Αριθμό;

«1. Καθιερώνεται υποχρεωτικά προσωπικός αριθμός (ΠΑ) ως αριθμός ταυτοποίησης των φυσικών προσώπων στις συναλλαγές τους με τους φορείς του δημόσιου τομέα. Ο ΠΑ αποτελείται από εννέα (9) αριθμητικά ψηφία, και χορηγείται άπαξ στο φυσικό πρόσωπο.

Ο ΠΑ δεν μεταβάλλεται, και απενεργοποιείται με τον θάνατο ή την κήρυξη σε αφάνεια του φυσικού προσώπου.

Ο ΠΑ χορηγείται υποχρεωτικά σε κάθε φυσικό πρόσωπο που δικαιούται Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) ή Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ), σύμφωνα με την εθνική νομοθεσία.

Η χορήγηση του ΠΑ δεν συνεπάγεται αυτοδικαίως την απονομή δικαιωμάτων ή την επιβολή υποχρεώσεων στον κάτοχό του, οι όροι και οι προϋποθέσεις των οποίων ρυθμίζονται από την κείμενη φορολογική, εργατική και ασφαλιστική νομοθεσία.

Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.) είναι αποκλειστικά αρμόδια για ταυτοποίηση των φυσικών προσώπων μεταξύ των μητρώων του Δημόσιου τομέα για την αντιστοίχιση των ΠΑ, ΑΦΜ και ΑΜΚΑ και την διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων των αρμόδιων φορέων μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 48 του ν. 4623/2019 (Α’ 134), τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (EE L 119) και τον ν. 4624/2019 (Α΄137).

Η ΓΓΠΣ για τους σκοπούς της ταυτοποίησης των φυσικών προσώπων είναι υπεύθυνος επεξεργασίας και τηρεί το Μητρώο Προσωπικού Αριθμού. Το Μητρώο Προσωπικού Αριθμού περιλαμβάνει τα στοιχεία που είναι απολύτως αναγκαία για την ταυτοποίηση του φυσικού προσώπου, όπως όνομα, επώνυμο, μητρώνυμο, πατρώνυμο, Αριθμό Δελτίου Ταυτότητας, ΑΜΚΑ, ΑΦΜ.

Η έκδοση του Π.Α. γίνεται μέσω του πληροφοριακού συστήματος της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) η οποία για τον σκοπό αυτό είναι εκτελών την επεξεργασία

Ο ΑΦΜ, ο οποίος έχει χορηγηθεί σε φυσικά πρόσωπα, αποτελεί τον ΠΑ αυτών. Σε όσα φυσικά πρόσωπα έχει χορηγηθεί μόνο ο ΑΜΚΑ, εφεξής χορηγείται και ο ΠΑ σύμφωνα με την διαδικασία που ορίζεται στην απόφαση της παρ. 8.

Οι φορείς του δημοσίου τομέα που χρησιμοποιούν και τηρούν τον Π.Α. με σκοπό την παροχή δημόσιων υπηρεσιών, την εν γένει διεκπεραίωση των υποθέσεων των πολιτών και την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους είναι αυτοτελώς Υπεύθυνοι Επεξεργασίας

Ο ΠΑ θα αντικαταστήσει τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ των φυσικών προσώπων σταδιακά και με πλήρη αντικατάσταση εντός μιας διετίας.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. καθορίζονται η διαδικασία χορήγησης του ΠΑ, και ιδίως οι υπηρεσίες διεκπεραίωσης, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και οι υπηρεσίες ελέγχου αυτών, οι λόγοι αναστολής του, το χρονοδιάγραμμα της προβλεπόμενης στην παρ. 7 αντικατάστασης, καθώς και κάθε τεχνική ή άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος».

Προσωπικός αριθμός: Όλα τα δικαιολογητικά αναλυτικά για νέα ταυτότητα

Υπενθυμίζεται ότι, αρχικά, θα πρέπει να αλλάξουν ταυτότητες όσοι έχουν ταυτότητα 15ετίας και πάνω, ενώ από το 2026 καμία από τις παλιές ταυτότητες δεν θα ισχύει.

Έτσι, μέσα στις επόμενες μέρες θα μπορείτε να κλείνετε το ραντεβού σας ηλεκτρονικά, μέσω πλατφόρμας του gov.gr και να πηγαίνετε στο αστυνομικό τμήμα για να εκδώσετε τη νέα σας ταυτότητα.

Διαβάστε αναλυτικά τι χρειάζεστε:

Για να αλλάξετε ταυτότητα, θα πρέπει να υποβάλλετε αίτηση ηλεκτρονικά στο gov.gr και να καταθέσετε τα δικαιολογητικά στην αρμόδια αστυνομική αρχή.

Για την αντικατάσταση παλιάς ταυτότητας θα υποβάλλονται τα εξής δικαιολογητικά στην αρμόδια αστυνομική αρχή:

  • Μία φωτογραφία, σε ψηφιακή μορφή, η οποία θα εκδίδεται με μέριμνα του ενδιαφερόμενου, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές του εγγράφου 9303 του ICAO.

Η φωτογραφία θα μπορεί να λαμβάνεται είτε απευθείας από τις αρχές έκδοσης, είτε θα την προσκομίζει ο ενδιαφερόμενος εντός εξωτερικού ψηφιακού δίσκου μνήμης (τύπου usb stick) τηρώντας τις απαιτούμενες προδιαγραφές.

Εφόσον, ο ενδιαφερόμενος έχει πρόσβαση στην εφαρμογή myPhoto του gov.gr, η εν λόγω φωτογραφία θα μπορεί να λαμβάνεται με τις ίδιες τεχνικές προδιαγραφές και να αναρτάται από τους πιστοποιημένους επαγγελματίες φωτογράφους στην εν λόγω εφαρμογή, απ’ όπου την ανακτά ο υπάλληλος της αρμόδιας Αρχής έκδοσης.

Πάντως, αναφορικά με τις αντιδράσεις των φωτογράφων ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη τόνισε ότι πρόκειται για λογική διαμαρτυρία και για τον λόγο αυτό η κυβέρνηση εξετάζει τρόπους επίλυσης.

Αν είναι η πρώτη φορά, για την έκδοση δελτίου ταυτότητας τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να καταθέσετε είναι τα εξής:

Για την έκδοση Δελτίου Ταυτότητας υποβάλλονται αυτοπροσώπως από τον ενδιαφερόμενο, στην αρμόδια αστυνομική αρχή, τα ακόλουθα δικαιολογητικά:

1. Δύο (02) πρόσφατες ασπρόμαυρες φωτογραφίες (για ταυτότητα), διαστάσεων 3,6*3,6 cm.

2. Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση, για την αυτεπάγγελτη αναζήτηση των στοιχείων του αιτούντος, από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ), του Υπουργείου Εσωτερικών, η οποία εκτυπώνεται και διατίθεται στον αιτούντα σε έντυπη μορφή προς υπογραφή. Η διαδικασία αναζήτησης των στοιχείων μέσω του (ΟΠΣΕΔ), δεν εφαρμόζεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

Ο δήμος στα δημοτολόγια του οποίου είναι εγγεγραμμένος ο αιτών δεν διαθέτει διαδικτυακές υπηρεσίες πρόσβασης στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) και

Δεν είναι εφικτή η διασύνδεση στις διαδικτυακές υπηρεσίες πρόσβασης στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) του δήμου στα δημοτολόγια, του οποίου είναι εγγεγραμμένος ο αιτών.

3. Αίτηση έκδοσης δελτίου ταυτότητας, η οποία συμπληρώνεται από την αρμόδια Αρχή έκδοσης με βάση τα στοιχεία ταυτότητας του ενδιαφερομένου, όπως αυτά προκύπτουν από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) του Υπουργείου Εσωτερικών ή από το πιστοποιητικό γέννησης. Η αίτηση εκτυπώνεται και διατίθεται στον αιτούντα σε έντυπη μορφή προς υπογραφή.

4. Βεβαίωση Νοσηλευτικού Ιδρύματος ή Υγειονομικού Εργαστηρίου για την ομάδα Αίματος και το RHESUS (εφόσον επιθυμείτε την αναγραφή τους στο δελτίο σας.)

5. Ταξιδιωτικό ή άλλο έγγραφο ημεδαπής ή αλλοδαπής Αρχής, από το οποίο να προκύπτει προηγούμενη εγγραφή των στοιχείων «ΕΠΩΝΥΜΟ, ΟΝΟΜΑ και ΟΝΟΜΑ ΠΑΤΕΡΑ» των ενδιαφερόμενων, με λατινικούς χαρακτήρες (εφόσον επιθυμείτε αναγραφή των ανωτέρω στοιχείων διαφορετική του προτύπου ΕΛΟΤ 743, υποβάλλοντας παράλληλα και σχετική υπεύθυνη δήλωση).

6. Για την έκδοση του δελτίου ταυτότητας, απαιτείται η βεβαίωση των στοιχείων του αιτούντος από έναν μάρτυρα. Σε περίπτωση ανηλίκου, η βεβαίωση των στοιχείων του γίνεται από έναν γονέα του ή από εκείνον που έχει την επιμέλεια ή επιτροπεία του.