Προσοχή: Ποιοι πρέπει να βάλουν ένα «Σ» στο τζάμι τους και γιατί – Το πρόστιμο

Αυτοκίνητο: Για δεκάδες χρόνια είχαμε συνηθίσει τους νέους οδηγούς με ένα «Ν» στο τζάμι του αυτοκινήτου τους, ωστόσο έρχεται το «Σ» να αλλάξει τα πάντα! Δείτε στο xristika.gr ποιοι θα πρέπει να το κολλάνε στο τζάμι…

Οι οδηγοί με συνοδό θα πρέπει να τοποθετήσουν ένα διακριτικό σήμα αποτελείται από το Κεφαλαίο γράμμα «Σ» με διαστάσεις 12 x15 εκατοστά στο πίσω παράθυρο του αυτοκινήτου.

Οι όροι και οι προϋποθέσεις οδήγησης με συνοδό δημοσιεύθηκαν στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης ανοίγοντας και ουσιαστικά το δρόμο στους νέους να βρεθούν πίσω από το τιμόνι κάποιου αυτοκινήτου.

Να υπενθυμίσουμε πως οι νέοι από 17 ετών μπορούν να μπορούν να δώσουν εξετάσεις οδήγησης, αλλά και να οδηγήσουν, υπό αυστηρούς όρους. Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, ο συνοδός θα πρέπει να είναι άνω των 25 ετών και να είναι κάτοχος διπλώματος οδήγησης τουλάχιστον 5 χρόνια.

Οι 17άρηδες επιτρέπεται να οδηγήσουν μόνο εντός της Περιφέρειας όπου κατοικούν και το όχημα θα φέρει το ειδικό σήμα «Σ» που θα ορίζει ότι οδηγεί νέος οδηγός με συνοδό.

Εφόσον ο 17χρονος οδηγός κατά τη διάρκεια του έτους αυτού δεν εμπλακεί σε ατύχημα, όταν κλείσει τα 18 θα έχει πλέον το κανονικό δίπλωμα οδήγησης. Διαφορετικά θα πρέπει να δώσει ξανά εξετάσεις.

Ειδικότερα στην Απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που δημοσιεύθηκε επισημαίνεται ότι: «Καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων οδήγησης με συνοδό, των κυρώσεων οι οποίες επιβάλλονται, των όρων και προϋποθέσεων ασφαλιστικής κάλυψης, και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος για την εφαρμογή των παρ. 6 έως 9 του άρθρου 4 του ν. 4850/2021.

Αυτοκίνητο: Τέλος το δίπλωμα οδήγησης – Έτσι θα κυκλοφορούμε

Τέλος στα παραδοσιακά διπλώματα οδήγησης από χαρτί βάζει η κυβέρνηση και έτσι από το Πάσχα και μετά θα τα έχουμε στο… κινητό μας!

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, έκανε γνωστό πως στόχος είναι πριν από το Πάσχα να έχουμε στα κινητά μας σε ψηφιακή μορφή την ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης.

«Στοχεύουμε στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2022 να έχουμε το μεγαλύτερο κομμάτι αυτής της δουλειάς, σίγουρα πριν από το Πάσχα θα έχουμε δει αυτές τις μεταβολές σε ό,τι αφορά στη νέα ταυτότητα όσο και σε ό,τι αφορά στο δίπλωμα οδήγησης», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Πιερρακάκης.

Τέλος, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης σημείωσε την πολύ μεγάλη σημασία του Εθνικού Μητρώου Διαδικασιών, που αναμένεται να ολοκληρωθεί το φθινόπωρο του 2022, όπου θα καταγραφούν όλες οι διαδικασίες του ελληνικού Δημοσίου, οι οποίες «για μένα είναι πάνω από 5.000. Αυτό που θα κάνουμε είναι όλες οι διαδικασίες να είναι σε μία σελίδα, σε ένα σημείο συγκεντρωμένες και βάσει νόμου, όταν ενεργοποιηθεί το Μητρώο, όποιος δημόσιος υπάλληλος δεν τηρεί αυτό που δεν θα είναι νομοθετημένο, αυτό θα συνιστά παρέκκλιση και θα υπάρχουν επιπτώσεις».

Αυτοκίνητο: Online η αντικατάσταση του διπλώματος

Ηλεκτρονικά, μέσω του gov.gr, θα κατατίθενται η αίτηση και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την αντικατάσταση εντύπου άδειας οδήγησης. Η εφαρμογή της υπηρεσίας ξεκινά πιλοτικά στις Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Π.Ε. της Περιφέρειας Κρήτης. Ειδικότερα, οι πολίτες μπορούν, μέσα από μια ιδιαίτερα απλή διαδικασία, να προβούν ψηφιακά σε:

-Αντικατάσταση άδειας οδήγησης με νέου τύπου

-Έκδοση αντιγράφου άδειας οδήγησης λόγω φθοράς

-Έκδοση αντιγράφου άδειας οδήγησης λόγω κλοπής ή απώλειας

Ο πολίτης εισέρχεται στην πλατφόρμα https://eservices-gdme.crete.gov.gr/ . Η είσοδος και ταυτοποίηση στην υπηρεσία που αναζητά γίνεται με τη χρήση των κωδικών taxisnet της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Η διαδικασία ολοκληρώνεται σε λίγα λεπτά, με την επισύναψη φωτογραφίας και δείγματος της υπογραφής του πολίτη και την έκδοση και πληρωμή του κατάλληλου παράβολου.

Η ενημέρωση του πολίτη σχετικά με την περαίωση της διαδικασίας προκειμένου ο δικαιούχος να παραλάβει το νέο έντυπο αυτοπροσώπως ή μέσω τρίτου προσώπου με εξουσιοδότηση, πραγματοποιείται από την Περιφέρεια.

Πρόκειται για δράση που υλοποιείται ως αποτέλεσμα της προγραμματικής συμφωνίας που είχε υπογραφεί μεταξύ των Υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών, στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών.

Τη σχετική συμφωνία είχαν υπογράψει τον Ιανουάριο του 2020 ο Υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αρμόδιος για θέματα Απλούστευσης Διαδικασιών Γιώργος Γεωργαντάς και ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης.

Σύμφωνα με τη διαπιστωτική πράξη που υπέγραψε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, οι ενδιαφερόμενοι για αντικατάσταση ή αντίγραφο άδειας που υπάγονται στην περιοχή αρμοδιότητας των ανωτέρω Διευθύνσεων μπορούν να υποβάλουν την αίτηση και τα δικαιολογητικά, συμπεριλαμβανομένων της φωτογραφίας και της υπογραφής τους, σε ψηφιακή μορφή. Το σύστημα φιλοξενείται στο G-Cloud της ΓΓΠΣΔΔ, ενώ η συνολική διαχείριση των απαραίτητων για τη διαδικασία παράβολων υλοποιείται μέσω του πληροφοριακού συστήματος «e-παράβολο» της ΓΓΠΣΔΔ.

Το συγκεκριμένο πιλοτικό πρόγραμμα προβλέπεται να επεκταθεί στις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας και αποτελεί μέρος του συνολικού έργου της ψηφιοποίησης των διαδικασιών έκδοσης αδειών οδήγησης, που ξεκίνησε με την προσωρινή άδεια οδήγησης.

Στόχος είναι να διευκολυνθεί ουσιαστικά η καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών, αλλά και να επιταχυνθεί σημαντικά το έργο των αρμοδίων αρχών με την απομείωση διοικητικών βαρών και την αντιμετώπιση γραφειοκρατικών υστερήσεων. Παράλληλα, συμβάλλει στην μείωση των μετακινήσεων των πολιτών.

Αυτοκίνητο: Αλλάζουν όλα όσα ξέραμε – Τι προβλέπει ο νέος νόμος

Τα πάνω… κάτω έρχονται στα διπλώματα οδήγησης καθώς αλλάζουν όσα γνωρίζαμε, μετά το Σχέδιο Νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή.

Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιχειρείται η αναμόρφωση του πλαισίου που διέπει την εκπαίδευση, τη θεωρητική εξέταση και πρακτική δοκιμασία υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, με σκοπό την προαγωγή της διαφάνειας, τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας και τη γενικότερη προαγωγή του επιπέδου της οδικής ασφάλειας της χώρας.

Επιχειρείται, επίσης, ο καθορισμός ενός συστήματος ελέγχου και εποπτείας των διαδικασιών θεωρητικής εξέτασης και πρακτικής δοκιμασίας, καθώς και αξιολόγησης των εξεταστών των υποψήφιων οδηγών και οδηγών.

Μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης και τυχόν ενσωμάτωση σχολίων, το σχέδιο νόμου θα κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση.

Οι βασικοί άξονες του Σχέδιου Νόμου:

Έλεγχος ταυτοπροσωπίας σε δύο στάδια και με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων, στα πρότυπα του gov.gr στις θεωρητικές εξετάσεις.

Δειγματοληπτικός έλεγχος ταυτοπροσωπίας υποψήφιων οδηγών στις θεωρητικές εξετάσεις: Η φωτογραφία του Δελτίου Εξέτασης υποψηφίου θα διασταυρώνεται με ψηφιακή φωτογραφία, που θα λαμβάνεται κατά την είσοδο του υποψηφίου στο εξεταστικό κέντρο, από κάμερα η οποία θα τοποθετηθεί ειδικά για αυτό το σκοπό. Με αυτό τον τρόπο αντιμετωπίζεται το γνωστό φαινόμενο του να προσέρχεται στις εξετάσεις άτομο διαφορετικό από τον υποψήφιο.

Την πρακτική δοκιμασία των υποψηφίων θα διενεργεί ένας εξεταστής, ο οποίος πλέον θα κάθεται στη μπροστινή θέση του συνοδηγού, ενώ ο εκπαιδευτής θα κάθεται στο πίσω κάθισμα. Σταματά έτσι το φαινόμενο του να παρεμβαίνει ο εκπαιδευτής στον τρόπο οδήγησης του υποψηφίου, κατά τη διάρκεια της εξέτασης.

Για την εξασφάλιση της διαφάνειας, της αξιοπιστίας και του ευρύτερου ελέγχου των πρακτικών εξετάσεων, η όλη δοκιμασία καταγράφεται με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων.Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη έρθει σε επικοινωνία με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η οποία διαπίστωσε ότι η συγκεκριμένη πρόβλεψη είναι σύμφωνη με τον Γενικό Κανονισμό Προσωπικών Δεδομένων, σε αντίθεση με την προβληματική πρόβλεψη στο Νόμο του 2018 επί Υπουργίας Χρ. Σπίρτζη.Προβλέπεται πλέον ειδικότερα η χρήση φορητής – κι όχι μόνιμης – κάμερας 360ο, που διαθέτει μικρόφωνο και ειδική αποσπώμενη κάρτα μνήμης,, στην οποία αποθηκεύεται όλη η διαδικασία της πρακτικής δοκιμασίας.Η κάμερα εικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος και τους συμμετέχοντες στη διαδικασία.

Δημιουργείται Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα για την υποστήριξη και διεκπεραίωση όλων των διαδικασιών που σχετίζονται με τη χορήγηση, επέκταση και ανανέωση της άδειας οδήγησης. Επιπλέον, συστήνεται και λειτουργεί στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τράπεζας θεμάτων για τις θεωρητικές εξετάσεις.

Καταρτίζεται και τηρείται Μητρώο Εξεταστών Πρακτικής Δοκιμασίας Υποψήφιων Οδηγών. Το Μητρώο αυτό θα είναι ανοιχτό σε όλους τους τους δημοσίους υπαλλήλους κατηγορίας ΠΕ και ΤΕ. Προβλέπεται και η δυνατότητα εγγραφής ιδιωτών.

Καταρτίζεται και τηρείται Μητρώο Εποπτών για τον έλεγχο και την εποπτεία των θεωρητικών και των πρακτικών εξετάσεων. Στο Μητρώο αυτό θα εντάσσεται και το ένστολο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και το προσωπικό της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.

Η επιμόρφωση Εξεταστών και Εποπτών θα γίνεται από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.

Προβλέπεται σύστημα αξιολόγησης του έργου των εξεταστών, από την αρμόδια οργανική μονάδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Το σύστημα αξιολόγησης θα συνοδεύεται από ένα μηχανισμό επιβράβευσης και κυρώσεων, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και στη διαγραφή από το Μητρώο Εξεταστών.

Για πρώτη φορά υπάρχουν ειδικές προβλέψεις που διευκολύνουν τις εξετάσεις ειδικών κατηγοριών υποψηφίων. Προβλέπεται ειδικό εκπαιδευτικό εγχειρίδιο και ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες και όσων απολαμβάνουν το καθεστώς διεθνούς προστασίας στη χώρα μας. Επιπλέον, προβλέπεται ειδική θεωρητική εξέταση κωφών και βαρήκοων υποψηφίων στην ελληνική νοηματική γλώσσα, καθώς και με υπότιτλους.

Προβλέπεται επίσης η ίδρυση ιδιωτικών Κέντρων Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για άτομα με κινητικά προβλήματα (αντίστοιχα με το κρατικό κέντρο «ΗΝΙΟΧΟΣ»), ώστε να μην επιβαρύνονται περαιτέρω τα Άτομα με Αναπηρία.

Παρέχεται η δυνατότητα σε όσους νέους και νέες έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους, να παρακολουθήσουν και να λάβουν σχετική πιστοποίηση για τα θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα οδήγησης στις σχολές οδήγησης.

Με τη συμπλήρωση του 17ου έτους της ηλικίας τους, μπορούν να δώσουν θεωρητικές εξετάσεις.

Με τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας τους, οι υποψήφιοι θα έχουν δικαίωμα, όπως συμβαίνει σήμερα, να δηλώσουν συμμετοχή στη διεξαγωγή της πρακτικής δοκιμασίας για την απόκτηση άδειας οδήγησης.

Το Β΄ Μέρος του νομοσχεδίου περιλαμβάνει νομοθετική ρύθμιση για την ταξινόμηση και κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων.

Τα βασικά σημεία της πρότασης συνοψίζονται στα εξής:

Α. Χαρακτηρισμός ενός οχήματος ως όχημα ιστορικού ενδιαφέροντος

Σχετική βεβαίωση χορηγείται αποκλειστικά από φορείς που υποδεικνύονται ή/και εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα τη Δ.Ο.Α. ή τη Δ.Ο.Μ. ή τη Δ.Ο.Π.Ο. για οχήματα τουλάχιστον 30 ετών. Οι άνω φορείς χορηγούν κάθε 5 χρόνια πιστοποιητικό συμμόρφωσης οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος.

Β. Χορήγηση στοιχείων κυκλοφορίας (άδειας και ειδικών πινακίδων)από τις Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών

Προϋποθέσεις: Βεβαίωση χαρακτηρισμού, Πιστοποιητικό συμμόρφωσης, Τεχνικός έλεγχος οχήματος, διαγραφή του οχήματος από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ακολούθως, γίνεται εγγραφή του στο Μητρώο Οχημάτων Ιστορικού Ενδιαφέροντος του Υπουργείου. Καταβάλλεται τέλος έκδοσης αδείας και πινακίδων.

Γ. Κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος

Κυκλοφορούν με τους όρους και προϋποθέσεις των άρθρων 88 και 90 του Κ.Ο.Κ., ασφαλίζονται υποχρεωτικά και επιτρέπεται να κυκλοφορούν στον μικρό δακτύλιο. Καταβάλλονται Τέλη Κυκλοφορίας, με εξαίρεση τα οχήματα άνω των 45 ετών.

Δ. Πρόστιμα και κυρώσεις

Για παραβάσεις του ΚΟΚ επιβάλλονται οι προβλεπόμενες από τον ΚΟΚ κυρώσεις, ενώ για παραβάσεις του παρόντος νόμου επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 500 – 5.000 ευρώ στους Φορείς (εκπρόσωποι ή υποδεικνυόμενοι από ΔΟΑ, ΔΟΜ, ΔΟΠΟ) και στους ιδιοκτήτες των οχημάτων και αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας για 6 μήνες.