Δίπλωμα οδήγησης

Δίπλωμα οδήγησης: Τέλος σε έναν… βραχνά δεκάδων χρόνων προσπαθεί να βάλει το Υπουργείο Μεταφορών καθώς με το νέο τρόπο έκδοσης διπλωμάτων οδήγησης μπαίνει τέλος στο «φακελάκι»!

Το νομοσχέδιο για την εκπαίδευση και την εξέταση των υποψηφίων οδηγών προβλέπει “καταγραφή της πρακτικής δοκιμασίας των υποψηφίων οδηγών με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων για την διασφάλιση της διαφάνειας”.

Πολύ ευγενικά, η παρουσίαση στέκεται ιδιαίτερα στο γνωστό “φακελάκι” που χορηγείται επί 10ετίες για τη χορήγηση διπλώματος.

Εκτός από την κάμερα παρακολούθησης του παρκαρίσματος και της οπισθογωνίας, θα αυστηροποιηθεί και το σύστημα των θεωρητικών μαθημάτων

Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιχειρείται η αναμόρφωση του πλαισίου που διέπει την εκπαίδευση, τη θεωρητική εξέταση και πρακτική δοκιμασία υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, με σκοπό τη διαφάνεια, τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας και την ενίσχυση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας της χώρας.

Επιχειρείται, επίσης, ο καθορισμός ενός συστήματος ελέγχου και εποπτείας των διαδικασιών θεωρητικής εξέτασης και πρακτικής δοκιμασίας, καθώς και αξιολόγησης των εξεταστών των υποψήφιων οδηγών και οδηγών.

Το νέο πλαίσιο απελευθερώνει την εκπαίδευση των υποψηφίων από την ηλικία των 17 ετών και μεταξύ άλλων θεσπίζει:

  • Ειδική θεωρητική εκπαίδευση για συγκεκριμένες κατηγορίες υποψηφίων οδηγών.
  • Διάθεση των ερωτηματολογίων των θεωρητικών εξετάσεων σε άλλες γλώσσες πέραν της ελληνικής, καθώς και στη νοηματική.
  • Αυστηροποίηση του ελέγχου της διεξαγωγής των θεωρητικών εξετάσεων, με καθορισμό ελέγχου ταυτοπροσωπίας σε δύο στάδια και με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων.
  • Ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες και όσων δε γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα με τη βοήθεια προσωπικών ακουστικών, καθώς και ειδική θεωρητική εξέταση κωφών και βαρήκοων υποψηφίων.
  • Καταγραφή της πρακτικής δοκιμασίας των υποψηφίων οδηγών με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων για την διασφάλιση της διαφάνειας.
  • Κατάρτιση και τήρηση Μητρώου Εξεταστών Πρακτικής Δοκιμασίας Υποψήφιων Οδηγών και Οδηγών όλων των κατηγοριών άδειας οδήγησης, καθώς και Μητρώου Εποπτών.
  • Αποζημίωση εξεταστών και εποπτών για τη συμμετοχή τους στις εξετάσεις.
  • Πρόβλεψη συστήματος αξιολόγησης της διαδικασίας πρακτικών εξετάσεων, καθώς και του έργου των εξεταστών.
  • Ιδρυση Ιδιωτικών Κέντρων Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για άτομα με κινητικά προβλήματα (τύπου «ΗΝΙΟΧΟΣ»).

Δίπλωμα οδήγησης: Πώς θα οδηγήσετε μηχανή με δίπλωμα αυτοκινήτου

Νέες εξελίξεις αναφορικά με το ποιοι θα έχουν δικαίωμα να οδηγήσουν μηχανή έως 125 κυβικά χωρίς να χρειάζονται δίπλωμα! Δείτε στο xristika.gr τις νέες αλλαγές.

Σύμφωνα με την νέα ΚΥΑ A3/Οικ. 56475/6635, που δημοσιεύτηκε το περασμένο Φθινόπωρο, όλοι οι κάτοχοι διπλώματος κατηγορίας Β, θα μπορούν νόμιμα να οδηγούν μοτοσικλέτες έως 125 κυβικά χωρίς να να έχουν δίπλωμα οδήγησης κατηγορίας Α1.

Επιπλέον, σε περίπτωση κατοχής διπλώματος κατηγορίας Α1, από 1/5/2002 έως 18/1/2011 και δεν υπάρχει ο κωδικός 72 την στήλη 12, το δίπλωμα μπορεί να μετατραπεί στην κατηγορία Α (απεριόριστα κυβικά) χωρίς εξετάσεις οδήγησης.

Στην περίπτωση που το εν λόγω δίπλωμα αποκτήθηκε από τις 19/1/2011 έως 18/1/2013 και δεν υπάρχει ο κωδικός 72 την στήλη 12, το δίπλωμα μπορεί να μετατραπεί στην κατηγορία Α2 (35kw ή 400cc) χωρίς εξετάσεις οδήγησης.

Τα δικαιολογητικά που χρειάζεστε για να μετατραπεί το δίπλωμα στην αντίστοιχη κατηγορία είναι:

  • 2 έγχρωμες φωτογραφίες τύπου διαβατηρίου.
  • Φωτοτυπία ταυτότητας ή του διαβατηρίου και της άδειας διαμονής.
  • Φωτοτυπία υπάρχουσας άδειας οδήγησης.
  • Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση.
  • Αίτηση εκτύπωσης άδειας οδήγησης.
  • Παράβολο Εκτύπωσης Άδειας Οδήγησης αξίας 30€.
  • Επέκταση – Δίπλωμα μηχανής

Στην περίπτωση που δεν υπάγεστε σε ένα από τα παραπάνω χρονικά πλαίσια, αλλά είστε κάτοχος διπλώματος μηχανής ΑΜ ή Α1 ή Α2, τότε θα πρέπει να συγκεντρώστε τα εξής δικαιολογητικά και παράβολα:

  • 2 έγχρωμες φωτογραφίες τύπου διαβατηρίου
  • Φωτοτυπία ταυτότητας ή του διαβατηρίου και της άδειας διαμονής
  • Φωτοτυπία διπλώματος οδήγησης
  • Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση/Αίτηση εκτύπωσης άδειας οδήγησης

Παράβολα

  • Παράβολο Εκτύπωσης Άδειας Οδήγησης αξίας 30€
  • Χαρτόσημο Επέκτασης Κατηγορίας αξίας 27,02€
  • Παράβολο Πρακτικής Εξέτασης αξίας 15€

Διπλώματα οδήγησης: Οι νέες τιμές

Όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων αποφασίστηκε η εισαγωγή τους για την καλύτερη εξυπηρέτηση και ελαχιστοποίηση του χρόνου που δαπανούν τόσο οι πολίτες που εκδίδουν και πληρώνουν e-παράβολα όσο και οι υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών που τα χρησιμοποιούν και τα δεσμεύουν.

Οι αλλαγές αφορούν τόσο εκείνους που παίρνουν πρώτη φορά άδεια οδήγησης όσο και εκείνους που θέλουν να κάνουν επέκταση της υφιστάμενης άδειας ή αντικατάσταση λόγω φθοράς ή κλοπής.

Η νέα κατηγορία παράβολων που εισάγεται (χωρίς να καταργούνται τα παλαιά) έχει ως εξής:

  • Αρχική χορήγηση κατηγορίας (ΑΜ ή Α1 ή Α2 ή Α ή Β) 48,00 ευρώ (ενοποιεί εκτύπωση εντύπου 30,00 ευρώ και τέλος χαρτοσήμου 18,00 ευρώ).
  • Επέκταση σε κατηγορία (ΑΜ, Α1, Α2, Α, Β) 57,02 ευρώ (ενοποιεί εκτύπωση εντύπου 30,00 ευρώ και τέλος χαρτοσήμου 27,02 ευρώ).
  • Επέκταση σε κατηγορία (ΒΕ, C1, C, D1, D, C1E, CE, D1E, DE) από ∆.Υ. 120,15 ευρώ (ενοποιεί εκτύπωση εντύπου 30,00 ευρώ και τέλος χαρτοσήμου 90,15 ευρώ).
  • Επέκταση σε κατηγορία (ΒΕ, C1, C, D1, D, C1E, CE, D1E, DE) 138,15 ευρώ (ενοποιεί εκτύπωση εντύπου 30,00 ευρώ και τέλος χαρτοσήμου 108,15 ευρώ).
  • Ανανέωση κατηγοριών Άδειας Οδήγησης 98,00 ευρώ (ενοποιεί ανανέωση κατηγοριών 50,00 και εκτύπωση εντύπου 30,00 ευρώ και τέλος χαρτοσήμου 18 ευρώ).
  • Αντίγραφο εντύπου Αδείας Οδήγησης για Κλοπή – Απώλεια 69,02 ευρώ (ενοποιεί εκτύπωση εντύπου 30,00 ευρώ και απώλεια ή κλοπή 30,00 ευρώ και τέλος χαρτοσήμου 9,02 ευρώ).
  • Αντίγραφο εντύπου Αδείας Οδήγησης για Φθορά – Αλλοίωση 39,02 ευρώ (ενοποιεί εκτύπωση εντύπου 30,00 ευρώ και τέλος χαρτοσήμου 9,02 ευρώ).

Επισημαίνεται ότι στην «Κατηγορία 21 – ‘Αδεια Οδήγησης» δεν καταργούνται τα παράβολα 21, 22, 23, 26, 27, 28, 29, 2037, 2038.

Διπλώματα οδήγησης: Πώς θα εκτυπώσετε την προσωρινή άδεια οδήγησης

Ψηφιακά, μέσω της πλατφόρμας gov.gr, θα μπορούν να περιλαμβάνουν την προσωρινή άδεια οδήγησης οι νέοι οδηγοί.

Εκτυπώνοντας το προσωρινό δίπλωνα, αφενός θα μπορούν να οδηγήσουν χωρίς να περιμένουν να εκδοθεί η άδεια οδήγησης και αφετέρου θα αποφευχθεί ο συνωστισμός στις σχολές οδήγησης και στις περιφερειακές υπηρεσίες μεταφορών.

Η προσωρινή άδεια οδήγησης έχει ισχύ για τέσσερις μήνες.

Οι νέοι οδηγοί πρέπει να μπουν στην κατηγορία «Πολίτες και Καθημερινότητα» του gov.gr και ακολούθως στην υποκατηγορία «Μετακινήσεις».

Η ταυτοποίηση θα γίνει με τους κωδικούς Taxisnet και στη συνέχεια οι νέοι οδηγοί θα μπορούν να αποθηκεύσουν και να εκτυπώσουν την προσωρινή άδεια οδήγησης από την πλατφόρμα drivers.services.gov.gr ή να αποθηκεύσουν το ψηφιακό αρχείο pdf.

Εάν ζητηθεί έλεγχος του διπλώματος, αυτός μπορεί να γίνει είτε μέσω υπερσυνδέσμου (link) είτε μέσω QR code είτε μέσω κωδικού, που θα φέρει το έγγραφο.

Διπλώματα οδήγησης: Πώς θα γίνονται οι εξετάσεις

Τον ηλεκτρονικό προγραμματισμό των εξετάσεων οδήγησης καθιερώνει με ειδική πλατφόρμα η Περιφέρεια Αττικής παρέχοντας τη δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους να προσδιορίζουν, δια του εκπαιδευτή τους την επιθυμητή ημέρα και ώρα εξέτασής τους.

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα, είναι στο στάδιο της ολοκλήρωσης από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και περιλαμβάνεται, στο σύμφωνο συνεργασίας που έχει συνυπογραφεί για την δημιουργία νέων ψηφιακών υπηρεσιών της Περιφέρειας και την απλοποίηση υφιστάμενων για την πληρέστερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

Για την καινοτόμα παρέμβαση που καθιερώνεται για πρώτη φορά στη χώρα, ο περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, επισημαίνει ότι «αποτελεί τμήμα ενός συνεκτικού στρατηγικού σχεδίου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των Διευθύνσεων Μεταφορών, ώστε να επιτευχθεί η εξυπηρέτηση των πολιτών, χωρίς τη φυσική τους παρουσία στα “γκισέ”. Τα επόμενα βήματα του σχεδίου, περιλαμβάνουν την ηλεκτρονική μεταβίβαση οχήματος ή μοτοσικλέτας, την τεχνολογική αναβάθμιση και θωράκιση αιθουσών θεωρητικής εξέτασης, καθώς και την ηλεκτρονική κατάθεση των δικαιολογητικών που αφορούν στις άδειες οδήγησης όλων των κατηγοριών, με στόχο το 2021 επτά στους δέκα πολίτες και επαγγελματίες να εξυπηρετούνται από απόσταση και ηλεκτρονικά με διαφάνεια και ισονομία», αναφέρει ο ίδιος.

Σημειώνεται ότι σε πρώτη φάση θα κατατίθενται ηλεκτρονικά και σε ψηφιακή μορφή τα δικαιολογητικά για την αντικατάσταση των αδειών οδήγησης λόγω απώλειας, φθοράς και κλοπής. Ο χρόνος έναρξης της υπηρεσίας, μέσω της ενιαίας ψηφιακής πύλης, θα προσδιοριστεί από το υπουργείο Μεταφορών. Η Περιφέρεια έχει προτείνει η ηλεκτρονική πλατφόρμα να επεκταθεί και για τα δικαιολογητικά των υποψηφίων οδηγών και οδηγών. Και τούτο διότι με την κατάθεση σε ψηφιακή μορφή της φωτογραφίας και της υπογραφής διασφαλίζεται η ταυτοπροσωπία του υποψηφίου και αποτρέπονται οριστικά φαινόμενα εξαπάτησης και διαφθοράς, κατά τη διάρκεια των εξετάσεων.

Ο ηλεκτρονικός προγραμματισμός, όπως και μια σειρά άλλων προτάσεων, περιλαμβάνεται στη δέσμη νομοθετικών παρεμβάσεων που έχει καταθέσει ο περιφερειάρχης για την αναμόρφωση του συστήματος εκπαίδευσης και εξέτασης. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών ανταποκρίθηκε άμεσα και υιοθέτησε αρχικά τη θεσμοθέτηση της προσωρινής άδειας οδήγησης, την καθιέρωση ενιαίου παράβολου για την έκδοση – αντικατάσταση – ανανέωση άδειας οδήγησης, ενώ επίκειται και η νομοθέτηση της αυτοδίκαιης άρσης παρακράτησης της κυριότητας οχήματος ιδιωτικής χρήσης.

Διπλώματα οδήγησης: Η απάτη με τα αγορασμένα διπλώματα

Τελικά στην Ελλάδα ότι και αν προσπαθήσει να διορθώσει κανείς είναι πολύ πιθανό να συμβεί το ακριβώς αντίθετο και μάλιστα να πάρει πολύ χειρότερη τροπή απ’ ότι λειτουργούσε κάτι με το παλαιό σύστημα. Κάτι τέτοιο φαίνεται ότι έχει συμβεί και με τις εξετάσεις οδήγησης καθώς από τη μία είχαμε την αποχή διαρκείας που πραγματοποιούσαν οι εξεταστές και από την άλλη ήρθε και ο κορωνοϊός και τα lockdown και άλλαξαν ριζικά τα πράγματα.

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για να ξεμπλοκάρει το σύστημα καθώς είχα σωρευτεί πάνω από 100.000 υποψήφιοι οδηγοί αποφάσισε να πραγματοποιούνται οι εξετάσεις οδήγησης με έναν εξεταστή αντί για δύο.

Μετά ήρθε ο κορωνοϊός και όπως είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς ο ένας εξεταστής διατηρήθηκε για λόγους υγείας πλέον. Ωστόσο σύμφωνα με καταγγελίες από Σχολές Οδηγών μια μικρή μερίδα εξεταστών βρήκαν λαμπρό πεδίον δράσης αφού πλέον εξετάζουν μόνοι τους υποψήφιους οδηγούς με αποτέλεσμα να τις έχουν μετατρέψει σε «χρυσορυχείο»!

Σύμφωνα με όσα επισήμαναν στο Newsauto.gr στελέχη από Σχολές Οδηγών: «Αρχικά θα θέλουμε να σας ενημερώσουμε ότι εξετάσεις για απόκτηση άδειας οδήγησης δεν υπάρχουν! Υπάρχουν πλέον «επιχειρήσεις» που δίνουν διπλώματα έναντι αμοιβής και ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας του υποψήφιου οδηγού προσαρμόζεται και το κόστος για το λεγόμενο φακελάκι… Οι Σχολές Οδηγών που δεν συμμετέχουν στο κόλπο προσπαθούν να επιβιώσουν καθώς οι μαθητές επιδιώκουν να επισκεφθούν κάποια Σχολή απ’ όπου θα λάβουν ξεκούραστα την άδεια οδήγησής τους. Δυστυχώς αυτή είναι η αλήθεια. Αλλά πλέον τα πράγματα δείχνουν ότι έχουν ξεφύγει από κάθε έλεγχο καθώς η ύπαρξη ενός και μόνο εξεταστή στην πρακτική δοκιμασία έχει ανοίξει την όρεξη κάποιων οι οποίοι απαιτούν υπέρογκα ποσά για να… κάνουν τα στραβά μάτια στη βοήθεια που δίνει ο δάσκαλος και να περάσουν εν τέλει έναντι αμοιβής τους υποψήφιους οδηγούς που δίνουν εξετάσεις.

Αν ο δάσκαλος ή ο υποψήφιος οδηγός δεν «συμμορφωθεί» προς τις εντολές του εξεταστή και δεν καταβάλει τον οβολό του είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν πρόκειται να περάσει τις εξετάσεις.

Παλαιότερα με την ύπαρξη δεύτερου εξεταστή τα πράγματα ήταν πιο δύσκολα για τους επιτήδειους καθώς μπορεί να έπεφταν μαζί με κάποιον εξεταστή που δεν λαμβάνει φακελάκια οπότε δεν μπορούσε ο επιτήδειος να λειτουργήσει εκβιαστικά καθώς υπήρχε και άλλος συνάδελφός του ο οποίος έκρινε τον υποψήφιο οδηγό σύμφωνα με τις ικανότητές του. Τώρα όλα έχουν αλλάξει και κάποιοι εκβιαστικά απαιτούν μεγάλα χρηματικά ποσά απλά για να περάσουν ακόμη και έναν πολύ καλό υποψήφιο οδηγό.

Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι οι εξετάσεις κυριολεκτικά να γίνονται μόνο στα χαρτιά και οι εξεταστές και κάποιες Σχολές Οδηγών να βγαίνουν πολύ κερδισμένοι από όλη αυτή την ιστορία.

Παλαιότερα υπήρχε το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών του υπουργείου Μεταφορών το οποίο πραγματοποιούσε εφόδους κατά τη διάρκεια των εξετάσεων υποψήφιων οδηγών ή κάποιος υπάλληλος εμφανίζονταν ως υποψήφιος οδηγός και προσπαθούσε να δώσει φακελάκι για να αποκτήσει ξεκούραστα την άδεια οδήγησης. Όλα αυτά σήμερα αποτελούν παρελθόν και ίσως αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ο βαθμός επιτυχίας των υποψήφιων οδηγών είναι τεράστιος καθώς ελάχιστοι από αυτούς κόβονται και μάλλον θα αφορούν εκείνους που δεν δέχθηκαν να δώσουν το φακελάκι για να περάσουν με επιτυχία τις εξετάσεις.

Κατά τα άλλα οι υποψήφιοι οδηγοί ακόμη και αν πετύχουν στις δοκιμασίες των εξετάσεων μπορεί να μην έχουν οδηγήσει ποτέ στο εθνικό οδικό δίκτυο και τα μαθήματα οδήγησης να έχουν περιοριστεί στα στενά κάποιας πόλης κινούμενοι με μηδενικές ή πολύ χαμηλές ταχύτητες αλλά την επόμενη ημέρα των εξετάσεων μπορούν να οδηγήσουν ακόμη και ένα αυτοκίνητο με πάνω από 200 ίππους χωρίς να έχουν καμία απολύτως εμπειρία. Μετά μας φταίνε οι νέοι που τρέχουν και όχι η έλλειψη οδικής παιδείας που κάποιοι εκμεταλλεύονται για να αντλούν εκατομμύρια ευρώ από εγχώρια και ευρωπαϊκά κονδύλια τα οποία και βέβαια αξιοποιούν όπως εκείνοι θέλουν κάνοντας ανούσιες φιέστες και στέλνοντας πολλά Δελτία Τύπου…».

Διαβάστε όλα τα νέα στο topics.gr