Ενοικίαση σπιτιού: Το απαραίτητο ενεργειακό πιστοποιητικό που πρέπει να έχουν όλοι. Η τροποποίηση που έγινε με στόχο την ολοκληρωμένη ενημέρωση των ενδιαφερόμενων για το προς μίσθωση ή πώληση ακίνητο.
Άλλαξε από 1ης Ιανουαρίου 2021 το σύστημα των αγγελιών για πώληση ή μίσθωση ακινήτων, όπως αυτές καταχωρούνται στον τύπο και στα ηλεκτρονικά μέσα ή αναρτώνται στα μεσιτικά γραφεία, στο πλαίσιο των πολιτικών του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) για την προώθηση δράσεων ενεργειακής εξοικονόμησης και την καλλιέργεια «ενεργειακής συνείδησης» στους πολίτες.
Σκοπός του μέτρου, που προβλέπεται από τον Ν. 4122/2013, είναι να υπάρχει ολοκληρωμένη ενημέρωση των ενδιαφερόμενων για το προς μίσθωση ή πώληση ακίνητο, ώστε η ενεργειακή κατηγορία του κτηρίου να αναδειχθεί σε βασικό κριτήριο της λήψης της όποιας απόφασης. Κι αυτό καθώς η κατανάλωση ενέργειας για τις βασικές ανάγκες του ακινήτου αποτελεί το μεγαλύτερο μέρος των λειτουργικών εξόδων του κι αυτό θα πρέπει να συνυπολογιστεί από τους ενδιαφερόμενους πριν τη σύναψη μίσθωσης ή αγοράς.
Συγκεκριμένα, κάθε κτήριο που πωλείται ή μισθώνεται, απαιτείται να έχει Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ), ώστε να δηλώνεται η ενεργειακή κατηγορία όπως προκύπτει από αυτό σε όλες τις εμπορικές διαφημίσεις και καταχωρήσεις. Συνεπώς, το κάθε κτήριο, για να μπει στη διαδικασία της διάθεσης, πρέπει να έχει εκ των προτέρων έγκυρο ΠΕΑ.
Τα μεσιτικά γραφεία μπορούν να αναλαμβάνουν εντολή μεσιτείας υπό την προϋπόθεση ότι πριν την οποιαδήποτε διαφήμιση και καταχώρηση (Τύπο, Διαδίκτυο κλπ.) θα έχουν τα στοιχεία εγκύρου ΠΕΑ. Οι διαφημιστές, οι εφημερίδες και οι ηλεκτρονικές σελίδες αγγελιών δεν θα παραλαμβάνουν αγγελίες προς δημοσίευση που δεν θα έχουν δήλωση ενεργειακής κατηγορίας.
Το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης αποτελεί βασικό στοιχείο της «ενεργειακής ταυτότητας» του κτιρίου και απεικονίζει την υπολογιζόμενη ετήσια συνολική κατανάλωση ενέργειας, ανάλογα με τη χρήση του, καθώς και τις ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Στην αγγελία του εκάστοτε ακινήτου απαιτείται να εμφανίζεται μόνο η ενεργειακή κατηγορία (Α, Β κλπ.), όπως ήδη συμβαίνει σε πολλές περιπτώσεις. Δεν απαιτείται να αναγράφονται τα υπόλοιπα στοιχεία του ΠΕΑ, στο πλαίσιο και της προστασίας των προσωπικών δεδομένων του ιδιοκτήτη του ακινήτου.
Παράδειγμα αγγελίας όπως θα πρέπει να εμφανίζεται από 1.1.2021:
«Διαμέρισμα 67 τ.μ. στο Κολωνάκι, 5 λεπτά από το μετρό του Μεγάρου Μουσικής, 3ου ορόφου, διαμπερές, 1 υ/δ, κατασκευή ’71, επιπλωμένο, κεντρική θέρμανση, φυσικό αέριο, κλιματισμός, πόρτα ασφαλείας, τέντες, ελεύθερο, ενεργειακή κλάση Δ (…..) Μεσιτικό Γραφείο…».
Η παροχή ψευδών στοιχείων και η έκδοση ΠΕΑ που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, επιφέρουν ποινές που προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία (επιβολή προστίμων). Υπόχρεος για την παροχή των στοιχείων και του ΠΕΑ είναι ο ιδιοκτήτης του ακινήτου.
Σε δήλωσή της, η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, σημείωσε πως η υποχρεωτική αναγραφή της ενεργειακής κατηγορίας στις μικρές αγγελίες για τα ακίνητα «κινείται στη λογική εμπέδωσης κουλτούρας ενεργειακής εξοικονόμησης, που δεν είναι κάτι θεωρητικό, αλλά επηρεάζει τον προϋπολογισμό του καθενός. Όπως εξετάζουμε την ενεργειακή κλάση (άρα και την κατανάλωση ρεύματος) όταν αγοράζουμε ένα ψυγείο, το ίδιο πρέπει να κάνουμε κι όταν αγοράζουμε ή νοικιάζουμε σπίτι ή γραφείο και να δίνουμε προτεραιότητα στα πιο αποδοτικά από ενεργειακής πλευράς».
Πρόκειται, όπως συμπλήρωσε, για άλλο ένα μέτρο που δείχνει ότι η εξοικονόμηση ενέργειας «είναι “στην καρδιά» του σχεδιασμού του υπουργείου. Κάτι που αντανακλάται άλλωστε και στο νέο “Εξοικονομώ-Αυτονομώ” που τρέχει αυτή την περίοδο – και είναι ο προπομπός ακόμα μεγαλύτερων προγραμμάτων που θα “τρέξουν” το 2021 και τα επόμενα χρόνια. Θα αποτυπωθεί επίσης στο νομοσχέδιο για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης που θα έρθει σύντομα στη Βουλή και θα προβλέπει -μεταξύ άλλων – νέα μέτρα για την προώθηση της εξοικονόμησης ενέργειας και την ανάπτυξη της αγοράς ενεργειακών υπηρεσιών, μέσω πχ της εισαγωγής ανταγωνιστικών διαδικασιών για την επιδότηση της εξοικονόμησης ενέργειας, στα πρότυπα των αντίστοιχων διαδικασιών για τις ΑΠΕ. Αποτυπώνεται, τέλος, και στη νέα μακροπρόθεσμη στρατηγική μας που στοχεύει στην αύξηση του αριθμού των Κτηρίων Σχεδόν Μηδενικής Ενεργειακής Απόδοσης και στην επίτευξη του στόχου του ΕΣΕΚ για βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης κατά 38% -σε σχέση με τα επίπεδα του 1990- έως το 2030».
Ενοικίαση σπιτιού: Η «απάτη» με το «Εξοικονομώ-Αυτονομώ» και η απάντηση του υπουργείου
Την ύπαρξη προγράμματος λογισμικού που παρεμβαίνει παράνομα στη λειτουργία της ιστοσελίδας του προγράμματος «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» και ακυρώνει το αδιάβλητο της λειτουργίας, καταγγέλλει μηχανικός στο Ρέθυμνο.
Σύμφωνα με την καταγγελία του εν λόγο μηχανικού, υπάρχουν γραφεία κυρίως στην Αθήνα τα οποία χρησιμοποιούν παράνομο λογισμικό το οποίο παρεμβαίνει στην βάση της ιστοσελίδας του προγράμματος «Εξοικονομώ – Αυτονομώ», ακυρώνοντας ουσιαστικά το αδιάβλητο της λειτουργίας, της ισονομίας και ίσης ευκαιρίας των ενδιαφερόμενων πολιτών και μηχανικών για την ένταξή τους στο πρόγραμμα.
Βέβαια, αυτό γίνεται με το αζημίωτο, καθώς ο εκάστοτε ενδιαφερόμενος καταβάλει σε αυτά τα γραφεία το ζητούμενο τίμημα το οποίο κυμαίνεται από 1.000 έως 2.000 ευρώ ανάλογα την περίπτωση.
Ο μηχανικός έχει καταθέσει μηνυτήρια αναφορά ώστε να διερευνηθεί η παραπάνω περιγραφόμενη πιθανή απάτη της λειτουργίας των εταιρειών που χρησιμοποιούν το εν λόγο λογισμικό.
Αναλυτικά η καταγγελία:
«Ρέθυμνο 22/12/2020
Καταγγελία για την ύπαρξη προγράμματος λογισμικού που παρεμβαίνει παράνομα στη λειτουργία της ιστοσελίδας του προγράμματος Εξοικονομώ – Αυτονομώ 2020 και ακυρώνει το αδιάβλητο της λειτουργίας, της ισονομίας και ίσης ευκαιρίας των ενδιαφερόμενων πολιτών και μηχανικών για την ένταξή τους στο πρόγραμμα για χρηματοδότησης της ενεργειακής αναβάθμισης της κατοικίας τους.
Ονομάζομαι Φιλιππίδης Μιχαήλ του Αθανασίου και είμαι Μηχανολόγος Μηχανικός Α.Μ. ΤΕΕ ΤΕ 11.654, με άδεια Ενεργειακού Επιθεωρητή Τάξης Α 1.605, Ενεργειακού Ελεγκτή Τάξης Γ 626, Ελεγκτή Δόμησης Τάξης Γ 2.979 και Επικεφαλής Επιθεωρητής Ελέγχου Διαχείρησης Συστημάτων Ενέργειας για κτήρια και Βιομηχανία ISO50.001/2018. Επίσης συμμετέχω ως σύμβουλος στην Ευρωπαϊκή ομάδα QUALITEE οποία συντάσσει προτάσεις για την έκδοση Ευρωπαϊκών Οδηγιών για την ποιότητα των Ενεργειακώ Υπηρεσιών στην Ε.Ε.
Αυτό με την σειρά του συνεπάγεται την άμεση δέσμευση πόρων του προγράμματος και αποκλεισμό των νομοταγών πολιτών οι οποίοι ακολουθώντας την νόμιμη διαδικασία πληκτρολογούν τα στοιχεία τους την στιγμή εκείνη και τελειώνουν την αίτηση τους στον λογικό χρόνο των 12΄-17΄ αλλά δεν βρίσκουν πόρους να δεσμεύσουν και μένουμε εκτός ένταξης στο πρόγραμμα χρηματοδότησης (αφού έχουν προηγηθεί οι εταιρείες με το παράνομο λογισμικό που δέσμευσαν τα ποσά στα πρώτα δευτερόλεπτα έναρξης του προγράμματος για λογαριασμό όσων πλήρωσαν το αντίτιμο της απάτης).
Αφού επικοινώνησα με την υπηρεσία σας ΔΙΩΞΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΓΓΛΗΜΑΤΟΣ με συμβούλεψε να καταθέσω μηνυτήρια αναφορά ώστε να διερευνήσει την παραπάνω περιγραφόμενη πιθανή απάτη της λειτουργείας των εταιρειών που χρησιμοποιούν το λογισμικό που παρεμβαίνει στην ηλεκτρονική βάση της κρατικής ιστοσελίδας exoikonomo2020.gov.gr.
Τέλος επιθυμώ την ποινική δίωξη κατά παντός υπευθύνου».
Εξοικονομώ – Αυτονομώ 2020: Τι απαντά το υπουργείο
Αστήριχτες χαρακτηρίζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τις καταγγελίες για τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων στο πρόγραμμα “Εξοικονομώ-Αυτονομώ”.
Με αφορμή δημοσίευμα εφημερίδας το ΥΠΕΝ αναφέρει σε ανακοίνωσή του τα εξής:
Πρώτον, με το που άρχισαν να διακινούνται φήμες και σενάρια περί χρήσεως παράνομου λογισμικού -και πριν από το σημερινό δημοσίευμα-, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας επικοινώνησε άμεσα με την εξειδικευμένη εταιρεία πληροφορικής με την οποία έχει συμβληθεί και η οποία έχει την ευθύνη για το Πληροφοριακό Σύστημα.
Η εταιρεία και τότε υπογράμμισε -και τώρα επανέλαβε- ότι η ίδια η δομή του Πληροφοριακού Συστήματος -και οι προδιαγραφές ασφαλείας που ενσωματώνει- αποκλείουν την πρόσβαση στη βάση δεδομένων από εργαλεία ή εξωτερικές πηγές. Επομένως, τα καταγγελλόμενα στο δημοσίευμα περί “χακαρίσματος” του συστήματος επιλογής αιτήσεων μέσω “πειραγμένου λογισμικού” δεν προκύπτουν από πουθενά και είναι εκτός πραγματικότητας.
Δεύτερον, η υποβολή της αίτησης δεν αυτοματοποιείται πλήρως. Διότι υπάρχουν αρκετά σημεία που για να συμπληρωθούν απαιτείται ανθρώπινη παρέμβαση (ανάρτηση αρχείων, διεπαφή με τρίτα συστήματα κ.λπ.).
Σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις που δόθηκαν για άλλη μια φορά από τον ανάδοχο του Πληροφοριακού Συστήματος, τα απαιτούμενα βήματα για την υποβολή της αίτησης ένταξης υλοποιούνται μέσα από την πλατφόρμα και “περνάνε” από όλα τα απαιτούμενα στάδια και ελέγχους που προβλέπει το Πληροφοριακό Σύστημα, χωρίς να παρακάμπτεται κανένα.
Υπάρχουν με άλλα λόγια ισχυρές δικλείδες ασφαλείας σε διάφορα στάδια της διαδικασίας, οι οποίες εγγυώνται τη διαφάνεια και τη νομιμότητά της (η είσοδος στο σύστημα μέσω των διαπιστευτηρίων ΤΑXISNET της ΑΑΔΕ, η ύπαρξη πιστοποιητικού ασφαλούς μετάδοσης δεδομένων SSL κ.ά.)
Υπενθυμίζεται εξάλλου ότι η ίδια διαδικασία και η ίδια πλατφόρμα είχε χρησιμοποιηθεί και στους δύο προηγούμενους κύκλους του “Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον”.
Το ΥΠΕΝ διαβεβαιώνει τέλος ότι παρακολουθεί στενά τη διαδικασία και τις αιτήσεις που υποβάλλονται και προβαίνει συνεχώς σε όλους τους απαραίτητους ελέγχους και ενέργειες που απαιτούνται για την άρτια και ορθή διεξαγωγή του προγράμματος.