Άνοιγμα καταστημάτων 2021

Πότε ανοίγουν τα μαγαζιά: Να λειτουργήσουν εκ νέου με το σύστημα του click away θα έχουν τη δυνατότητα τα καταστήματα στη χώρα μας, σε μια προσπάθεια να σωθεί η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων.

Η απόφαση για την επαναφορά του click away είναι ειλημμένη, ωστόσο η «γραμμή» με τους επιστήμονες παραμένει διαρκώς ανοιχτή, σε περίπτωση που χρειαστούν τροποποιήσεις στον προγραμματισμό.

Για τα καταστήματα μίλησε στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Παναγιώτης Σταμπουλίδης.

Ο κ. Σταμπουλίδης υποστήριξε ότι «για λίγες ημέρες έχει τεθεί σε αναστολή η λειτουργία του click away. Τη Δευτέρα θα λειτουργήσει ξανά κανονικά.

Τα τρόφιμα και άλλα αγαθά που αλλοιώνονται δεν βρίσκονται σε επιχειρήσεις που έχουν περιορισμούς. Για λίγες ημέρες υπομονή.

Το πάγωμα για μια εβδομάδα έγινε γιατί χρειαζόμαστε περισσότερο υγειονομικό χώρο για να λειτουργήσουν τα σχολεία με περισσότερη ασφάλεια».

Ο ΓΓ Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή προσέθεσε ότι η αγορά παραμένει κλειστή και πως «το click away είναι μια επιλογή που δώσαμε στις κλειστές επιχειρήσεις για να δημιουργήσουν ένα έσοδο πέρα από τη βοήθεια που λαμβάνουν από το κράτος.

Περιορίζουμε την κινητικότητα και αυτό θα βοηθήσει στο να διευρύνουμε την υγειονομική ζώνη ώστε τα σχολεία να ανοίξουμε με μεγαλύτερη ασφάλεια».

Στόχος των υπηρεσιών του υπουργείου Ανάπτυξης είναι «να επανέλθουμε στο όπως ήμασταν πριν το τελευταίο lockdown. Αυτός είναι ο προγραμματισμός που υπάρχει μέχρι αυτή την ώρα.

Τη Δευτέρα να επέλθουμε σε όσα ήταν σε λειτουργία μέσα στις γιορτές. Εχτές έγινε η συζήτηση για τα σχολεία. Καθημερινά συλλέγουμε δεδομένα, θα δούμε πώς κινείται η νόσος και αναλόγως θα πράξουμε» επισήμανε ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης.

Σε ό,τι αφορά το click in shop, ο κ. Σταμπουλίδης επανέλαβε ότι «είμαστε κλειστά» και πως οι περιορισμοί «είναι σε ισχύ. Το click in shop επί τους ουσίας είναι άνοιγμα των καταστημάτων.

Δεν υπάρχει σενάριο να λειτουργήσει από τη Δευτέρα. Δεν εφαρμόστηκε, είναι το επόμενο βήμα όταν έρθει η ώρα. Εμείς είμαστε έτοιμοι και περιμένουμε τα στοιχεία που θα μας δώσουν τη δυνατότητα να ανοίξουμε τις επιχειρήσεις» σημείωσε καταλήγοντας.

Από την ερχόμενη Δευτέρα 11 Ιανουαρίου λοιπόν ξεκινά εκ νέου η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων με τη μέθοδο του click away, ενώ παράλληλα πρεμιέρα θα κάνουν και οι εκπτώσεις καθώς – όπως όλα δείχνουν-  δεν θα δοθεί παράταση στην ημερομηνία έναρξής τους παρά τα σχετικά αιτήματα που έχουν υποβληθεί.

Παράλληλα θα επαναλειτουργήσουν και οι μοναδικές επιχειρήσεις, στις οποίες είχε επιτραπεί η φυσική παρουσία, αλλά η λειτουργία τους διακόπηκε αυτήν την εβδομάδα με την εφαρμογή του σκληρότερου lockdown, δηλαδή βιβλιοπωλεία, κομμωτήρια, υπηρεσίες περιποίησης νυχιών και ανθοπωλεία.

Μία εβδομάδα αργότερα, στις 18 Ιανουαρίου θα ξεκινήσει και η επίσκεψη των πελατών σε καταστήματα με προκαθορισμένο ραντεβού.

Το click in shop θα έρθει να αντικαταστήσει το click away υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι η επιτροπή των επιδημιολόγων θα έχει ανάψει το πράσινο φως βάσει και των στοιχείων που θα έχουν συγκεντρωθεί μέχρι τότε.

Η επίσκεψη στα καταστήματα με ραντεβού αν και επίσης πρόκειται για μία μέθοδο, της οποίας η αποτελεσματικότητα δεν έχει μετρηθεί ακόμα, αποτελεί τη μοναδική σανίδα σωτηρίας για χιλιάδες μικρομεσαίους εμπόρους, οι οποίοι δεν κατάφεραν να δουλέψουν με το click away δεδομένου ότι στερούνταν της βασικής τεχνολογικής υποδομής και για τους οποίους είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος του λουκέτου.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο φετινός τζίρος των εορτών άφησε πίσω του μία τρύπα τουλάχιστον 2,2 δισεκατομμυρίων ευρώ αφού, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, φέτος μετά βίας έφτασε το 1,3 δισ. όταν την εορταστική περίοδο 2019 – 2020 είχε αγγίξει τα 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ.

Ταυτόχρονα και ο τζίρος που έγινε, εκτιμάται ότι σε ποσοστό περίπου 80% αφορά στις μεγάλες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, οι οποίες μπορούσαν να υποστηρίξουν πλήρως τις διαδικτυακές και «ημιδιαδικτυακές» αγορές καθώς μόνο 15.000 επιχειρήσεις σε σύνολο περίπου 800.000 ανά την επικράτεια διαθέτουν πλήρως οργανωμένα και λειτουργικά e-shop.

Αυτό που οι έμποροι θέλουν να αποφύγουν είναι η λειτουργία «φυσαρμόνικα» των καταστημάτων αφού το άνοιξε – κλείσε δημιουργεί περισσότερα προβλήματα από όσα επιλύει με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα ανθοπωλεία, τα οποία θα αναγκαστούν να πετάξουν εμπόρευμα, το οποίο είχαν προμηθευτεί για να διαθέσουν αυτήν την εβδομάδα κατά την οποία τελικώς παρέμειναν κλειστά.

Πότε ανοίγουν τα μαγαζιά: Πότε θα κάνουμε ψώνια με φυσική παρουσία

Τα ζητήματα αυτά αλλά και οι τρόποι περαιτέρω ενίσχυσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων συζητήθηκαν κατά τη σημερινή συνάντηση που είχε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου με τον υπουργό Ανάπτυξης, Αδωνι Γεωργιάδη.

Βασικό θέμα της συζήτησης ήταν η εφαρμογή του «cilck in shop», δηλαδή η «παράδοση εντός καταστήματος».

Ο κ. Χατζηθεοδοσίου τόνισε στον κ. Γεωργιάδη ότι από την στιγμή που επανέρχεται από τις 11/1/2021 το «click away», είναι επιτακτική η ανάγκη της άμεσης λειτουργίας και του click in shop, προκειμένου να στηριχθεί το λιανεμπόριο και να μη χαθεί η εκπτωτική περίοδος, με τον υπουργό Ανάπτυξης να δεσμεύεται ότι θα εφαρμοστεί το ταχύτερο δυνατό.

«Είχαμε μία εξαιρετικά γόνιμη συνεργασία με τον υπουργό Ανάπτυξης, ο οποίος γνωρίζει και τα προβλήματα των μικρομεσαίων και την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά. Θεωρούμε πολύ σημαντικό να ξεκινήσει το «click in shop», πάντα με σεβασμό στους κανόνες και τα υγειονομικά πρωτόκολλα, ώστε οι χιλιάδες μικρομεσαίοι που δεν έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν με το «click away», να πάρουν επιτέλους μία ανάσα. Ειδικά τώρα που ξεκινούν και οι εκπτώσεις. Κρίνοντας από το ενδιαφέρον που έδειξε ο υπουργός, θεωρώ ότι το αμέσως επόμενο διάστημα θα μπορούν να γίνονται αγορές με την «παράδοση εντός του καταστήματος» σημείωσε αμέσως μετά τη συνάντηση ο κ. Χατζηθεοδοσίου.

Με το click in shop ο καταναλωτής θα μπορεί να κλείνει τηλεφωνικά ή διαδικτυακά ραντεβού για την επίσκεψή του στο κατάστημα σε προκαθορισμένη ώρα, να διαλέγει το προϊόν που τον ενδιαφέρει εκεί, να το δοκιμάζει εφόσον επιθυμεί και να το πληρώνει εντός του καταστήματος. Οπωσδήποτε θα ισχύει η υποχρέωση αποστολής μηνύματος με το ραντεβού από το κατάστημα προκειμένου να μπορέσει να μεταβεί εκεί ο καταναλωτής.

Επίσης υποχρεωτική θα είναι – όπως και για κάθε άλλη μετακίνηση – η αποστολή sms στο 13033, με την ένδειξη 2 εφόσον πρόκειται για αγορές. Βάσει των ισχύοντων μέτρων για την τήρηση αποστάσεων, σε κάθε κατάστημα θα μπορούν να βρίσκονται ταυτόχρονα έως 4 πελάτες ανά 100 τετραγωνικά μέτρα, φυσικά με τη χρήση προστατευτικής μάσκας, όπως και οπουδήποτε αλλού.

Πότε ανοίγουν τα μαγαζιά: Τα νέα μέτρα στήριξης

Κι αν το λιανεμόριο θα καταφέρει να επαναλειτουργήσει έστω και με αυστηρά μέτρα προστασίας και κανόνες, δεν ισχύει το ίδιο με την εστίαση, το άνοιγμα της οποίας δεν είναι καν ορατό στον ορίζοντα. Το πότε θα μπορέσουν να επαναλειτουργήσουν καφετέριες, εστιατόρια, μπαρ, κλπ παραμένει άγνωστο, ενώ πολλές απ΄ αυτές τις επιχειρήσεις εκτιμάται ότι δε θα καταφέρουν να παραμείνουν ζωντανές. Η διάσωση των επιχειρήσεων και κυρίως όσων περισσότερων θέσεων εργασίας είναι εφικτό, είναι και ο λόγος, για τον οποίο στο υπουργείο Ανάπτυξης εξετάζουν ήδη σενάρια για ένα νέο πρόγραμμα στήριξης αυστηρά προσανατολισμένο στην εστίαση και με βασικό στόχο να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας.

Την ίδια στιγμή ευχάριστα είναι τα νέα για την επιστρεπτέα προκαταβολή 5 και 6 καθώς – όπως σημειώνει στο ethnos.gr ο κ. Χατζηθεοδοσίου, υπάρχει σαφής δέσμευση του υπουργείου να εξεταστεί σοβαρά η μείωση κατά 70% του ποσού που θα πρέπει να επιστρέψουν οι δικαιούχοι.

Οπως φαίνεται θα καταστεί τελικά δυνατό να «χαριστεί» το 70% της επιστρεπτέας προκαταβολής 5, αντί για το 50% που «χαρίστηκε» στην επιστρεπτέα προκαταβολή 4. Σε κάθε περίπτωση οι επιχειρηματίες ζητούν να υπάρξει παράταση της ημερομηνίας υποβολής των σχετικών αιτήσεων ώστε να λήξει στο τέλος του μήνα και όχι στις 15, όπως έχει προγραμματιστεί.

Επιπλέον το υπουργείο Ανάπτυξης συζητεί ήδη τη χορήγηση δανείων σε 25.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις με 20% εγγύηση των επιχειρήσεων, αν και οι ίδιοι οι επιχειρηματίες εκτιμούν ότι το συγκεκριμένο μέτρο δε θα «περπατήσει» καθώς θα συναντήσει εμπόδια από τις τράπεζες που θα ζητήσουν μεγαλύτερες εγγυήσεις.

Από το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών, διαβάστε μερικές χρήσιμες συμβουλές για όλους τους καταναλωτές. Αξίζει να τονιστεί ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους και να αποφεύγουν πιθανές παγίδες από αθέμιτες και επιθετικές εμπορικές πρακτικές.

Ειδικότερα, το ΚΕ.Π.ΚΑ. επισημαίνει τα εξής:

  • Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σεζόν, για τα οποία η έκπτωση είναι συνήθως χαμηλή. Για τις προσφορές, η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αλλά αφορά είδη παρωχημένης εποχής. Οι καταναλωτές δεν πρέπει να παρασυρόμαστε από τις μεγάλες εκπτώσεις.
  • Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν την περίοδο των εκπτώσεων. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικού είδους, μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς, εξαιτίας του συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή, πριν την αγορά, με ανάλογη πινακίδα.
  • Για την περίοδο των εκπτώσεων, πρέπει να υπάρχει πινακίδα σε ορατά από τους καταναλωτές σημεία του καταστήματος και των βιτρινών, που θα αναγράφει το ποσοστό των εκπτώσεων, που παρέχονται, στις τιμές πώλησης κάθε είδους ή ομάδας ειδών ή όλων των ειδών του καταστήματος. Αν δεν υπάρχει τέτοια πινακίδα, πρέπει σε κάθε είδος να υπάρχει καρτελάκι, που να αναγράφει την τιμή πώλησης του προϊόντος, πριν την έκπτωση (διαγραμμένη) και την τιμή, μετά την έκπτωση.
  • Οι καταναλωτές δεν πρέπει να επηρεάζονται από τις διαφημίσεις.
  • Θα αποβεί πολύ χρήσιμο για τους καταναλωτές, εάν, πριν τις εκπτώσεις, επισκεφθούν την αγορά, για να διερευνήσουν τις τιμές, πριν την έκπτωση και να επισημάνουν τα είδη, που θέλουν να αγοράσουν. Έτσι, θα έχουν τη δυνατότητα σύγκρισης των τιμών, πριν και μετά την έκπτωση, καθώς και τη βεβαιότητα ότι το ποσό που αναγράφεται, ως τιμή, πριν την έκπτωση, είναι πραγματικό.
  • Επιβάλλεται ο προγραμματισμός τις αγορές, σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες, προς αποφυγή της υπερκατανάλωσης.
  • Απαραίτητη είναι η έρευνα αγοράς.
  • Πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις ενδείξεις ενιαίας έκπτωσης στις βιτρίνες των καταστημάτων. Τα ποσοστά της έκπτωσης αφορούν καθορισμένες κατηγορίες ομοίων προϊόντων και όχι όλο το εμπόρευμα του καταστήματος. Πολλές φορές, στις βιτρίνες αναγράφονται υψηλά ποσοστά εκπτώσεων και χρησιμοποιούνται σαν «κράχτες», ενώ μέσα στο κατάστημα σε πολλές περιπτώσεις, υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά, συνήθως πολύ μικρότερα.
  • Αν οι καταναλωτές χρησιμοποιούν για τις αγορές τους δόσεις ή πιστωτική κάρτα, πρέπει να προσέχουν κάθε λεπτομέρεια για τους όρους, που διέπουν αυτή τη συναλλαγή.
  • Πρέπει να απαιτούν απόδειξη πληρωμής για κάθε αγορά τους.
  • Πρέπει να ελέγχουν την ποιότητα και την προέλευση του είδους, που αγοράζουν.

Διαβάστε όλα τα νέα στο topics.gr