«Πόλεμος» Efood με ΑΒ Βασιλόπουλο, Μασούτη -Τι έχει συμβεί

Σούπερ μάρκετ: Μια μάχη που δεν ξέρει κανείς το νικητή έχει ξεκινήσει μετά την εξαγορά των Kiosky’s από την Efood καθώς πλέον έχει αντιπάλους τους ΑΒ Βασιλόπουλος και Μασούτη!

Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 7 Οκτωβρίου έγινε γνωστό ότι η γερμανική Delivery Hero, μητρική εταιρείας της πλατφόρμας διανομής φαγητού αλλά και εσχάτως ειδών σούπερ μάρκετ, e-food.gr, η οποία συνεργάζεται με τα Σούπερ Μάρκετ Σκλαβενίτης, γνωστοποίησε την 1η Οκτωβρίου στην Επιτροπή Ανταγωνισμού την από 2 Σεπτεμβρίου συμφωνία αγοραπωλησίας σύμφωνα με την οποία θα αποκτήσει τον αποκλειστικό έλεγχο των εταιρειών του ομίλου Μούχαλη.

Δηλαδή, την εταιρεία Άλφα διανομές, την εταιρεία ΙΝΚΑΤ, την εταιρεία delivery.gr ΙΚΕ και την e-table.gr.

Υπενθυμίζεται πως η e-food.gr είχε νωρίτερα προχωρήσει επίσης σε εξαγορές πλατφορμών εξυπηρέτησης διανομής φαγητού, όπως η deliveras.gr και η clickdelivery.gr, προχωρώντας σε άμεση μεγέθυνση της κρίσιμης μάζας και του μεριδίου της.

Η e-food.gr το 2020 παρουσίασε αύξηση πωλήσεων στα 64,488 εκατ. ευρώ από 43,171 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019. Η ενίσχυση στον κύκλο εργασιών έφερε αύξηση των εσόδων από προμήθειες κατά 13,4 εκατ. ευρώ στα 46,143 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα από παροχή υπηρεσιών ανήλθαν στα 13,527 εκατ. ευρώ, 5,3 εκατ. ευρώ περισσότερα από το 2019 και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους στα 21,39 εκατ. ευρώ, 27,2% περισσότερα από το 2019.Αντίστοιχα τα ταμειακά της διαθέσιμα ξεπέρασαν τα 40,84 εκατ. ευρώ από 28,9 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019.

Ο κύκλος εργασιών της ΙΝΚΑΤ , που αναπτύσσει το δίκτυο περιπτέρων Kiosky’s και το δίκτυο καταστημάτων Kiosky’s Convenience Stores- υποχώρησε το 2020 κατά 5,36% σε σχέση με το 2019 στα 54,888 εκατ. ευρώ, εμφάνισε ζημιές προ φόρων 718.589,84 ευρώ από κέρδη 259.315,68 ευρώ, καθαρές ζημίες μετά φόρων 637.544,59 ευρώ έναντι κερδών 67.040,74 ευρώ ενώ το απασχολούμενο προσωπικό της μειώθηκε στα 174 άτομα από 197 άτομα που ήταν το 2019.

Η εταιρεία διαθέτει σήμερα 57 καταστήματα στην Αττική, ενώ τους τελευταίους μήνες ξεκίνησαν τη λειτουργία τους τα πρώτα Κiosky`s Convenience Stores στη Θεσσαλονίκη, τον Πύργο Ηλείας, τη Λαμία και τη Σύρο. Το στρατηγικό πλάνο της εταιρείας προβλέπει την επέκταση του δικτύου της και σε άλλες πόλεις, με στόχο τη λειτουργία 100 καταστημάτων, μέχρι το τέλος του έτους, με τη δημιουργία τόσο ιδιόκτητων καταστημάτων όσο και με τη μέθοδο franchise.

Ωστόσο στην μικρή λιανική δραστηριοποιούνται, μέσω της της μεθόδου του franchise, από το 2004 και 2005 αντίστοιχα οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ Μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος και Μασούτης. Η πρώτη μέσω των ΑΒ Shop &Go και AB Food Market και η δεύτερη μέσω των express market.

Σε αντίθεση με το Σκλαβενίτη που προγραμματίζει τη λειτουργία 7 νέων καταστημάτων (τα δύο από αυτά αφορούν μετεγκατάσταση σε νέα ακίνητα σε Τρίκαλα και Καρδίτσα) σε Πάτρα, Σκιάθο, Σπάρτη και Νάουσα και την ανακαίνιση υπαρχόντων, εκπεφρασμένος στόχος και των δύο είναι να διευρύνουν το μερίδιο αγοράς τους στην μικρή λιανική. Μάλιστα, το 2018 ο επικεφαλής της αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος, κ. Βασίλης Σταύρου, είχε πει πως στόχος ήταν η δημιουργία δικτύου καταστημάτων γειτονιάς μέσω franchise και η κατάκτηση μεριδίου 50% στο συγκεκριμένο κομμάτι της αγοράς. Φέτος, μάλιστα, σκοπεύει να ανοίξει 70 καταστήματα τα περισσότερα εκ των οποίων θα αναπτυχθούν με τη μέθοδο του franchise.

Όμως, η συγκεκριμένη επέκταση μόνο εύκολη δεν αναμένεται να είναι μετά την είσοδο ενός ακόμη μεγάλου «παίκτη» στη μικρή λιανική. Με αυτό τον τρόπο ο «πόλεμος» ανάμεσα σε e-food, ΑΒ Βασιλόπουλο και Μασούτη θα είναι αναπόφευκτος. Με τον Σκλαβενίτη να παραμένει, τουλάχιστον προς το παρόν, θεατής.

Σούπερ μάρκετ: «Κατέκτησε» την Ελλάδα με νέα κίνηση ο Σκλαβενίτης

Την ίδια ώρα, ασταμάτητος είναι ο Σκλαβενίτης καθώς έχει βάλει πλώρη για να… κατακτήσει την αγορά! Δείτε στο xristika.gr τη νέα κίνηση που αλλάζει τις ισορροπίες…

Ο προγραμματισμός της αλυσίδας περιλαμβάνει την επέκταση του eMarket και σε μία ακόμη πόλη πριν φτάσει στη Θεσσαλονίκη, κάτι το οποίο τοποθετείται για το τέλος της τρέχουσας χρονιάς.

Το eMarket περιλαμβάνει 12.000 κωδικούς προϊόντων με δυνατότητα επιλογής του χρόνου παράδοσης από Δευτέρα έως Σάββατο (8 π.μ.-9 μ.μ.), ενώ για παραγγελίες άνω των 30 ευρώ δεν υπάρχει επιπλέον κόστος για την παράδοση. Στην Αττική υπενθυμίζεται ότι για παραγγελίες που γίνονται μέσω του eMarket οι παραδόσεις γίνονται από τις 7 π.μ. μέχρι και τις 11 μ.μ.

Οι αρχικοί σχεδιασμοί της «Σκλαβενίτης» προέβλεπαν ότι το ηλεκτρονικό της κατάστημα, σύμφωνα με την εφημερίδα «Κ», θα είχε επεκταθεί στη Θεσσαλονίκη και μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021, σχεδιασμός όμως που άλλαξε στη συνέχεια και προτιμήθηκε να προηγηθεί η έναρξη της λειτουργίας του eMarket σε δύο άλλες μεγάλες πόλεις.

Ο λόγος αυτής της καθυστέρησης, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, είναι ότι η εταιρεία θέλει να έχει ολοκληρώσει και να έχει οργανώσει πλήρως τις υποδομές που απαιτούνται, ώστε να μην εμφανισθούν στο προβλήματα και δυσλειτουργίες.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το dark store που θα εξυπηρετήσει το ηλεκτρονικό κατάστημα στη Θεσσαλονίκη θα στεγαστεί σε χώρο που ανήκει στον όμιλο και βρίσκεται κοντά στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή.

Το ηλεκτρονικό κατάστημα του ομίλου έφθασε στη Λάρισα, και πριν επεκταθεί στη Θεσσαλονίκη, στο τέλος του έτους, θα εξυπηρετεί ακόμη μια μεγάλη πόλη
Επιπλέον, η «Σκλαβενίτης» ήθελε να έχει βελτιώσει την αγοραστική εμπειρία στο ηλεκτρονικό της κατάστημα. Έτσι, πλέον, πέρα από τις κατηγορίες προϊόντων, υπάρχουν διακριτές «Συλλογές», όπως το ποια προϊόντα της βρίσκονται σε προσφορά, ποια είναι τα νέα προϊόντα που μπορεί να αγοράσει κάποιος από το ηλεκτρονικό κατάστημα, προϊόντα ειδικής διατροφής (βιολογικά, για vegan, χωρίς γλουτένη, χωρίς λακτόζη, χωρίς ζάχαρη), σύμφωνα με την εφημερίδα «Κ», καθώς και οι σειρές με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της αλυσίδας.

Στα μειονεκτήματα, πάντως, του eMarket παραμένει το γεγονός ότι οι παραγγελίες παραδίδονται στην πλειονότητα των περιπτώσεων -τουλάχιστον στην περιοχή της Αττικής– έπειτα από 4 ημέρες.

Σημειώνεται ότι, εκτός από το ηλεκτρονικό κατάστημα της «Σκλαβενίτης», εξακολουθεί να βρίσκεται σε ισχύ η συνεργασία της αλυσίδας με την εταιρεία efood όσον αφορά την παραγγελιοληψία και όχι τη διανομή των προϊόντων.

Η παραγγελία μέσω efood παρέχεται στις ακόλουθες περιοχές: Αττική, Θεσσαλονίκη, Βόλο, Ηράκλειο Κρήτης, Ιωάννινα, Λάρισα, Πάτρα, Σέρρες και Τρίκαλα.

Βεβαίως σε αυτή την περίπτωση οι καταναλωτές μπορούν να επιλέξουν από μια μικρότερη ποικιλία κωδικών (5.500), ενώ υπάρχει ελάχιστο όριο παραγγελίας, που είναι τα 30 ευρώ. Στη συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχει δυνατότητα παραλαβής της παραγγελίας και από το κατάστημα, υπηρεσία που δεν παρέχεται για την ώρα από το eMarket.

Υπενθυμίζεται, σύμφωνα με την εφημερίδα «Κ», ότι συνολικά τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα κατέγραψαν το α΄ εξάμηνο του 2021 αύξηση πωλήσεων κατά 122% σε σύγκριση με το α΄ εξάμηνο του 2020 (στοιχεία της Convert Group), φτάνοντας τα 140,6 εκατ. ευρώ.

Σούπερ μάρκετ: Τρόμος για μεγάλη αλυσίδα – Φόβοι για λουκέτο

Παράλληλα, με το… αριστερό ξεκίνησε το άνοιγμα μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στη χώρα μας καθώς ήδη τα πρώτα προβλήματα ξεκίνησαν και οι σκέψεις για λουκέτο έχουν κάνει την εμφάνισή τους.

Με άσχημο τρόπο εξελίσσεται η ανάπτυξη της Ρώσικης αλυσίδας supermarket MERE, που έκανε ντεμπούτο στην ελληνική αγορά τον Μάιο και αριθμεί σήμερα 4 καταστήματα.

Πληροφορίες αναφέρουν πως τα εγκαίνια του νέου supermarket MERE στο Αγρίνιο, το πέμπτο μετά το άνοιγμα σε Λάρισα, Τρίπολη, Κόρινθο και Λαγκαδά, μετατίθενται προς τα τέλη του φθινοπώρου, αν και αναμενόταν να ανοίξει αυτή την περίοδο.

Η αναβολή δεν θα πρέπει να εκπλήσσει, καθώς τα σχέδια του ομίλου Torgservis, που αναπτύσσει το σήμα μέσω θυγατρικής στην Ελλάδα – μοντέλο που ακολουθεί η συνδεδεμένη ρωσική εταιρεία Svetofor και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές – έχουν αλλάξει αρκετές φορές.

Αυτή τη φορά ωστόσο συντρέχουν σημαντικές εξελίξεις στην αγορά των supermarket που τροφοδοτούν τη συζήτηση γύρω από το τολμηρό εγχείρημα του Ρώσου παίκτη, όπως οι ανατιμήσεις σε σειρά προϊόντων, που προστίθενται στις προκλήσεις με τις οποίες ήταν ήδη αντιμέτωπος στην τοπική αγορά.

Πρακτικά, εδώ και λίγο καιρό τα περιθώρια απορρόφησης των κραδασμών από τις ελλείψεις πρώτων υλών και τα αυξημένα κόστη ηλεκτρικής ενέργειας και μεταφορικών στενεύουν για τους προμηθευτές, οι οποίοι έχουν αρχίσει ήδη να μετακυλίουν το κόστος στις τιμές των προϊόντων.

Αυτό το περιβάλλον είναι ένα ισχυρό “stress test” για το μοντέλο ανάπτυξης της MERE, η οποία δεσμεύεται να διαθέτει τα προϊόντα της 20-30% χαμηλότερα από την υπόλοιπη αγορά.

Χάρις στα χαμηλά κόστη επένδυσης ανά κατάστημα, που δεν φτάνουν ούτε στο 1% μιας εδραιωμένης αλυσίδας, αλλά και τα περιορισμένα λειτουργικά κόστη, αφού τα καταστήματα διαθέτουν παλέτες και χαρτοκιβώτια αντί ράφια, ένα δωμάτιο-ψυγείο και ελάχιστο προσωπικό, η MERE εκτιμά ότι μπορεί να λειτουργεί με το μισό περιθώριο κέρδους των άλλων αλυσίδων.

Ωστόσο στις τρέχουσες συνθήκες, που οι πιέσεις στα περιθώρια κέρδους αυξάνονται οριζόντια στη βιομηχανία, οι προκλήσεις είναι μεγαλύτερες και αλλάζουν τα δεδομένα στις πολιτικές των προμηθευτών, με τους οποίους εν προκειμένω η MERE χτίζει ακόμη σχέσεις.

Τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα η ρωσική αλυσίδα supermarket να αντιμετωπίζει αυτό το διάστημα ελλείψεις στα καταστήματά της από βασικά είδη όπως ενδεικτικά ζάχαρη, αλεύρι και λάδια. Πηγές στην εταιρεία μας μεταφέρουν ότι τα καταστήματα είναι “φορτωμένα” με εμπορεύματα άλλων ειδών, καθώς γίνονται αγορές μόνο από προμηθευτές με τους οποίους μπορεί να εξασφαλιστεί η προβλεπόμενη έκπτωση στην τιμή στο ράφι.

Σημειώνουν ότι η εταιρεία διατηρεί το 80% του χαρτοφυλακίου της σε ελληνικά προϊόντα ενώ το υπόλοιπο αποτελεί εισαγωγές από τη Ρωσία, κυρίως σοκολατάκια, γλυκά, snacks κ.α.