Kiosky’s: Αυτός κρύβεται πίσω από τα «χρυσά» περίπτερα – Η τεράστια συμφωνία με την Delivery Hero

Kiosky’s: Τα τελευταία χρόνια η Kiosky’s υιοθέτησε μια στρατηγική συνδυασμού του φυσικού καταστήματος με το ηλεκτρονικό. Πώς εκτόξευσε τα κέρδη. Τι σηματοδοτεί η συμφωνία με τον γερμανικό όμιλο, πώς αλλάζει ο χάρτης της «μικρής λιανικής». Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Η συμφωνία για την πώληση των Άλφα Διανομές Α.Ε και ΙΝΚΑΤ, που διαχειρίζεται το δίκτυο περιπτέρων Kiosky’s και τα καταστήματα Kiosky’s Convenience Stores, στον γερμανικό όμιλο Delivery Hero (ελέγχει το efood και το Instashop), αποτελεί το επιστέγασμα της μακράς πορείας του Γιώργου Μούχαλη σε έναν κλάδο που λίγοι θα τολμούσαν να δραστηριοποιηθούν.

Η αγορά της «μικρής λιανικής» για χρόνια ήταν κατακερματισμένη και αποτελούσε ένα πεδίο πολύ ισχυρού ανταγωνισμού, χωρίς κανείς να τολμήσει να υλοποιήσει ένα πλάνο συγκέντρωσης μεριδίων.

Το έπραξε ο Γιώργος Μούχαλης με τα Kiosky’s, ο οποίος μαζί με τον αδελφό του Ιωακείμ, είχε αναλάβει από τα τέλη της δεκαετίας του ‘90 τα ηνία της οικογενειακής επιχείρησης «Μούχαλης Α.Ε.», πετυχαίνοντας να τη φέρει στη Νο 1 θέση στο χονδρεμπόριο και τη διανομή καπνικών προϊόντων στην Ελλάδα.

Kiosky’s: Με οικογενειακή καταγωγή από την Ίμβρο

Διόλου άσχημα για μια επιχειρηματική προσπάθεια που ξεκίνησε το 1974 με ένα πρατήριο καπνικών στην Ηλιούπολη από τον πατέρα του κ. Μούχαλη, Παναγιώτη, ο οποίος αναζήτησε την τύχη του στην Αθήνα φεύγοντας από την Ιμβρο μετά το ξέσπασμα του ανθελληνικού πογκρόμ στην Πόλη.

Σε αυτό το πρατήριο ξεκίνησε να δουλεύει από τα 16 του χρόνια και ο Γ. Μούχαλης, ο οποίος κατάφερε να μετατρέψει το πρατήριο καπνικών στην Ηλιούπολη σε leader στη συγκεκριμένη αγορά. Σταδιακά οι δραστηριότητες διευρύνονται και το 2006 εξαγοράζεται η εταιρεία Αλφα Διανομές Α.Ε., η μεγαλύτερη εταιρεία διανομής, πώλησης και χονδρεμπορίου ζαχαρωδών – αναψυκτικών – ψιλικών προϊόντων στην Ελλάδα.

Την ίδια χρονιά τα αδέλφια Μούχαλη πήραν και το 40% της εμπορίας και διανομής των προϊόντων της Chipita στην Αττική.

Ένα χρόνο μετά, το 2007, εξαγόρασαν την ΙΝΚΑΤ, εταιρεία που είχε περίπτερα και μίνι μάρκετ και μέσω της οποίας διαχειρίζονται σήμερα το δίκτυο λιανικής Kiosky’s.

Το 2010 η Μούχαλης Α.Ε. εισήλθε στην ηλεκτρονική πώληση χρόνου ομιλίας κινητής, σταθερής τηλεφωνίας, Internet και paysafe μετά τη συνεργασία που σύναψε με την εταιρεία Payzone Hellas.

Δύο χρόνια μετά θα συνάψει συνεργασία με την Παπαστράτος για την εμπορία και διανομή των προϊόντων της στα σημεία λιανικής στο 60% του Νομού Αττικής.

Το 2014 θα ακολουθήσει η συνεργασία με την εταιρεία JDE για την εμπορία και διανομή των επαγγελματικών συσκευασιών του καφέ Jacobs Espresso, Lacta & Chillino Oreo, το 2016 η συνεργασία με την εταιρεία Ελληνικά Λαχεία του ΟΠΑΠ για τη διανομή του νέου στιγμιαίου λαχείου Σκρατς και το 2018 ένα μεγάλο deal με τη Unilever για την εμπορία και διανομή των προϊόντων παγωτού (ΕΒΓΑ, Algida, Ben & Jerry’s) στα σημεία λιανικής στην Αττική.

Κύριος άξονας για την ανάπτυξη του ομίλου Μούχαλη παραμένει το logistics center στο Κορωπί, όπου έχει έδρα η Aλφα Διανομές, η χονδρεμπορική εταιρεία που σήμερα προμηθεύει τόσο το δίκτυο πωλήσεων της Κiosky’s όσο και άλλα καταστήματα.

Το 2019 η εταιρεία εξαγοράζει την παλαιότερη πλατφόρμα παραγγελίας φαγητού Delivery.gr και ακολουθεί η εξαγορά του e-table, η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο της ηλεκτρονικής υπηρεσίας κρατήσεων εστιατορίων.

Η πορεία της ΙΝΚΑΤ προσέλκυσε και το επενδυτικό ενδιαφέρον του γνωστού fund SouthΒridge που στα τέλη του 2014 απέκτησε θέση στην εταιρεία.

Η πανδημία του κορονοϊού την τελευταία διετία έβαλε σε ένα βαθμό φρένο στην ανάπτυξη της εταιρείας.

Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα οικονομικά αποτελέσματα για τη χρήση του 2020, ο κύκλος εργασιών της ΙΝΚΑΤ ανήλθε στα 54,88 εκατ. Ευρώ, παρουσιάζοντας πτώση 5,36% σε σχέση με το 2019, με την εταιρεία να παρουσιάζει ζημιές προ φόρων 718.589 ευρώ από κέρδη 259.315,68 ευρώ, ενώ οι καθαρές ζημίες μετά φόρων ήταν στα 637.544 ευρώ, έναντι κερδών 67.040 ευρώ την προηγούμενη χρήση.

Kiosky’s: Το πλάνο

Τα τελευταία χρόνια η Kiosky’s υιοθέτησε μια στρατηγική συνδυασμού του φυσικού καταστήματος με το ηλεκτρονικό, πετυχαίνοντας να είναι η μοναδική εταιρεία που καλύπτει, σε επίπεδο διανομής προϊόντων μικρής λιανικής, περισσότερο από το 90% της γεωγραφίας της Αττικής.

Η εταιρεία διαθέτει σήμερα 57 καταστήματα στην Αττική, ενώ τους τελευταίους μήνες ξεκίνησαν τη λειτουργία τους τα πρώτα Κiosky`s Convenience Stores στη Θεσσαλονίκη, τον Πύργο Ηλείας, τη Λαμία και τη Σύρο.

Το στρατηγικό πλάνο της εταιρείας προβλέπει την επέκταση του δικτύου της και σε άλλες πόλεις, με στόχο τη λειτουργία 100 καταστημάτων, μέχρι το τέλος του έτους, με τη δημιουργία τόσο ιδιόκτητων καταστημάτων όσο και με τη μέθοδο franchise.

Το deal με τους Γερμανούς
Τώρα ήρθε η ώρα για τον Γιώργο Μούχαλη να οδηγήσει την εταιρεία που δημιούργησε στο επόμενο στάδιο.

Η συμφωνία με την Delivery Hero, μητρική της εταιρείας που αναπτύσσει στην Ελλάδα το efood, προβλέπει την εξαγορά των Άλφα Διανομές Ζαχαρώδη Ποτά Ψιλικά ΑΕ και Ινκάτ ΑΕ, εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις διανομές και το δίκτυο καταστημάτων kiosky’s αντίστοιχα.

Όπως σημειώνεται η συμφωνία αγοραπωλησίας προβλέπει την απόκτηση του αποκλειστικού ελέγχου των εταιρειών Άλφα διανομές, που έχει συνεργασία με κορυφαίες εταιρείες από όλους τους κλάδους στον τομέα διανομής προϊόντων σε σημεία μικρής λιανικής (περίπτερα, μίνι μάρκετ), την εταιρεία ΙΝΚΑΤ, που έχει ως αντικείμενο την ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων Kiosky’s, την εταιρεία delivery.gr ΙΚΕ και την e-table, που δραστηριοποιείται στις κρατήσεις σε εστιατόρια.

Κατά πληροφορίες, ο Γ. Μούχαλης, ο οποίος εξακολουθεί να είναι ο κύριος μέτοχος της Μούχαλης ΑΕ, θα διατηρήσει το management, ενώ μέσω της συμφωνίας η efood θα αποκτήσει πρόσβαση σε πανελλαδικό δίκτυο άνω των 500 σημείων, με περίπτερα, hubs και το δίκτυο λιανικής kiosky’s.

Κάτι που θα της επιτρέψει άμεσα να ξεδιπλώσει τα σχέδια της πάνω στην στρατηγική του quick commerce σε πολλές και διαφορετικές πόλεις της χώρας μέσα από ένα καλά οργανωμένο δίκτυο hubs, και σημείων πώλησης που την καθιστούν κυρίαρχο στα ψηφιακά κανάλια της λιανικής.

Kiosky’s: Η αντεπίθεση

Διπλασιασμός καταστημάτων με στόχο τα 100 μέσα στο 2021 για την εταιρεία Kiosky’s Convenience Stores. Γιατί αγωνιούν οι μεγάλες αλυσίδες Σούπερ μάρκετ που θέλουν να «σβήσουν» τα μπακάλικα της γειτονιάς. Δείτε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις.

Τα Kiosky’s Convenience Stores επεκτείνoνται εκτός Αττικής, με στόχο τον διπλασιασμό του αριθμού καταστημάτων που λειτουργούν σήμερα. Ως βάση υλοποίησης του πλάνου ανάπτυξής της, η εταιρεία βασίζεται στο εξής τρίπτυχο:

1. Διεύρυνση του δικτύου φυσικών καταστημάτων

2. Ενίσχυση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ekiosky’s

3. Ενδυνάμωση του καναλιού διανομών

Η ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων υποστηρίζεται από τη σύνδεσή τους με την ηλεκτρονική πλατφόρμα ekiosky’s καθώς και από τη διανομή προϊόντων κατ΄ οίκoν, δημιουργώντας ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τόσο για την εταιρεία όσο και για τους καταναλωτές, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους με τρεις τρόπους: από το φυσικό κατάστημα, από την ηλεκτρονική πλατφόρμα αλλά και τηλεφωνικά, με διευρυμένο ωράριο, έως τις 23:00, καθημερινά αλλά και τις Κυριακές.

Σημειώνεται ότι η πλατφόρμα ekiosky’s, ξεπέρασε σε ένα χρόνο από την έναρξη λειτουργίας της, τον στόχο των 300.000 παραγγελιών και των 2 εκατομμυρίων επισκεπτών, έχοντας στη διάθεση των καταναλωτών πάνω από 1000 κωδικούς για τα μικροψώνια τους που οφείλεται τόσο στη γενικότερη τάση απομακρυσμένων αγορών λόγω και της πανδημίας, όσο και στη δυνατότητα που παρέχεται στον καταναλωτή για διανομή κατ’ οίκον, μέσα σε λίγα λεπτά από την παραγγελία.

Με τον συνδυασμό του φυσικού καταστήματος με το ηλεκτρονικό, η Kiosky’s είναι η μοναδική εταιρεία που καλύπτει ήδη, σε επίπεδο διανομής προϊόντων μικρής λιανικής, περισσότερο από το 90% της γεωγραφίας της Αττικής.

Η εταιρεία διαθέτει σήμερα 57 καταστήματα στην Αττική, ενώ τους τελευταίους μήνες ξεκίνησαν τη λειτουργία τους τα πρώτα Κiosky`s Convenience Stores στη Θεσσαλονίκη, τον Πύργο Ηλείας, τη Λαμία και τη Σύρο. Το στρατηγικό πλάνο της εταιρείας προβλέπει την επέκταση του δικτύου της και σε άλλες πόλεις, με στόχο τη λειτουργία 100 καταστημάτων, μέχρι το τέλος του έτους, με τη δημιουργία τόσο ιδιόκτητων καταστημάτων όσο και με τη μέθοδο franchise.

“Η ανάπτυξή μας τα τελευταία χρόνια, μας δίνει τη δυνατότητα να κατακτήσουμε νέες προκλήσεις, όπως η επέκταση του δικτύου μας και ο πραγματικός συνδυασμός φυσικού και ηλεκτρονικού καταστήματος. Σε μια αγορά με μεγάλη κινητικότητα, έχουμε καταφέρει να υλοποιούμε μια στρατηγική που δείχνει το δρόμο για τη λιανική των επόμενων χρόνων. Έχουμε παρουσία σε όλη την αλυσίδα της αγοράς, από τα logistics και τη διανομή μέχρι την πώληση των προϊόντων και από το φυσικό κατάστημα, στο ηλεκτρονικό κατάστημα και στην κατ’ οίκον διανομή. Βρισκόμαστε ένα βήμα μπροστά από την ανάπτυξη της αγοράς, η οποία διευρύνεται με νέους παίχτες και στόχος μας είναι να παραμείνουμε πρωτοπόροι, με τη δημιουργία δική μας τεχνολογίας για την ακόμη καλύτερη εμπειρία του καταναλωτή”, σημειώνει ο Γιώργος Μούχαλης, Πρόεδρος της εταιρείας.

Kiosky’s: Ο εχθρός Βασιλόπουλου και Σκλαβενίτη

Τα θέλουν όλα οι μεγάλες αλυσίδες. Πώς επιχειρούν να σβήσουν απ’ το χάρτι τα μπακάλικα σε Αθήνα και επαρχία. Η μεταγραφή που στοχεύει ακόμα και στο τέλος των ψιλικατζίδικων. Δείτε στο xristika.gr όλο το παρασκήνιο.

Στην περιφέρεια αλλά και στην “ΕΒΓΑ της γειτονιάς”, δηλαδή στη μικρή λιανική που παραμένει ακόμη εκτός της σφαίρας επιρροής τους, μεταφέρεται η μάχη των μεγάλων του λιανεμπορίου τροφίμων.

Πρόκειται για έναν τζίρο διόλου ευκαταφρόνητο, εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 9 δισ. ευρώ, καθώς σε αυτόν περιλαμβάνονται εκτός από τα καταστήματα ευκολίας, οι φούρνοι, τα ψιλικά, τα κρεοπωλεία κ.λπ. – που μέχρι σήμερα “μοιράζεται” σε πολλούς μικρούς ανεξάρτητους παίκτες.

Αυτόν τον τζίρο επιχειρούν τα τελευταία χρόνια, όχι με ιδιαίτερη επιτυχία, να προσεταιριστούν οι μεγάλοι του κλάδου και όχι μόνον αυτοί.

Η είσοδος της Wolt μέσω της Wolt Market Greece στη διανομή προϊόντων super market και του e-food στη μικρή λιανική, μέσω του e-food market, πιλοτικά στην περιοχή της Αγίας Παρασκευής, δείχνει την τάση στην αγορά.

Εκτός όμως από τους “ντιλιβεράδες” e-food και Wolt, που επιθυμούν να πάρουν “κομμάτι” αυτής της πίτας, εκείνοι που προσπαθούν εδώ και χρόνια να “κτίσουν” θέση και θεωρούν ότι ο χώρος αυτός δικαιωματικά τους ανήκει δεν είναι άλλοι από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, που ήδη από τον Μάρτιο του 2018 έχει κάνει σαφές ότι στόχος της ήταν η επέκταση στη μικρή λιανική.

Τότε, ο επικεφαλής της αλυσίδας, κ. Βασίλης Σταύρου, είχε πει πως στόχος ήταν η δημιουργία δικτύου καταστημάτων γειτονιάς μέσω franchise και η κατάκτηση μεριδίου 50% στο συγκεκριμένο κομμάτι της αγοράς.

Μέχρι στιγμής παραμένει άγνωστο αν η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει καταφέρει να πιάσει, ή τουλάχιστον να πλησιάσει, αυτόν τον στόχο. Το μόνο σίγουρο είναι ότι μέρος της ανάπτυξης του δικτύου της έχει στηριχθεί τα τελευταία χρόνια στους franchisee και θα συνεχίζει να στηρίζεται σε αυτούς. Εφέτος σκοπεύει να ανοίξει 70 καταστήματα τα περισσότερα εκ των οποίων θα αναπτυχθούν με τη μέθοδο της δικαιόχρησης. Για την ΑΒ Βασιλόπουλος, τα δίκτυα μικρής λιανικής ΑΒ Shop &Go και AB Food Market είναι μια σίγουρη επένδυση που της εξασφαλίζει πρόσθετο τζίρο, χαμηλό ρίσκο και πρόσβαση σε μια πολυδιασπασμένη αγορά.

Ο εν Ελλάδι βραχίονας του πολυεθνικού ομίλου Ahold-Delhaize δεν είναι ο μοναδικός παίκτης που θέλει να παίξει ρόλο στο κομμάτι της μικρής λιανικής μέσω συνεργατών. Η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Μασούτης έχει παρουσία σε αυτό το κομμάτι της αγοράς μέσω franchise με το δίκτυο παντοπωλείων express market όπως και η αλυσίδα Κρητικός. Σε αυτόν τον στίβο επιχείρησε να “παίξει” και η SPAR Ελλάς, η οποία, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, δεν έχει καταφέρει να κάνει κάτι αξιόλογο.

Βέβαια δεν λένε όλοι “ναι” στην ανάπτυξη του δικτύου τους μέσω franchise. Μεταξύ αυτών που δεν σκοπεύουν να “νοικιάσουν” το brand τους είναι οι αλυσίδες Lidl, Σκλαβενίτης κ.ά.

Η τελευταία, η εταιρεία Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, σκοπεύει να ρίξει αλλού το βάρος της εφέτος. Προγραμματίζει τη λειτουργία 7 νέων καταστημάτων -τα δύο εξ αυτών αφορούν μετεγκατάσταση σε νέα ακίνητα σε Τρίκαλα και Καρδίτσα- σε Πάτρα, Σκιάθο, Σπάρτη και Νάουσα και την ανακαίνιση υπαρχόντων.

Στην περιφέρεια, όπου πραγματοποιείται το 50% του τζίρου της οργανωμένης λιανικής, “ποντάρει” και η αλυσίδα Γαλαξίας, που σκοπεύει να ανοίξει νέα καταστήματα κυρίως σε Μακεδονία, Θεσσαλία και Θράκη, αλλά και όλοι οι υπόλοιποι μεγάλοι παίκτες.

Από την ελληνική περιφέρεια αποφάσισε να κάνει το ντεμπούτο της στην εγχώρια αγορά και η ρωσική MERE. Τα τρία πρώτα καταστήματά της θα ανοίξουν σε Λάρισα, Τρίπολη και Λαγκαδά.

Αυτή η μετακίνηση των μεγάλων προς την περιφέρεια θα πιέσει τους ντόπιους παίκτες. Η μάχη, όπως λένε στο Capital.gr στελέχη της αγοράς και προμηθευτές, “είναι άνιση για τους τοπικούς παίκτες γιατί έχουν να αντιμετωπίσουν ένα πολύ καλά οργανωμένο δίκτυο που πετυχαίνει, λόγω τζίρου, καλύτερες συμφωνίες με τους προμηθευτές, ενώ διαθέτει και τα εργαλεία που μπορούν να δελεάσουν τους καταναλωτές, όπως είναι π.χ. τα e-shops”.

Αυτή η πίεση, όπως υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές, θα οδηγήσει αρκετούς μικρούς και μεσαίους της περιφέρειας να αναζητήσουν αγοραστή. Ήδη πέντε τοπικοί παίκτες με δίκτυο 10 καταστημάτων έκαστος, που δραστηριοποιούνται σε Πελοπόννησο, Ήπειρο και Μακεδονία, έχουν δεχθεί κρούση εξαγοράς από μεγάλους του εγχώριου λιανεμπορίου τροφίμων.

Πηγή: newmoney.gr