ΔΕΗ – ΟΤΕ: Σύγκρουση γιγάντων στην Ελλάδα. Οι δύο κολοσσοί ρεύματος και Επικοινωνίας «σκοτώνονται» μετά την απόφαση της ΔΕΗ να εμπλακεί και στο χώρο των τηλεπικοινωνιών. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Αντίθετος ο ΟΤΕ στο σχέδιο της ΔΕΗ για ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών, καθώς τίθεται σε αμφισβήτηση η μονοπωλιακή του θέση. Ο προβληματισμός της κυβέρνησης και το παράδειγμα της Ιταλίας.
Η υπόγεια διαμάχη που βρίσκεται σε εξέλιξη τους τελευταίους μήνες μεταξύ ΟΤΕ και ΔΕΗ με αφορμή το σχέδιο του Γιώργου Στάσση για είσοδο στις τηλεπικοινωνίες έχει φτάσει μέχρι το Μέγαρο Μαξίμου.
Η διοίκηση Μιχάλη Τσαμάζ στον ΟΤΕ θεωρούσε σχεδόν σίγουρο πως, όπως μονοπωλεί σήμερα το «τελευταίο μίλι» στις τηλεπικοινωνίες, δηλαδή το δίκτυο χαλκού που συνδέει την καμπίνα με το σπίτι του συνδρομητή, έτσι θα κατάφερνε να μονοπωλήσει και το δίκτυο οπτικών ινών.
Οι περιορισμένες επενδύσεις των ανταγωνιστών του ΟΤΕ στις οπτικές ίνες επέτρεψαν στη διοίκηση του οργανισμού να θεωρεί σίγουρο πως θα επικρατήσει κατά κράτος και στην εποχή των οπτικών ινών. Όπως σήμερα οι ανταγωνιστές του πληρώνουν «διόδια» για να φτάσουν στον τελικό καταναλωτή μέσα από το δίκτυο χαλκού, έτσι θα πληρώνουν και στο μέλλον για να φτάσουν μέσω οπτικών ινών.
Μέχρι που ήρθαν οι ανακοινώσεις του επικεφαλής της ΔΕΗ, Γ. Στάσση και «χάλασαν τη σούπα». Η ΔΕΗ, όπως είπε και στην τελευταία τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές ο κ. Στάσσης, θέλει να αναπτύξει γρήγορα και φθηνά δίκτυο οπτικών ινών μέχρι το σπίτι όχι για να πουλάει η ίδια τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες. Θα το μισθώνει σε τηλεπικοινωνιακούς ομίλους ώστε να παρέχουν αυτοί υπηρεσίες. Θα κάνει δηλαδή αυτό που θέλει να έχει το μονοπώλιο ο ΟΤΕ! Γι’ αυτό το λόγο υπάρχει και ανησυχία στο μέγαρο της Λεωφόρου Κηφισίας.
ΔΕΗ – ΟΤΕ: Ο χαλκός που είναι… χρυσός
Σήμερα το πλέον κερδοφόρο κομμάτι του ΟΤΕ είναι το απαρχαιωμένο δίκτυο χαλκού, γιατί ο όμιλος εισπράττει χρήματα για εκατομμύρια γραμμές που έχουν οι πελάτες π.χ. της Vodafone Ελλάδος, της Wind Hellas και της Nova.
Η διοίκηση του ομίλου βιάζεται για να αναπτύξει το δίκτυο οπτικών ινών και, όπως ανακοίνωσε με αφορμή τα αποτελέσματα εξαμήνου, μέχρι το τέλος του έτους θα έχει φτάσει σε 550.000 νοικοκυριά.
Ο ΟΤΕ, όμως, έχει σημαντικό κόστος για την ανάπτυξη του δικτύου οπτικών ινών. Σήμερα σκάβει σε περιοχές της Αττικής και της υπόλοιπης Ελλάδας που θεωρεί εμπορικά ελκυστικές και έχει εντάξει στο επενδυτικό του σχέδιο.
Αντίθετα η ΔΕΗ μπορεί να αξιοποιήσει την υφιστάμενη υποδομή του ΔΕΔΔΗΕ, δηλαδή τις κολώνες του ηλεκτρικού ρεύματος, για να φτάσει το δίκτυο οπτικών ινών σε κάθε σπίτι της χώρας με υποπολλαπλάσιο κόστος και σε πολλαπλάσια ταχύτητα!
Ο Γ. Στάσσης επιμένει σε αυτό το σχέδιο γιατί, ως πρώην επικεφαλής της ENEL Ρουμανίας, γνωρίζει από πρώτο χέρι πώς η συγκεκριμένη χώρα κατάφερε να έχει από τις φθηνότερες και ταχύτερες συνδέσεις στο διαδίκτυο πανευρωπαϊκά: Αξιοποίησε τις κολώνες του ηλεκτρικού ρεύματος για να περάσει οπτική ίνα με χαμηλό κόστος και σε μικρό χρονικό διάστημα.
ΔΕΗ – ΟΤΕ: Προβληματίζεται η κυβέρνηση
Κάποιοι, ακόμα και εντός της κυβέρνησης, υποστηρίζουν πως η χώρα δεν χρειάζεται δεύτερο δίκτυο πρόσβασης και πως οι επενδύσεις του ΟΤΕ και των άλλων παρόχων, σε συνδυασμό με τις κρατικές επιδοτήσεις όπως το έργο Ultra Fast Broadband είναι αρκετές. Θεωρούν, δηλαδή, πως οι οπτικές ίνες θα φτάσουν εκεί που πρέπει.
Έτσι δεν χρειάζεται να δαπανηθούν εκατοντάδες εκατομμύρια από τη ΔΕΗ ώστε να προσφέρει ένα ανταγωνιστικό σημείο πρόσβασης στα ελληνικά νοικοκυριά. Όπως φαίνεται δεν έχει την ίδια άποψη η διοίκηση της ΔΕΗ.
Αλλά και ορισμένοι στην κυβέρνηση βλέπουν επενδυτικό κενό στις οπτικές ίνες και θεωρούν πως υπάρχει χώρος για τη ΔΕΗ.
Ένα από τα επιχειρήματα όσων ήθελαν να βάλουν μπλόκο στα σχέδια Στάσση ήταν η γειτονική Ιταλία.
Η προηγούμενη κυβέρνηση ήθελε να συγχωνεύσει με το ζόρι τις δύο εταιρείες που ελέγχουν την υποδομή οπτικών ινών μέχρι το σπίτι: την Open Fiber που ιδρύθηκε από την ENEL (πρόσφατα η αυστραλιανή Macquarie απέκτησε το 40%) και την FiberCop, που ελέγχει τις υποδομές στο «τελευταίο μίλι» του πρώην μονοπωλίου Telecom Italia.
Όμως η σημερινή κυβέρνηση του Μάριο Ντράγκι ανέτρεψε αυτό το σχέδιο και υποστηρίζει πως η αγορά θα απαντήσει στο αν χρειάζεται η Ιταλία ένα ή δύο δίκτυα πρόσβασης. Κατά σύμπτωση, αρμόδιος υπουργός είναι ο Βιτόριο Κολάο, ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του βρετανικού ομίλου Vodafone.
Ο Ευρωπαϊκός Κώδικας ηλεκτρονικών επικοινωνιών, που έχει μεταφερθεί στην εθνική νομοθεσία, δείχνει ότι μέσα στα επόμενα χρόνια η Ευρώπη θα πρέπει να ασχοληθεί με το θέμα του «κλεισίματος» του δικτύου του χαλκού» –το αποκαλούμενο copper switch-off, την «αποχαλκοποίηση».
Προς αυτή την κατεύθυνση έχουν γίνει σχετικά λίγα στη χώρα μας καθώς τα δίκτυα οπτικών ινών έχουν φτάσει προς το παρόν σε λίγα σπίτια ή επιχειρήσεις.
Η ΔΕΗ θα μπορούσε να επιταχύνει αυτή τη μετάβαση λένε όσοι στηρίζουν το σχέδιο Στάσση. Όμως αυτό το σχέδιο δεν φαίνεται να πολυαρέσει στον ΟΤΕ και την μητρική του, Deutsche Telekom.
Πολλοί παρατηρητές στην αγορά τηλεπικοινωνιών, επισημαίνουν ότι η σημερινή αντιπαράθεση της ΔΕΗ και του ΟΤΕ έχει επαναληφθεί στο όχι τόσο μακρινό παρελθόν.
Στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, η τότε διοίκηση Ζερβού στη ΔΕΗ είχε συζητήσει εισήγηση για δημιουργία δικτύου οπτικών ινών με παράλληλη εγκατάσταση «έξυπνων» μετρητών. Η εισήγηση είχε προκαλέσει τότε έντονη παρασκηνιακή αντίδραση από την πλευρά ΟΤΕ/Deutsche Telekom και τελικά έμεινε στα χαρτιά…
ΔΕΗ – ΟΤΕ: Η κοροϊδία με το Ίντερνετ στην Ελλάδα
Την αλήθεια που όλοι ξέρουμε για το Ίντερνετ στην Ελλάδα αλλά κανείς δεν τολμάει να πει, είπε επίσημα ο Συνήγορος του Καταναλωτή στον πρόεδρο της Βουλής, Κωνσταντίνο Τασούλα, στην ετήσια αναφορά του.
Ο πρόεδρος της ανεξάρτητης Αρχής, Λευτέρης Ζαγορίτης, ανέφερε ότι σε μια περίοδο όπου περιορίστηκαν σημαντικά οι φυσικές συναλλαγές ο Συνήγορος του Καταναλωτή δέχθηκε 14,1% περισσότερες αναφορές σε σχέση με το 2019 λόγω της κατακόρυφης ανόδου των υποθέσεων που αφορούσαν το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Σημείωσε ωστόσο ότι η πανδημία υπήρξε και ευκαιρία για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό καίριων πτυχών της δημόσιας διοίκησης και της οικονομικής ζωής. «Υπό αυτές τις απαιτητικές συνθήκες», υπογράμμισε, «τα ανακλαστικά της Αρχής υπήρξαν κατά τεκμήριο άμεσα και αποτελεσματικά, αφού με τις παρεμβάσεις της σε όλα τα προβληματικά ζητήματα συνέβαλε αποφασιστικά στη σταδιακή αποκατάσταση και επίλυσή τους» και διαβεβαίωσε πως «ο Συνήγορος του Καταναλωτή θα συνεχίσει να αποτελεί εγγυητικό παράγοντα της ομαλής και σύννομης λειτουργίας της αγοράς».
Περιγράφοντας τα βασικά σημεία της έκθεσης ο κ. Ζαγορίτης τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής:
- Υπήρξαν επιτήδειοι που, εκμεταλλευόμενοι την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου, επιχείρησαν -και, σε ορισμένες περιπτώσεις, κατάφεραν- να εξαπατήσουν τους καταναλωτές, εισπράττοντας μεγάλα χρηματικά ποσά για προϊόντα που ποτέ δεν παρέδωσαν. Το φαινόμενο αντιμετωπίστηκε αποτελεσματικά με την ενημέρωση των καταναλωτών, την επιβολή των οικονομικών κυρώσεων στους παραβάτες και την παραπομπή τους στη Δικαιοσύνη.
- Η αύξηση των υποθέσεων οφείλεται ακόμη στο γεγονός ότι, λόγω COVID-19, επλήγησαν σε μεγάλο βαθμό οι κλάδοι των αερομεταφορών και του τουρισμού από τις μαζικές ματαιώσεις ταξιδιών και τις ακυρώσεις τουριστικών πακέτων.
- Άλλοι κλάδοι, όπως οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες και οι ταχυδρομικές υπηρεσίες, εμφάνισαν ανεπάρκειες, εξαιτίας της κατακόρυφης αύξησης της ζήτησης.
- Οι καθυστερημένες επιδόσεις ταχυδρομικών αντικειμένων ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο, προκαλώντας την εύλογη αγανάκτηση των καταναλωτών, ενώ οι απαιτήσεις της τηλε-εργασίας, της τηλε-εκπαίδευσης και των ηλεκτρονικών συναλλαγών υπονομεύτηκαν από τις χαμηλές ταχύτητες στο ίντερνετ αφού σε πάμπολες περιπτώσεις υπήρξαν μεγάλες αποκλίσεις ανάμεσα στις ονομαστικές (συμβατικά προβλεπόμενες) και στις πραγματικές ταχύτητες που μπόρεσαν να έχουν εν τέλει στη διάθεσή τους οι καταναλωτές αυτή την κρίσιμη περίοδο.
- Η πανδημία ανέδειξε τη σημασία των υψηλών ταχυτήτων που απαιτεί η εποχή σε όλους τους τομείς για την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη-καταναλωτή, αλλά και για την υποστήριξη των συναλλαγών που, πλέον, γίνονται εξ αποστάσεως σε ολοένα μεγαλύτερο βαθμό.
- Στη συγκυρία αυτή, τα ανακλαστικά της Αρχής υπήρξαν κατά τεκμήριο άμεσα και αποτελεσματικά, αφού με τις ουσιαστικές παρεμβάσεις της σε όλα τα προβληματικά ζητήματα που ανέκυψαν συνέβαλε αποφασιστικά στη σταδιακή αποκατάσταση και επίλυσή τους.
Επιδεικνύοντας προσαρμοστικότητα, προσήλωση και αποτελεσματικότητα στο νέο περιβάλλον και με όπλο τις υψηλού επιπέδου διαμεσολαβητικές του υπηρεσίες, ο Συνήγορος του Καταναλωτή συνεχίζει και θα συνεχίσει να αποτελεί εγγυητικό παράγοντα της ομαλής και σύννομης λειτουργίας της αγοράς”.
Ο Πρόεδρος της Βουλής ευχαρίστησε τον Συνήγορο του Καταναλωτή για την εμπεριστατωμένη ενημέρωση και του είπε ότι θα διαβιβάσει άμεσα την Έκθεση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής προκειμένου να ενημερωθούν για όλα τα στοιχεία και οι βουλευτές.
ΔΕΗ – ΟΤΕ: Οι πραγματικές ταχύτητες
Βέβαια, όλα τα παραπάνω αφορούν τις λεγόμενες ονομαστικές ταχύτητες.
Οι πραγματικές ταχύτητες εξαρτώνται από μια σειρά παραγόντων όπως η απόσταση μεταξύ του αστικού κέντρου από το οποίο παρέχεται η υπηρεσία και του σημείου λειτουργίας της σύνδεσης, ο αριθμός των συνδέσεων στα διάφορα σημεία του δικτύου, αλλά και η ποιότητα της εσωτερικής καλωδίωσης μέχρι την πρίζα του καταναλωτή.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της πλατφόρμας Υπερίων της ΕΕΤΤ το 2020 η μέση τιμή της ταχύτητας καθόδου δεδομένων (download) αυξήθηκε σε 27,01 Mbps από 20,03 Mbps που ήταν ένα χρόνο πριν. Η βελτίωση αυτή αποδίδεται από την ΕΕΤΤ στην αύξηση των ΝGA δικτύων.
Οι συνδέσεις ADSL, τα περιβόητα πακέτα “έως 24 Mbps”, έχουν και την χειρότερη απόδοση. Ειδικότερα, οι συνδρομητές συνδέσεων 24 Mbps κατά μέσο όρο “πιάνουν” μόνο 29% της ονομαστικής αυτής ταχύτητας, δηλαδή περίπου 8 Mbps.
Αντίθετα κατά μέσο όρο οι συνδέσεις των 50 και των 100 Mbps πιάνουν περίπου το 55% με 60% της ονομαστικής ταχύτητας.
Μια θετική αλλαγή που ξεκίνησε φέτος είναι η εφαρμογή του κανονισμού της ΕΕΤΤ που υποχρεώνει τους παρόχους να ενημερώνουν τους συνδρομητές των σταθερών δικτύων για τις ρεαλιστικά αναμενόμενες ταχύτητες της σύνδεσής τους, και όχι μόνο για τις ονομαστικές και διαφημιζόμενες ταχύτητες.
Αν μάλιστα διαπιστωθούν σημαντικές συνεχείς ή επαναλαμβανόμενες αρνητικές αποκλίσεις και ο πάροχος δεν αποκαταστήσει το πρόβλημα εντός 30 ημερών από την υποβολή του παραπόνου/καταγγελίας, ο συνδρομητής έχει το δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης, είτε είναι ορισμένου είτε αορίστου χρόνου, χωρίς κόστος πέρα από αυτό της επιδότησης εξοπλισμού.