Ποια Κυριακή του Ιανουαρίου ανοίγουν τα μαγαζιά – Αλλαγή στο ημερολόγιο

Ανοιχτά μαγαζιά Κυριακή: Μία είναι η επιπλέον ημέρα για ψώνια μέσα στον Ιανουάριο. Τι ισχύει με το ωράριο, τι άλλαξε στο ημερολόγιο με τις Κυριακές του 2023.

Λίγο μετά το τέλος του εορταστικού ωραρίου, επιστρέφει μία ακόμα Κυριακή με ανοιχτά μαγαζιά, η πρώτη για το 2023. Τα καταστήματα θα λειτουργήσουν έξτρα για την έναρξη των χειμερινών εκπτώσεων από τη Δευτέρα 9 Ιανουαρίου, που θα διαρκέσουν μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου.

Η νέα Κυριακή λοιπόν με ανοιχτά καταστήματα -αλλά όχι όλα τα σούπερ μάρκετ- ΔΕΝ είναι στις 8 Ιανουαρίου, αλλά στις 15 Ιανουαρίου 2023.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι αυτή θα είναι μία από τις πέντε συνολικά Κυριακές που θα λειτουργήσει το λιανεμπόριο, σε αντίθεση με τις προηγούμενες χρονιές, που ο νομοθέτης έδινε το δικαίωμα στον επιχειρηματία να ανοίξει επτά φορές. Ο λόγος έγκειται στην κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων δύο φορές τον χρόνο, την Άνοιξη και το φθινόπωρο.

Οι Κυριακές με ανοιχτά μαγαζιά το 2023

Παρότι το ενδεχόμενο ανατροπής δεν έχει βγει από το τραπέζι, όπως εξάλλου έγινε και τον Νοέμβριο του 2022 που τελικά άνοιξαν για μια μέρα επιπλέον τα μαγαζιά, οι σίγουρες Κυριακές για το 2023 είναι οι εξής:

  • 15 Ιανουαρίου 2023 – Η πρώτη Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων
  • 09 Απριλίου 2023 – Κυριακή των Βαΐων
  • 16 Ιουλίου 2023 – Η πρώτη Κυριακή των θερινών εκπτώσεων
  • 24 Δεκεμβρίου 2023 – Η τελευταία μέρα πριν τα Χριστούγεννα
  • 31 Δεκεμβρίου 2023 – Η τελευταία μέρα πριν την Πρωτοχρονιά

Οι εκπτωτικές περίοδοι είναι φέτος δύο:

  • Χειμερινές εκπτώσεις, από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου
  • Θερινές εκπτώσεις, από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου μέχρι το τέλος του Αυγούστου

Έρχεται αλλαγή με τις Κυριακές με ανοιχτά μαγαζιά;

Σε νέες αλλαγές στη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές προχωρά το υπουργείο Ανάπτυξης, σύμφωνα με το άρθρο 19 νομοσχεδίου για την Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1828 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση από τις 30 Δεκεμβρίου.

Με βάση τις αλλαγές που προτείνονται, η προαιρετική λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων και των καταστημάτων παροχής υπηρεσιών επιτρέπεται τις εξής Κυριακές:

α) Την πρώτη Κυριακή κατά την έναρξη κάθε εκπτωτικής περιόδου -σε περίπτωση που η πρώτη Κυριακή συμπίπτει με επίσημη αργία, η δυνατότητα παρέχεται την επόμενη Κυριακή,

β) τις δύο Κυριακές πριν από την ημέρα των Χριστουγέννων,

γ) την Κυριακή των Βαΐων,

δ) την τελευταία Κυριακή κάθε έτους,

ε) την πρώτη Κυριακή του Μαΐου και την πρώτη Κυριακή του Νοεμβρίου, και αν αυτές συμπίπτουν με επίσημη αργία, την αμέσως επόμενη Κυριακή που δεν συμπίπτει με επίσημη αργία.

Η διαφορά είναι μπορεί να προστεθούν ακόμη δύο Κυριακές. Συγκεκριμένα η πρώτη Κυριακή του Μαΐου και η πρώτη Κυριακή του Νοεμβρίου κάθε έτους. Αυτο θα γίνει σε αντικατάσταση των δύο Κυριακών κατά τη διάρκεια των καταργηθεισών ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων, στις οποίες προβλεπόταν η προαιρετική λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων.

Κυριακές με ανοιχτά μαγαζιά: Τι κάνουν τα σούπερ μάρκετ

Το προαιρετικό ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων είναι από τις 11:00 έως τις 20:00.

Η κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ ορίζει τη δική της πολιτική αναφορικά με το ποιες Κυριακές ανοίγει. Σε κάθε νέα ημερομηνία ενδεχομένως τα δεδομένα να αλλάζουν και τα σούπερ μάρκετ ενημερώνουν για το αν λειτουργούν ή όχι.

Το «σίριαλ» της Κυριακής με ανοιχτά μαγαζιά

Παρότι οι προβλεπόμενες Κυριακές είναι οι παραπάνω, δεν αποκλείεται, κάποια στιγμή μέσα στη νέα χρονιά, να επαναληφθεί το μπάχαλο με τη λειτουργία των καταστημάτων που δημιουργήθηκε τον Νοέμβριο του 2022 και έφερε μεγάλες αντιδράσεις στον εμπορικό κόσμο.

Υπενθυμίζεται, ότι τον Νοέμβριο δεν προβλεπόταν να μείνουν ανοιχτά τα μαγαζιά, όμως η κυβέρνηση -με μια αιφνιδιαστική απόφαση- ανακοίνωσε ότι ο προγραμματισμός των Κυριακών που προβλέπονταν για το 2022 θα γίνει κανονικά.

Ακολούθησε η μία ανατροπή μετά την άλλη: Στις 6 Νοεμβρίου οι μετεωρολόγοι προειδοποίησαν για την κακοκαιρία Eva, οδηγώντας το υπουργείο Ανάπτυξης στο να δώσει νέα ημερομηνία για τις 13/11. Όμως, οι αρμόδιοι δεν σκέφτηκαν πως η συγκεκριμένη Κυριακή ήταν η μέρα διεξαγωγής του 39ου αυθεντικού Μαραθωνίου της Αθήνας. Έτσι, ακυρώθηκε ξανά και, τελικά, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου έδωσε οριστική ημέρα λειτουργίας για την Κυριακή 27/11, που συνέπεσε και με την Black Friday την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου. Αντιδρώντας, η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ) στον κλάδο του εμπορίου προκήρυξε πανελλαδική 24ωρη απεργία, φέρνοντας δυσκολίες στη λειτουργία των καταστημάτων.

Λιανεμπόριο: Πολλά τα βάρη για 8 στις 10 επιχειρήσεις – Σαρώνει η ενεργειακή ακρίβεια

Ένα «εκρηκτικό» κοκτέιλ για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου συνθέτουν η ενεργειακή ακρίβεια, το αυξημένο λειτουργικό κόστος, αλλά και η άνοδος των τιμών αγοράς εμπορευμάτων από τους προμηθευτές. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία έρευνας του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ σχετικά με τις επιδόσεις του κλάδου την περίοδο της Black Friday, παρά το γεγονός ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις δεν είναι έντασης ενέργειας, παρατηρείται σημαντική επιδείνωση στις αρνητικές επιπτώσεις από τους λογαριασμούς ρεύματος. Ειδικότερα, 8 στις 10 επιχειρήσεις δήλωσαν ότι επηρεάστηκαν πολύ/ πάρα πολύ από τις ανατιμήσεις στις τιμές της ενέργειας, ενώ σε αντίστοιχη μέτρηση των θερινών εκπτώσεων, μόλις τρεις μήνες πριν,  στον ίδιο υψηλό βαθμό είχαν επηρεαστεί 7 στις 10.

Την ίδια ώρα, σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις καταγράφουν αυξήσεις στο λειτουργικό κόστος έως 20%, ενώ 1 στις 4 επιχειρήσεις δηλώνει πως βρίσκεται αντιμέτωπη με αύξηση λειτουργικού κόστους από 21-30% το τελευταίο εννεάμηνο.

Όπως επισημαίνει το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, μια τέτοια επιβάρυνση, εν μέσω τέτοιας έντονης αβεβαιότητας και ρευστότητας, δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί ότι αμφισβητεί τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, παρά την κρατική υποστήριξη.

Βαρίδι αποτελεί και το αυξημένο κόστος της αγοράς εμπορευμάτων από τους προμηθευτές, το οποίο πάντως διατηρήθηκε σε σχετικά πιο συγκρατημένα επίπεδα αναφορικά με το λειτουργικό κόστος, καθώς πολλοί επιχειρηματίες φρόντισαν να διαπραγματευτούν εγκαίρως τις τιμές, πριν την κορύφωση της κρίσης ενέργειας. Όπως προκύπτει από την έρευνα το 37% είδε αύξηση των τιμών αγοράς κατά 11-20% το τελευταίο εννεάμηνο, ενώ το 29% ανέφερε αυξήσεις έως 10%.