Έρχεται η πρώτη Κυριακή του 2023 με ανοιχτά μαγαζιά

Ανοιχτά μαγαζιά Κυριακή: Το 2022 άφησε πίσω του μια μεγάλη ανατροπή με τη λειτουργία των καταστημάτων. Πότε είναι οι Κυριακές που ανοίγουν.

Από τον Ιούλιο του 2022, μια συνήθεια πολλών ετών ανήκει πλέον στο παρελθόν. Οι Κυριακές που μπορούν οι επιχειρηματίες να αφήνουν ανοιχτά τα μαγαζιά τους, αλλά και να δουλεύουν όσες αλυσίδες σούπερ μάρκετ το επιθυμούν, έχει περάσει ανεπιστρεπτί.

Και αυτό γιατί με μια τροπολογία που κατατέθηκε λίγο πριν το κλείσιμο της Βουλής το καλοκαίρι, ικανοποιήθηκε ένα πάγιο αίτημα των εμπόρων για να σταματήσουν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις κάθε φθινόπωρο και άνοιξη.

Και μαζί τους, καταργήθηκαν και δύο Κυριακές μέσα σε όλο τον χρόνο.

Βέβαια, τον περασμένο Νοέμβριο, ήρθε μια ανατροπή της τελευταίας στιγμής με άνοιγμα των καταστημάτων, που δεν αποκλείεται να επαναληφθεί και τη νέα χρονιά.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι σίγουρες Κυριακές που θα λειτουργήσουν τα μαγαζιά είναι οι εξής για το 2023:

  • 15 Ιανουαρίου 2023 – Η πρώτη Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων
  • 09 Απριλίου 2023 – Κυριακή των Βαΐων
  • 16 Ιουλίου 2023 – Η πρώτη Κυριακή των θερινών εκπτώσεων
  • 24 Δεκεμβρίου 2023 – Η τελευταία μέρα πριν τα Χριστούγεννα
  • 31 Δεκεμβρίου 2023 – Η τελευταία μέρα πριν την Πρωτοχρονιά

Σημειώνεται επίσης πως οι εκπτωτικές περίοδοι είναι φέτος δύο:

  • Χειμερινές εκπτώσεις, από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου
  • Θερινές εκπτώσεις, από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου μέχρι το τέλος του Αυγούστου

Κυριακές με ανοιχτά μαγαζιά: Το ωράριο

Το προαιρετικό ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων είναι από τις 11:00 έως τις 20:00.

Η κάθε αλυσίδα σούπερ μάρκετ ορίζει τη δική της πολιτική αναφορικά με το ποιες Κυριακές ανοίγει. Σε κάθε νέα ημερομηνία ενδεχομένως τα δεδομένα να αλλάζουν και τα σούπερ μάρκετ ενημερώνουν για το αν λειτουργούν ή όχι.

Το «σίριαλ» της Κυριακής με ανοιχτά μαγαζιά

Παρότι οι προβλεπόμενες Κυριακές είναι οι παραπάνω, δεν αποκλείεται, κάποια στιγμή μέσα στη νέα χρονιά, να επαναληφθεί το μπάχαλο με τη λειτουργία των καταστημάτων που δημιουργήθηκε τον Νοέμβριο του 2022 και έφερε μεγάλες αντιδράσεις στον εμπορικό κόσμο.

Υπενθυμίζεται, ότι τον Νοέμβριο δεν προβλεπόταν να μείνουν ανοιχτά τα μαγαζιά, όμως η κυβέρνηση -με μια αιφνιδιαστική απόφαση- ανακοίνωσε ότι ο προγραμματισμός των Κυριακών που προβλέπονταν για το 2022 θα γίνει κανονικά.

Ακολούθησε η μία ανατροπή μετά την άλλη: Στις 6 Νοεμβρίου οι μετεωρολόγοι προειδοποίησαν για την κακοκαιρία Eva, οδηγώντας το υπουργείο Ανάπτυξης στο να δώσει νέα ημερομηνία για τις 13/11. Όμως, οι αρμόδιοι δεν σκέφτηκαν πως η συγκεκριμένη Κυριακή ήταν η μέρα διεξαγωγής του 39ου αυθεντικού Μαραθωνίου της Αθήνας. Έτσι, ακυρώθηκε ξανά και, τελικά, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου έδωσε οριστική ημέρα λειτουργίας για την Κυριακή 27/11, που συνέπεσε και με την Black Friday την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου. Αντιδρώντας, η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΙΥΕ) στον κλάδο του εμπορίου προκήρυξε πανελλαδική 24ωρη απεργία, φέρνοντας δυσκολίες στη λειτουργία των καταστημάτων.

Λιανεμπόριο: Πολλά τα βάρη για 8 στις 10 επιχειρήσεις – Σαρώνει η ενεργειακή ακρίβεια

Ένα «εκρηκτικό» κοκτέιλ για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου συνθέτουν η ενεργειακή ακρίβεια, το αυξημένο λειτουργικό κόστος, αλλά και η άνοδος των τιμών αγοράς εμπορευμάτων από τους προμηθευτές. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία έρευνας του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ σχετικά με τις επιδόσεις του κλάδου την περίοδο της Black Friday, παρά το γεγονός ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις δεν είναι έντασης ενέργειας, παρατηρείται σημαντική επιδείνωση στις αρνητικές επιπτώσεις από τους λογαριασμούς ρεύματος. Ειδικότερα, 8 στις 10 επιχειρήσεις δήλωσαν ότι επηρεάστηκαν πολύ/ πάρα πολύ από τις ανατιμήσεις στις τιμές της ενέργειας, ενώ σε αντίστοιχη μέτρηση των θερινών εκπτώσεων, μόλις τρεις μήνες πριν,  στον ίδιο υψηλό βαθμό είχαν επηρεαστεί 7 στις 10.

Την ίδια ώρα, σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις καταγράφουν αυξήσεις στο λειτουργικό κόστος έως 20%, ενώ 1 στις 4 επιχειρήσεις δηλώνει πως βρίσκεται αντιμέτωπη με αύξηση λειτουργικού κόστους από 21-30% το τελευταίο εννεάμηνο.

Όπως επισημαίνει το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, μια τέτοια επιβάρυνση, εν μέσω τέτοιας έντονης αβεβαιότητας και ρευστότητας, δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί ότι αμφισβητεί τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, παρά την κρατική υποστήριξη.

Βαρίδι αποτελεί και το αυξημένο κόστος της αγοράς εμπορευμάτων από τους προμηθευτές, το οποίο πάντως διατηρήθηκε σε σχετικά πιο συγκρατημένα επίπεδα αναφορικά με το λειτουργικό κόστος, καθώς πολλοί επιχειρηματίες φρόντισαν να διαπραγματευτούν εγκαίρως τις τιμές, πριν την κορύφωση της κρίσης ενέργειας. Όπως προκύπτει από την έρευνα το 37% είδε αύξηση των τιμών αγοράς κατά 11-20% το τελευταίο εννεάμηνο, ενώ το 29% ανέφερε αυξήσεις έως 10%.