ΟΡΙΣΤΙΚΟ: Αυτούς θα ελέγξει η Εφορία φέτος

Εφορία: Δεν θα είναι καλό το 2023 για χιλιάδες φορολογούμενους…

Οι συνήθειες ύποπτοι για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας, η εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας και η αδήλωτη εργασία είναι οι πρώτοι στόχοι της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας, για το 2023, ενώ τα πρόστιμα για τους παραβάτες είναι ιδιαίτερα τσουχτερά.

Σύμφωνα με τον Οργανισμό της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας, θα διενεργεί ελέγχους όλο το 24ωρο, καθώς όπως προβλέπει, θα ερευνά οποιαδήποτε ώρα κατά τη διάρκεια της ημέρας ή της νύχτας τους χώρους εργασίας, όταν κρίνει αναγκαίο, χωρίς προειδοποίηση προς τον εργοδότη, και έχει ελεύθερη πρόσβαση σε οποιοδήποτε από τα βιβλία, μητρώα, έγγραφα, αρχεία και κάθε άλλου είδους στοιχείο που τηρούνται από την επιχείρηση, λαμβάνει αντίγραφα και έχει πρόσβαση στη δομή της παραγωγικής διαδικασίας.

Εντός του Φεβρουαρίου ολοκληρώνεται το πλάνο των ελέγχων της Επιθεώρησης Εργασίας για το 2023, το οποίο θα υποβληθεί για έγκριση στο υπουργείο Εργασίας, για να εγκριθεί.

Σύμφωνα με όσα γνωστοποιήθηκαν κατά τη συνάντηση που είχε ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας, Γιώργος Τζιλιβάκης, με τον υπουργό Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη, το επιχειρησιακό σχέδιο των ελέγχων της Αρχής θέτει ως πρώτους στόχους τους ακόλουθους κλάδους επιχειρήσεων:

  • Οι επιχειρήσεις με ιστορικό παραβάσεων. Θα επιλέγονται με την εφαρμογή της μεθόδου του risk analysis, με την οποία θα αξιολογούνται τα αποτελέσματα των ελέγχων που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια.
  • Οι κλάδοι στους οποίους εντοπίζεται ιστορικά μεγαλύτερη παραβατικότητα.
  • Οι επιχειρήσεις που απασχολούν μεγάλο αριθμό εργαζομένων.
  • Οι επιχειρήσεις οι οποίες, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του «ΕΡΓΑΝΗ» δεν έχουν ελεγχθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα.
  • Οι επιχειρήσεις που έχουν υποχρέωση εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, για να διαπιστωθεί η ορθή εφαρμογή της.

Από το ιστορικό των παραβάσεων του 2022 προκύπτει πως οι περισσότερες παραβάσεις διαπιστώθηκαν στους Πίνακες Προσωπικού, όπου αναγράφονται οι εργαζόμενοι κάθε επιχείρησης και τα ωράρια για τα οποία απασχολούνται.

Επίσης σημαντικός αριθμός παραβάσεων διαπιστώθηκε για μη καταβολή δεδουλευμένων αποδοχών, επιδομάτων, δώρων εορτών και αδείας, για άρνηση πρόσβασης στους ελεγκτές, αλλά και για αδήλωτη εργασία.

Αναλυτικότερα, κατά το 11μηνο του 2022 έγιναν 59.476 έλεγχοι, επιβλήθηκαν 11.871 κυρώσεις και πρόστιμα συνολικού ύψους 32,2 εκατ. ευρώ.

Το 2022 οι έλεγχοι επικεντρώθηκαν μεταξύ άλλων στους κλάδους των delivery-courier, στα σχολικά λεωφορεία και στην οικοδομή. Το πλήθος των ελέγχων κατά το 11μηνο του 2022 ξεπέρασε ήδη το αντίστοιχο μέγεθος των ετήσιων ελέγχων των τελευταίων ετών.

Στο μεταξύ με νέα απόφαση του υπουργού εργασίας Κωστή Χατζηδάκη, εμπλουτίστηκε η λίστα των προστίμων για εργασιακές παραβάσεις.

Ειδικότερα:

  • Για μη υποβολή Συμπληρωματικού Πίνακα Προσωπικού και Ωρών Εργασίας ή Δήλωσης Οργάνωσης Χρόνου Εργασίας, σε περίπτωση τροποποίησης του ωραρίου ή της οργάνωσης του χρόνου εργασίας για πλήρως απασχολούμενο, το πρόστιμο ορίζεται σε 600 ευρώ.
  • Για μη υποβολή Συμπληρωματικού Πίνακα Προσωπικού και Ωρών Εργασίας ή Δήλωσης Οργάνωσης Χρόνου Εργασίας, σε περίπτωση τροποποίησης του ωραρίου ή της οργάνωσης του χρόνου εργασίας για μερικώς απασχολούμενο, το πρόστιμο ορίζεται σε 2.000 ευρώ.

Εφορία: Πότε διαγράφει τα χρέη

Ολοένα και περισσότεροι φορολογούμενοι βλέπουν τα χρέη τους από την Εφορία να διαγράφονται.

Σύμφωνα με τον επικαροποιημένο Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, για να μπει στο «ψυγείο» μια οφειλή, θα πρέπει να έχουν εξαντληθεί όλα τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης και να μην έχουν αυτά αποδώσει.

Επίσης, για μεγάλα χρέη θα πρέπει να υπάρξει η σύμφωνα γνώμη του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια η ΑΑΔΕ έχει χαρακτηρίσει ως «ανεπίδεκτα» είσπραξης χρέη ύψους 26,3 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα το συνολικό ύψος των οφειλών, από 113,2 δισ. ευρώ που ήταν το συνολικό στο τέλος του Οκτωβρίου 2022, το εισπράξιμο να περιορίζεται σε 86,9 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, το πραγματικό εισπράξιμο είναι πολύ μικρότερο, καθώς οι έλεγχοι συνεχίζονται, ώστε να εντοπιστούν τα χρέη εκείνα που είναι αδύνατον να εισπραχθούν.

Αναλυτικότερα σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, καθώς και συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους χαρακτηρίζονται ως ανεπίδεκτες είσπραξης, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:

  • Έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες με βάση τα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα της ΑΑΔΕ και δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων ή απαιτήσεων αυτών έναντι τρίτων ή διαπιστώθηκε η καθ’ οποιονδήποτε τρόπο εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων που δεν υπόκειται σε ακύρωση ή σε διάρρηξη και ειδικότερα διαπιστώθηκε η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών, ακινήτων ή απαιτήσεων του οφειλέτη με επίσπευση του Δημοσίου ή τρίτων ή με διαδικασία εκκαθάρισης και η παύση των εργασιών της πτώχευσης, εφόσον πρόκειται για πτωχό.
  • Έχει υποβληθεί αίτηση ποινικής δίωξης ή δεν είναι δυνατή η υποβολή της.
  • Έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος από ειδικά οριζόμενο ελεγκτή της αρμόδιας φορολογικής ή τελωνειακής αρχής, ο οποίος πιστοποιεί, με βάση ειδικά αιτιολογημένη έκθεση ελέγχου, ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις των προηγούμενων περιπτώσεων και ότι είναι αντικειμενικά αδύνατη η είσπραξη των οφειλών.
  • Οι πράξεις του χαρακτηρισμού των επιδεκτικών ή ανεπίδεκτων είσπραξης και της καταχώρισης των απαιτήσεων σε ειδικά βιβλία ανεπίδεκτων είσπραξης γίνονται με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, σύμφωνα με τις διατάξεις που τη διέπουν.
  • Εφόσον πρόκειται για συνολική βασική οφειλή άνω του 1.500.000 ευρώ, οι πράξεις αυτές κοινοποιούνται στην υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου που είναι αρμόδια για τον έλεγχο των δημόσιων εσόδων, από την οποία και ελέγχονται. Αν κρίνεται αναγκαίο, έλεγχος μπορεί να διενεργηθεί και στις πράξεις της παρούσας που αφορούν συνολική βασική οφειλή κατώτερη του ως άνω ποσού.

Από την καταχώριση της οφειλής στα βιβλία των ανεπίδεκτων είσπραξης και για χρονικό διάστημα δέκα (10) ετών από τη λήξη του έτους μέσα στο οποίο έγινε η καταχώριση:

  • Αναστέλλεται αυτοδικαίως η παραγραφή της,
  • Δεν χορηγείται στον οφειλέτη και στα συνυπόχρεα πρόσωπα αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας για οποιαδήποτε αιτία ούτε άλλο νομίμως προβλεπόμενο πιστοποιητικό για μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων, εκτός εάν πρόκειται για είσπραξη χρημάτων που θα διατεθούν για την ικανοποίηση του Δημοσίου ή για εκποίηση περιουσιακών στοιχείων, το προϊόν των οποίων θα διατεθεί για τον ίδιο σκοπό,
  • Δεσμεύονται στο σύνολό τους οι τραπεζικοί και επενδυτικοί λογαριασμοί και το περιεχόμενο των θυρίδων σε τράπεζες ή άλλα πιστωτικά ιδρύματα των παραπάνω προσώπων.
  • Το Δημόσιο διατηρεί ακέραιο το δικαίωμά του για την είσπραξη της οφειλής ή συμψηφισμό και μετά την καταχώρισή της στα ειδικά βιβλία των ανεπίδεκτων είσπραξης.
  • Οφειλή που έχει καταχωρισθεί, κατά τα ανωτέρω, ως ανεπίδεκτη είσπραξης επαναχαρακτηρίζεται ως εισπράξιμη, εάν πριν από την παραγραφή της, διαπιστωθεί ότι υπάρχει δυνατότητα μερικής ή ολικής ικανοποίησής της είτε από τον οφειλέτη είτε από συνυπόχρεο πρόσωπο.
  • Πότε διαγράφονται τα χρέη προς το Δημόσιο
  • Ο νέος ΚΕΔΕ προβλέπει επίσης και τη διαδικασία διαγραφής των χρεών προς το Δημόσιο.

Ειδικότερα, ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, καθώς και συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους, που έχουν χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτες είσπραξης, είναι δυνατό να κριθούν διαγραπτέες και να διαγραφούν εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:

  • έχουν ολοκληρωθεί οι προβλεπόμενες ενέργειες για τον χαρακτηρισμό τους ως ανεπίδεκτων είσπραξης,
  • έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές ενέργειες για την ανταλλαγή των πληροφοριών και των διαδικασιών αναγκαστικής είσπραξης για τα κράτη με τα οποία υφίστανται αντίστοιχες συμφωνίες και σε κάθε περίπτωση τουλάχιστον με τα κράτη μέλη της Ε.Ε.
  • έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες στην αλλοδαπή κατόπιν αξιοποίησης πληροφοριών και δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη ή απαιτήσεων αυτού έναντι τρίτων,
  • έχει ολοκληρωθεί η ποινική διαδικασία σε βάρος των οφειλετών, εφόσον προβλέπεται, με την έκδοση αμετάκλητης δικαστικής απόφασης.

Ακόμη, ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, καθώς και συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους που δεν έχουν χαρακτηριστεί ανεπίδεκτες είσπραξης, είναι δυνατό να διαγραφούν, εφόσον εμπίπτουν αποκλειστικά και μόνο στις ακόλουθες κατηγορίες οφειλών:

  • οφειλές αποβιωσάντων που δεν καταλείπουν οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο και των οποίων οι κληρονόμοι αποποιήθηκαν την επαχθείσα κληρονομιά,
  • οφειλές ανά φορολογούμενο μικρότερες του ποσού του εκάστοτε ελάχιστου ποσού φόρου από την καταβολή του οποίου απαλλάσσεται ο φορολογούμενος.

Εφορία: Ξεκινά έλεγχος καταθέσεων – Ποιοι μπαίνουν στο «στόχαστρο» και πότε

Εφορία: Δεν έχει τελειωμό το κυνήγι της Εφορίας και της ΑΑΔΕ, καθώς τώρα ξεκινούν οι έλεγχοι στις καταθέσεις μας!

Χιλιάδες τραπεζικοί λογαριασμοί θα βρεθούν φέτος στο στόχαστρο της Εφορίας προκειμένου να διαπιστωθεί εάν τα ποσά και οι κινήσεις τους συνάδουν με τα δηλωθέντα εισοδήματα των κατόχων τους.

Πρώτο στόχο της Εφορίας αποτελούν οι κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του έτους 2017, καθώς η συγκεκριμένη χρονιά παραγράφεται στις 31 Δεκεμβρίου 2023 και η Εφορία δεν θα μπορεί πλέον από την 1-1-2024 να ελέγξει και να καταλογίσει φόρους.

Ήδη, στις 31 Δεκεμβρίου 2022, παραγράφηκε η δυνατότητα της Εφορίας, να ελέγξει τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του 2016 και προγενέστερων ετών.

Σημειώνεται ωστόσο, ότι στην τσιμπίδα των ελεγκτών της Εφορίας πέφτουν και οι φορολογούμενοι που ανιχνεύονται από τα δύο συστήματα της ΑΑΔΕ, να πραγματοποιούν κινήσεις στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς, με ποσά τα οποία δεν δικαιολογούνται από τα δηλωθέντα εισοδήματα.

Οι μηχανισμοί του ελέγχου των καταθέσεων που διαθέτει η ΑΑΔΕ, είναι δύο και συγκεκριμένα:

  • Το «Ειδικό Λογισμικό Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας», το οποίο χρησιμοποιείται από τον Μάιο του 2017 για τον προσδιορισμό της συνολικής καθαρής ατομικής/οικογενειακής τραπεζικής περιουσίας για κάθε ΑΦΜ και τη σύγκρισή της με τα δηλωθέντα ατομικά/οικογενειακά εισοδήματα κατ’ έτος, έτσι ώστε εξάγεται εκτίμηση αποκρυβείσας ή μη φορολογητέας ύλης. Μέσω αυτοματοποιημένων λογιστικών αλγορίθμων, το σύστημα μπορεί να συσχετίζει τα στοιχεία των πρωτογενών καταθέσεων με τα δηλωθέντα εισοδήματα μέσα σε λίγη ώρα, οδηγώντας σε κάποιες πρώτες ενδείξεις πιθανής φοροδιαφυγής, που αποτελούν το έναυσμα για τον ενδελεχή φορολογικό έλεγχο.
  • Το «Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών», που παρακολουθεί τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του ελεγχόμενου.
  • Έλεγχοι για μεσαίες και μεγάλες καταθέσεις
  • Συγχρόνως, με το νέο οργανόγραμμα της ΑΑΔΕ, από τις 6 Φεβρουαρίου 2023 στο στόχαστρο μπαίνουν και οι μεσαίες και μεγάλες καταθέσεις.

Μεταξύ των τμημάτων που ιδρύονται στον μηχανισμό της ΑΑΔΕ είναι το «Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχου Φυσικών Προσώπων Μεγάλου και Μεσαίου Πλούτου».

Στόχος του νέου τμήματος είναι ο έλεγχος φυσικών προσώπων, εφόσον πληρούν οποιοδήποτε από τα παρακάτω κριτήρια:

  • H αξία ακίνητης περιουσίας του φορολογουμένου, του/της συζύγου και των προστατευόμενων τέκνων αυτού, όπως υπολογίζεται στην ηλεκτρονική εφαρμογή του ΟΠΣ Περιουσιολογίου της ΑΑΔΕ, υπερβαίνει αθροιστικά, από την 1η-12015 και μετά τουλάχιστον σε ένα έτος, το ποσό του 1.000.000 ευρώ.
  • H ετήσια τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης, που προκύπτει από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2018, υπερβαίνει το ποσό των 100.000 ευρώ.
  • Τα ποσά δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων στο φορολογικό έτος 2018 υπερβαίνουν τις 200.000 ευρώ.
  • Απέστειλαν στο εξωτερικό χρηματικά εμβάσματα συνολικού ύψους 100.000 ευρώ, σε τουλάχιστον ένα έτος από το 2015 και μετά.

Εφορία: Δεν θα γλυτώσει κανείς – Ποιους θα ελέγξει άμεσα

Σε νέα αναδιάρθρωση των μηχανισμών για τους φορολογικούς ελέγχους και την είσπραξη των χρεών προς το δημόσιο προχωρεί η ΑΑΔΕ, αναδιοργανώνοντας πλήρως όλες τις υπηρεσίες της.

Στόχος των αλλαγών, που θα ισχύσουν από τις 6 Φεβρουαρίου 2023, όπως προβλέπει η απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, είναι η πάταξη της φοροδιαφυγής, η βελτίωση της εισπραξιμότητας των φόρων, ο έλεγχος των offshore εταιρειών και η καταπολέμηση της διακίνησης του μαύρου χρήματος, σε συνεργασία με άλλες ελληνικές αρχές ή υπηρεσίες άλλων «συνεργάσιμων» κρατών.

Ειδικότερα, στην ΑΑΔΕ συνιστώνται  δύο οργανικές μονάδες, επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης, με τίτλους «Γενική Διεύθυνση Φορολογίας (Γ.Δ.Φ.)» και «Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Λειτουργιών (Γ.Δ.Φ.Λ.)».

Επίσης συστήνονται τέσσερις οργανικές μονάδες, επιπέδου Διεύθυνσης, δύο (2) στη Γ.Δ.Φ., με τίτλους «Διεύθυνση Ελεγκτικών Διαδικασιών (ΔΙ.ΕΛ.ΔΙ.)» και «Διεύθυνση Διαδικασιών Εισπράξεων και Επιστροφών (ΔΙ.Δ.ΕΙΣ.ΕΠ.)» και δύο στη Γ.Δ.Φ.Λ., με τίτλους «Διεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχων (ΔΙ.Ε.Σ.ΕΛ.)» και «Διεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Εισπράξεων και Επιστροφών (ΔΙ.Ε.Σ.Ε.Ε.)».

Συγχρόνως αναδιαρθρώνονται οι αρμοδιότητες των Ελεγκτικών Κέντρων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, καθώς και τα επιμέρους τμήματα φορολογικών ελέγχων και εισπράξεων φόρων της ΑΑΔΕ.

Εφορία: Οι στόχοι

 Ο επιχειρησιακός στόχος της Διεύθυνσης Ελεγκτικών Διαδικασιών (ΔΙ.ΕΛ.ΔΙ.) είναι η διασφάλιση της ορθής και ενιαίας εφαρμογής της νομοθεσίας που αφορά στους φορολογικούς ελέγχους, καθώς και στους ελέγχους δέουσας επιμέλειας, προκειμένου να επιτευχθεί η βελτίωση: 

  • της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας του φοροελεγκτικού μηχανισμού και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των φορολογουμένων και 
  • της ποιότητας του ελεγκτικού έργου του φοροελεγκτικού μηχανισμού για τη μεγιστοποίηση της διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου.

Οι αρμοδιότητες της ΔΙ.ΕΛ.ΔΙ. κατανέμονται μεταξύ των Τμημάτων της και είναι οι ακόλουθες:

  1. Η μελέτη και η εισήγηση για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου και για την κατάρτιση κανονιστικών πράξεων, εγκυκλίων και οδηγιών για θέματα, που αφορούν στην τήρηση λογιστικών αρχείων (βιβλίων και έκδοση στοιχείων), στον καταλογισμό παραβάσεων και στην επιβολή προστίμων για τη μη συμμόρφωση με τις κείμενες διατάξεις, περί τήρησης βιβλίων, έκδοσης στοιχείων και υποχρέωσης χρήσης Φ.Η.Μ., με βάση τις διαμορφούμενες συνθήκες, τάσεις, μεταβολές και απαιτήσεις του ευρύτερου οικονομικού περιβάλλοντος και του φοροελεγκτικού και φοροεισπρακτικού μηχανισμού, καθώς και η μέριμνα για την ερμηνεία αυτών.
  2. Η συνδυαστική αξιοποίηση (διασταύρωση) των Ηλεκτρονικών Βιβλίων «MyData».
  3. Ο καθορισμός των υπόχρεων έκδοσης αποδείξεων λιανικών συναλλαγών με τη χρήση φορολογικών μηχανισμών, καθώς και εξαιρέσεων από τη χρήση αυτών.
  4. Η μελέτη και η κατάρτιση εγχειριδίων μερικών επιτόπιων ελέγχων, πρόληψης, κατά λόγο αρμοδιότητας, με βάση τις σχετικές με την τήρηση λογιστικών αρχείων επιχειρησιακές απαιτήσεις.
  5. Η διαχείριση θεμάτων, που αφορούν στο φορολογικό πιστοποιητικό.
  6. Η εκπόνηση οδηγών ελέγχων και ελάχιστων ελεγκτικών επαληθεύσεων για ελέγχους, που διενεργούν οι Ελεγκτικές Υπηρεσίες της Γ.Δ.Φ.Λ., πλην των Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., για τους οποίους θα εφαρμόζονται μέθοδοι έμμεσου προσδιορισμού φορολογητέας ύλης, καθώς και η μελέτη και η εισήγηση για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου και την κατάρτιση σχετικών κανονιστικών πράξεων, εγκυκλίων και οδηγιών για θέματα ελέγχου.
  7. Η εκπόνηση προγραμμάτων ελέγχου της ορθής και ποιοτικής εφαρμογής των διαδικασιών ελέγχου για την βελτίωση αυτών, προγραμμάτων, που αφορούν στο φορολογικό πιστοποιητικό και την τήρηση διαδικασιών για το εύρος τύπων ελέγχου.
  8. Η μελέτη και η εισήγηση για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου για την ποινικοποίηση της φοροδιαφυγής, ιδίως για την επιβολή του μέτρου της αναστολής λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων επιτηδευματιών, τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων, πριν από την απόκτηση εκτελεστού τίτλου και των προληπτικών και διασφαλιστικών μέτρων κατά τον έλεγχο και τα πρόστιμα και τις λοιπές διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται κατόπιν ελέγχου.
  9. Η γραπτή συναίνεση για τη μη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας, ακόμη και όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησης αυτού, σε ειδικές περιπτώσεις διασφάλισης σοβαρών συμφερόντων του Δημοσίου ή σε περιπτώσεις οικονομικού εγκλήματος και μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή.
  10. Η παρακολούθηση της δικαστηριακής νομολογίας, που αφορά σε φορολογικά θέματα.
  11. Ο συντονισμός και η υποστήριξη των ενεργειών της Α.Α.Δ.Ε. για την πρόληψη και την καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
  12. Η τήρηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από το θεσμικό πλαίσιο περί αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών.
  13. Η υποστήριξη των ελέγχων δέουσας επιμέλειας, αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών και νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
  14. Η εκπόνηση ειδικών επιχειρησιακών προγραμμάτων ελέγχων ηλεκτρονικού εμπορίου, ενδοομιλικών συναλλαγών, εξωχώριων (offshore) εταιρειών.
  15. Η μελέτη, έρευνα και συγκέντρωση στοιχείων από φορολογουμένους και από αρμόδιες υπηρεσίες στην ημεδαπή και στην αλλοδαπή, για θέματα ελέγχου ηλεκτρονικού εμπορίου.
  16. Η διερεύνηση συναλλαγών Ελλήνων φορολογουμένων με επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε χώρες με ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς.

Εφορία: Έλεγχοι καταθέσεων και εμβασμάτων

Μεταξύ των τμημάτων που ιδρύονται είναι το «Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχου Φυσικών Προσώπων Μεγάλου και Μεσαίου Πλούτου» με στόχο τον έλεγχο φυσικών προσώπων, εφόσον πληρούν οποιοδήποτε από τα παρακάτω κριτήρια:

  • H αξία ακίνητης περιουσίας του φορολογουμένου, του/της συζύγου και των προστατευόμενων τέκνων αυτού, όπως υπολογίζεται στην ηλεκτρονική εφαρμογή του ΟΠΣ Περιουσιολογίου της ΑΑΔΕ, υπερβαίνει αθροιστικά, από την 1η-12015 και μετά τουλάχιστον σε ένα έτος, το ποσό του 1.000.000 ευρώ.
  • H ετήσια τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης, που προκύπτει από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2018, υπερβαίνει το ποσό των 100.000 ευρώ.
  • Τα ποσά δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων στο φορολογικό έτος 2018 υπερβαίνουν τις 200.000 ευρώ.
  • Απέστειλαν στο εξωτερικό χρηματικά εμβάσματα συνολικού ύψους 100.000 ευρώ, σε τουλάχιστον ένα έτος από το 2015 και μετά.

Εφορία: Την έφερε στους… ρουφιάνους!

Φιάσκο και κοροϊδία το κυνήγια της Εφορίας και του Υπουργείου Οικονομικών για τις πλαστές αποδείξεις, καθώς έταξε μπόνους στον κόσμο για να… ρουφιανεύει και δεν έδωσε ευρώ!

Έχουν περάσει δύο μήνες από την ενεργοποίηση της εφαρμογής appodixi, όπου οι φορολογούμενοι σκανάρουν τις αποδείξεις προκειμένου να διαπιστώσουν εάν είναι γνήσιες ή πλαστές.

Για όσους πολίτες έστελναν αποδείξεις «προβληματικές», το υπουργείο Οικονομικών είχε υποσχεθεί μπόνους το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα ήταν έως και 10πλασιο της απόδειξης με ανώτατο όριο ενδεχομένως τα 2.000 ευρώ.

Ωστόσο, ακόμα δεν έχει κατατεθεί σχετική ρύθμιση στη Βουλή και όπως φαίνεται θα καθυστερήσει.

Η καθυστέρηση όμως αυτή για ένα μέτρο το οποίο πολλοί υιοθέτησαν αμέσως, κατεβάζοντας τη σχετική εφαρμογή, ενδέχεται να ατονήσει το ενδιαφέρον των πολιτών.

Ίσως το οικονομικό επιτελείο να πρέπει να δώσει προτεραιότητα.

Εφορία: Το απόλυτο σοκ – Ποιοι θα πληρώσουν αναδρομικά πρόστιμα 4 ετών

Σε χλωρό… κλαρί δεν αφήνει τους φορολογούμενους η ΑΑΔΕ καθώς ετοιμάζει ραβασάκια για αναδρομικά πρόστιμα τετραετίας!

Μαζικές αποστολές ειδοποιητηρίων για πρόστιμα που επιβλήθηκαν από φορολογικούς ελέγχους των τελευταίων τριών ετών διενεργεί η ΑΑΔΕ με αποδέκτες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες.

Πρόκειται για πρόστιμα που επιβλήθηκαν για φορολογικές παραβάσεις, οι οποίες διαπιστώθηκαν από επιτόπιους φορολογικούς ελέγχους, κυρίως σε καταστήματα και λιμνάζουν στα συρτάρια των εφοριών.

Με εντολή της ΑΑΔΕ προς τους προϊσταμένους των ΔΟΥ, ζητείται η άμεση αποστολή όλων των σχετικών Πράξεων Επιβολής Προστίμων και των Πράξεων Προσδιορισμού του Φόρου προς τους αποδέκτες, μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με αναθεωρημένο Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ.

Σημειώνεται πως τα έτη, εντός των οποίων επιβλήθηκαν τα πρόστιμα αλλά ακόμη δεν κοινοποιήθηκαν στους υπόχρεους είναι 2018, 2019, 2020 και 2021.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι αποδέκτες των προστίμων, θα καλούνται να καταβάλουν τα ποσά των προστίμων αυτών εφάπαξ έως και την 30η μέρα μετά την κοινοποίησή τους ή εναλλακτικά να προσφύγουν, εντός 30 ημερών από τη λήψη της ειδοποίησης, στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και να τα αμφισβητήσουν, αφού όμως καταβάλλουν το 50% του φόρου που καταλογίστηκε.

Εφόσον δικαιωθούν από τη ΔΕΔ, τότε θα τους επιστραφεί το ποσό που πλήρωσαν ενώ αν απορριφθεί η προσφυγή τους, θα πληρώσουν και το υπόλοιπο 50%.

Εφόσον η προσφυγή τους απορριφθεί, τότε μπορούν να προσφύγουν στα διοικητικά δικαστήρια, διεκδικώντας τη διαγραφή των προστίμων.

Στην περίπτωση που τελεσιδικήσει το πρόστιμο, επειδή είναι έκτακτος φόρος, ο υπόχρεος έχει τη δυνατότητα να το εντάξει στην πάγια ρύθμιση και να το εξοφλήσει σε έως και 48 δόσεις.

Για τις φορολογικές παραβάσεις που αφορούν στη μη έκδοση αποδείξεων, όπως είναι οι περισσότερες περιπτώσεις που αφορά η οδηγία της ΑΑΔΕ, τα πρόστιμα ανέρχονται:

  • Στο 50% του ΦΠΑ που αναλογεί στην αξία των αποδείξεων που δεν εκδόθηκαν ή στην αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη, σε περίπτωση έκδοσης ανακριβών αποδείξεων. Το πρόστιμο δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο από τα 250 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, σε περίπτωση που ο ελεγχόμενος φορολογούμενος τηρεί απλογραφικά βιβλία ή χαμηλότερο από τα 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο αν τηρεί διπλογραφικά βιβλία.
  • Σε 500 ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο, σε περίπτωση που ο ελεγχόμενος τηρεί απλογραφικά βιβλία ή χαμηλότερο από τα 1.000 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο αν τηρεί διπλογραφικά βιβλία, εφόσον οι συναλλαγές για τις οποίες δεν εκδόθηκαν αποδείξεις απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ.
  • Αν οι παραβάσεις είναι πιο βαριές, τότε επιβάλλεται και η ποινή του λουκέτου για τουλάχιστον 48 ώρες.