Δεν είναι φάρσα: Διαγράφει τα χρέη χιλιάδων Ελλήνων η Εφορία – Ποιους αφορά

Εφορία: Στο χρονοντούλαπο της Εφορίας περνούν χιλιάδες υποθέσεις καθώς η αρμόδια αρχή προχωρά στην παραγραφή τους.

Χιλιάδες φορολογικές υποθέσεις μεταφέρονται σύντομα στο… χρονοντούλαπο της Εφορίας, καθώς εάν μέχρι την 31η Δεκεμβρίου δεν φτάσει στον υπόχρεο η Πράξη Προσδιορισμού του Φόρου, τότε παραγράφονται και από την 1η Ιανουαρίου 2023, η Εφορία δεν μπορεί να ασχοληθεί με αυτές.

Στο πλαίσιο αυτό, τα κομπιούτερ της ΑΑΔΕ έχουν πάρει «φωτιά» τις τελευταίες μέρες, καθώς εκδίδουν διαρκώς σημειώματα ελέγχου και τα κοινοποιούν, αλλά δεν πρόκειται να προλάβουν το σύνολο των χιλιάδων ανέλεγκτων φορολογικών υποθέσεων.

Ο χρόνος παραγραφής κάθε υπόθεσης, είναι ανάλογος της κατηγορίας φόρου που αφορά (εισόδημα, ΦΠΑ, ακίνητα κ.λπ.) αν υπάρχει φοροδιαφυγή ή αν δεν έχει υποβληθεί φορολογική δήλωση.

Ο βασικός κανόνας που ισχύει στην παραγραφή είναι η πενταετία, διάστημα εντός του οποίου η Εφορία οφείλει να ελέγξει και να κλείσει οριστικά την υπόθεση κάθε φορολογούμενου.

Ωστόσο, η πενταετία διευρύνεται αναλόγως και κυρίως εάν υπάρχουν «συμπληρωματικά στοιχεία», που παραπέμπουν σε φοροδιαφυγή.

Πρέπει να σημειωθεί ότι στις υποθέσεις που παραγράφονται την 31η Δεκεμβρίου 2022, δεν αρκεί να εκδοθεί μέχρι τότε η Πράξη Προσδιορισμού του Φόρου για το παραγραφόμενο έτος, αλλά και να κοινοποιηθεί στον ελεγχόμενο εντός της προθεσμίας παραγραφής.

Σε διαφορετική περίπτωση, με βάση τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (616-618/2021) η διαδικασία είναι άκυρη.

Αυτό σημαίνει, ότι αν εκδοθεί η Πράξη εντός του 2022, αλλά κοινοποιηθεί στον φορολογούμενο τον Ιανουάριο του 2023, είναι άκυρη και η υπόθεση έχει παραγραφεί.

Εφορία: Ποιες υποθέσεις παραγράφονται

Οι φορολογικές υποθέσεις που παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου 2022 είναι οι ακόλουθες:

  • Οι υποθέσεις του φορολογικού έτους 2016 (φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ), για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις ή για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις το αργότερο μέχρι τις 31-12-2021. Οι συγκεκριμένες υποθέσεις υπάγονται στον κανόνα της 5ετούς παραγραφής. Στην ουσία είναι 5+1 έτη, δεδομένου ότι η πενταετής προθεσμία αρχίζει να μετράει, ένα έτος μετά από την εν λόγω φορολογική χρήση. Δηλαδή, για τη χρήση του 2016, η φορολογική δήλωση έπρεπε να υποβληθεί μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2017 και η προθεσμία που έχουν οι φορολογικές αρχές για τη διενέργεια ελέγχου ξεκίνησε να «τρέχει» από την 1-1-2017 και εκπνέει στις 31 Δεκεμβρίου 2022. Όποια επιχείρηση δεν ελεγχθεί για τη χρήση του 2016 μέχρι τις 31η Δεκεμβρίου 2022, δεν θα μπορεί να ελεγχθεί από την 1η-1-2023.
  • Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος που αφορούν τη χρήση 2013, αλλά οι επιτηδευματίες «ξέχασαν» να υποβάλουν έγκαιρα φορολογικές δηλώσεις και τις υπέβαλαν εντός του 2019. Για τις συγκεκριμένες υποθέσεις η βασική προθεσμία παραγραφής, που είναι 5 χρόνια, έληξε κανονικά στις 31-12-2019 (5+1 έτος από το τη φορολογική χρήση), εφόσον υποβάλλονταν εμπρόθεσμη φορολογική δήλωση. Ωστόσο επειδή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη δήλωση το 2019, η προθεσμία παραγραφής επεκτείνεται για μια τριετία ακόμη και φτάνει στα 8 έτη.
  • Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ της χρήσης του 2011, για τις οποίες προέκυψαν «συμπληρωματικά» στοιχεία. Εφόσον οι φοροελεγκτικές αρχές εντοπίζουν, μετά τη λήξη της κανονικής πενταετούς περιόδου παραγραφής, «συμπληρωματικά» στοιχεία, (π.χ. εικονικά τιμολόγια) από τα οποία προκύπτει ότι υπήρξε απόκρυψη εισοδήματος και φοροδιαφυγή, ο χρόνος της μη παραγραφής επεκτείνεται στη δεκαετία. Σημειώνεται ότι από τα συμπληρωματικά στοιχεία εξαιρούνται οι καταθέσεις σε τράπεζες του εσωτερικού, ενώ συνιστούν «συμπληρωματικά στοιχεία» οι κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών σε τράπεζες του εξωτερικού.
  • Οι υποθέσεις ΦΠΑ της φορολογικής χρήσης του έτους 2011 για τις οποίες δεν υποβλήθηκε εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ. Για τις υποθέσεις αυτές ισχύει 10ετής περίοδος παραγραφής που άρχισε να «τρέχει» από την 1η-1-2012 -δηλαδή μετά τη λήξη του έτους 2011 στο οποίο έπρεπε να υποβληθεί η εκκαθαριστική δήλωση- και λήγει την 31η-12-2022.
  • Οι υποθέσεις Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας του 2007, εφόσον δεν υποβλήθηκε δήλωση είτε για ολόκληρη είτε για μέρος της ακίνητης περιουσίας το έτος αυτό.
  • Οι υποθέσεις του έτους 2006. Στις περιπτώσεις που για κάποιο έτος δεν υποβλήθηκε δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος, η προθεσμία παραγραφής είναι 15ετής. Αυτό σημαίνει ότι η εφορία έχει το δικαίωμα να διενεργήσει ελέγχους και να επιβάλει πρόστιμα και προσαυξήσεις, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022, για τις υποθέσεις του φορολογικού έτους 2006. Σημειώνεται όμως, ότι, με βάση τη σχετική απόφαση του ΣτΕ, η 15ετία είναι το μέγιστο χρονικό όριο παραγραφής, ακόμη και αν υποβληθεί εκπρόθεσμη δήλωση στο 13, 14, ή 15 έτος, από το έτος υποχρέωσης. Δηλαδή, ενώ μέχρι τώρα, η προθεσμία παραγραφής επεκτεινόταν για μια τριετία στην περίπτωση υποβολής εκπρόθεσμης δήλωσης, το ΣτΕ αποφάσισε ότι η επέκταση της τριετίας δεν μπορεί να εκτείνει τον χρόνο πέραν της 15ετίας.

Εφορία: Απόγνωση σε όλους τους Έλληνες – Σε αυτά τα ποσά προχωρά σε κατάσχεση

Εφορία: Δεν έχει τέλος ο εφιάλτης της Εφορίας για τους Έλληνες φορολογούμενους, καθώς οι κατασχέσεις είναι προ των πυλών!

Κλιμακούμενα ανάλογα με το ύψος των οφειλών είναι τα αναγκαστικά μέτρα της Εφορίας για τις κατασχέσεις κινητών και ακινήτων περιουσιακών στοιχείων των φορολογουμένων.

Τα αναγκαστικά μέτρα τα γλιτώνουν μόνο οι οφειλέτες έως 50 ευρώ ενώ για μεγαλύτερα χρέη καραδοκούν οι πλειστηριασμοί ακινήτων καθώς και οι αυθημερόν κατασχέσεις τραπεζικών καταθέσεων.

Όπως διευκρινίζει ο νέος Κώδικας Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, τα αναγκαστικά μέτρα είναι αντίστοιχα του ύψους των οφειλών ενώ συγχρόνως, σε ότι αφορά στις κατασχέσεις μισθών, συντάξεων και επιδομάτων ισχύουν συγκεκριμένα όρια και ειδικότερα:

  • Δεν επιβάλλεται κατάσχεση τραπεζικών λογαριασμών για χρέη προς την Εφορία που υπολείπονται του συνολικού ποσού ύψους πενήντα (50) ευρώ, αλλά εφόσον επιβληθεί, το ποσό δεν επιστρέφεται. Προφανώς οι κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών επιβάλλονται για ποσά από 51 ευρώ και πάνω.
  • Δεν επιβάλλεται κατάσχεση ακινήτων, καθώς και κατάσχεση κινητών στα χέρια του οφειλέτη, εφόσον το συνολικό ύψος του χρέους υπολείπεται των πεντακοσίων (500) ευρώ. Οι κατασχέσεις κινητών και ακινήτων επιβάλλονται για χρέη άνω των 500 ευρώ.
  • Για οφειλές που υπερβαίνουν το ποσό των 70.000 ευρώ, οι κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών γίνονται αυθημερόν με ένα e-mail. Ο ΚΕΔΕ προβλέπει πως ο Διοικητής της ΑΑΔΕ μπορεί να αποστέλλει ηλεκτρονικά στα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας τα στοιχεία των οφειλετών του Δημοσίου, με συνολική ληξιπρόθεσμη οφειλή πάνω από εβδομήντα χιλιάδες (70.000) ευρώ. Τα ανωτέρω ιδρύματα υποχρεούνται να προβαίνουν αυθημερόν στις ενέργειες που απαιτούνται για τη δέσμευση των χρημάτων, που βρίσκονται ή κατατίθενται στους λογαριασμούς των οφειλετών, μέχρι του ύψους της συνολικής οφειλής.
  • Μετά τη δέσμευση και εντός δύο (2) ημερών, ενημερώνεται για το ύψος του δεσμευθέντος ποσού η ΑΑΔΕ, η οποία οφείλει να επιβάλει κατάσχεση, το αργότερο σε πέντε (5) εργάσιμες ημέρες από την ηλεκτρονική παραλαβή της ενημερωτικής απάντησης, άλλως το πιστωτικό ίδρυμα προβαίνει στην άμεση άρση της επιβληθείσας δέσμευσης.

Επίσης, για οφειλές άνω των 50 ευρώ προς το Δημόσιο, η Εφορία έχει το δικαίωμα να κατασχέσει από τους λογαριασμούς μισθοδοσίας (οι οποίοι βέβαια έχουν ήδη δηλωθεί στην ΑΑΔΕ), τα ακόλουθα ποσά:

  • Από ποσά μισθών, συντάξεων και ασφαλιστικών βοηθημάτων άνω των 1.000 ευρώ και έως 1.500 ευρώ το μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση στα χέρια του εργοδότη ή του ασφαλιστικού ταμείου ποσοστού 50% επί του τμήματος πάνω από τα 1.000 ευρώ και μέχρι τα 1.500 ευρώ, ενώ για ποσά άνω των 1.500 ευρώ τον μήνα επιτρέπεται η κατάσχεση του συνόλου του υπερβάλλοντος των 1.500 ευρώ.
  • Το 50% οποιουδήποτε άλλου ασφαλιστικού βοηθήματος καταβάλλεται περιοδικά στον οφειλέτη, εφόσον αυτό υπερβαίνει τα 1.000 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση το ποσό που απομένει μετά την κατάσχεση δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο των 1.000 ευρώ.
  • Το 1/5 των καταβαλλόμενων ημερομισθίων.
  • Το 1/2 του εφάπαξ που καταβάλλεται από οποιοδήποτε ασφαλιστικό ταμείο, λόγω εξόδου από την υπηρεσία ή το επάγγελμα.
  • Έως και το 100% των ενοικίων των οποίων επίκειται η είσπραξη, εφόσον ο οφειλέτης δικαιούται να λαμβάνει τέτοια εισοδήματα.
  • Έως και το 100% των πάσης φύσεως εισπράξεων από πώληση προϊόντων ή οποιωνδήποτε άλλων πραγμάτων (π.χ. ακινήτων, ΙΧ, σκαφών, κ.λπ.).

Εφορία: Σας περιμένει… δωράκι αν πληρώσετε στην ώρα σας

ΑΑΔΕ: Σε μια προσπάθεια να μαζέψει έσοδα, η ΑΑΔΕ αποφάσισε να κάνει δώρο στους συνεπείς φορολογούμενους.

Την ενεργοποίηση του προοδευτικά ακατάσχετου λογαριασμού μέσα στο 2023 σχεδιάζουν η ΑΑΔΕ και το υπουργείο Οικονομικών. Πρόκειται για ένα μέτρο που είναι “στον πάγο” από το 2019, και το οποίο έχει ως στόχο να ανακουφίσει τους συνεπείς οφειλέτες.

Μέσω της εφαρμογής του εν λόγω μέτρου, οι συνεπείς οφειλέτες θα αποκτήσουν σταδιακά τον έλεγχο των λογαριασμών τους, οι οποίοι λόγω χρεών προς το δημόσιο είναι δεσμευμένοι ακόμα και για μελλοντικά υπόλοιπα.

Με αυτό τον τρόπο θα έχουν ένα επιπλέον κίνητρο να συνεχίσουν να πληρώνουν κανονικά τις δόσεις τους προς την Εφορία.

Σύμφωνα με τη ρύθμιση, για να κερδίσουν ακατάσχετο όριο πάνω από τα 1.250 ευρώ οι φορολογούμενοι με οφειλές προς το Δημόσιο θα πρέπει:

  • Να έχουν ρυθμίσει τα χρέη τους και να έχει προηγηθεί η πληρωμή δυο δόσεων.
  • Να δηλώσουν τον λογαριασμό για τον οποίο ζητείται περιορισμός της κατάσχεσης.
  • Να πληρώνουν με συνέπεια τις δόσεις της ρύθμισης.

Σημειώνεται ότι αν κάποιος χάσει τη ρύθμισή του θα χάνει και το ευεργέτημα της σταδιακής αποδέσμευσης του λογαριασμό.

Ο φορολογούμενος με δεσμευμένο τραπεζικό λογαριασμό αφού υπαχθεί σε ρύθμιση θα πρέπει να πληρώσει δύο δόσεις των ρυθμισμένων οφειλών του για να μπορεί τον τρίτο μήνα να ζητήσει αύξηση του ακατάσχετου ορίου.

Ως βάση υπολογισμού λαμβάνεται υπόψη το άθροισμα των δόσεων ρυθμίσεων του μήνα.

Στο ποσό αυτό εφαρμόζεται ο πρώτος συντελεστής 3, ο οποίος δίνει το νέο ύψος του ακατάσχετου λογαριασμού.

Για παράδειγμα, εάν η μηνιαία δόση ανέρχεται σε 500 ευρώ, με την έναρξη της νέας διαδικασίας ο οφειλέτης θα κερδίζει ακατάσχετο όριο 1.500 ευρώ (500×3) από 1.250 ευρώ που ισχύει για όλους.

Αν η δόση ή οι δόσεις στον βαθμό που εξυπηρετούνται παράλληλα περισσότερες από μία ρυθμίσεις που μετρά ως βάση αναφοράς είναι για παράδειγμα 50 ευρώ, με την εφαρμογή συντελεστή 3, οδηγεί σε αποτέλεσμα 150 ευρώ.

Επειδή το ποσό υπολείπεται των 1.250 ευρώ του ακατάσχετου, δεν προστίθεται αλλά παραμένει αμετάβλητο το ακατάσχετο όριο των 1.250 ευρώ.

Με την πάροδο των μηνών, όσο η ρύθμιση συνεχίζει να τηρείται, ο συντελεστής αυξάνεται. Για παράδειγμα, φορολογούμενος ο οποίος έχει ρυθμίσει τις οφειλές του με την πάγια ρύθμιση των 24 δόσεων, εξοφλώντας 5 δόσεις των 500 ευρώ μπορεί να «κερδίσει» συντελεστή 3,8 αυξάνοντας τον ακατάσχετο λογαριασμό στα 1.900 ευρώ (500×3,8). Οσο μικρότερος είναι ο αριθμός των μηνιαίων δόσεων που επιλέγονται για τη ρύθμιση της οφειλής, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η αύξηση του ακατάσχετου ορίου.

Οσο μικραίνει το ποσό της οφειλής και πλησιάζει η πλήρης εξόφληση, το ακατάσχετο όριο θα φτάνει στο ανώτατο ύψος με την εφαρμογή του μέγιστου συντελεστή 4,5, πράγμα που σημαίνει ότι ο λογαριασμός θα ξεμπλοκάρεται πλήρως.

Ανάλογα με το πλήθος των δόσεων (πάγια ρύθμιση, ρύθμιση 120 δόσεων), το «βήμα» για την αύξηση του πολλαπλασιαστή ο οποίος θα οδηγεί στο ακατάσχετο θα ποικίλλει.

Τα όρια του ακατάσχετου καθορίζονται κάθε μήνα και ισχύουν για έναν μήνα.

Αν ο φορολογούμενος χάσει τη ρύθμιση οφειλών εξαιτίας μη καταβολής δύο συνεχόμενων δόσεων, χάνει το αυξημένο ακατάσχετο, αλλά και το δικαίωμα να το διεκδικήσει εκ νέου.

Εφορία: Έχετε bitcoin; Σας έρχεται η… λυπητερή!

Δεν γλυτώνει κανείς από την ΑΑΔΕ, καθώς πλέον ξεκινά και ο έλεγχος στους κατόχους bitcoin.

Κενά στην ισχύουσα φορολογική νομοθεσία τα οποία επιτρέπουν να περνούν αφορολόγητα τεράστια ποσά που διακινούνται και επενδύονται αυτή τη στιγμή από Έλληνες φορολογουμένους στα κρυπτονομίσματα και στα ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία (digital assets), καθώς επίσης και έσοδα και εισοδήματα από παράνομες οικονομικές συναλλαγές στο σκοτεινό διαδίκτυο (dark web) έχουν εντοπίσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και το υπουργείο Οικονομικών.

Το τελευταίο διάστημα η ΑΑΔΕ έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια να καταγράψει τα προβλήματα που υπάρχουν στον έλεγχο και στη φορολόγηση των συναλλαγών σε κρυπτονομίσματα, digital assets και στο dark web, επιδιώκοντας να προχωρήσει στη διατύπωση προτάσεων προς το υπουργείο Οικονομικών για την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου ώστε να καταστεί δυνατή η αντιμετώπιση των συγκεκριμένων προβλημάτων.

Στο πλαίσιο αυτό, ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γ. Πιτσιλής μετέβη στις ΗΠΑ και συναντήθηκε με τον επικεφαλής της αμερικανικής φορολογικής διοίκησης, του γνωστού μας IRS, Douglas O’ Donnell, όπως αναφέρει το eleftherostypos.gr.

Οπως έγινε γνωστό, ο στόχος της επίσκεψης του διοικητή της ΑΑΔΕ ήταν να αναπτυχθεί συνεργασία με το IRS, ώστε να μεταφερθούν στην Ελλάδα η εμπειρία και η τεχνογνωσία της αμερικανικής φορολογικής αρχής σε συγκεκριμένους τομείς παρακολούθησης των κρυπτονομισμάτων και των ευρύτερων ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων, όπως:

– Εργαλεία εντοπισμού συναλλαγών και κατόχων digital assets.

– Δραστηριότητες στο dark web.

– Εκπαίδευση προσωπικού.

– Προετοιμασία κανονιστικού πλαισίου.

Στην ισχύουσα φορολογική νομοθεσία υπάρχουν κενά σ’ ό,τι αφορά τον έλεγχο και τη φορολογική αντιμετώπιση των συναλλαγών και των εισοδημάτων από συναλλαγές με κρυπτονομίσματα και ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία.

Συγκεκριμένα:

Δεν προβλέπεται ρητά στο άρθρο 32 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Ν. 4172/2013) ότι τα χρηματικά ποσά που δαπανά κάθε φυσικό πρόσωπο για συναλλαγές με κρυπτονομίσματα και ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία είναι τεκμήριο προσδιορισμού του φορολογητέου εισοδήματος.

Τα ποσά αυτά πρέπει να θεωρούνται από την ισχύουσα νομοθεσία τεκμήρια, όπως γίνεται με τα χρηματικά ποσά που καταβάλλονται για την αγορά χρεογράφων γενικά.

Ομως, τόσο το άρθρο 32 του ΚΦΕ όσο και η σχετική ερμηνευτική εγκύκλιος δεν αναφέρουν ρητά τίποτα για τις δαπάνες αγοράς κρυπτονομισμάτων και ψηφιακών περιουσιακών στοιχείων.

Το κενό αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για παράνομο πλουτισμό και ξέπλυμα μαύρου ή βρόμικου χρήματος.

Δεν έχει σαφώς διατυπωθεί στον ΚΦΕ και στις σχετικές ερμηνευτικές εγκυκλίους ποια ακριβώς είναι η φορολογική μεταχείριση του εισοδήματος (του κέρδους) που αποκτάται από επενδύσεις σε κρυπτονομίσματα και σε ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία.

Εμμέσως πλην σαφώς, τα εισοδήματα αυτά φορολογούνται ως προερχόμενα από άυλες κινητές αξίες, από άυλους τίτλους, δηλαδή με συντελεστή φόρου 15%.

Ομως αυτό δεν προβλέπεται πουθενά με ρητή διατύπωση στον ΚΦΕ και είναι αναγκαίο να γίνει παρέμβαση με σχετική νομοθετική ρύθμιση.

Δεν υπάρχει νομοθεσία και, ως εκ τούτου, δεν υπάρχουν οδηγίες από την ΑΑΔΕ για τον εντοπισμό και τον φορολογικό έλεγχο όσων δραστηριοποιούνται συστηματικά σε συναλλαγές με κρυπτονομίσματα και ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία, καθώς επίσης και όσων πραγματοποιούν οικονομικές συναλλαγές στο dark web.

Εφορία: Ετοιμάζει το «ντου» της δεκαετίας – Από ποιους ζητάει λεφτά άμεσα

Τρέχουν και δεν φτάνουν οι Έλληνες φορολογούμενοι καθώς η ΑΑΔΕ δεν σταματά την πολιορκία!

Σημειώματα με την επιβολή έξτρα φόρων και προστίμων φτάνουν μαζικά τις τελευταίες ημέρες από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, ενόψει της παραγραφής, στο τέλος του τρέχοντος έτους, μιας σειράς υποθέσεων που αφορούν από αναδρομικά αποδοχών τα οποία εισπράχθηκαν το 2016 και δεν δηλώθηκαν, εισοδήματα από ενοικίαση ακινήτων ή ακόμα και συγκεντρωτικές καταστάσεις πελατών- προμηθευτών οι οποίες είτε δεν υποβλήθηκαν το 2016 είτε υποβλήθηκαν εκπρόθεσμα.

Με τα σημειώματα η ΑΑΔΕ ενημερώνει τους φορολογούμενους για τις πράξεις καταλογισμού φόρων και προστίμων που έχουν εκδοθεί στο όνομά τους για παραβάσεις του παρελθόντος.

Οι φορολογούμενοι που έλαβαν σημειώματα θα πρέπει να τα εξοφλήσουν εντός 30 ημερών ενώ σε περίπτωση αμφισβήτησης της καταλογιστικής πράξης έχουν τη δυνατότητα να ασκήσουν ενδικοφανή προσφυγή με αίτημα επανεξέτασης της υπόθεσης εντός διαστήματος 30 ημερών.

Τα μηνύματα αφορούν κυρίως φορολογούμενους που έχουν εντοπιστεί από τις διασταυρώσεις να μην έχουν υποβάλει δηλώσεις από το 2016 και μετά, συνταξιούχους που δεν δήλωσαν αναδρομικά ,επιχειρήσεις με σημαντική δραστηριότητα αλλά με μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ.

Οι παραγραφόμενες υποθέσεις χωρίζονται με βάση τα φορολογικά έτη που αφορούν, το είδος της υπόθεσης και του φόρου που αφορούν όπως εισόδημα, ΦΠΑ, ακίνητα, αλλά και το αν έχει υποβληθεί ή όχι φορολογική δήλωση.

Ο βασικός κανόνας της παραγραφής είναι η πενταετία, διάστημα το οποίο διευρύνεται ανάλογα με το αν υπάρχουν «συμπληρωματικά στοιχεία».

Συγκεκριμένα, οι υποθέσεις που παραγράφονται στις 31 Δεκεμβρίου 2022 είναι οι ακόλουθες:

  • Οι υποθέσεις του φορολογικού έτους 2016 (φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ), για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις ή για τις οποίες έχουν υποβληθεί αρχικές εκπρόθεσμες δηλώσεις το αργότερο μέχρι τις 31-12-2021. Οι συγκεκριμένες υποθέσεις υπάγονται στον κανόνα της 5ετούς παραγραφής.
  • Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος που αφορούν τη χρήση 2013, αλλά οι επιτηδευματίες «ξέχασαν» να υποβάλουν έγκαιρα φορολογικές δηλώσεις και τις υπέβαλαν εντός του 2019.
  • Για τις συγκεκριμένες υποθέσεις η βασική προθεσμία παραγραφής, που είναι 5 χρόνια, έληξε κανονικά στις 31-12-2019, εφόσον υποβάλλονταν εμπρόθεσμη φορολογική δήλωση. Ωστόσο επειδή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη δήλωση το 2019, η προθεσμία παραγραφής επεκτείνεται για μια τριετία ακόμη και φτάνει στα 8 έτη.

Οι υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ της χρήσης του 2011, για τις οποίες προέκυψαν «συμπληρωματικά» στοιχεία.

Εφόσον οι φοροελεγκτικές αρχές εντοπίζουν, μετά τη λήξη της κανονικής πενταετούς περιόδου παραγραφής, «συμπληρωματικά» στοιχεία, (π.χ. εικονικά τιμολόγια) από τα οποία προκύπτει ότι υπήρξε απόκρυψη εισοδήματος και φοροδιαφυγή, ο χρόνος της μη παραγραφής επεκτείνεται στη δεκαετία.

  • Οι υποθέσεις ΦΠΑ της φορολογικής χρήσης του έτους 2011 για τις οποίες δεν υποβλήθηκε εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ. Για τις υποθέσεις αυτές ισχύει 10ετής περίοδος παραγραφής που άρχισε να «τρέχει» από την 1η-1-2012
  • Οι υποθέσεις του έτους 2006. Στις περιπτώσεις που για κάποιο έτος δεν υποβλήθηκε δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή υποβλήθηκε εκπρόθεσμη αρχική δήλωση φορολογίας εισοδήματος, η προθεσμία παραγραφής είναι 15ετής.

Η εφορία έχει το δικαίωμα να διενεργήσει ελέγχους και να επιβάλει πρόστιμα και προσαυξήσεις, μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2022, για τις υποθέσεις του φορολογικού έτους 2006. Η 15ετία είναι το μέγιστο χρονικό όριο παραγραφής, ακόμη και αν υποβληθεί εκπρόθεσμη δήλωση στο 13, 14, ή 15 έτος, από το έτος υποχρέωσης.

Εφορία: Αμόλησε τα… σκυλιά – Δείτε τι τάζει στους εφοριακούς για να μας ελέγξουν

Σε ένα ανελέητο κυνήγι των φορολογούμενων έχει επιδοθεί η ΑΑΔΕ, τάζοντας μάλιστα μπόνους στους εφοριακούς!

Εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων, καθώς και των διαδικασιών είσπραξης των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το δημόσιο δρομολογεί η ΑΑΔΕ, μέσω της καθιέρωσης ειδικών πριμ στους εφοριακούς υπαλλήλους.

Με απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή καθιερώνονται συγκεκριμένοι στόχοι που οφείλουν να επιτυγχάνουν τα ελεγκτικά τμήματα, αλλά τα τμήματα που θα υπερβούν τους στόχους ως προς τους αριθμούς των ελέγχων και της βεβαίωσης φόρων και προστίμων, θα λαμβάνουν και ειδική χρηματική αμοιβή.

Η αξιολόγηση των Οργανικών μονάδων της Αρχής, με σκοπό τη βράβευση αυτών, αποβλέπει στη μέτρηση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας αυτών βάσει της συνεισφοράς τους στον επιχειρησιακό σχεδιασμό και στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων, αναφέρει η απόφαση.

Τα κριτήρια είναι οι αριθμοί των τακτικών και προληπτικών ελέγχων που πραγματοποιούν και τα πρόστιμα που βεβαιώνουν.

Η αξιολόγηση θα γίνεται από ειδική επιτροπή, με βάση το σύστημα των μορίων, ανάλογα με την επίδοση και το προσωπικό και τον τομέα δράσης της κάθε υπηρεσίας.

Το χρηματικό έπαθλο θα μοιράζεται σε όλους του υπαλλήλους κάθε τμήματος και όχι μόνο στους ελεγκτές.

Ισχυρότερα μπόνους προβλέπονται για την αποκάλυψη σημαντικών περιπτώσεων φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου, κάτω από επικίνδυνες συνθήκες, αλλά και για τον επιτυχή χειρισμό υποθέσεων ιδιαίτερης βαρύτητας.

Ειδικότερα, με την απόφαση της ΑΑΔΕ, καθορίζεται το γενικό βραβείο αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας Οργανικών Μονάδων της ΑΑΔΕ και καθώς και ειδικά βραβεία για:

  • Την υψηλή απόδοση και την ιδιαίτερη συνεισφορά των Οργανικών Μονάδων στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων της ΑΑΔΕ και στην εκπλήρωση της αποστολής της ή στην επίτευξη οροσήμων που έχουν τεθεί στην Αρχή στο πλαίσιο του Σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας ή για την αποκάλυψη ιδιαίτερα σημαντικών περιπτώσεων φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου.
  • Τη συμμετοχή των Οργανικών Μονάδων στην υλοποίηση σημαντικών έργων ή στην ανταπόκρισή τους σε έκτακτα γεγονότα, εκτός επιχειρησιακού Σχεδίου της ΑΑΔΕ.
  • Την ανάληψη πρωτοβουλιών Οργανικών Μονάδων που προάγουν το έργο της ΑΑΔΕ.
  • Τη διαχείριση υποθέσεων ιδιαίτερης βαρύτητας ή υπό ιδιαίτερες συνθήκες εργασίας.
  • Κοινωνικής προσφοράς και περιβαλλοντικής ευαισθησίας.

Κριτήριο αξιολόγησης της γενικής βράβευσης αποτελεί η αποδοτικότητα κάθε Οργανικής Μονάδας, ήτοι ο βαθμός επίτευξης αυτής ως προς τους τεθέντες στόχους της βάσει του Επιχειρησιακού Σχεδίου της ΑΑΔΕ, λαμβάνοντας υπόψη το ανθρώπινο δυναμικό της (στελέχωση).

Αναλυτικότερα, τα κριτήρια που θα μετράνε είναι:

  • Η υψηλή απόδοση έναντι στόχων και η ιδιαίτερη συνεισφορά των Οργανικών Μονάδων στην επίτευξη των στρατηγικών στόχων της ΑΑΔΕ.
  • Ο χειρισμός υποθέσεων ιδιαίτερης πολυπλοκότητας εντός ασφυκτικών χρονικών πλαισίων – προθεσμιών, με παράλληλη εκπλήρωση κρίσιμων δεικτών απόδοσης της φορολογικής και τελωνειακής διοίκησης σε ποσοστό άνω του 100%.
  • Ο επιτυχής συντονισμός Οργανικών Μονάδων στην υλοποίηση στόχων, επιχειρησιακών σχεδίων, προγραμμάτων, μεταρρυθμίσεων ή οροσήμων που έχουν τεθεί στην Αρχή στο πλαίσιο του Σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, με σημαντικά και μετρήσιμα αποτελέσματα στο έργο της ΑΑΔΕ.
  • Η αποκάλυψη ιδιαίτερα σημαντικών περιπτώσεων φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου, κάτω από ιδιαίτερα επικίνδυνες συνθήκες, με ουσιαστική βαρύτητα στο έργο της ΑΑΔΕ.
  • Η ανάληψη πρωτοβουλιών Οργανικών Μονάδων, που προάγουν το έργο της ΑΑΔΕ. Οι πρωτοβουλίες αξιολογούνται σύμφωνα με την πρωτοτυπία της ιδέας και την αποτελεσματικότητά της σε συνδυασμό με το πολλαπλασιαστικό όφελος που επιφέρουν.
  • Η υποβολή τεκμηριωμένης πρότασης κατόπιν μελέτης, η οποία οδηγεί σε αύξηση των δημοσίων εσόδων.
  • Ο χειρισμός υποθέσεων ιδιαίτερης βαρύτητας (ως προς το αποτέλεσμα αυτών σε εισπραχθέντα ανά ελεγκτή Οργανικής Μονάδας έσοδα από καταλογισμό φόρων, δασμών ή τελών, κατόπιν ελέγχων).