Πετρέλαιο θέρμανσης 2021: Δραματική η κατάσταση για τα νοικοκυριά από το κύμα αναττιμήσεων. Οι τιμές στα βασικά είδη διατροφής, το ρεύμα και τα καύσιμα εκτοξεύονται, με το πετρέλαιο θέρμανσης 2021 να είναι… απλησίαστο. Πού «κλειδώνει» η τιμή του. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Αύξηση του κονδυλίου για το επίδομα θέρμανσης και διεύρυνση του αριθμού των δικαιούχων εξετάζει το οικονομικό επιτελείο προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες των ανατιμήσεων στα καύσιμα, 35 ημέρες πριν τη 15η Οκτωβρίου, οπότε και θα ξεκινήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης για τη σεζόν.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, το πετρέλαιο θέρμανσης θα διατεθεί κατά 20% υψηλότερα από πέρυσι, ενώ το φυσικό αέριο θα ακριβύνει ακόμη περισσότερο, κατά 50%, τινάζοντας στον αέρα τον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει με τιμή 1,05 ευρώ το λίτρο στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και 1,10 στην υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα. Στα νησιά η πρόβλεψη είναι για μια τιμή γύρω στα 1,20 ευρώ.
Για το πετρέλαιο θέρμανσης 2021 και τις τιμές που θα κυμανθεί φέτος μίλησε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου.
Σε ερώτηση για το πετρέλαιο θέρμανσης, είπε: «Από τον Ιανουάριο είχαμε μικρές αλλά σταθερές αυξήσεις σε καθημερινή βάση, και έτσι αθροιστικά φτάσαμε σε ένα σημείο να έχουμε υπερβεί το 20% στην αύξηση της τιμής του καυσίμου στο διυλισμένο προϊόν».
Ενώ στη συνέχεια εξήγησε: «το αργό πετρέλαιο επιβαρύνει το διυλισμένο στο κομμάτι του προ φόρων. Άρα έχουμε και κάποιους υψηλούς ειδικούς φόρους κατανάλωσης και τον ΦΠΑ που επιβαρύνουν την τιμή, αλλά στην τιμή των προ φόρων έχει επιβαρυνθεί αρκετά».
Μάλιστα ο κ. Ασμάτογλου τόνισε ότι αν η διάθεση άρχιζε σήμερα, Τρίτη (7/9), η τιμή θα ήταν στα 80 λεπτά το λίτρο, ωστόσο στις 15 Οκτωβρίου που αναμένεται ο ίδιος να αρχίσει η διάθεση, ανέφερε ότι θα ξεκινήσει στα μεγάλα αστικά κέντρα από 1,020 ευρώ έως 1,050 ευρώ το λίτρο, δηλαδή, περίπου 1.020 με 1.050 ευρώ τα χίλια λίτρα.
Παράλληλα, φαίνεται πως η εποχή που το φυσικό αέριο αποτελούσε μια οικονομική εναλλακτική μορφή ενέργειας, έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί καθώς η τιμή του αυξάνεται κατά… 1.000%!
Το φυσικό αέριο, το οποίο χρησιμοποιείται στην παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος και θέρμανσης ήταν σχετικά φθηνό την τελευταία δεκαετία, λόγω της αυξημένης παραγωγής σε όλα τα μήκη και πλάτη του πλανήτη. Φέτος, όμως, η αυξημένη ζήτηση και η παράλληλη μειωμένη παραγωγή έχουν αντιστρέψει τα δεδομένα.
Αν και το φυσικό αέριο έχει αντικαταστήσει την βλαβερότερη καύση άνθρακα, οι παραγωγοί καλούνται να περιορίσουν ακόμη περισσότερο τις εκπομπές αερίων τους έτσι ώστε να ακολουθήσουν τους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες αλλά και τις επενδυτικές τάσεις προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
«Όπως και να το δει κανείς, το φυσικό αέριο θα αποτελέσει τη μεταβατική πηγή ενέργειας από υδρογονάνθρακες σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για τις επόμενες δεκαετίες», ανέφερε ο Chris Weafer, CEO της Macro-Advisory Ltd. «Οι τιμές του φυσικού αερίου θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα μεσοπρόθεσμα και θα αυξηθούν μακροπρόθεσμα», υποστήριξε.
Η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 7% μέχρι το 2024 σε σχέση με τα προ-πανδημίας επίπεδα, σύμφωνα με την International Energy Agency (ΙΕΑ). Η αύξηση αυτή θα συνεχιστεί κατά 3,4% ετησίως μέχρι το 2035, σύμφωνα με ανάλυση της McKinsey & Co.
Η αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου θα οδηγήσει σε αύξηση του λειτουργικού κόστους των εργοστασίων και της παραγωγής πετροχημικών, προκαλώντας αυξητικές πληθωριστικές πιέσεις. Για τους καταναλωτές, αυτό μεταφράζεται σε υψηλότερους λογαριασμούς ρεύματος και φυσικού αερίου.
Οι αυξητικές τάσεις των τιμών θα επηρεάσουν περισσότερο αναπτυσσόμενες οικονομίες όπως το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές οι οποίες έχουν αναδιαρθρώσει την ενεργειακή πολιτική τους βασιζόμενες στην προϋπόθεση του φθηνού φυσικού αερίου.
Στην Ευρώπη, οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν αυξηθεί κατά 1.000% από τα χαμηλά τον Μάιο του 2020 λόγω της πανδημίας, ενώ στην Ασία οι τιμές του LNG έχουν εξαπλασιαστεί το τελευταίο έτος. Ακόμη και στις ΗΠΑ όπου οι τιμές κυμαίνονταν σε χαμηλά επίπεδα λόγω της τεχνολογίας άντλησής του, έχουν φτάσει σε ρεκόρ δεκαετίας.
Αν και υπάρχουν συγκεκριμένοι, παροδικοί λόγοι όπως η πανδημία και τα προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα που αυξάνουν τις τιμές, η οικονομική ανάκαμψη και η καθυστέρηση κατασκευής νέων εργοστασίων LNG οδηγούν σε διαρθρωτική μετατόπιση των ενεργειακών δεδομένων.
Πριν από μια 10ετία, η ΙΕΑ είχε ανακοινώσει πως εισερχόμασταν σε μια «χρυσή εποχή» φυσικού αερίου. Μεταξύ του 2009 και του 2020, η κατανάλωση του φυσικού αερίου αυξήθηκε κατά 30% παγκοσμίως.
Πολλές χώρες θεωρούσαν το φυσικό αέριο ως έναν καλό τρόπο μείωσης των εκπομπών αερίων τους, αφού είναι το «καθαρότερο» ορυκτό καύσιμο και εκπέμπει 50% λιγότερο CO2 σε σχέση με τον άνθρακα.
H ζήτηση δεν έχει περιοριστεί καθόλου. Οι εταιρείες παροχής ενέργειας στην Ευρώπη έχουν μεταπηδήσει στο φυσικό αέριο λόγω των υψηλών τιμών υδρογονανθράκων. Παράλληλα, οι κυβερνήσεις της ανατολικής και νοτιοανατολικής Ασίας σχεδιάζουν τη δημιουργία δεκάδων νέων εργοστασίων παραγωγής φυσικού αερίου έτσι ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση ενέργειας.
Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με τον Gavin Thompson, στέλεχος της Wood Mackenzie «Οι αυξημένες τιμές δε θα οδηγήσουν σε μείωση της ζήτησης την επόμενη δεκαετία».
Συνήθως μια γενικευμένη αύξηση της ζήτησης θα οδηγούσε σε επενδυτικό πυρετό για τη δημιουργία εργοστασίων παραγωγής φυσικού αερίου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, όμως, οι νέοι περιβαλλοντικοί στόχοι έχουν καθυστερήσει ή ακυρώσει οποιαδήποτε επενδυτικά σχέδια, ενώ η ΙΕΑ υπογράμμισε πως οι επενδύσεις στο φυσικό αέριο θα πρέπει να σταματήσουν εάν ο πλανήτης σκοπεύει να επιτύχει τους περιβαλλοντικούς του στόχους μέχρι το 2050.
Ενδεικτική είναι η κατάσταση στη Γερμανία.
Οι τιμές χονδρικής της ενέργειας στη Γερμανία έχουν αυξηθεί κατά 60% φέτος, οδηγώντας τον Basel Hamzeh σε αύξηση των τιμών των προϊόντων του “Frau Honig Cafe”: «Οι υψηλές τιμές ενέργειας αποτελούν νέο, μεγάλο εμπόδιο μετά από τα lockdown που μας κράτησαν κλειστούς εδώ και μήνες. Δυστυχώς, οι καταναλωτές θα χρειαστεί να επωμιστούν τις αυξήσεις αυτές», ανέφερε ο Hamzeh.
Οι τιμές της ενέργειας αυξάνονται σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου, προκαλώντας φόβο για πληθωριστική αύξηση, λόγω της έλλειψης φυσικού αερίου και της παράλληλης αύξησης της ζήτησης. Στην Ευρώπη, σημαντικό ρόλο παίζουν και οι νέοι ευρωπαϊκοί περιβαλλοντικοί στόχοι βάσει των οποίων έχει αυξηθεί η φορολογία της παραγωγής ενέργειας από ορυκτά καύσιμα. Τα αυξημένα κόστη θα αποτελέσουν και κύριο μέλημα της συνάντησης COP26 των ηγετών του ΟΗΕ στην Σκωτία το Νοέμβριο.
Οι κυβερνήσεις φοβούνται το πολιτικό κόστος των τιμολογικών αυξήσεων. Οι Ελβετοί πολίτες, μάλιστα, έδωσαν ένα ηχηρό παράδειγμα μετά από το «Όχι» σε πρόσφατο δημοψήφισμα για νέο, προτεινόμενο περιβαλλοντικό φόρο στη χώρα.
Το υψηλό κόστος της ενέργειας φαίνεται πως θα συνεχιστεί. Η Ρωσία έχει μειώσει τις εξαγωγές φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, ενώ η Ασία περιορίζει τις εξαγωγές λόγω προσπάθειας ενίσχυσης των αποθεμάτων της. Παρ’ όλα αυτά, κερδισμένες από την αύξηση των τιμών φυσικού αερίου στην Ευρώπη βγαίνουν εταιρείες παραγωγής ενέργειας όπως η γερμανική RWE AG και η γαλλική Engie SA.
H αύξηση του κόστους θα οδηγήσει πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε «λουκέτο». Σύμφωνα με την Kate Nicholls, CEO της UKHospitality, «μια αύξηση των τιμών ενέργειας θα είναι καταστροφική για την ξενοδοχειακή βιομηχανία. Πολλά ξενοδοχεία βρίσκονται στο χείλος του γκρεμού. Μπορεί να χρειαστεί νέα παρέμβαση από τις αρχές εάν υπάρξει αύξηση στο κόστος λειτουργίας τους».
Η αύξηση του πληθωρισμού αποτελεί άλλο ένα πρόβλημα για τις ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες ανακάμπτουν από την πανδημία. Τα καταναλωτικά έξοδα στην Ευρωζώνη επέδειξαν αύξηση της τάξης του 2,2% τον Ιούλιο.
Αν και η Ευρώπη έχει το πιο φιλόδοξο πρόγραμμα καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής στον κόσμο, πολλές χώρες έχουν αρχίσει να αμφισβητούν συγκεκριμένες προτάσεις του.
Η Γαλλία προσπαθεί να καθυστερήσει ή να υποσκάψει τη νέα πρόταση για τη φορολόγηση των εκπομπών άνθρακα που αφορούν τη θέρμανση και τις μεταφορές. Επιπροσθέτως αρκετές χώρες, όπως η Ολλανδία και η Ουγγαρία, ανησυχούν για τις κοινωνικές επιπτώσεις των προτάσεων για αύξηση της φορολογίας των υδρογονανθράκων.
Στη Βρετανία δεν είναι ακόμη ξεκάθαρος ο τρόπος επίτευξης των στόχων μηδενικών εκπομπών. «Η γενιά μας θα επωμιστεί το κόστος της μείωσης των εκπομπών άνθρακα. Τι θα μας πουν σε πέντε χρόνια όταν καταλάβουν πως οι στόχοι της Συμφωνίας του Παρισιού δεν πρόκειται να επιτευχθούν;» αναρωτήθηκε ο Jonathan Stern, ερευνητής του Oxford Institute for Energy Studies.
Προς το παρόν, η Ισπανία είναι αυτή που υποφέρει περισσότερο. Λόγω της απουσίας ενεργειακών διασυνδέσεων με τη Γαλλία, οι τιμές του ηλεκτρικού έχουν ξεπεράσει τα 100 ευρώ / Μεγαβατώρα, υπερδιπλασιασμένες σε σχέση με τα προ-πανδημίας επίπεδα.
«Προφανώς αποτελεί τεράστιο πλήγμα για την Σοσιαλιστική κυβέρνηση της Ισπανίας η οποία είχε βασίσει την προεκλογική της καμπάνια στη μείωση του ενεργειακού κόστους», ανέφερε ο Javier Tobias Gonzalez, στέλεχος της συμβουλευτικής εταιρείας βιώσιμης ανάπτυξης ECODES.
Στην Βρετανία, η Ofgem αναμένεται να αυξήσει τις τιμές κατά 125 στερλίνες / Μεγαβατώρα.
Όσο για τον Basel Hamzeh στο Βερολίνο, «το καφέ μας τα βγάζει πέρα χάρη στην υποστήριξη της γειτονιάς. Χωρίς αυτούς, δε θα τα καταφέρναμε».
Δεν έχει τέλος το ράλι της ακρίβειας στα ράφια των σούπερ μάρκετ και δυστυχώς τα χειρότερα για τους καταναλωτές… έρχονται! Δείτε στο xristika.gr τις εξελίξεις…
Aνησυχία επικρατεί για τις αυξήσεις που ήδη καταγράφονται σε βασικά προϊόντα αλλά και για το κύμα ανατιμήσεων σε τρόφιμα και ενέργεια που αναμένεται να χτυπήσει τη χώρα το αμέσως επόμενο διάστημα.
Ήδη, η αύξηση έως και 30% που παρατηρείται σε όλο τον κόσμο στις σχετικές πρώτες ύλες, φέρνει και αυξήσεις στην τιμή του ψωμιού, αλλά και βασικών προϊόντων αρτοζαχαροπλαστικής όπως το γάλα.
Η τιμή του ψωμιού και των σιτηρών στην Ελλάδα βρισκόταν το 2020 πάνω από τον μέσο δείκτη τιμών στην ΕΕ σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Eurostat στις 20 Αυγούστου, ενώ υπάρχει ο κίνδυνος να εκτοξευθεί το αμέσως επόμενο διάστημα.
«Είναι γεγονός ότι το τελευταίο τετράμηνο έχουν γίνει κάποιες αυξήσεις 25 – 30%. Είναι αναμενόμενο να υπάρχουν και οι επακόλουθες αυξήσεις», δήλωσε επαγγελματίας αρτοποιός στο Open, εκτιμώντας πως η τιμή του ψωμιού θα ανέβει κατά 0,15 – 0, 20 ευρώ.
Παράλληλα καταγράφεται μεγάλη αύξηση στην τιμή της βενζίνης τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και στην Ελλάδα ενώ μεγάλος φόβος επικρατεί για φημολογούμενη εκτίναξη στα τιμολόγια ρεύματος που μπορεί να φτάσει ακόμα και στο +50%.
Οι δυσοίωνες εκτιμήσεις για το ρεύμα οφείλονται στο άλμα που καταγράφεται στις τιμές της χονδρικής αγοράς ολόκληρης της Ευρώπης και στους εξής 3 λόγους:
Σε περίπτωση που οι αυξήσεις αποτυπωθούν στη λιανική, θα πρόκειται για τιμές ρεκόρ που θα φτάνουν ακόμα και τα 100 ευρώ ανά μεγαβατόρα. Η αύξηση στο ρεύμα αναμένεται να αυξήσει την τιμή και άλλων προϊόντων.
Η ΓΣΕΒΕΕ σε ανακοίνωσή της στις αρχές της εβδομάδας τονίζει ότι το κύμα ανατιμήσεων στην ενέργεια επηρεάζει δραματικά τα κοστολόγια των επιχειρήσεων, ενώ η μετακύλιση του στους καταναλωτές είναι θέμα χρόνου.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με μετρήσεις του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών αυξήσεις παρατηρήθηκαν και σε άλλα είδη όπως η φέτα, το γιαούρτι, τα αυγά. Ωστόσο σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το συνολικό ποσοστό αύξησης στον οικογενειακό προϋπολογισμό συγκρατήθηκε στο 0,7%, καθώς εξισορροπήθηκε από προϊόντα σε προσφορά.
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ, Κωνσταντίνος Μαχαίρας, στον enikos.gr «οι ανατιμήσεις αφορούν σε ολόκληρη την Ευρώπη καθώς ανεβαίνουν οι πρώτες ύλες». Σύμφωνα με τον ίδιο, έχουμε «μεσοσταθμικές αυξήσεις 5%-6% εφέτος και το λιανεμπόριο έως τώρα έχει απορροφήσει ένα 4% και στην τελική τιμή του προϊόντος έχει… περάσει ένα 2%. Με το που άνοιξαν έξω οι αγορές, ήρθαν και οι ανατιμήσεις. Είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο και όχι ελληνικό».
Ο Γιώργος Λεχουρίτης, πρόεδρος του ΙΝΚΑ, βλέπει ωστόσο πιο μόνιμα χαρακτηριστικά στις ανατιμήσεις, οι οποίες όπως είπε ξεκίνησαν από τον Ιανουάριο.
Όπως είπε σε συνέντευξή του στο OPEN το μπαράζ ανατιμήσεων παρατηρείται σχεδόν σε όλα τα προϊόντα από τα μακαρόνια και όσπρια μέχρι το λάδι και το ρύζι. Μάλιστα, επεσήμανε ότι οι ανατιμήσεις είναι μεγάλες εάν αναλογιστεί κανείς δεν υπάρχει καμιά αύξηση στις αποδοχές των εργαζομένων και στις συντάξεις.
Στο ερώτημα εάν συνδέονται οι ανατιμήσεις με το κύμα της πανδημίας ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ σημείωσε ότι δεν υπάρχει καμιά συσχέτιση της πανδημίας με τις αυξήσεις στον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα και στα προϊόντα που φτάνουν στα ράφια του σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΝΚΑ, «αυτό που επικαλούνται για παράδειγμα οι πωλητές λαϊκών αγορών ότι πήγαιναν κάθε 15 ημέρες και ότι μειώθηκαν οι πάγκοι, γι’ αυτό και αυξήθηκαν οι τιμές, δεν ισχύει για τα σούπερ μάρκετ, καθώς αυτά δεν έκλεισαν καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας.
Όταν θέλουμε να δικαιολογήσουμε τις αυξημένες τιμές προϊόντων, βρίσκουμε δικαιολογίες. Θεωρούμε λοιπόν ως ΙΝΚΑ ότι πολλές επιχειρήσεις βρίσκουν δικαιολογίες για να αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων. Η αύξηση των τιμών πρώτων υλών επηρεάζει τις τελικές τιμές αλλά δεν δικαιολογούνται τέτοιου είδους αυξήσεις.
Παράλληλα ενώ μειώθηκε ο ΦΠΑ από το 24% στο 13% θα περιμέναμε και γενικότερη μείωση τιμών στα προϊόντα, ωστόσο αυτές δεν μειώθηκαν, παρέμειναν σταθερές ή ίσως και να αυξήθηκαν σε ορισμένες περιπτώσεις».
Την ίδια στιγμή ο πλανήτης βιώνει μία οξεία επισιτιστική κρίση. Συγκεκριμένα, σχεδόν 20 εκατ. επιπλέον άνθρωποι προστέθηκαν στους πληγέντες των επισιτιστικών κρίσεων στη διάρκεια της περσινής χρονιάς, ενώ οι προοπτικές για το άμεσο μέλλον φαντάζουν εξίσου δυσοίωνες, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Δίκτυο Κατά των Επισιτιστικών Κρίσεων (GNAFC).
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…