Πόλεμος του νερού: Ποιοι μεγάλοι όμιλοι παίρνουν θέσεις μάχης στην νέα αγορά. Διυλιστήρια, βιομηχανία, ηλεκτροπαραγωγή, μεταφορές, κατασκευές. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Από την τεχνολογία του υδρογόνου θα προέλθει το επόμενο μεγάλο επενδυτικό κύμα στην αγορά, βάζοντας στο επίκεντρο την αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων για τη βιομηχανία και τις μεταφορές.
Η Ελλάδα θα είναι από τις χώρες που πολύ σύντομα θα έχει το δικό της εθνικό σχέδιο ανάπτυξης του υδρογόνου, το οποίο προβλέπει έως το 2025 την παραγωγή 1 GW ηλεκτρόλυσης έναντι ευρωπαϊκού στόχου 40 GW παραγωγής στην ΕΕ και επιπλέον 40 GW εισαγωγές από χώρες της Βόρειας Αφρικής (Αίγυπτος, Αλγερία, Τυνησία κ.α).
Υπολογίζεται ότι μονάδες ηλεκτρόλυσης ισχύος 1 GW, οποίες λειτουργούν κατά μέσο όρο 2.500 ώρες το χρόνο και παράγουν 140 τόνους υδρογόνου την ημέρα, (50.000 τόνους το χρόνο) μπορούν να τροφοδοτήσουν σε ημερήσια βάση στον τομέα των μεταφορών περισσότερα από 5.000 βαρέα οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία).
Το ενεργειακό σχέδιο REPowerEU που ανακοίνωσε προ ημερών η Κομισιόν θέτει στόχο την παραγωγή 10 εκατ. τόνων πράσινου υδρογόνου και την εισαγωγή 10 εκατ. τόνων ως το 2030.
«Θα αδράξουμε την ευκαιρία για μία πολύ καλή αρχή» δήλωσε τις προηγούμενες ημέρες σε ενεργειακό συνέδριο, ο κ. Κωνσταντίνος Παπαλουκάς, Συντονιστής της Εθνικής Επιτροπής για το υδρογόνο επισημαίνοντας ότι ο ιδιωτικός τομέας παρακολουθεί ήδη στενά την νέα τεχνολογία.
Ο ίδιος τόνισε ότι ρόλο επιταχυντή στις εξελίξεις διαδραματίζει η ουκρανική κρίση, με το υδρογόνο να αποτελεί έναν κρίσιμο παράγοντα στην ενεργειακή μετάβαση με στόχο να αποτελέσει μια «αξιόπιστη και ασφαλής πηγή ενέργειας με κόστος που θα γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστικό».
Το σχέδιο για την εθνική στρατηγική του υδρογόνου είναι έτοιμο από καιρό, ωστόσο πάγωσε λόγω της ενεργειακής κρίσης και της Ρωσικής εισβολής και αναμένεται να τεθεί εντός των επόμενων εβδομάδων σε δημόσια διαβούλευση.
Η ανάπτυξη του υδρογόνου παγκοσμίως θα είναι πολύ μεγάλη τα επόμενα χρόνια, με τις ετήσιες πωλήσεις σύμφωνα με την Morgan Stanley, να υπολογίζονται σε 600 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2050.
Ήδη, έχουν αναθεωρηθεί προς τα πάνω οι δεσμεύσεις των εθνικών σχεδίων δράσης των χωρών ως προς τον αριθμό των σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου στις μεταφορές που προβλέπονταν μέχρι το 2025 (περίπου 842 σταθμοί) σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Σήμερα που το δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων έχει αυξηθεί, οι σταθμοί χρειάζεται να πυκνώσουν και έτσι από τον αρχικό σχεδιασμό της ΕΕ για 18 υδρογονάδικα στην Ελλάδα και ένα πρατήριο ανεφοδιασμού κάθε 200 χιλιόμετρα, έχουμε πέσει στα 150 χιλιόμετρα και θεωρείται ότι στο εθνικό σχέδιο θα αυξηθεί ο αριθμός των πρατηρίων λόγω της πυκνότητας πλέον των αυτοκινητοδρόμων (ΒΟΑΚ, ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ κ.α).
Εκτιμάται ότι ο αντίστοιχος αριθμός για την ΕΕ θα υπερβεί τα 1.500 πρατήρια έως το 2026. Στα προνόμια που παρέχει το υδρογόνο είναι η ταχεία φόρτιση για ΙΧ (3 έως 4 λεπτά) αλλά και η μεγάλη αυτονομία έως και 800 χιλιόμετρα που δίνει ασυναγώνιστα πλεονεκτήματα σε σχέση με την ηλεκτροκίνηση.
Πόλεμος του νερού: Ουρά για επενδύσεις στο υδρογόνο
Η Γαλλο-Πολωνική Solaris, σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται σε συζητήσεις για συνεργασία με την Motor Oil, η οποία έχει ξεκινήσει να υλοποιεί μια οργανωμένη στρατηγική ανάπτυξης στην παραγωγή αλλά και τον εφοδιασμό της αγοράς με υδρογόνο.
Ο όμιλος Motor Oil είναι ήδη παραγωγός υδρογόνου μέσω του διυλιστηρίου των Αγίων Θεοδώρων, καθώς διαθέτει μια μονάδα συνεχούς καταλυτικής αναμόρφωσης Νάφθας (CCR) που παράγει το αέριο καύσιμο ως παραπροϊόν και μια εξ’ολοκλήρου μονάδα παραγωγής υδρογόνου βασισμένη στην Καταλυτική αναμόρφωση μεθανίου με ατμό (SMR) προκειμένου να παρέχει καθαρό υδρογόνο στις μονάδες διυλιστηρίου.
Η Motor Oil έχει καταθέσει επίσης προς ένταξη στα έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (IPCEI) στις τεχνολογίες υδρογόνου το σχέδιο «BLUE MED» και φάκελο για χρηματοδότηση από το χρηματοδοτικό εργαλείο CEF Transport του 1ου σταθμού ανεφοδιασμού υδρογόνου στην Ελλάδα που θα είναι δημόσια προσβάσιμος.
Ο σταθμός, που θα εγκατασταθεί εντός ενός νέου πρατηρίου της AVIN OIL, θα βρίσκεται στην περιοχή των Αγ. Θεοδώρων.
Παρεμφερές επενδυτικό ενδιαφέρον εκδηλώνουν και άλλες ισχυρές βιομηχανίες της χώρας όπως η ΔΕΗ, η οποία έχει συνάψει joint venture με την Motor Oil και πολύ σύντομα αναμένονται εξελίξεις ως προς την σύσταση της κοινής εταιρείας, τα EΛΠΕ, η ΔΕΠΑ, η οποία συντονίζει και συμμετέχει στο πρότζεκτ μαμούθ White Dragon, ο ΔΕΣΦΑ, η Μυτιληναίος, η ΕΛΙΝΟΙΛ, αλλά και άλλοι ιδιώτες από τους κλάδους των τσιμέντων, της βιομηχανίας, των μετάλλων και τον τομέα της ηλεκτροπαραγωγής που έχουν πάρει ή πρόκειται να πάρουν θέση στην αγορά του υδρογόνου καθώς προβλέπεται να είναι ένα από το βασικά όπλα για τον ενεργειακό μετασχηματισμό της χώρας τα επόμενα χρόνια.
Αντίστοιχο ενδιαφέρον επιδεικνύουν και οι εταιρείες που εκμεταλλεύονται τις συμβάσεις παραχώρησης στους μεγάλους οδικούς άξονες (Ολυμπία Οδός, Εγνατία Οδός). Μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι, έχουν ξεκινήσει την σχετική «άσκηση» που απορρέει από την υποχρέωση να εγκαταστήσουν στα ΣΕΑ (Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών), εκτός από σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και πρατήρια ανεφοδιασμού με υδρογόνο.
Για την επιτάχυνση των έργων υδρογόνου, η Κομισιόν έχει προβλέψει κονδύλια 200 εκατ. ευρώ για έρευνα το επόμενο διάστημα. Η αξιολόγηση των πρώτων σημαντικών έργων κοινού ενδιαφέροντος για το υδρογόνο, στα οποία περιλαμβάνονται και ελληνικά projects όπως το White Dragon θα ολοκληρωθεί εντός του καλοκαιριού.
Ο κ. Θάνος Στούμπος Διευθυντής Ερευνών στον Δημόκριτο, εκπρόσωπος της χώρας μας στην Κομισιόν για τις τεχνολογίες του υδρογόνου από το 2009, μέλος παράλληλα και της Επιτροπής για το υδρογόνο και τα εναλλακτικά καύσιμα στην Ελλάδα, εξηγεί ότι οι ρυθμοί πρέπει να επιταχυνθούν.
«Ο πλανήτης δεν μπορεί να περιμένει να γίνει πιο φθηνό το υδρογόνο για να το αξιοποιήσει. Αν η αγορά ξεκινήσει να αναπτύσσεται, το κόστος θα μειωθεί δραστικά». Ο ίδιος επισημαίνει ότι η ηλεκτροκίνηση με μπαταρίες δεν είναι μια ανταγωνιστική τεχνολογία του υδρογόνου.
Όπου η μπαταρία μπορεί να δουλέψει, όπως για παράδειγμα στα οχήματα πόλης, θα αξιοποιηθεί η ηλεκτροκίνηση. Ωστόσο για τα βαρέα οχήματα (φορτηγά, λεωφορεία, πλοία, τρένα αεροπλάνα) η τεχνολογία του υδρογόνου έχει μεγάλα πλεονεκτήματα καθώς προσφέρει μεγάλη αυτονομία και μειωμένο χρόνο φόρτισης.
Πόλεμος του νερού: «Βασιλιάς» ο Βαρδινογιάννης – Ελέγχει πλέον τα πάντα στην Ελλάδα
Έπεσαν οι υπογραφές και έκλεισε το χρυσό deal στον κλάδο των κατασκευών, που φέρνει τον Ομιλο της Motor Oil της οικογένειας Βαρδινογιάννη στο μετοχικό σχήμα του Ελλάκτωρα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Η Motor Oil απέκτησε το 30,1% των μετοχών του κατασκευαστικού Ομίλου από τους εφοπλιστές Δημήτρη Μπάκο και Ιωάννη Καϋμενάκη, όπως επίσης και την εταιρεία Ανεμο, με το ισχυρό χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ, ενώ αναμένονται και οι επίσημες ανακοινώσεις.
Κατά πληροφορίες, το τίμημα κινείται κοντά στην περιοχή των 190 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζεται το κομμάτι των ΑΠΕ.
Πρόκειται αναμφισβήτητα για μια μεγάλη εξέλιξη στα διοικητικά ενός από τους κορυφαίους ομίλους στην Ελλάδα, που ίσως φέρει μια νέα μέρα στα τεκταινόμενα του κατασκευαστικού κλάδου.
Ενόψει της ολοκλήρωσης της διαδικασίας, μετά από αίτημα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, έχουν ανασταλεί οι διαπραγματεύσεις για τις δύο εταιρείες σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 17 του ν. 3371/2005, για λόγους προστασίας του επενδυτικού κοινού και της ομαλής λειτουργίας της Αγοράς των κινητών αξιών των ως άνω εταιρειών και μέχρις ότου παρασχεθεί ενημέρωση στο επενδυτικό κοινό αναφορικά με την πιθανή υλοποίηση της συναλλαγής.
Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μια νέα ημέρα για τον όμιλο Ελλάκτωρ και τους περίπου 6.000 εργαζόμενους του. Επί της ουσίας αυτή η εξαγορά λήγειένα επιχειρηματικό πολεμικό κλίμα που διαρκεί για πάνω από 15 μήνες και θα φέρει τον όμιλο σε πιο ήρεμα νερά.
Από την άλλη η παρουσία ενός από τους ισχυρότερους ομίλους, της Motor Oil, στα διοικητικά του Ελλάκτωρα θα κάνει ακόμα πιο δυνατή τη θέση του στο επιχειρηματικό γίγνεσθαι.
Με δεδομένο το γεγονός πως ο όμιλος Ελλάκτωρ αναλαμβάνει μέσω των θυγατρικών του συνεχώς νέα έργα και αυξάνει το ανεκτέλεστο του, δημιουργεί την αισιοδοξία πως τα πέτρινα χρόνια θα μείνουν πίσω και έρχονται καλύτερες ημέρες για τον ιστορικό όμιλο.
Πόλεμος του νερού: Η ανακοίνωση των Greenhill Investments Limited και Kiloman
Σε ανακοίνωση που εξέδωσαν οι κ.κ. Μπάκος και Καϋμενάκης αναφέρουν:
“Οι εταιρείες Greenhill Investments Limited και Kiloman Holdings Limited συμφερόντων των επιχειρηματιών Δημήτρη Μπάκου και Ιωάννη Καϋμενάκη ανακοινώνουν την πώληση του συνόλου των μετοχών τους στην Ελλάκτωρ.
H απόφαση αυτή ήταν η κατάληξη μακράς περιόδου αντιπαραθέσεων μετόχων αλλά και σε συνέχεια της υποβολής επίσημης προσφοράς για την εξαγορά των μετοχών Ελλάκτωρ κυριότητας της Reggeborgh, η οποία δεν έτυχε θετικής ανταπόκρισης.
Η αποδοχή της ελκυστικής πρότασης που δεχθήκαμε από Motor Oil κλείνει τον κύκλο της επένδυσης που είχε ξεκινήσει με διαφορετικές προοπτικές, στρατηγική και όραμα, αλλά ταυτόχρονα ελπίζουμε ότι θα τερματίσει και τις ενδομετοχικές διαμάχες που επί μακρού χρόνου λάμβαναν χώρα στην εταιρεία.
Οι επιχειρηματίες κ.κ. Δημήτρης Μπάκος, Ιωάννης Καϋμενάκης και Αλέξανδρος Εξάρχου δηλώνουν ότι θα ενισχύσουν την εγχώρια επενδυτική τους δραστηριότητα, πιστεύοντας στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.
Το επόμενο διάστημα θα οριστικοποιηθούν τα νέα επενδυτικά σχέδια σε επιλεγμένους κλάδους. Επίσης εύχονται στους μετόχους και εργαζόμενους της Ελλάκτωρ να αποκτήσει η εταιρεία την θέση που της αρμόζει στον επιχειρηματικό χάρτη”.
Πόλεμος του νερού: Τους τα… πήρε όλα ο Βαρδινογιάννης
Οι δύο συμφωνίες της Motor Oil στο Αμπου Ντάμπι που αλλάζουν την αγορά ενέργειας. Αλλάζουν τα δεδομένα σε πολλά επίπεδα. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Εξαιρετικά σημαντικές συμφωνίες συνεργασίας στους τομείς των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και ειδικότερα των υπεράκτιων αιολικών πάρκων και του υγροποιημένου φυσικού αερίου υπέγραψαν στελέχη του ομίλου Motor Oil με δύο κρατικούς ομίλους των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, στο πλαίσιο της χτεσινής επίσκεψης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Αμπου Ντάμπι.
Η πρώτη συμφωνία υπογράφτηκε με την Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου του Αμπου Ντάμπι (ADNOC). Πρόκειται για μια στρατηγική συμφωνία-πλαίσιο για τη διερεύνηση ευκαιριών παροχής φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της μελλοντικής πλωτής μονάδας αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου και τη μονάδας επαναεριοποίησης (FSRU) της «Dioriga Gas», καθώς και για τη διερεύνηση άλλων ευκαιριών συνεργασίας στον τερματικό σταθμό της «Dioriga Gas», που αναπτύσσει η Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2024.
Είναι προφανές ότι με δεδομένη τη συγκυρία του ρωσικού πολέμου στην Ουκρανία, τη δηλωμένη πρόθεση της χώρας μας για ενεργειακή απεξάρτηση από τη Ρωσία, και την, επίσης, ειλημμένη απόφαση της ΕΕ για στροφή στο LNG, η εν λόγω συμφωνία ανοίγει πολλαπλές δυνατότητες τόσο για την Ελλάδα, η οποία θέλει να μετατραπεί σε ενεργειακό κόμβο για την Ευρώπη, όσο και για τον όμιλο της Motor Oil.
Η δεύτερη συμφωνία της Motor Oil στο Αμπου Ντάμπι έγινε με την Abu Dhabi Future Energy Company (Masdar) και αφορά την πιθανή ανάπτυξη υπεράκτιων πάρκων παραγωγής αιολικής ενέργειας και άλλων έργων παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές στην Ελλάδα.
Η συγκεκριμένη συμφωνία έρχεται, μάλιστα, λίγες μέρες μετά τη συμφωνία της Motor Oil για εξαγορά του 75% των έργων ΑΠΕ της Ελλάκτωρ, γεγονός που καθιστά τη Motor Oil πρωταγωνιστή στα έργα ΑΠΕ στην Ελλάδα.
Λειτουργώντας υπό τον έλεγχο του κρατικού επενδυτικού Ταμείου του Αμπου Ντάμπι, η Masdar, έχει καθοριστικό ρόλο στην υλοποίηση μεγάλων έργων ΑΠΕ όχι μόνο στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αλλά σε μια σειρά χώρες, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ, η Ισπανία, η Σερβία, η Ιορδανία, η Αίγυπτος, το Μαρόκο κ.λπ.
Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι το 2019 η Masdar σε κοινοπραξία με τη φινλανδική Taaleri Energia, Masdar Taaleri Generation υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες για την από κοινού ανάπτυξη αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων στην Ελλάδα ισχύος τουλάχιστον 300 MW, έργο που ωστόσο δεν έχει υλοποιηθεί.
Οπως, επίσης, έγραψε στο Twitter ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, η συγκεκριμένη συμφωνία «κουμπώνει» και με την πρωτοβουλία «Gr-Eco Islands», δηλαδή, την απανθρακοποίηση μικρών νησιών.
Η Μasdar, τέλος, υπέγραψε συμφωνία και με την Kyoto, του ομίλου Κωσταντακόπουλου, για την ανάπτυξη χερσαίων ΑΠΕ.