Ο… εφιάλτης επιστρέφει: Πόσο θα ανέβει η τιμή της βενζίνης τις επόμενες μέρες

Καύσιμα: Τα χαμόγελα για την πτώση της τιμής των καυσίμων φαίνεται πως δεν θα κρατήσουν για πολύ ακόμα

«Φοβάμαι ότι θα επανέλθουμε πάλι στα προγενέστερα επίπεδα, αυτά τα οποία ήταν και πάνω από το 2 ευρώ» σημείωσε ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Γιώργος Ασμάτογλου.

«Πήγαιναν καλύτερα οι τιμές, είχαμε ένα εικοσαήμερο περίπου και λίγο παραπάνω που πράγματι ήταν πτωτική η πορεία των τιμών των καυσίμων και των διεθνών τιμών» ανέφερε ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου μιλώντας στην ΕΡΤ ωστόσο, επισήμανε πως από την Τετάρτη της περασμένης εβδομάδας άρχισε η άνοδός της.

«Ενδεικτικά, έχουμε μια αύξηση ειδικότερα στο πετρέλαιο θέρμανσης περίπου 8 λεπτά αλλά και στο πετρέλαιο κίνησης, λίγο λιγότερο στις βενζίνες.

Οι βενζίνες στα μεγάλα αστικά κέντρα βρίσκονται περίπου μεταξύ 1,80 -1,90 ευρώ η αμόλυβδη βενζίνη, είναι ικανοποιητικά χαμηλότερη από ό,τι από το προηγούμενο διάστημα, 3-4 μηνών πίσω, γιατί είναι πολύ κάτω από τα 2 ευρώ.

Όμως αυτές οι τάσεις, οι αυξητικές που έχουν παρουσιαστεί αυτές τις ημέρες εάν συνεχιστούν σε βάθος χρόνου, εγώ φοβάμαι ότι θα επανέλθουμε πάλι στα προγενέστερα επίπεδα, αυτά τα οποία ήταν και πάνω από το 2» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ασμάτογλου.

«Ας ελπίσουμε ότι δεν θα συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, αλλά εδώ διαμορφώνεται η τιμή λόγω και της ζήτησης αυτής της περιόδου και όταν υπάρχει ζήτηση και με όλες αυτές δυσκολίες που υπάρχουν, όσον αφορά εμπάργκο, όσον αφορά το πλαφόν στην προμήθεια των πετρελαίων, επηρεάζονται οι τιμές του διαλυμένου προϊόντος, οι οποίες είναι πλέον ένα χρηματιστηριακό είδος που επηρεάζεται και είναι τιμές οι οποίες βγαίνουν από κέντρα εκτός Ελλάδος» συμπλήρωσε.

Πράγματι υπήρχαν πολύ χαμηλές τιμές τις προηγούμενες ημέρες, επιβεβαίωσε ο κ. Ασμάτογλου, καθώς είχε υποχωρήσει αρκετά τόσο το πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης όσο και οι βενζίνες.

«Οι βενζίνες λίγο λιγότερο, αλλά εν πάση περιπτώσει παρουσιάστηκε μία μείωση σε αυτό το διάστημα περίπου των 20 λεπτών. Άρα δηλαδή είχαμε φτάσει σε ένα σημείο να είμαστε πολύ κάτω από τα 2 ευρώ όσο αφορά τις μέσες τιμές πανελλαδικά» σημείωσε ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων.

Καύσιμα: Το μεγάλο κόλπο των καρτέλ – Έτσι μας κλέβουν στην τιμή

Οι καταναλωτές στενάζουν από την ακρίβεια, την ίδια ώρα που τα καρτέλ της βενζίνης πλουτίζουν σε βάρος τους!

Τα θλιβερά ρεκόρ της ελληνικής αγοράς υγρών καυσίμων συνεχίζονται, καθώς και στα τελευταία στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με στοιχεία από τις 5 Δεκεμβρίου, η αμόλυβδη βενζίνη στην Ελλάδα ήταν η ακριβότερη της Ευρώπης, όπως συστηματικά συμβαίνει εδώ και αρκετούς μήνες.

Ισχυρές είναι πλέον οι ενδείξεις, ότι το μεγάλο κόλπο των συντελεστών της αγοράς είναι να μην περνούν στους καταναλωτές τη μεγάλη μείωση που έχει καταγραφεί στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, αλλά να κρατούν μεγάλο μέρος της για να ενισχύουν τα κέρδη τους, που έχουν εκτοξευθεί φέτος σε επίπεδα ρεκόρ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του δελτίου καυσίμων της Κομισιόν, η αμόλυβδη βενζίνη στην Ελλάδα ήταν και πάλι η ακριβότερη της Ευρώπης, καθώς η μέση τιμή διαμορφώθηκε στα 1,957 ευρώ το λίτρο, με μικρή μείωση από την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα (1,989 ευρώ).

Οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν 15% ακριβότερα τη βενζίνη από τον μέσο όρο τιμών στην Ε.Ε. των 27 χωρών και 12% ακριβότερα από τη μέση τιμή στην ευρωζώνη των 19 χωρών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής.

Σε χώρες με υψηλά εισοδήματα και επίσης βαριά φορολόγηση των καυσίμων, όπως η Γερμανία και η Ολλανδία, οι καταναλωτές πληρώνουν την αμόλυβδη αρκετά φθηνότερα από την Ελλάδα, στα 1,8 ευρώ το λίτρο.

Από τα στοιχεία για την εξέλιξη των τιμών στην ελληνική αγορά φέτος και την παράλληλη πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου φαίνεται αρκετά καθαρά ότι στην Ελλάδα παρατηρείται το «φαινόμενο του πυραύλου και του φτερού», όπως το έχουν ονομάσει οι οικονομολόγοι:

Οταν οι διεθνείς τιμές αυξάνονται, οι τιμές της εσωτερικής αγοράς εκτοξεύονται σαν… πύραυλοι
Οταν όμως οι διεθνείς τιμές υποχωρούν, οι τοπικές τιμές μειώνονται με πολύ πιο αργούς ρυθμούς, που θυμίζουν την πτώση ενός φτερού.

Στις αρχές Ιουνίου, η τιμή του πετρελαίου brent, παγκόσμιου σημείου αναφοράς για το αργό πετρέλαιο, έπιασε το υψηλότερο σημείο της για το 2022, στα 122 δολ. το βαρέλι.

Σε αυτή την ξέφρενη ανοδική κίνηση της τιμής του αργού, οι τιμές στην ελληνική αγορά, όπως είναι γνωστό, ανταποκρίθηκαν με… άκρως δυναμικό τρόπο, με αποτέλεσμα στις αρχές Ιουνίου η μέση τιμή στην Ελλάδα να εκτιναχθεί στα επίπεδα των 2,4 ευρώ το λίτρο.

Μετά την κορύφωση αυτή, η τιμή του brent βρέθηκε σε καθοδική πορεία, υποχωρώντας το τελευταίο διάστημα περισσότερο από 35%. Όμως, οι τιμές στην Ελλάδα έπεσαν με ρυθμό… φτερού, με μια μείωση από τον Ιούνιο της τάξεως του 16%.

Με αυτούς τους πρόχειρους υπολογισμούς φαίνεται ότι οι συντελεστές της αγοράς καυσίμων, δηλαδή πρωτίστως οι δύο καθετοποιημένοι όμιλοι διυλιστηρίων (Motor Oil και ΕΛΠΕ) που ταυτόχρονα ελέγχουν τις μεγαλύτερες εταιρείες εμπορίας και μεγάλα και διαρκώς επεκτεινόμενα δίκτυα πρατηρίων στη λιανική, περνούν στους Έλληνες καταναλωτές φέτος λιγότερη από τη μισή μείωση των διεθνών τιμών.

Η τρέχουσα χρονιά είναι η καλύτερη στην ιστορία αυτών των δύο καθετοποιημένων ομίλων, που καταγράφουν ρεκόρ κερδοφορίας, ενώ το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι θα εισπράξει περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ από την επιβολή του έκτακτου ευρωπαϊκού φόρου στα υπερκέρδη τους.

Οι καταναλωτές, όμως, δεν φαίνεται ότι μπορούν σύντομα να προσβλέπουν σε πιο λογικές τιμές της βενζίνης στα πρατήρια.

Πίσω από το φαινόμενο «πυραύλου – φτερού», όπως διαπιστώνεται στη διεθνή βιβλιογραφία για τον ανταγωνισμό, κατά κανόνα βρίσκονται συμπαιγνίες των συντελεστών της αγοράς για τη διαμόρφωση των τιμών, οι οποίες εμπίπτουν στην ελεγκτική αρμοδιότητα της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Η Επιτροπή έχει ήδη παρέμβει για το θέμα, αλλά, σε κάθε περίπτωση, οι ρυθμοί με τους οποίους κινείται δεν εγγυώνται γρήγορο αποτέλεσμα, ενώ έχει ήδη προχωρήσει σε πολλές παρεμβάσεις στο παρελθόν στην αγορά καυσίμων, χωρίς να επιτευχθεί ο (δύσκολος) στόχος της αποκατάστασης συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού.