Τρόφιμα: Τι θα φέρει η απόσυρση της Ρωσίας από τη συμφωνία για τα σιτηρά. Όλες οι νέες δραματικές εξελίξεις στο xristika.gr.
Παγκόσμιες συνέπειες προβλέπεται να έχει η απόσυρση της Ρωσίας από τη συμφωνία για τα σιτηρά, η οποία επί έναν χρόνο διασφάλιζε τη μεταφορά βασικών τροφίμων από τη Ρωσία και την Ουκρανία -το λεγόμενο σιτοβολώνα του πλανήτη- προς τις υπόλοιπες περιοχές του κόσμου μέσω της Μαύρης Θάλασσας.
Τώρα, είναι αβέβαιο κατά πόσο η Ουκρανία θα μπορέσει να συνεχίσει τις εξαγωγές στον ίδιο βαθμό.
Τα ουκρανικά σιτηρά, όμως, εκτιμάται πως τρέφουν 400 εκατ. άτομα παγκοσμίως, σύμφωνα με το Παγκόσμιο Επισιτιστικό Πρόγραμμα.
Εξ ου και η κατάρρευση της συμφωνίας προκαλεί ανησυχίες για αύξηση της πείνας σε πολλές χώρες ιδίως στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή.
Παράλληλα, ενδέχεται να ανέβει περαιτέρω το κόστος ορισμένων διατροφικών προϊόντων.
Ένα από τα βασικά προβλήματα που τίθεται είναι το υψηλό κόστος ασφάλισης των πλοίων που μεταφέρουν τα σιτηρά.
Τα πλοία που θέλουν να διασχίσουν τη Μαύρη Θάλασσα ήδη ασφαλίζονται έναντι χιλιάδων δολαρίων.
Τώρα, εφόσον δεν υπάρχει η έγκριση από τη ρωσική πλευρά, οι ναυτιλιακές εταιρείες ενδέχεται να διστάζουν ακόμη περισσότερο να στείλουν τα πλοία στους στην εμπόλεμη ζώνη.
Από την άλλη πλευρά, η χερσαία μεταφορά δεν φαίνεται να αποτελεί κατάλληλη εναλλακτική. Ειδικότερα, από το ξέσπασμα του πολέμου, η Ουκρανία εξάγει μεγάλες ποσότητες σιτηρών μέσω των γειτονικών χωρών στα δυτικά.
Ωστόσο, τα μέσα που μεταφέρουν τα προϊόντα είναι τόσο λίγα, ώστε είναι αδύνατο να υλοποιούνται όλες οι εξαγωγές χερσαίως.
Μάλιστα, ορισμένοι αγρότες σε χώρες της ανατολικής Ε.Ε. αρνούνται να παραλάβουν τα ουκρανικά σιτηρά, υποστηρίζοντας ότι υποσκελίζουν την τοπική παραγωγή και «κλέβουν» μεγάλο μερίδιο στις άλλες αγορές στις οποίες εξάγονται.
Εξ ου και τον περασμένο μήνα, η Ε.Ε. επέβαλε περιορισμούς στο εμπόριο, ώστε τα σιτηρά να μεταφέρονται μέσω της Βουλγαρίας, της Ουγγαρίας, της Πολωνίας, της Ρουμανίας και της Σλοβακίας, χωρίς να πωλούνται σε αυτές τις χώρες.
Τρόφιμα: Οι τιμές
Η συμφωνία για τα σιτηρά σε συνδυασμό με τις διευκολύνσεις που παρείχε η Ε.Ε. βοήθησαν στη σταδιακή αποκλιμάκωση και σταθεροποίηση των τιμών των τροφίμων.
Ενδεικτικά, μέχρι και τον Μάιο χάρη στη συμφωνία είχαν εξαχθεί 30 εκατ. τόνοι σιτηρών και άλλων τροφίμων, ευνοώντας ιδίως τις φτωχότερες χώρες.
Ως αποτέλεσμα, με την απόσυρση της Ρωσίας από τη συμφωνία επανέρχονται οι ανησυχίες για νέα εκτόξευση των τιμών στα τρόφιμα.
«Θα έχουμε σίγουρα νέα εκτίναξη» στις τιμές τροφίμων, δήλωσε ο Maximo Torero, επικεφαλής οικονομολόγος του Διεθνή Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) του ΟΗΕ, αξιολογώντας τον αντίκτυπο της απόσυρσης της Ρωσίας από τη συμφωνία.
«Η διάρκεια αυτής της εκτίναξης θα εξαρτηθεί πολύ από τον τρόπο με τον οποίο θα αντιδράσουν οι αγορές», συμπλήρωσε.
Αξίζει βέβαια να αναφερθεί ότι ορισμένοι αναλυτές αναμένουν βραχύχρονη μόνο αύξηση στις τιμές ορισμένων διατροφικών προϊόντων, όπως για παράδειγμα το σιτάρι, στα οποία υπάρχει επάρκεια διεθνώς.
Τρόφιμα: Οι ασφαλιστικές εταιρείες επανεξετάζουν την κάλυψη πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα
Τη διακοπή της ασφαλιστικής κάλυψης για όλα τα πλοία που θα ήθελαν να προσεγγίσουν την Ουκρανία εξετάζουν οι ασφαλιστικές εταιρείες μετά τη σημερινή ανακοίνωση της Ρωσίας ότι αναστέλλει τη συμμετοχή της στη συμφωνία για τις εξαγωγές σιτηρών μέσω της Μαύρης Θάλασσας, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Reuters.
«Λόγω της κατάρρευσης της συμφωνίας για τον διάδρομο (ασφαλούς ναυσιπλοΐας) στη Μαύρη Θάλασσα, οι περισσότεροι εφοπλιστές θα αποφεύγουν τώρα να πλησιάσουν ουκρανικά λιμάνια», δήλωσε ο διευθυντής λειτουργίας της δανικής ναυτιλιακής εταιρείας Norden.
Το τελευταίο πλοίο απέπλευσε χθες από την Ουκρανία με βάση τη συμφωνία. Το θέμα της ασφάλισης ήταν βασικό για τη διασφάλιση των εξαγωγών μέσω του θαλάσσιου διαδρόμου και πηγές του κλάδου ανέφεραν ότι η απόφαση της Ρωσίας αξιολογείται υπό το πρίσμα αν θα μπορούσε να συνεχισθεί η κάλυψη με κάποια μορφή.
«Κάποιοι ανάδοχοι θα επιδιώξουν να εκμεταλλευθούν (την κατάσταση) και να αυξήσουν πολύ τα ασφάλιστρα, ενώ άλλοι θα σταματήσουν να προσφέρουν κάλυψη. Το (βασικό) ερώτημα είναι αν η Ρωσία ναρκοθετήσει την περιοχή, κάτι που ουσιαστικά θα σταματούσε κάθε μορφή κάλυψης», ανέφερε πηγή του ασφαλιστικού κλάδου.
Η ασφαλιστική αγορά Loyd’s του Λονδίνου έχει θέσει ήδη την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας στη λίστα υψηλού κινδύνου.
«Η ετήσια κάλυψη παραμένει αλλά τα ταξίδια στις περιοχές θα αξιολογούνται ξεχωριστά», δήλωσε ο επικεφαλής για τη ναυτιλία και την αεροπλοΐα της Lloyd’s Market Association.