Νέα μέτρα: Fuel Pass 3, Power Pass 3, επιταγή ακρίβειας και ενισχυμένο επίδομα θέρμανσης

Νέα μέτρα: Μετράει τις αντοχές της η κυβέρνηση για να στηρίξει ακόμα περισσότερο τους πολίτες. Ποια μέτρα είναι στο τραπέζι και τι έχει ζητήσει ο πρωθυπουργός. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση δεσμεύεται για επίπεδα ρεύματος στα επίπεδα του περσινού φθινοπώρου με την ενεργοποίηση του πλαφόν στη χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, την αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής και το νέο πακέτο των επιδοτήσεων στους λογαριασμούς νοικοκυριών και επιχειρήσεων, το οικονομικό επιτελείο προετοιμάζεται για πρόσθετες παρεμβάσεις.

Η κυβέρνηση αναζητεί από τώρα νέα αναχώματα στην ενεργειακή ακρίβεια, εν όψει του δύσκολου όπως προμηνύεται φθινοπώρου γνωρίζοντας ότι μπαίνει στην τελική ευθεία της εκλογικής αναμέτρησης.

Τα σενάρια άλλωστε για τις ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία κάθε άλλο παρά αισιόδοξα δεν είναι, καθώς παραπέμπουν σε κλιμάκωση της ενεργειακής κρίσης και σε άνοδο των τιμών ενέργειας.

Στο πλαίσιο αυτό το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης μετρά από τώρα τις δυνάμεις του προϋπολογισμού για να προετοιμάσει ένα δίχτυ προστασίας , ειδικά για τις ευάλωτες ομάδες.

Πρόκειται για το Fuel Pass 3, Power Pass 3, την επιταγή ακρίβειας και το ενισχυμένο επίδομα θέρμανσης.

Τα εν λόγω μέτρα θα χρηματοδοτηθούν κυρίως από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, το οποίο αντλεί κονδύλια από διάφορες πηγές, όπως τα υπερκέρδη των εταιρειών που θα φορολογηθούν με 90% βάσει των προτάσεων της ΡΑΕ, ώστε να τα αποδώσουν ως ενισχύσεις στους καταναλωτές, με προτεραιότητα τους πιο ευάλωτους.

Στη βάση αυτή, στο ποσό των περίπου 450 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ότι θα διαμορφωθούν τα υπερέσοδα των ηλεκτροπαραγωγών στο 9μηνο Οκτώβριος 2021-Ιούνιος 2022. Από το ποσό αυτό θα προκύψει η έκτακτη εισφορά 90%, ήτοι, η φορολογητέα βάση για τους ηλεκτροπαραγωγούς θα είναι τελικά περί τα 405 εκατ. ευρώ.

Η φορολόγηση των εταιρειών θα γίνει εφάπαξ και σύμφωνα με πληροφορίες η καταβολή της ειδικής εισφοράς προγραμματίζεται για τον Σεπτέμβριο.

Στο σημείο αυτό πρέπει να σημειωθεί πως η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα στην Ευρώπη ως προς το ύψος των επιδοτήσεων, καθώς διαθέτει για αυτόν τον σκοπό το 3,7% του ΑΕΠ της.

Πάντως, το Fuel Pass 2, το Power Pass 2, η επιταγή ακρίβειας και το ενισχυμένο επίδομα θέρμανσης, θα εξετασθούν υπό το πρίσμα της επιτυχίας των υφιστάμενων μέτρων.

Το νέο μέτρο αναστολής εφαρμογής της ρήτρας αναπροσαρμογής που νομοθέτησε η κυβέρνηση παράλληλα με τον μηχανισμό χονδρεμπορικής, γνωστοποιεί την τιμή ηλεκτρικής ενέργειας στους καταναλωτές εκ των προτέρων.

Έτσι ο καταναλωτής μπορεί να επιλέγει αζημίως τον πάροχο που επιθυμεί.

Στόχος είναι να μειωθούν οι λογαριασμοί ρεύματος σημαντικά, ανεξαρτήτως κατανάλωσης, στο επίπεδο του περσινού φθινοπώρου, με την απορρόφηση έως και του 80% της αύξησης.

Νέα μέτρα: Πρώτα το Fuel Pass 2

Τις τελευταίες ημέρες του Ιουλίου αναμένεται να ανοίξει η ηλεκτρονική πλατφόρμα του Fuel Pass 2 για το νέο επίδομα βενζίνης που θα φθάσει τα 100 ευρώ συνολικά για τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο.

Δυνητικά οι δικαιούχοι φτάνουν τους 3,1 εκατ. ιδιοκτήτες ΙΧ αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, οι οποίοι μπορούν θα λάβουν την επιδότηση fuel pass που φτάνει έως και τα 100 ευρώ. H καταβολή του fuel pass εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί στις αρχές Αυγούστου.

Οι επιλογές που θα έχουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων
Να εκδώσουν την ηλεκτρονική κάρτα καυσίμων για να μπορούν να εξαργυρώσουν το ποσό που θα έχει πιστωθεί σε αυτή στα πρατήρια καυσίμων μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου.

Όσοι επιλέξουν το smartphone για την έκδοση της ψηφιακής κάρτας θα έχουν πρόσθετη επιδότηση 15 ευρώ που σημαίνει ότι η οικονομική ενίσχυση ανάλογα με το είδος του οχήματος (αυτοκίνητο ή μοτοσικλέτα) και την περιοχή που βρίσκεται η κύρια κατοικία του δικαιούχου (ηπειρωτική περιοχή ή νησιά) κυμαίνεται από 60 έως 100 ευρώ.

Να εισπράξουν τα χρήματα με κατάθεση στον τραπεζικό λογαριασμό τους. Στην περίπτωση αυτή το ποσό της επιδότησης θα είναι μικρότερο και κυμαίνεται από 45 έως 80 ευρώ.

Νέα μέτρα: Ποιοι είναι οι δικαιούχοι

Για να λάβουν την οικονομική ενίσχυση οι δικαιούχοι θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια και προϋποθέσεις και να γνωρίζουν τα εξής:

1. Δικαιούχοι: Η επιδότηση για τη βενζίνη που καλύπτει τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο χορηγείται μόνο σε φυσικά πρόσωπα, συμπεριλαμβανομένων και ελευθέρων επαγγελματιών που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας και έχουν στη κατοχή τους αυτοκίνητο ή μοτοσικλέτα.

2. Εισοδηματικό κριτήριο: Το ατομικό εισόδημα με βάση τη φετινή φορολογική δήλωση δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 30.000 ευρώ. Το ποσό αυτό προσαυξάνεται κατά 3.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού (σύζυγος/μέλος συμφώνου συμβίωσης και εξαρτώμενα τέκνα). Έτσι για το ζευγάρι φθάνει τα 33.000 ευρώ, για ζευγάρι με ένα παιδί τα 36.000 ευρώ, για ζευγάρι με δύο παιδία τα 39.000 ευρώ, για ζευγάρι με τρία παιδιά τα 43.000 ευρώ και για ζευγάρι με 4 παιδιά τα 45.000 ευρώ. Με βάση τα εισοδηματικά κριτήρια οι δυνητικοί δικαιούχοι είναι 3,1 εκατομμύρια από τα 3,5 εκατομμύρια ιδιοκτητών οχημάτων.

3. Η πλατφόρμα: Το φυσικό πρόσωπο θα πρέπει να δηλώσει στη σχετική πλατφόρμα στο gov.gr που θα ανοίξει στο τέλος Ιουλίου το όχημα για το οποίο λαμβάνει την ενίσχυση και επί του οποίου πρέπει να έχει κάποιο ποσοστό συνιδιοκτησίας ή συμβόλαιο μακροχρόνιας μίσθωσης. Κάθε όχημα μπορεί να δηλωθεί από μόνο ένα φυσικό πρόσωπο και κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να δηλώνει μόνο ένα όχημα. Απαραίτητη προϋπόθεση το όχημα να είναι σε κυκλοφορία, να είναι ασφαλισμένο και να μην οφείλονται τέλη κυκλοφορίας.

4. Τα ποσά της επιδότησης. Για όσους επιλέξουν τη χρήση ψηφιακής χρεωστικής κάρτας το ποσό της ενίσχυσης προσαυξάνεται κατά 15 ευρώ, έναντι 5 ευρώ που ίσχυε με το προηγούμενο καθεστώς.

Έτσι τα συνολικά ποσά της επιδότησης για το επόμενο τρίμηνο διαμορφώνονται ανάλογα με την περιοχή της κύριας κατοικίας και το είδος του οχήματος ως εξής:

80 ευρώ για κάτοχο αυτοκινήτου με κύρια κατοικία σε ηπειρωτική περιοχή με τη χρήση ψηφιακή κάρτας και 65 ευρώ χωρίς κάρτα, με πίστωση του ποσού στον τραπεζικό λογαριασμό, έναντι 40 που ίσχυε στην προηγούμενη επιδότηση χωρίς κάρτα και 45 ευρώ που ίσχυε με κάρτα.

100 ευρώ για κάτοχο αυτοκινήτου με κύρια κατοικία σε νησιωτική χώρα με τη χρήση κάρτας και 85 ευρώ σε τραπεζικό λογαριασμό, έναντι 50 ευρώ που ίσχυε στην προηγούμενη επιδότηση χωρίς κάρτα και 55 ευρώ με κάρτα.

60 ευρώ για κάτοχο μοτοσικλέτας και κύρια κατοικία σε ηπειρωτική περιοχή με τη χρήση κάρτας και 45 ευρώ στον τραπεζικό λογαριασμό, έναντι 30 ευρώ πριν χωρίς κάρτα και 35 ευρώ με κάρτα

70 ευρώ για κάτοχο μοτοσικλέτας με κύρια κατοικία στα νησιά με κάρτα και 55 ευρώ στον τραπεζικό λογαριασμό, έναντι 35 ευρώ πριν χωρίς κάρτα και 40 ευρώ με κάρτα

Οι ιδιοκτήτες ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων θα λάβουν διπλή επιδότηση, αφού εκτός από το fuel pass θα συνεχίσουν για το επόμενο 3μηνο να λαμβάνουν και επιδότηση 15 λεπτών στην αντλία.

Κάθε όχημα ή μοτοσυκλέτα-μοτοποδήλατο μπορεί να δηλωθεί μόνο από ένα φυσικό πρόσωπο, το οποίο διαθέτει επί του οχήματος και της μοτοσυκλέτας-μοτοποδηλάτου πλήρη κυριότητα ή συγκυριότητα ή είναι μισθωτής δυνάμει συμβολαίου χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing). Απαραίτητη προϋπόθεση είναι το όχημα, μοτοσυκλέτα-μοτοποδήλατο να είναι σε κυκλοφορία, να είναι ασφαλισμένο και να μην οφείλονται γι’ αυτό τέλη κυκλοφορίας.

Η οικονομική ενίσχυση, πιστώνεται από την ανώνυμη εταιρεία του ελληνικού Δημοσίου «Κοινωνία της Πληροφορίας Μονοπρόσωπη Α.Ε» (ΚτΠ Μ.Α.Ε.) μέσω ειδικής εφαρμογής της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr ΕΨΠ) που δημιουργείται από την ΚτΠ Μ.Α.Ε., που εποπτεύεται από τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στον δικαιούχο:

  • α) σε ψηφιακή χρεωστική κάρτα, που εκδίδεται ειδικά για τον σκοπό αυτόν από πιστωτικό ίδρυμα ή χρηματοπιστωτικό οργανισμό.
  • β) σε τραπεζικό λογαριασμό επιλογής του.

Η ΚτΠ Μ.Α.Ε. αναλαμβάνει τον τεχνικό σχεδίασμά, την υλοποίηση της ειδικής εφαρμογής, καθώς και την οργάνωση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και άλλων δεδομένων από κάθε πηγή, την τήρηση υπό συνθήκες που διασφαλίζουν την ακεραιότητα, την εμπιστευτικότητα και τη διαθεσιμότητα των δεδομένων και κάθε άλλο θέμα που αφορά στην ομαλή λειτουργία της εφαρμογής, τηρώντας τις διατάξεις της νομοθεσίας για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που καταχωρίζονται στην ανωτέρω εφαρμογή, συλλέγονται, τηρούνται και τυγχάνουν περαιτέρω επεξεργασίας αποκλειστικά από την εταιρία. Τα δεδομένα τηρούνται για τους άνω σκοπούς για περίοδο δύο (2) ετών και στη συνέχεια διαγράφονται.

  • Ο δικαιούχος, μπορεί να χρησιμοποιήσει τους προσωπικούς κωδικούς διαπιστευτήρια της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet) και να κάνει χρήση της εφαρμογής. Έκεί αιτείται είτε την έκδοση της ψηφιακής χρεωστικής κάρτας και την πίστωση του ανωτέρω χρηματικού ποσού σε αυτήν είτε την πίστωση στον τραπεζικό του λογαριασμό. Ο αϊτών συμπληρώνει και επικαιροποιεί τα στοιχεία επικοινωνίας του και, ειδικότερα, τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου και τον αριθμό του προσωπικού τραπεζικού λογαριασμού του. Το πληροφοριακό σύστημα της εφαρμογής διαλειτουργεί με τα απαραίτητα μητρώα και ιδίως με το Φορολογικό Μητρώο και το Μητρώο Αυτοκινήτων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, για έλεγχο ιδιοκτησίας ιδιωτικής χρήσης οχήματος και μοτοσικλέτας, ασφάλισης και πληρωμής τελών κυκλοφορίας. Ο δικαιούχος μπορεί να υποβάλλει αίτηση, είτε για την έκδοση της ψηφιακής χρεωστικής κάρτας είτε για την πίστωση στον τραπεζικό του λογαριασμό και στα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.).
    Υπεύθυνος επεξεργασίας της ειδικής εφαρμογής ορίζεται η ΚτΠ Μ.Α.Ε., η οποία, ως υπεύθυνη επεξεργασίας, διασφαλίζει την προστασία των δικαιωμάτων των προσώπων, της ιδιωτικής ζωής και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, σύμφωνα με το ενωσιακό και εθνικό δίκαιο και ιδίως, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 (EE L 119) (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων Γ.Κ.Π.Δ.) και τον ν. 4624/2019 (Α’ 137).
  • Η εν λόγω οικονομική ενίσχυση είναι αφορολόγητη, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιοσδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνομιακού χαρακτήρα.
  • Μετά την ολοκλήρωση της αίτησης του δικαιούχου και εφόσον πληρούνται οι ως άνω προϋποθέσεις, διαβιβάζονται αποκλειστικά και μόνο στο πιστωτικό ίδρυμα ή χρηματοπιστωτικό οργανισμό τα στοιχεία του δικαιούχου και, ιδίως, το όνομα, το επώνυμο, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ο αριθμός κινητού τηλεφώνου, τα οποία είναι απαραίτητα για την έκδοση της ψηφιακής χρεωστικής κάρτας, καθώς και ο αριθμός του τραπεζικού του λογαριασμού.
    Η ψηφιακή χρεωστική κάρτα παραμένει ενεργοποιημένη έως την 31η.10.2022, μετά την πάροδο της οποίας το πιστωτικό ίδρυμα ή ο χρηματοπιστωτικός οργανισμός υποχρεούται άμεσα να την απενεργοποιήσει. Εναπομείναν υπόλοιπο αυτού επιστρέφεται στο Ελληνικό Δημόσιο και αποκλείεται η περαιτέρω αναζήτησή του από τον δικαιούχο.
  • Το χρηματικό ποσό που πιστώνεται στην πιστωτική ή χρεωστική κάρτα, δύναται να χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τον δικαιούχο για την πραγματοποίηση αγοράς καυσίμων και δεν είναι εφικτή οποιαδήποτε μεταφορά σε τρίτο πρόσωπο, εκτός των ανωτέρω ή η ανάληψή του.
  • Για την εξυπηρέτηση του σκοπού της παρ. 1 και την εφαρμογή του παρόντος, η ΚτΠ Μ.Α.Ε. επιχορηγείται από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κατόπιν ενίσχυσης των σχετικών πιστώσεων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης από τις πιστώσεις του Ειδικού Φορέα 1023711-0000000 (Γενικές Κρατικές Δαπάνες) του Υπουργείου Οικονομικών.
    Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθορίζονται ο χρόνος έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της ειδικής εφαρμογής της παρ. 4, τα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για τη λειτουργία αυτής, οι απαραίτητες διαλειτουργικότητες και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.