Δίπλωμα οδήγησης: Τι ισχύει για Self test και Κυριακές. Όλες οι αποφάσεις του υπουργείου Υποδομών. Τι πρέπει να κάνετε. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Η διενέργεια εξετάσεων για το δίπλωμα οδήγησης ακόμα και τις Κυριακές, αποφασίστηκε μετά από αίτημα της Περιφέρειας Αττικής προς το υπουργείο Μεταφορών προκειμένου να διευκολυνθούν οι υποψήφιοι οδηγοί που βρίσκονται σε πολύμηνη αναμονή λόγω αναστολής των εξετάσεων, εξαιτίας της πανδημίας.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Περιφέρειας Αττικής, «με εντολή του Περιφερειάρχη, Γ. Πατούλη, οι θεωρητικές εξετάσεις υποψηφίων οδηγών, μέχρι και τον μήνα Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους, δύνανται να διενεργούνται και κατά τις Κυριακές».
Παράλληλα, με επιστολή του προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ο κ. Πατούλης ζητά να αυξηθεί η πληρότητα στις αίθουσες εξέτασης με υποχρεωτική διενέργεια self test έως και 24 ώρες πριν την εξέταση για τους υποψηφίους και τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα για τους εξεταστές, με απαρέγκλιτη τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Περιφέρειας Αττικής:
«Λύση για τη διευκόλυνση του πλήθους υποψηφίων και νυν οδηγών που βρίσκονται σε αναμονή για θεωρητική εξέταση μετά την πολύμηνη αναστολή των εξετάσεων δίνει η Περιφέρεια Αττικής. Με εντολή του Περιφερειάρχη, Γ. Πατούλη, οι θεωρητικές εξετάσεις υποψηφίων οδηγών, μέχρι και τον μήνα Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους, δύνανται να διενεργούνται και κατά τις Κυριακές.
Στο πλαίσιο αυτό υπεγράφη σχετική απόφαση του Αντιπεριφερειάρχη Μεταφορών και Επικοινωνιών, Βασίλη Γιαννακόπουλου, σύμφωνα με την οποία ο προγραμματισμός και η διενέργεια των εξετάσεων θα πραγματοποιείται με ευθύνη του Προϊσταμένου της οικείας Διεύθυνσης Μεταφορών, υπό την προϋπόθεση λήψης όλων των απαραίτητων μέτρων για την αδιάβλητη και την ομαλή διεξαγωγή των εξετάσεων καθώς και όλων των έκτακτων μέτρων προστασίας της δημόσιας υγείας.
Παράλληλα, ο Περιφερειάρχης με επιστολή προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών συνηγορεί υπέρ τους αιτήματος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών για αύξηση της πληρότητας των αιθουσών εξέτασης με υποχρεωτική διενέργεια αυτοδιαγνωστικού ελέγχου νόσησης (self test) έως και 24 ώρες πριν την εξέταση για τους υποψηφίους και τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα για τους εξεταστές, με απαρέγκλιτη τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων.
Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την ισχύουσα κοινή υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 2233/τΒ/29-05-2021) επιτράπηκε η επανέναρξη των θεωρητικών εξετάσεων για όλες τις κατηγορίες, υπό τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
- πλήρωση έως και 50% της χωρητικότητας των αιθουσών διενέργειας των εξετάσεων
- τήρηση απόστασης ενάμισι (1,5) μέτρου
- υποχρεωτική χρήση μάσκας
- σταδιακή και ελεγχόμενη είσοδο και έξοδο των υποψηφίων
- αερισμός της αίθουσας για τριάντα (30) λεπτά της ώρας μεταξύ διαδοχικών εξετάσεων
- απολύμανση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και των εξαρτημάτων τους».
Δίπλωμα οδήγησης: drivers-vehicles.services.gov.gr – Άνοιξε η πλατφόρμα για το δίπλωμα οδήγησης
Διαθέσιμες και για τις 13 Περιφέρειες οι υπηρεσίες για τα διπλώματα μέσω του gov.gr. Αναλυτικά η δικαδικασία στο xristika.gr.
Τα συναρμόδια υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών προχώρησαν στην περαιτέρω επέκταση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και στις υπόλοιπες οκτώ περιφέρειες της χώρας.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη σχετική διαπιστωτική πράξη του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη, οι πολίτες στις περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Δυτικής Ελλάδας, Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Θεσσαλίας, Ιονίων Νήσων, Νοτίου Αιγαίου και Στερεάς Ελλάδας, θα μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για αντικατάσταση του εντύπου άδειας οδήγησης, αλλά και για έκδοση αντιγράφου άδειας οδήγησης, λόγω φθοράς, απώλειας ή κλοπής μέσω μιας απλής διαδικασίας.
Να αναφέρουμε ότι μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί 7.071 αιτήσεις, από τις οποίες οι 3.408 αφορούν σε αντικαταστάσεις και αντίγραφα αδειών οδήγησης και οι 3.663 σε ενημέρωση στοιχείων. Από τις 3.408 αιτήσεις έχουν ήδη εκτυπωθεί περισσότερα από 2.600 διπλώματα από την Ελληνική Αστυνομία.
drivers-vehicles.services.gov.gr – Δίπλωμα οδήγησης: Ποια είναι η διαδικασία
Η διαδικασία είναι απλή, καθώς οι πολίτες εισέρχονται στην ηλεκτρονική εφαρμογή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών drivers-vehicles.services.gov.gr με τους κωδικούς Taxisnet και καταχωρούν ψηφιακά την αίτηση και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, συμπεριλαμβανομένων της φωτογραφίας, της υπογραφής τους και του οικείου παράβολου.
Στη συνέχεια, οι προαναφερόμενες υπηρεσίες αποστέλλουν και πάλι ψηφιακά, χωρίς να απαιτείται φυσικός φάκελος, όλα τα στοιχεία στη Διεύθυνση Διαβατηρίων και Εγγράφων Ασφαλείας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας (ΑΕΑ).
Οι απαραίτητες διασυνδέσεις μεταξύ μητρώων του Δημοσίου για την αυθεντικοποίηση των χρηστών και την άντληση στοιχείων υλοποιήθηκαν μέσα από το Κέντρο Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.
Με την ολοκλήρωση των απαιτούμενων διαδικασιών, οι πολίτες μπορούν να παραλάβουν το νέο έντυπο αυτοπροσώπως ή μέσω εξουσιοδοτημένου προσώπου ή ζητώντας να τους αποσταλεί με courier για τις περιφέρειες, όπου η συγκεκριμένη υπηρεσία υποστηρίζεται.
Υπενθυμίζεται ότι οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες για τις άδειες οδήγησης είναι αποτέλεσμα της προγραμματικής συμφωνίας που είχε υπογραφεί τον Ιανουάριο του 2020 από τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη και τον υφυπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, αρμόδιο για θέματα Απλούστευσης Διαδικασιών Γιώργο Γεωργαντά, σύμφωνα με το σχεδιασμό που έχουν καταρτίσει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης.
Την υλοποίηση της προγραμματικής συμφωνίας συντονίζει ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών Λεωνίδας Χριστόπουλος.
Οι νέες υπηρεσίες για τις άδειες οδήγησης αναπτύσσονται στη βάση του Μνημονίου Συνεργασίας που έχουν συνάψει τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Η δράση υλοποιείται από τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών (Ε.Π.Α.Δ).
Η πιλοτική εφαρμογή ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2020 στις υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Κρήτης, ενώ τον Μάρτιο του 2021 οι υπηρεσίες επεκτάθηκαν στην Περιφέρεια Αττικής και τον Απρίλιο του 2021 στις περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας, Πελοποννήσου και Βορείου Αιγαίου.
Δίπλωμα οδήγησης: Αλλάζουν όλα όσα ξέραμε – Τι προβλέπει ο νέος νόμος
Τα πάνω… κάτω έρχονται στα διπλώματα οδήγησης καθώς αλλάζουν όσα γνωρίζαμε, μετά το Σχέδιο Νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή.
Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιχειρείται η αναμόρφωση του πλαισίου που διέπει την εκπαίδευση, τη θεωρητική εξέταση και πρακτική δοκιμασία υποψηφίων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, με σκοπό την προαγωγή της διαφάνειας, τη διασφάλιση του αδιάβλητου της διαδικασίας και τη γενικότερη προαγωγή του επιπέδου της οδικής ασφάλειας της χώρας.
Επιχειρείται, επίσης, ο καθορισμός ενός συστήματος ελέγχου και εποπτείας των διαδικασιών θεωρητικής εξέτασης και πρακτικής δοκιμασίας, καθώς και αξιολόγησης των εξεταστών των υποψήφιων οδηγών και οδηγών.
Μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης και τυχόν ενσωμάτωση σχολίων, το σχέδιο νόμου θα κατατεθεί στη Βουλή προς ψήφιση.
Οι βασικοί άξονες του Σχέδιου Νόμου:
Έλεγχος ταυτοπροσωπίας σε δύο στάδια και με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων, στα πρότυπα του gov.gr στις θεωρητικές εξετάσεις.
Δειγματοληπτικός έλεγχος ταυτοπροσωπίας υποψήφιων οδηγών στις θεωρητικές εξετάσεις: Η φωτογραφία του Δελτίου Εξέτασης υποψηφίου θα διασταυρώνεται με ψηφιακή φωτογραφία, που θα λαμβάνεται κατά την είσοδο του υποψηφίου στο εξεταστικό κέντρο, από κάμερα η οποία θα τοποθετηθεί ειδικά για αυτό το σκοπό. Με αυτό τον τρόπο αντιμετωπίζεται το γνωστό φαινόμενο του να προσέρχεται στις εξετάσεις άτομο διαφορετικό από τον υποψήφιο.
Την πρακτική δοκιμασία των υποψηφίων θα διενεργεί ένας εξεταστής, ο οποίος πλέον θα κάθεται στη μπροστινή θέση του συνοδηγού, ενώ ο εκπαιδευτής θα κάθεται στο πίσω κάθισμα. Σταματά έτσι το φαινόμενο του να παρεμβαίνει ο εκπαιδευτής στον τρόπο οδήγησης του υποψηφίου, κατά τη διάρκεια της εξέτασης.
Για την εξασφάλιση της διαφάνειας, της αξιοπιστίας και του ευρύτερου ελέγχου των πρακτικών εξετάσεων, η όλη δοκιμασία καταγράφεται με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων.Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη έρθει σε επικοινωνία με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η οποία διαπίστωσε ότι η συγκεκριμένη πρόβλεψη είναι σύμφωνη με τον Γενικό Κανονισμό Προσωπικών Δεδομένων, σε αντίθεση με την προβληματική πρόβλεψη στο Νόμο του 2018 επί Υπουργίας Χρ. Σπίρτζη.Προβλέπεται πλέον ειδικότερα η χρήση φορητής – κι όχι μόνιμης – κάμερας 360ο, που διαθέτει μικρόφωνο και ειδική αποσπώμενη κάρτα μνήμης,, στην οποία αποθηκεύεται όλη η διαδικασία της πρακτικής δοκιμασίας.Η κάμερα εικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος και τους συμμετέχοντες στη διαδικασία.
Δημιουργείται Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα για την υποστήριξη και διεκπεραίωση όλων των διαδικασιών που σχετίζονται με τη χορήγηση, επέκταση και ανανέωση της άδειας οδήγησης. Επιπλέον, συστήνεται και λειτουργεί στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τράπεζας θεμάτων για τις θεωρητικές εξετάσεις.
Καταρτίζεται και τηρείται Μητρώο Εξεταστών Πρακτικής Δοκιμασίας Υποψήφιων Οδηγών. Το Μητρώο αυτό θα είναι ανοιχτό σε όλους τους τους δημοσίους υπαλλήλους κατηγορίας ΠΕ και ΤΕ. Προβλέπεται και η δυνατότητα εγγραφής ιδιωτών.
Καταρτίζεται και τηρείται Μητρώο Εποπτών για τον έλεγχο και την εποπτεία των θεωρητικών και των πρακτικών εξετάσεων. Στο Μητρώο αυτό θα εντάσσεται και το ένστολο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και το προσωπικό της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.
Η επιμόρφωση Εξεταστών και Εποπτών θα γίνεται από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.
Προβλέπεται σύστημα αξιολόγησης του έργου των εξεταστών, από την αρμόδια οργανική μονάδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Το σύστημα αξιολόγησης θα συνοδεύεται από ένα μηχανισμό επιβράβευσης και κυρώσεων, οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και στη διαγραφή από το Μητρώο Εξεταστών.
Για πρώτη φορά υπάρχουν ειδικές προβλέψεις που διευκολύνουν τις εξετάσεις ειδικών κατηγοριών υποψηφίων. Προβλέπεται ειδικό εκπαιδευτικό εγχειρίδιο και ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες και όσων απολαμβάνουν το καθεστώς διεθνούς προστασίας στη χώρα μας. Επιπλέον, προβλέπεται ειδική θεωρητική εξέταση κωφών και βαρήκοων υποψηφίων στην ελληνική νοηματική γλώσσα, καθώς και με υπότιτλους.
Προβλέπεται επίσης η ίδρυση ιδιωτικών Κέντρων Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για άτομα με κινητικά προβλήματα (αντίστοιχα με το κρατικό κέντρο «ΗΝΙΟΧΟΣ»), ώστε να μην επιβαρύνονται περαιτέρω τα Άτομα με Αναπηρία.
Παρέχεται η δυνατότητα σε όσους νέους και νέες έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους, να παρακολουθήσουν και να λάβουν σχετική πιστοποίηση για τα θεωρητικά και πρακτικά μαθήματα οδήγησης στις σχολές οδήγησης.
Με τη συμπλήρωση του 17ου έτους της ηλικίας τους, μπορούν να δώσουν θεωρητικές εξετάσεις.
Με τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας τους, οι υποψήφιοι θα έχουν δικαίωμα, όπως συμβαίνει σήμερα, να δηλώσουν συμμετοχή στη διεξαγωγή της πρακτικής δοκιμασίας για την απόκτηση άδειας οδήγησης.
Δίπλωμα οδήγησης: Αλλαγές και στα ιστορικά οχήματα
Το Β΄ Μέρος του νομοσχεδίου περιλαμβάνει νομοθετική ρύθμιση για την ταξινόμηση και κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων.
Τα βασικά σημεία της πρότασης συνοψίζονται στα εξής:
Α. Χαρακτηρισμός ενός οχήματος ως όχημα ιστορικού ενδιαφέροντος
Σχετική βεβαίωση χορηγείται αποκλειστικά από φορείς που υποδεικνύονται ή/και εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα τη Δ.Ο.Α. ή τη Δ.Ο.Μ. ή τη Δ.Ο.Π.Ο. για οχήματα τουλάχιστον 30 ετών. Οι άνω φορείς χορηγούν κάθε 5 χρόνια πιστοποιητικό συμμόρφωσης οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος.
Β. Χορήγηση στοιχείων κυκλοφορίας (άδειας και ειδικών πινακίδων)από τις Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών
Προϋποθέσεις: Βεβαίωση χαρακτηρισμού, Πιστοποιητικό συμμόρφωσης, Τεχνικός έλεγχος οχήματος, διαγραφή του οχήματος από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ακολούθως, γίνεται εγγραφή του στο Μητρώο Οχημάτων Ιστορικού Ενδιαφέροντος του Υπουργείου. Καταβάλλεται τέλος έκδοσης αδείας και πινακίδων.
Γ. Κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος
Κυκλοφορούν με τους όρους και προϋποθέσεις των άρθρων 88 και 90 του Κ.Ο.Κ., ασφαλίζονται υποχρεωτικά και επιτρέπεται να κυκλοφορούν στον μικρό δακτύλιο. Καταβάλλονται Τέλη Κυκλοφορίας, με εξαίρεση τα οχήματα άνω των 45 ετών.
Δ. Πρόστιμα και κυρώσεις
Για παραβάσεις του ΚΟΚ επιβάλλονται οι προβλεπόμενες από τον ΚΟΚ κυρώσεις, ενώ για παραβάσεις του παρόντος νόμου επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 500 – 5.000 ευρώ στους Φορείς (εκπρόσωποι ή υποδεικνυόμενοι από ΔΟΑ, ΔΟΜ, ΔΟΠΟ) και στους ιδιοκτήτες των οχημάτων και αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας για 6 μήνες.
Δίπλωμα οδήγησης: Ηλεκτρονικά η κατάθεση δικαιολογητικών
Οι υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Αττικής έθεσαν σε λειτουργία ηλεκτρονική εφαρμογή κατάθεσης των δικαιολογητικών για την αντικατάσταση διπλώματος με νέου τύπου και την έκδοση αντιγράφου άδειας οδήγησης λόγω φθοράς, κλοπής ή απώλειας.
Πρόκειται για την εφαρμογή https://drivers-vehicles.services.gov.gr, όπου οι ενδιαφερόμενοι με τη χρήση των κωδικών του Taxisnet θα καταχωρούν την αίτηση και τα δικαιολογητικά σε ψηφιακή μορφή, συμπεριλαμβανομένων της φωτογραφίας και της υπογραφής τους.
Τα στοιχεία αυτά θα αποστέλλονται ηλεκτρονικά από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας προς τη Διεύθυνση Διαβατηρίων και Εγγράφων Ασφαλείας του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, χωρίς να απαιτείται η αποστολή φυσικού φακέλου.
Σχολιάζοντας την εξέλιξη αυτή ο περιφερειάρχης Γ. Πατούλης, τόνισε ότι “σηματοδοτεί ένα ακόμα μεγάλο άλμα, στην αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των πολιτών», σημειώνοντας ότι “το τοπίο έχει αλλάξει με την αγαστή συνεργασία των συναρμοδίων υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών, τα οποία υιοθετούν τις προτάσεις που έχουμε καταθέσει”.
Ο περιφερειάρχης ανέφερε ότι αναμένεται επέκταση της πλατφόρμας εντός του 2021 για να υποδέχεται τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά για την αρχική έκδοση ή επέκταση των αδειών οδήγησης υποψηφίων οδηγών και οδηγών.