Μήπως η Εφορία απενεργοποίησε τον ΑΦΜ σου; Έτσι θα το μάθεις

Εφορία: Στην απενεργοποίηση 110 ΑΦΜ έχει προχωρήσει η Εφορία και έπεται συνέχεια καθώς η ΑΑΔΕ έχει εντοπίσει απάτες… υψηλών προδιαγραφών!

Σημειώνεται, πως, τα κρούσματα της φοροδιαφυγής «υψηλού επιπέδου», δείχνουν, αφενός ότι υπάρχει έξαρση του φαινομένου, αφετέρου οι ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, έχουν ρίξει το βάρος στις μεγάλες υποθέσεις, οι οποίες υποκρύπτουν τεράστιες απάτες στον τομέα του ΦΠΑ, όπου διαρκώς ανακαλύπτονται νέες υποθέσεις.

Πρόσφατα είναι εξάλλου τα στοιχεία, με 23 επιχειρήσεις που εντοπίστηκαν να εκδίδουν πλαστά και εικονικά τιμολόγια συνολικής αξίας 430 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι το ποσοστό της παραβατικότητας στις συγκεκριμένες υποθέσεις, που ερευνά η ΥΕΔΔΕ (Υπηρεσία Ερευνών και Διασφάλισης Δημοσίων Εσόδων) ξεπερνά και το 80%.

Αντίστοιχα, στη «μικρή» φοροδιαφυγή, των εμπορικών καταστημάτων και της εστίασης το ποσοστό της παραβατικότητας τον περασμένο Αύγουστο και συνολικά στο οκτάμηνο ιανουαρίου – Αυγούστου 2021 κινείται στο 52%.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου, η ΥΕΔΔΕ ολοκλήρωσε 131 έρευνες για απάτη στον τομέα του ΦΠΑ, ενώ είναι σε εξέλιξη 76 ακόμη έρευνες.

Με βάση τα ευρήματα των ερευνών της ΥΕΔΔΕ, οι αρμόδιες υπηρεσίες προχώρησαν στην απενεργοποίηση 110 ΑΦΜ, φυσικών προσώπων, ως «εξαφανισμένων εμπόρων». Τα διαφυγόντα έσοδα του δημοσίου από τις συγκεκριμένες υποθέσεις ανήλθαν σε 22,4 εκατ. ευρώ.

Τα κρούσματα των «εξαφανισμένων εμπόρων» είναι αυξημένα φέτος, καθώς στο 8μηνο πιάστηκαν 110 άτομα εμπλεκόμενα σε απάτες ενώ το 2020 ολοκληρώθηκαν 207 έλεγχοι και 164 το 2019, ενώ αντίστοιχα απενεργοποιήθηκαν 144 και 116 ΑΦΜ.

Αναφορικά με το ποσοστό της παραβατικότητας, ανέρχεται σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα και συγκεκριμένα στο 84%, καθώς από τις 131 υποθέσεις για τις οποίες ολοκληρώθηκαν οι έλεγχοι στο οκτάμηνο, διαπιστώθηκαν σοβαρές φορολογικές παραβάσεις στις 110 και απενεργοποιήθηκαν τα ΑΦΜ.

Οι «εξαφανισμένοι έμποροι», αποτελούν ειδικό στόχο της ΑΑΔΕ και γενικά όλων των φορολογικών υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς πριν εξαφανιστούν έχουν ήδη καταφέρει να αφήσουν απλήρωτα χρέη σε Εφορία, Ασφαλιστικά Ταμεία και προμηθευτές.

Η συνηθισμένη πρακτική της απάτης είναι η τύπου «καρουζέλ», κατά την οποία τα αγαθά κάνουν ένα κύκλο μεταξύ διαφόρων εταιρειών στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες ανήκουν στον ίδιο πρόσωπο ή κύκλωμα. Παράλληλα συμψηφίζουν τον ΦΠΑ που αναλογούν στα αγαθά, με εικονικά τιμολόγια τα οποία εκδίδουν οι επιχειρήσεις του ιδίου κυκλώματος.

Κάποια στιγμή «εξαφανίζεται» η εταιρεία η οποία όφειλε να αποδώσει στο Δημόσιο τον ΦΠΑ και έτσι, τα προϊόντα πωλούνται χωρίς ΦΠΑ, σε πιο ανταγωνιστικές τιμές σε σχέση με εκείνα που φορολογούνται κανονικά.

Εφορία: Η διαδικασία απενεργοποίησης ΑΦΜ

Σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία, η διαδικασία απενεργοποίησης των ΑΦΜ διενεργείται στις περιπτώσεις που εντοπίζεται υπόθεση φοροδιαφυγής αλλά και προληπτικά, εάν από τον έλεγχο των αρχών προκύψει ότι:

  • Δεν έχουν υποβάλλει δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και φόρου προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) για δύο συνεχόμενα έτη
  • Από έλεγχο ή αυτοψία της Φορολογικής Αρχής προκύπτει ότι δεν υφίσταται οικονομική δραστηριότητα της επιχείρησής ή
  • Από έλεγχο ή αυτοψία της Φορολογικής Αρχής προκύπτει ότι έχει δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία προκειμένου να του χορηγηθεί Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.).
  • Διαπιστωθεί πως έχουν ελλιπή ή λανθασμένα στοιχεία κατόχου.
  • Μετά από έλεγχο διαπιστωθεί απάτη σε βάρος του δημοσίου.

Οι φορολογούμενοι που χάνουν το ΑΦΜ τους, δεν μπορούν:

  • να υποβάλουν οποιαδήποτε δήλωση στο τμήμα Μητρώου της Δ.Ο.Υ.
  • να υποβάλουν οποιαδήποτε φορολογική δήλωση ηλεκτρονικά.
  • να θεωρήσουν βιβλία και στοιχεία
  • να υποβάλουν οποιαδήποτε γνωστοποίηση σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του Κ.Β.Σ.
  • να τύχουν απαλλαγής από το φόρο μεταβίβασης, κληρονομιών και γονικών παροχών κατά την απόκτηση πρώτης κατοικίας.
  • να λάβουν πιστοποιητικό για υποβολή δηλώσεων κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών,
  • να λάβουν πιστοποιητικό για μεταβίβαση ακινήτων
  • να πάρουν αντίγραφο των υποβληθεισών δηλώσεων φόρου κληρονομιάς, δωρεάς, γονικής παροχής, δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9),
  • δήλωσης ΦΑΠ νομικών προσώπων και εκκαθαριστικών ΕΤΑΚ και ΦΑΠ φυσικών προσώπων.
  • να λάβουν φορολογική ενημερότητα
  • να εισπράξουν ποσά από την εξόφληση τίτλων πληρωμής (Α.Φ.Ε.Κ. Χρηματικά Γραμμάτια, Γραμμάτια τρίτων, Χρηματικά εντάλματα).
  • να έχουν συναλλαγές με το Δημόσιο τομέα (συμμετοχή σε διαγωνισμό για προμήθεια υλικών ή ανάθεση έργων του Δημοσίου).

Εφορία: Γίνεται… τράπεζα!

Στη νέα εποχή περνούν οι κατά τόπους Εφορίες, ακολουθώντας τα πρότυπα των τραπεζών. Οδηγούνται σε πλήρη ψηφιοποίηση με αναλυτικά στοιχεία για τους πολίτες κάθε στιγμή. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Η εφορία εκσυγχρονίζεται και ακολουθεί τα πρότυπα των τραπεζών. Σύμφωνα με πληροφορίες η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων σχεδιάζει την αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων σε όλους τους φορολογούμενους με τα ποσά που έχουν πληρώσει στην εφορία.

Δηλαδή, θα αποστέλλει ή θα μπορούν να βρουν στην προσωπική τους θυρίδα ή στην προσωποποιημένη πληροφόρηση ενημερωτικό με το σύνολο των φόρων που έχουν καταβληθεί μέσα στο έτος, καθώς και αναλυτική κίνηση για τους φόρους που καταβλήθηκαν σε κάθε πηγή ξεχωριστά.

Δηλαδή το σύνολο του ΦΠΑ, με τα πιστωτικά και χρεωστικά υπόλοιπα, το φόρο εισοδήματος, τον ΕΝΦΙΑ κ.λ.π.

Επίσης, ανάλογα με την περίπτωση θα συμπεριλαμβάνονται στο ενημερωτικό της εφορία ο φόρος που καταβλήθηκε για κληρονομιά, ή γονική παροχή, ή δωρεά, για χαρτόσημα, ενώ οι επιχειρήσεις αντίστοιχα θα λαμβάνουν ενημερωτικό για όλους τους φόρους που καταβλήθηκαν μέσα στη χρήση και στο τέλος του έτους ένα συνολικό σημείωμα για όλους τους φόρους που πληρώθηκαν.

Με τον τρόπο αυτό οι φορολογούμενο θα γνωρίζουν επ’ ακριβώς τι πλήρωσαν στην εφορία και θα μπορούν να κάνουν συγκρίσεις με προηγούμενα έτη.

Παράλληλα, σε δεύτερο χρόνο η κίνηση πληρωμών θα χρησιμοποιείται και ως πιστοποιητικό ότι έχουν καταβληθεί οι φόροι από τον υπόχρεο.

Πλέον οι φορολογούμενοι δεν έχουν σχεδόν κανέναν λόγο για να μεταβούν στην εφορία. Όλα μπορεί να τα κάνουν ηλεκτρονικά. Από το να κλείνουν ηλεκτρονικά ραντεβού, μέχρι να ανοίγουν επιχείρηση. Αυτή τη στιγμή είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις που χρειάζεται να πάει κάποιος στην εφορία.

Για παράδειγμα είναι υποχρεωτική η παρουσία στην εφορία για την υποβολή χειρόγραφης δήλωσης στην περίπτωση που έχει αποβιώσει κάποιος συγγενής, όταν κάποιος υποβάλλει δήλωση με επιφύλαξη και πρέπει να καταθέσει δικαιολογητικά στην εφορία, καταλογισμός και πληρωμή χαρτοσήμου, καθώς και σύνθετες περιπτώσεις φορολογίας κεφαλαίου. Μέσω της ψηφιακής πύλης της ΑΑΔΕ οι φορολογούμενοι μπορούν:

– να έχουν πρόσβαση σε όλες ττις ψηφιακές εφαμρογές της ΑΑΔΕ όπως οι δηλώσεις φόρων, ρυθμίσεις, φορολογία ακινήτων και οχημάτων, ηλεκτρονικά βιβλία myDATΑ, κλπ),

– να διαχειριστούν τον λογαριασμό και τα στοιχεία επικοινωνίας και να μεταβάλλουν τα στοιχεία της επιχείρησης,

– να δουν τις οφειλές, πληρωμές και τις επιστροφές φόρων και να προχωρήσουν μέσω του myaade τους φόρους και να ρυθμίσουν τις οφειλές τους,

– να αποκτήσουν ΑΦΜ και κλειδάριθμο,

– να υποβάλλουν αιτήματα ψηφιακά προς την αρμόδια υπηρεσία της ΑΑΔΕ (πιλοτική λειτουργία),

– να κλείσουν ψηφιακά ραντεβού με υπάλληλο της αρμόδιας υπηρεσίας της ΑΑΔΕ (προσεχώς).

Όπως ανέφερε ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής, “με τη νέα ψηφιακή μας πύλη, συνδυάζουμε ψηφιακή ευφυία και συναισθηματική νοημοσύνη, με σκοπό οι ψηφιακές μας υπηρεσίες να σχεδιάζονται και να προσφέρονται στο κοινωνικό σύνολο, μέσα από την οπτική του πολίτη”.

Σημειώνεται ότι στην ηλεκτρονική πλατφόρμα mydata (ηλεκτρονικά βιβλία), έχουν εγγραφεί 300.000 επιχειρήσεις, ενώ έχουν εκδοθεί εκατομμύρια παραστατικά αξίας άνω των 50 δισ. ευρώ.

Όπως σημείωσε στην ηλεκτρονική εφαρμογή timologio έχουν εγγραφεί 10.000 επιχειρήσεις (εφαρμογή έκδοσης παραστατικών).