Αυτοκίνητο: Όλοι μας χρησιμοποιούμε το κινητό τηλέφωνο εν ώρα οδήγησης. Πώς όμως μπορούμε να το κάνουμε χωρίς να κινδυνεύουμε με πρόστιμο; Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Όλοι γνωρίζουμε ότι η χρήση κινητού τηλεφώνου από τον οδηγό έχει ένα αποτέλεσμα: την απόσπαση της προσοχής του από τον δρόμο.
Και εάν γνωρίζετε ότι η ομιλία στο κινητό τηλέφωνο είναι επικίνδυνη, ακόμα χειρότερο είναι το γεγονός ότι ορισμένοι συμπολίτες μας στέλνουν μηνύματα ή χρησιμοποιούν το διαδίκτυο την ώρα που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι.
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οδηγός κάθε οχήματος υποχρεούται να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεών του, για να ενεργεί ελεύθερα του αναγκαίους χειρισμούς.
Μάλιστα, αναφέρει σχετικά με την χρήση συσκευών και ακουστικών ότι, απαγορεύεται να χρησιμοποιεί εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με συσκευές ήχου, κινητά τηλέφωνα ή και τηλεόραση.
Η μόνη περίπτωση που μας επιτρέπει ο Κ.Ο.Κ. να χρησιμοποιήσουμε εν κινήσει το κινητό μας τηλέφωνο, είναι όταν βρίσκεται τοποθετημένο σε ειδική θέση για λειτουργία ανοιχτής ακρόασης ή όταν γίνεται χρήση ασύρματων ακουστικών, για ευνόητους λόγους.
Αυτό σημαίνει ότι στους οδηγούς που δεν συμμορφώνονται με τα παραπάνω, επιβάλλεται πρόστιμο 100 ευρώ και επί τόπου αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας και της άδειας οδήγησης από τον βεβαιούντα το πρόστιμο για 60 ημέρες.
Το ίδιο εννοείται ισχύει και για τους αναβάτες μοτοσυκλετών, με την διαφορά ότι το πρόστιμο σε αυτή την περίπτωση ανεβαίνει στα 150 ευρώ.
Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι σε περίπτωση υποτροπής μέσα σε διάστημα 6 μηνών, η άδεια οδήγησης αφαιρείται για διπλάσιο χρονικό διάστημα και ο παραβάτης υποχρεούται σε επανεξέταση για την επαναχορήγησή της.
Αυτοκίνητο: Τρως εν ώρα οδήγησης; Δες πόσα θα πληρώσεις
Ο νόμος είναι ιδιαίτερα αυστηρός για την κατανάλωση τροφίμων κατά τη διάρκεια της οδήγησης και ο πέλεκυς πέφτει βαρύς για τους παραβάτες που οδηγούν το κάθε αυτοκίνητο. Τι πρέπει να γνωρίζετε.
Το να οδηγούμε και να αισθανόμαστε αδυναμία επειδή δεν έχουμε καταναλώσει την απαραίτητη ποσότητα τροφίμων είναι άκρως επικίνδυνο καθώς δεν μας επιτρέπει να συγκεντρωθούμε στην οδήγηση και να αποφύγουμε τον όποιο κίνδυνο προκύψει όπως οφείλουμε.
Από την άλλη, το παραπάνω δεν μας δίνει σε καμία περίπτωση το δικαίωμα να καταναλώνουμε τροφή κατά τη διάρκεια της οδήγησης αφού και σε αυτή την περίπτωση η προσοχή, αλλά και τα χέρια, εκείνου που κάθεται πίσω από το τιμόνι απασχολούνται με κάτι που δεν έπρεπε, με το ρίσκο ατυχήματος να αυξάνεται δραστικά.
Ας δουμε λοιπόν τι λέει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας γι’ αυτό το θέμα, για να αποφύγουμε να βρεθούμε αντιμέτωποι με γράμμα του νόμου, το οποίο στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι και το χειρότερο που μπορεί να μας συμβεί…
Ο ΚΟΚ δεν ορίζει ρητά και κατηγορηματικά την απαγόρευση κατανάλωσης φαγητού από τον οδηγό την ώρα που αυτός βρίσκεται πίσω από το τιμόνι. Ωστόσο, περιγράφει σε δύο άρθρα την παράβαση στην οποία θα υποπέσει κάποιος αν επιλέξει να γευματίσει εν ώρα… υπηρεσίας.
Ειδικότερα, στο άρθρο 13, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας αναφέρει ότι ο οδηγός κάθε οχήματος υποχρεούται να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεων του, για να ενεργεί ελεύθερα τους αναγκαίους χειρισμούς και προβλέπει πρόστιμο 100 ευρώ καθώς και επί τόπου αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης για τριάντα ημέρες.
Μάλιστα, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας επανέρχεται στο άρθρο 40 για τα ποδήλατα. μοτοποδήλατα, μοτοσικλέτες, τρίτροχα οχήματα και Ε.Π.Η.Ο. Όπως ορίζεται, οι οδηγοί των προαναφερθέντων οχημάτων, όταν οδηγούν, πρέπει να κρατούν το τιμόνι (εφόσον υπάρχει) και με τα δύο τους χέρια, εκτός αν δίνουν σήμα σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα, προβλέποντας χρηματικό πρόστιμο ύψους 80 ευρώ για τους παραβάτες.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι ήδη σε άλλες χώρες της Ευρώπης, η χρήση νέας γενιάς φωτογραφικών ραντάρ δίνει τη δυνατότητα στις τοπικές αρχές να βεβαιώνουν παραβάσεις που σχετίζονται με την απόσπαση της προσοχής και να τιμωρούν τους οδηγούς που είτε κάνουν χρήση κινητού τηλεφώνου είτε καταναλώνουν τρόφιμα παίρνοντας το χέρια τους από το τιμόνι και το βλέμμα τους από τον δρόμο.
Αυτοκίνητο: Έχεις φθαρμένο δίπλωμα οδήγησης; Το πρόστιμο που σε περιμένει
Οι κάτοχοι χάρτινου ροζ διπλώματος πρέπει να γνωρίζουν ότι σε περίπτωση που είναι δυσχερής ο έλεγχος των στοιχείων, ελλοχεύει ο κίνδυνος επιβολής προστίμου. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Σήμερα, όλα τα νέα διπλώματα οδήγησης που χορηγούνται στους επιτυχόντες των εξετάσεων έχουν την μορφή της πλαστικής κάρτας, ενώ το τελευταίο διάστημα οι οδηγοί μπορούν να περάσουν τα διπλώματα στα smartphones τους σε ψηφιακή μορφή.
Παρ’ όλα αυτά, δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που εξακολουθούν να έχουν στην κατοχή τους το ροζ (τρίπτυχο) χάρτινο δίπλωμα οδήγησης, το οποίο κάποια στιγμή πρέπει να αντικατασταθεί με νέου τύπου.
Το παλιό ροζ δίπλωμα οδήγησης έχει ισχύ μέχρι τις 19 Ιανουαρίου του 2033 και μέχρι το 65ο έτος ηλικίας του οδηγού, ενώ το νεότερο τύπου κάρτας διαρκεί για 15 χρόνια από την έκδοσή του.
Συγκριτικά με το χάρτινο δίπλωμα οδήγησης, το νέο τύπου (ή αλλιώς κοινοτικού τύπου) έχει πολλές δικλείδες ασφαλείας που το προφυλάσσουν από πλαστογραφία, ενώ ευνοεί την χρήση του στο εξωτερικό διότι αναγράφονται τα στοιχεία του κατόχου και με λατινικούς χαρακτήρες.
Επιπλέον, φέρει μοναδικό αύξοντα αριθμό στην πίσω όψη με τον οποίο αναζητείται από τις διωκτικές αρχές σε περίπτωση κλοπής.
Επιπροσθέτως, τα στοιχεία του νέου τύπου διπλώματος δεν μπορούν να αλλοιωθούν και να φθαρούν, κάτι το οποίο δεν συμβαίνει με τα χάρτινα διπλώματα, λόγω του υλικού από το οποίο είναι κατασκευασμένο.
Αυτό που πρέπει να γνωρίζουν οι κάτοχοι παλαιού τύπου διπλώματος είναι ότι, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, αν ένα έντυπο άδειας οδήγησης έχει φθαρεί ή αλλοιωθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε να μην είναι εύκολος ο έλεγχος των στοιχείων της, τότε το δίπλωμα «αντιμετωπίζεται» ως ληγμένο. Αυτό σημαίνει ότι σε περίπτωση ελέγχου, μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο ύψους 200 ευρώ. (άρθρο 95 ΚΟΚ)
Ειδικότερα, όπως ορίζεται στην παράγραφο 4 του άρθρου 50 (Νόμος 4155/2013), «η άδεια οδήγησης ή οι επιμέρους κατηγορίες της παύουν αυτοδικαίως να ισχύουν εφόσον:
α. λήξει η χρονική ισχύς τους ή
β. ο ενδιαφερόμενος παύει να πληροί τις ελάχιστες απαιτούμενες προδιαγραφές σωματικής και διανοητικής ικανότητας του Παραρτήματος ΙΙΙ ή
γ. το έντυπο της άδειας οδήγησης έχει φθαρεί ή έχει αλλοιωθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε να είναι δυσχερής ο έλεγχος των στοιχείων της».
Εφόσον, λοιπόν, το δίπλωμά σας έχει φθαρεί υπερβολικά, με αποτέλεσμα να μην φαίνονται ευκρινώς τα στοιχεία (π.χ. όνομα ή φωτογραφία), καλό είναι να το αντικαταστήσετε με νέου τύπου.
Αυτοκίνητο: Μεγάλη προσοχή! Αφήνετε το αυτοκίνητο σε parking; Τι πρέπει να προσέξετε
Η επιλογή ενός ελεγχόμενου parking είναι πέρα από κάθε αμφιβολία η ασφαλέστερη, είστε όμως σε θέση γνωρίζετε τι μπορεί να συμβεί από τη στιγμή που παραδίδετε τα κλειδιά του αυτοκινήτου σας; Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Η αναζήτηση μιας ελεύθερης θέσης parking στο κέντρο μια πόλης είναι από μόνη της μια δύσκολη υπόθεση. Απαιτεί αρκετό χρόνο, ακόμα περισσότερη υπομονή και μπόλικη τύχη ώστε το κυνήγι του ελεύθερου χώρου να έχει ευτυχή κατάληξη.
Αυτός είναι και ο βασικός λόγος για τον οποίο πολλοί επιλέγουν την πιο ασφαλή, από πολλές απόψεις, λύση της παράδοσης του αυτοκινήτου τους σε ένα ιδιωτικό parking, το οποίο και αναλαμβάνει με το αζημίωτο τη φύλαξή του.
Υπό κανονικές συνθήκες, λοιπόν, παραδίδοντας τα κλειδιά του αυτοκινήτου σας στον υπάλληλο ενός ιδιωτικού parking μπορείτε να αισθάνεστε σίγουρος ότι τίποτα κακό δεν πρόκειται να συμβεί, μολονότι στην πραγματικότητα έχετε παραχωρήσει την πρόσβαση σε ένα σημαντικό περιουσιακό στοιχείο και σε μια «τράπεζα» γεμάτη από ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα.
Αυτός ακριβώς είναι ο λόγος για τον οποίον πολλοί κατασκευαστές έχουν δημιουργήσει διάφορες δικλείδες ασφαλείας, δίνοντας τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες τους να περιορίσουν την έκθεση της περιουσίας τους αλλά των προσωπικών δεδομένων σε εκείνους που θα θελήσουν να τα αξιοποιήσουν προς όφελός τους.
Ο λόγος για το «valet mode», το οποίο συναντάτε όλο και πιο συχνά στα σύγχρονα αυτοκίνητα, θέτοντας περιορισμούς σε κρίσιμες λειτουργίες.
Στην πιο εξελιγμένη μορφή του, όπως αυτή που συναντάμε στα μοντέλα της Tesla, το valet mode προχωρά αυτομάτως σε μια σειρά από ρυθμίσεις ώστε να εξασφαλίσει την ιδιωτικότητα του χρήση αλλά και να αποτρέψει ένα… ατυχές συμβάν.
Ειδικότερα, το valet mode των Tesla ασφαλίζει το ντουλαπάκι του οδηγού και το αποθηκευτικό χώρο κάτω από το μπροστινό καπό, «κλειδώνει» τη δυνατότητα σύνδεσης συσκευών μέσω bluetooth ή WiFi, «κρύβει» τις καταχωρημένες τοποθεσίες στο σύστημα πλοήγησης, περιορίζει τη μέγιστη ταχύτητα του οχήματος όπως και τη μέγιστη ισχύ που αυτό αποδίδει.
Τέλος, απενεργοποιούνται και τα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και οι υπηρεσίες ημιαυτόνομης οδήγησης.
Ανάλογες λειτουργίες προσφέρει το valet mode και στα μοντέλα της Jaguar-Land Rover, της Ford και του ομίλου Hyundai-KIA, μόνον που σε αυτές τις περιπτώσεις οι περιορισμοί δεν σχετίζονται με την απόδοση του οχήματος αλλά κυρίως με την πρόσβαση σε αποθηκευτικούς χώρους και στα προσωπικά δεδομένα μέσω του infotainment.
Όπως είναι λογικό, τα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα δεν διαθέτουν τη συγκεκριμένη λειτουργία, αυτό δεν σημαίνει ωστόσο ότι δεν θα πρέπει να πάρουμε τα μέτρα μας.
Το πρώτο πράγμα που θα πρέπει να κάνουμε είναι να αφαιρέσουμε από το αυτοκίνητο τα προσωπικά μας αντικείμενα ή τα αντικείμενα υψηλής αξίας.
Κρίσιμο είναι να σημειώσουμε και τα χιλιόμετρα στο οδόμετρο του αυτοκινήτου, γνωστοποιώντας τον αριθμό αυτόν στη διεύθυνση του ιδιωτικού parking.
Με αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλίσουμε ότι το αυτοκίνητό μας δεν θα πραγματοποιήσει άσκοπες διαδρομές κατά τη διάρκεια της απουσίας μας και δεν θα εγκαταλείψει τον φυλασσόμενο χώρο του parking.
Τέλος, καλό θα ήταν να πραγματοποιηθεί ένας οπτικός έλεγχος κατά την παράδοση του αυτοκινήτου και κατά την παραλαβή του ώστε να βεβαιωθούμε ότι δεν έχει προκληθεί κάποια ζημιά.
Σίγουρα η παραπάνω διαδικασία ίσως φαντάζει υπερβολική, ωστόσο, με αυτόν τον τρόπο δηλώνουμε -μεταξύ άλλων- ότι το αυτοκίνητο δεν… αφήνεται στην τύχη του, επισημαίνοντας στους υπαλλήλους του χώρου στάθμευσης τη φροντίδα και την προσοχή που οφείλουν να επιδείξουν (στο παρακάτω βίντεο της Tesla μπορείτε να δείτε τον τρόπο λειτουργίας της συγκεκριμένης εφαρμογής.