Μετρό Αθήνας: Καταιγιστικές εξελίξεις με τους νέους σταθμούς. Η μάχη μεταξύ επιχειρηματιών για τα φιλέτα της Αττικής και οι πολίτες που θα πάρουν «ανάσα». Δείτε στο xristika.gr όλες τις εξελίξεις.
Ολοένα και πυκνώνουν οι διεργασίες και οι εξελίξεις όσον αφορά την προώθηση ενός «πακέτου» έργων που σχετίζονται με τις επεκτάσεις των υφιστάμενων γραμμών του Μετρό της Αθήνας, όπως βέβαια και με το mega project, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, της περίφημης Γραμμής 4 της πρωτεύουσας.
Υπενθυμίζεται ότι προ ημερών η Αττικό Μετρό προκήρυξε διαγωνισμό για τεχνικό σύμβουλο με αρμοδιότητες για τα projects της Αττικής, μέσα στα οποία είναι και οι επεκτάσεις του Μετρό.
Ήδη, όπως είναι γνωστό, έχει «ανάψει το πράσινο φως» ώστε μέσα σε λίγους μόλις μήνες να ξεκινήσουν οι αρχικές/πρόδρομες εργασίες που είναι απαραίτητες ώστε να εκκινήσουν ακολούθως, σε βάθος χρόνου, και οι βασικές εργασίες για τη Γραμμή 4, που θα περιλαμβάνει στο Α’ Τμήμα «Άλσος Βεΐκου-Γουδί», μήκους 13 χιλιομέτρων, 15 νέους σταθμούς.
Παράλληλα, η «ατζέντα» του υπουργού Υποδομών και μεταφορών κ. Καραμανλή και του Γενικού Γραμματέα Υποδομών, κ. Καραγιάννη, περιλαμβάνει και την περαιτέρω επέκταση της Γραμμής 2 προς τις βορειοδυτικές συνοικίες του Λεκανοπεδίου, από Ανθούπολη προς Ίλιον, με 3 νέους σταθμούς, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, παρά τις πολλές καθυστερήσεις που έχουν προκύψει τα προηγούμενα χρόνια, η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM, που πρόσφατα ανακηρύχθηκε ανάδοχος της νέας γραμμής 4, έχει επιταχύνει τις εργασίες για να μπορέσει να ολοκληρώσει μετά το καλοκαίρι του 2022 και τους 3 σταθμούς (που εκκρεμούν) της «πολύπαθης» επέκτασης 3 προς Πειραιά.
Όπως γίνεται σαφές, τα «μέτωπο» του Μετρό έχουν παρουσιάσει σημαντικές καθυστερήσεις, υπάρχουν εκκρεμότητες ετών, προβλήματα με μελέτες, αρχαία, με χρηματοδοτήσεις και άλλες «γκρίζες ζώνες».
Σταδιακά πάντως, Υπουργείο Υποδομών και Αττικό Μετρό επιχειρούν να «ανοίξουν τη βεντάλια» των επεκτάσεων ενός κομβικού μέσου μεταφοράς που μπορεί να εξυπηρετήσει εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες και να αποσυμφορήσει τους κεντρικούς οδικούς άξονες, με θετικό αποτύπωμα σε χρόνο, χρήμα και… περιβάλλον.
Ειδικότερα, όπως έχει αναδείξει το insider, πλέον η Αττικό Μετρό είναι έτοιμη να ξεκινήσει, με ξεχωριστή σύμβαση, τις πρόδρομες εργασίες της Γραμμής 4, που περιλαμβάνουν τις απαραίτητες μελέτες, τις μετατοπίσεις των δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας (Ο.Κ.Ω) και τις αρχαιολογικές εργασίες του A’ τμήματος της Γραμμής 4, «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», ύψους 39 εκατ. ευρώ (48 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ).
Τις εργασίες έχει αναλάβει η εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ, η οποία αναμένεται να τις ξεκινήσει σε λίγους μήνες με ορίζοντα ολοκλήρωσης τους 30 μήνες. Όπως ανέφερε ο υπουργός Υποδομών στην «ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ» της Βουλής, το έργο αυτό των πρόδρομων εργασιών περιλαμβάνει ένα νέο Κέντρο Ελέγχου και για τη Γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης του ελέγχου λειτουργίας των Γραμμών 1, 2 και 3, καθώς και νέο κτίριο Συντήρησης και Επισκευών των Νέων Συρμών.
Πρόκειται για τις αρχικές -πρόδρομες εργασίες που ανοίγουν σταδιακά τον δρόμο για το μεγάλο έργο του Μετρό της Αθήνας (Γραμμή 4) ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Όπως δήλωσε ο κ. Καραμανλής, το εν λόγω έργο έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση στο ΥΠΕΜΕΡΑ στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2021-27.
Το Α΄ Τμήμα Άλσος Βεΐκου-Γουδί έχει μήκος 13 χλμ. και περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς, οι οποίοι εκτείνονται κατά μήκος τεσσάρων δήμων, από το Άλσος Βεΐκου στην Κυψέλη, από εκεί στα Εξάρχεια το Κολωνάκι, τον Ευαγγελισμό, ακολούθως την Καισαριανή και την Πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου και κατάληξη στο Γουδί.
Σε πρώτη φάση θα αναπτυχθούν εργοτάξια στη Βεΐκου και στην Κατεχάκη, ενώ ο σχεδιασμός προβλέπει και εργοτάξια στην Πλατεία Εξαρχείων.
Η νέα γραμμή 4 του Μετρό εκτιμάται ότι θα μπορέσει να λειτουργήσει προς το τέλος της δεκαετίας, ενώ μελλοντικά η γραμμή αναμένεται να επεκταθεί μέχρι το Μαρούσι και τη Λυκόβρυση μέσω της Λεωφόρου Κηφισίας κ.λπ.
Η Γραμμή 4 του Μετρό, επισήμανε επίσης ο κ. Καραμανλής, θα αλλάξει το συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης και θα διευκολύνει τις μετακινήσεις εκατομμυρίων συμπολιτών μας, αφήνοντας παράλληλα ένα θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Ενδεικτικά ανέφερε ότι η μέγιστη ημερήσια μείωση των αυτοκινήτων υπολογίζεται σε 60.000 οχήματα, η μέση εξοικονομούμενη ημερήσια ενέργεια υπολογίζεται σε 1.216 μεγαβατώρες, η μέση ημερήσια μείωση του διοξειδίου του άνθρακα υπολογίζεται σε 318 τόνους, ενώ παράλληλα το έργο αυτό θα «τονώσει» την αγορά και θα δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
Από κει και πέρα, στον παρόντα σχεδιασμό των νέων έργων της Αθήνας, που υλοποιούνται μέσω του χρηματοδοτικού Προγράμματος 2021-2027 περιλαμβάνεται και η περαιτέρω επέκταση της Γραμμής 2 προς τις βορειοδυτικές συνοικίες του Λεκανοπεδίου, από Ανθούπολη προς Ίλιον, με 3 νέους Σταθμούς, προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, πηγές του υπ. Υποδομών ισχυρίζονται ότι εξελίξεις με την εν λόγω επέκταση θα έχουμε στις τέλος του 2021, αν και ήδη υπάρχουν διεργασίες σε επίπεδο μελετών, ώστε να μπει σε τροχιά δημοπράτησης το 2022.
Βέβαια, όσον αφορά στις επεκτάσεις του Μετρό στην Αθήνα, και αφήνοντας για την ώρα στην άκρη τα σενάρια για την προέκταση προς Γλυφάδα ή άλλες διακλαδώσεις όπως αυτή μέχρι το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, είναι γνωστό ότι εκκρεμεί η παράδοση 3 σταθμών ώστε να ολοκληρωθεί το τμήμα Χαϊδάρι-Πειραιάς.
Ήδη έχουν δοθεί 3 σταθμοί και από την κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM, ενώ γίνεται αγώνας δρόμου από την κοινοπραξία για να μπορέσει να ολοκληρώσει μετά το καλοκαίρι του 2022 και τους 3 σταθμούς που εκκρεμούν στην «πολύπαθη» επέκτασης 3 προς Πειραιά.
Ουσιαστικά, μετά την έναρξη λειτουργίας των σταθμών ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ, ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ, ΝΙΚΑΙΑ, η Β΄ φάση της Επέκτασης του Μετρό της Αθήνας προς Πειραιά περιλαμβάνει τρεις (3) νέους Σταθμούς: τον Σταθμό “Μανιάτικα”, τον Σταθμό “Πειραιά” και τον Σταθμό “Δημοτικό Θέατρο”. Ωριμότερες είναι οι εργασίες σε Μανιάτικα και Δημοτικό Θέατρο, ενώ εσχάτως έχουν ανέβει οι στροφές και στον σταθμό Πειραιά που είχε αντιμετωπίσει προβλήματα.
Να αναφέρουμε ότι στις 29 Ιανουαρίου η Αττικό Μετρό ανάρτησε μάλιστα την προκήρυξη του απαραίτητου για τη λειτουργία του Μετρό διαγωνισμού «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΑΥΤΟΜΑΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΤΙΡΙΩΝ (BACS) ΤΗΣ Β΄ ΦΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΕΚΤΑΣΗΣ ΠΡΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ», ύψους 1,06 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), διάρκειας 280 ημερών, ένδειξη ότι ωριμάζουν σταδιακά κάποιες διεργασίες.
Μετρό Αθήνας: Ο άγνωστος «πόλεμος»
Πώς η επέκταση του Μετρό έχει δημιουργήσει άγρια κόντρα μεταξύ επιχειρηματιών. Πεδίο μάχης η «Γραμμή 4». Δείτε τι έχει συμβεί στο xristika.gr.
Η επικείμενη κατασκευή της νέας γραμμής 4 του Μετρό ήδη έχει αναθερμάνει το ενδιαφέρον των επενδυτών που δραστηριοποιούνται στο real estate.
Αν και θα απαιτηθεί σημαντικό χρονικό διάστημα για να υλοποιηθεί το εν λόγω project καθώς ακόμα η σύμβαση δεν έχει καν πάρει το «ΟΚ» από το Ελεγκτικό Συνέδριο και τη Βουλή, ενώ δεν έχουν εκκινήσει επί της ουσίας ούτε οι πρόδρομες εργασίες, το ενδιαφέρον των επενδυτών αναμένεται να είναι έντονο για ακίνητα σε μια σειρά περιοχών κατά μήκος της νέας γραμμής του δικτύου.
Αυτό τουλάχιστον εκτιμά ο πρόεδρος του πανελλαδικού δικτύου E-Real Estates, Θεμιστοκλής Μπάκας.
Όπως σημείωσε σε σχετική ανάλυση, όλο και περισσότεροι επιλέγουν να μετακινηθούν σε περιοχές που εξυπηρετούνται από σταθμούς Μετρό για να μειώσουν τα έξοδα μετακίνησης, δηλαδή να μη χρησιμοποιούν καθόλου το αυτοκίνητό τους εξοικονομώντας χρήματα από τα καύσιμα.
Αλλά και λίγο μακριά από τους σταθμούς να είναι το ακίνητο, οι ενδιαφερόμενοι σπεύδουν να το μισθώσουν διότι χρησιμοποιούν λίγο το αυτοκίνητό τους σταθμεύοντας το κοντά στο μετρό και στη συνέχεια μετακινούνται από και προς τη δουλειά τους με το τρένο.
Επιχειρηματίες και ενοικιαστές, επιλέγουν διαχρονικά ακίνητα σε περιοχές που βρίσκονται γύρω στους σταθμούς του μετρό.
Η κτηματαγορά κατά μήκος των γραμμών του πιο δημοφιλούς συγκοινωνιακού μέσου, δεν γνώρισε ιδιαίτερα μεγάλη κρίση, παρά την γενικότερη κατάρρευση των τιμών ακόμη και 42,6% σε σχέση με τα μνημονιακά χρόνια.
Οι τιμές πλησίον των σταθμών του Μετρό παρουσίασαν εν μέσω κρίσης μια σταθεροποίηση στις τιμές μίσθωσης λόγω της μεγάλης ζήτησης και των λιγοστών ακινήτων ενώ καταγράφηκαν περιπτώσεις μικρής αύξησης το 2017 σε σχέση με το 2014, αν αναλογιστεί κανείς ότι το 2012 η πτώση των τιμών πλησίον των σταθμών του Μετρό δεν ξεπέρασε το 20%.
Δεν είναι λίγες οι περιοχές που ευεργετήθηκαν από την άφιξη του μετρό στην περιοχή τους, το Αιγάλεω και το Ελληνικό αποτελούν χαρακτηριστικά παραδείγματα τόσο στην αύξηση της ζήτησης για μίσθωση ακινήτων αλλά και στην εμπορική ανάπτυξη στα πέριξ του σταθμού.
Οι περιοχές κατά μήκος της νέας γραμμής 4 του μετρό, πριν την covid-19 εποχή είχαν γίνει πόλος έλξης τόσο εγχώριων επενδυτών όσο και funds που στοχεύουν στην υπεραξία στο άμεσο μέλλον.
Στοχεύουν στην αγορά κατοικιών που χρήζουν ανακαίνισης καθώς και αυτοτελών γραφειακών κτιρίων.
Επιπλέον, δεν ήταν λίγοι αυτοί που αναζητούσαν καταστήματα για αγορά πλησίον των νέων σταθμών του μετρό για επένδυση, γνωρίζοντας ότι όταν ολοκληρωθεί το μετρό, η αξία τους θα είναι πολύ μεγαλύτερη και το μηνιαίο μίσθωμα σε συνάρτηση με την αγορά σήμερα θα αποφέρει πολύ καλή απόδοση ως επένδυση.
Η ζήτηση στις περιοχές αυτές μετά την λήξη της πανδημίας θα συγκεντρώσουν και πάλι τα βλέμματα των επενδυτών.
Παράλληλα, οι περιοχές που θα αποτελέσουν το «Μήλον της Έριδος» κατά την έναρξη των εργασιών της νέας γραμμής 4 του μετρό θα είναι το Γαλάτσι, η περιοχή πλησίον του σταθμού Ελκίνωνος που βρίσκεται στον λόφο της Κυψέλης καθώς και η περιοχή πλησίον των δικαστηρίων που θα κατασκευαστεί η στάση του μετρό Δικαστήρια.
Στο Γαλάτσι και στο σταθμό Ελκίνωνος θα καταγραφεί μεγάλη αύξηση της ζήτησης για οικιστικά ακίνητα διότι οι τιμές σε σχέση με τις υπόλοιπες περιοχές που ήδη υπάρχουν στάσεις του μετρό είναι δελεαστικές και ταυτόχρονα είναι πλησίον του κέντρου των Αθηνών.
Στη στάση Δικαστήρια και Αλεξάνδρας θα υπάρξει μεγάλη αύξηση της ζήτησης κυρίως για γραφειακούς χώρους διότι ακόμη υπάρχουν διαθέσιμα αυτοτελή κτίρια και στοκ γραφειακών χώρων.
Γενικότερα, οι περιοχές που θα εξυπηρετούνται από τη νέα γραμμή 4 του μετρό, έχουν περιθώρια ανάπτυξης, ενώ ραγδαίες θα είναι οι αυξήσεις στις τιμές τόσο πώλησης όσο και ενοικίασης στα Εξάρχεια.
Διαβάστε όλα τα νέα στο topics.gr