Νέες ταυτότητες: Δημοσιοποιήθηκε μια ημερομηνία που πέρασε «στα ψιλά». Τι είναι ο Προσωπικός Αριθμός Πολίτη που θα αντικαταστήσει το ΑΦΜ μας. Πότε ξεκινά, τι πρέπει να γνωρίζετε.
Ξεκινά η διαδικασία των ραντεβού για τις νέες ταυτότητες από τις 25 Σεπτεμβρίου μέσω του gov.gr. Για λίγους μήνες, ο Προσωπικός Αριθμός Πολίτη δεν θα περιλαμβάνεται στις νέες ταυτότητες, μιας και ακόμα δεν έχει μπει σε εφαρμογή.
Πότε όμως θα αντικατασταθούν οι ΑΦΜ μας και όλοι οι κωδικοί μας από έναν και μοναδικό προσωπικό αριθμό; Τι είναι και πώς θα τον αποκτήσουμε;
Σύμφωνα με τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Γιάννη Οικονόμου, ο προσωπικός αριθμός για κάθε πολίτη, θα είναι ένας μοναδικός αριθμός που θα «ενώνει» τον ΑΦΜ, τον ΑΜΚΑ καθώς και άλλα στοιχεία κάθε πολίτη. Εφόσον νομοθετηθεί, θα μπορεί να προστεθεί και στο δελτίο ταυτότητας.
Ουσιαστικά θα πρόκειται για έναν αριθμό που θα έχουμε όλοι και θα αφορά σε όλα τα έγγραφα και τις υπηρεσίες. Όσοι έχουν κρατικά έγγραφα που είναι σε ισχύ, με τους προηγούμενους, όταν θα βγει ο προσωπικός αριθμός θα πρέπει να μπουν στη διαδικασία να τα αλλάξουν όλα σε όλα τα έγγραφα.
Εξετάζεται, να είναι ο ΑΦΜ μαζί με ακόμα τρία ψηφία που θα προστεθούν και τα οποία θα μπορεί να επιλέξει ο κάθε πολίτης μόνος του.
Με βάση τον προγραμματισμό του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, η εν λόγω πλατφόρμα για την απόκτηση του προσωπικού αριθμού θα τεθεί σε λειτουργία μετά τον Νοέμβριο, ενώ σημειωτέον έχει ήδη νομοθετηθεί από το 2020.
Πότε θα βγει ο Προσωπικός Αριθμός Πολίτης
«Κάθε δελτίο ταυτότητας έχει έναν αριθμό. Αυτόν θα έχει και το δελτίο ταυτότητας. Αυτό που μπορεί να προστεθεί στο δελτίο ταυτότητας, εφόσον νομοθετηθεί από τον Δεκέμβριο και μετά, θα είναι ο προσωπικός αριθμός που δεν έχει καμία σχέση ούτε με το 666 ούτε με οτιδήποτε. Είναι ο αριθμός του ΑΦΜ που έχεις μαζί με 2-3 στοιχεία που θα διαλέγεις εσύ.
Εσύ θα λες μαζί με το ΑΦΜ μου βάλε το 1 το 8 και το Α. Είναι αυτό που θα βοηθήσει, πέραν των χαρακτηριστικών που έχει μία ταυτότητα, και στη διευκόλυνση της συναλλαγής με το κράτος σε μία σειρά από υπηρεσίες στον Έλληνα πολίτη. Από το Δεκέμβριο και μετά θα έχει τη δυνατότητα να προστεθεί» ανέφερε ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Γιάννης Οικονόμου.
Και συνέχισε:
«Γιατί θα έχει τη δυνατότητα να προστεθεί; Διότι φτιάχνουμε ένα δελτίο ταυτότητας που καλύπτει πλήρως τις απαιτήσεις του ευρωπαϊκού κανονισμού, του κανονισμού μεταφορών. Ναι αυτός ο αριθμός θα μπορεί να προστίθεται από τον Δεκέμβριο και μετά, γιατί δεν είμαστε νομοθετικά έτοιμοι για αυτόν τον προσωπικό αριθμό. Όμως επειδή η χώρα έχει δεχτεί πολλές προειδοποιήσεις για την καθυστέρηση έκδοσης των νέων ταυτοτήτων, από τις 25 Σεπτεμβρίου και μετά προχωράμε στην έκδοση αυτών των ταυτοτήτων, καταβάλλεται μία προσπάθεια και έτσι θα γίνει να μην ταλαιπωρείται ο κόσμος, να εφαρμοστεί το μοντέλο της πλατφόρμας με τα εμβόλια.
Δηλαδή θα μπαίνεις στην πλατφόρμα, θα καταθέτεις την αίτηση, θα σου έρχεται ειδοποίηση, θα πηγαίνεις στο αστυνομικό τμήμα της Νέας Σμύρνης, στου Ζωγράφου, της Καλλιθέας, της Λαμίας την τάδε μέρα και ώρα για να περάσεις τη διαδικασία έκδοσης της ταυτότητάς σου. Μία διαδικασία η οποία θα είναι εύκολη».
Τι χρειάζεται για νέα ταυτότητα: Όλα τα δικαιολογητικά αναλυτικά
Υπενθυμίζεται ότι, αρχικά, θα πρέπει να αλλάξουν ταυτότητες όσοι έχουν ταυτότητα 15ετίας και πάνω, ενώ από το 2026 καμία από τις παλιές ταυτότητες δεν θα ισχύει.
Έτσι, μέσα στις επόμενες μέρες θα μπορείτε να κλείνετε το ραντεβού σας ηλεκτρονικά, μέσω πλατφόρμας του gov.gr και να πηγαίνετε στο αστυνομικό τμήμα για να εκδώσετε τη νέα σας ταυτότητα.
Διαβάστε αναλυτικά τι χρειάζεστε:
Για να αλλάξετε ταυτότητα, θα πρέπει να υποβάλλετε αίτηση ηλεκτρονικά στο gov.gr και να καταθέσετε τα δικαιολογητικά στην αρμόδια αστυνομική αρχή.
Για την αντικατάσταση παλιάς ταυτότητας θα υποβάλλονται τα εξής δικαιολογητικά στην αρμόδια αστυνομική αρχή:
- Μία φωτογραφία, σε ψηφιακή μορφή, η οποία θα εκδίδεται με μέριμνα του ενδιαφερόμενου, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές του εγγράφου 9303 του ICAO.
Η φωτογραφία θα μπορεί να λαμβάνεται είτε απευθείας από τις αρχές έκδοσης, είτε θα την προσκομίζει ο ενδιαφερόμενος εντός εξωτερικού ψηφιακού δίσκου μνήμης (τύπου usb stick) τηρώντας τις απαιτούμενες προδιαγραφές.
Εφόσον, ο ενδιαφερόμενος έχει πρόσβαση στην εφαρμογή myPhoto του gov.gr, η εν λόγω φωτογραφία θα μπορεί να λαμβάνεται με τις ίδιες τεχνικές προδιαγραφές και να αναρτάται από τους πιστοποιημένους επαγγελματίες φωτογράφους στην εν λόγω εφαρμογή, απ’ όπου την ανακτά ο υπάλληλος της αρμόδιας Αρχής έκδοσης.
Πάντως, αναφορικά με τις αντιδράσεις των φωτογράφων ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη τόνισε ότι πρόκειται για λογική διαμαρτυρία και για τον λόγο αυτό η κυβέρνηση εξετάζει τρόπους επίλυσης.
Αν είναι η πρώτη φορά, για την έκδοση δελτίου ταυτότητας τα απαραίτητα δικαιολογητικά που πρέπει να καταθέσετε είναι τα εξής:
Για την έκδοση Δελτίου Ταυτότητας υποβάλλονται αυτοπροσώπως από τον ενδιαφερόμενο, στην αρμόδια αστυνομική αρχή, τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
1. Δύο (02) πρόσφατες ασπρόμαυρες φωτογραφίες (για ταυτότητα), διαστάσεων 3,6*3,6 cm.
2. Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση, για την αυτεπάγγελτη αναζήτηση των στοιχείων του αιτούντος, από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ), του Υπουργείου Εσωτερικών, η οποία εκτυπώνεται και διατίθεται στον αιτούντα σε έντυπη μορφή προς υπογραφή. Η διαδικασία αναζήτησης των στοιχείων μέσω του (ΟΠΣΕΔ), δεν εφαρμόζεται στις ακόλουθες περιπτώσεις:
Ο δήμος στα δημοτολόγια του οποίου είναι εγγεγραμμένος ο αιτών δεν διαθέτει διαδικτυακές υπηρεσίες πρόσβασης στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) και
Δεν είναι εφικτή η διασύνδεση στις διαδικτυακές υπηρεσίες πρόσβασης στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) του δήμου στα δημοτολόγια, του οποίου είναι εγγεγραμμένος ο αιτών.
3. Αίτηση έκδοσης δελτίου ταυτότητας, η οποία συμπληρώνεται από την αρμόδια Αρχή έκδοσης με βάση τα στοιχεία ταυτότητας του ενδιαφερομένου, όπως αυτά προκύπτουν από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Εθνικού Δημοτολογίου (ΟΠΣΕΔ) του Υπουργείου Εσωτερικών ή από το πιστοποιητικό γέννησης. Η αίτηση εκτυπώνεται και διατίθεται στον αιτούντα σε έντυπη μορφή προς υπογραφή.
4. Βεβαίωση Νοσηλευτικού Ιδρύματος ή Υγειονομικού Εργαστηρίου για την ομάδα Αίματος και το RHESUS (εφόσον επιθυμείτε την αναγραφή τους στο δελτίο σας.)
5. Ταξιδιωτικό ή άλλο έγγραφο ημεδαπής ή αλλοδαπής Αρχής, από το οποίο να προκύπτει προηγούμενη εγγραφή των στοιχείων «ΕΠΩΝΥΜΟ, ΟΝΟΜΑ και ΟΝΟΜΑ ΠΑΤΕΡΑ» των ενδιαφερόμενων, με λατινικούς χαρακτήρες (εφόσον επιθυμείτε αναγραφή των ανωτέρω στοιχείων διαφορετική του προτύπου ΕΛΟΤ 743, υποβάλλοντας παράλληλα και σχετική υπεύθυνη δήλωση).
6. Για την έκδοση του δελτίου ταυτότητας, απαιτείται η βεβαίωση των στοιχείων του αιτούντος από έναν μάρτυρα. Σε περίπτωση ανηλίκου, η βεβαίωση των στοιχείων του γίνεται από έναν γονέα του ή από εκείνον που έχει την επιμέλεια ή επιτροπεία του.