Μετά την Πειραιώς και η Eurobank: Τι συμβαίνει με τα POS των τραπεζών

Τράπεζες: Μετά την Πειραιώς και η Eurobank βολιδοσκοπεί το ενδεχόμενο της απόσχισης του κλάδου εκκαθάρισης συναλλαγών καρτών, καθώς αναζητούν απεμπλοκή από μια διαδικασία που κοστίζει σε χρόνο και χρήμα.

Πιο αναλυτικά, λίγους μήνες μετά την ανακοίνωση της Τράπεζας Πειραιώς ότι το αργότερο έως το α’ τρίμηνο του 2021 θα έχει προχωρήσει στην πώληση του επίμαχου κλάδου (σ.σ. σύμφωνα με πηγές από την τράπεζα μολονότι το επίμαχο χρονοδιάγραμμα ήταν κατ’ εκτίμηση οι διαδικασίες «τρέχουν» με γρήγορους ρυθμούς), προσδοκώντας σε όφελος έως και 300 εκατ. ευρώ, έρχεται η σειρά της Eurobank.

Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο CFO της τράπεζας, κ. Χάρης Κοκολογιάννης, στο πλαίσιο τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές, με αφορμή τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2020, η απόσχιση από τον επίμαχο κλάδο είναι υπό εξέταση, ενώ σε συνδυασμό με την συνθετική τιτλοποίηση εξυπηρετούμενων δανείων (SMEs και μεγάλες επιχειρήσεις), πάνω στην οποία εργάζονται το τρέχον διάστημα, ο δείκτης CAD θα ενισχυθεί κατά 100 μονάδες βάσης.

«Αντίστοιχες κινήσεις αναμένονται στο εγγύς μέλλον και από τις άλλες συστημικές τράπεζες, παρά το γεγονός ότι προς ώρας κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους», σχολιάζουν στο newmoney αρμόδιες πηγές, υπενθυμίζοντας πως η υποστήριξη ενός τέτοιου δικτύου δεν είναι εύκολη υπόθεση γι’ αυτές και δη, σε μία περίοδο, όπου αναζητούν τρόπους να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη.

Ενδεικτικά, ο… λογαριασμός μιας τέτοιας διαδικασίας μπορεί να υπολογιστεί εάν ληφθούν υπόψη τα ποσά που καταβάλλονται στους οργανισμούς Visa ή Mastercard (το 0,2% της κάθε συναλλαγής εάν πρόκειται για χρεωστική και το 0,3% εάν είναι πιστωτική κάρτα), αλλά και από την επεξεργασία των συναλλαγών.

Στην περίπτωση αυτή οι τράπεζες είτε συνεργάζονται με κάποιον φορέα είτε έχουν δικό τους software.

Παράλληλα, πρέπει να προσμετρηθούν το προσωπικό που απασχολείται με την όλη δραστηριότητα και τα περιστατικά απάτης, τα οποία επωμίζεται η τράπεζα εάν είναι δικό της το πρόβλημα ή και λάθους.

Η Εθνική Τράπεζα, για παράδειγμα, υποχρεώθηκε να απορροφήσει σημαντικό κομμάτι των συναλλαγών με κάρτες, οι οποίες έγιναν σε διάστημα ενός έτους – δηλαδή, από το καλοκαίρι του 2019 έως και τα τέλη του περασμένου Ιουλίου – και οι οποίες δεν χρεώθηκαν στους καταναλωτές λόγω προβλήματος που παρουσιάστηκε στο σύστημα εκκαθάρισής της.

Ειδικότερα, κατόπιν συνάντησης των επικεφαλής των αρμόδιων τμημάτων των τεσσάρων συστημικών Ομίλων αποφασίστηκε η ΕΤΕ να αναλάβει την κάλυψη του ποσού που αντιστοιχεί στις συναλλαγές έως 31/7 και οι υπόλοιποι να περάσουν τις χρεώσεις στους πελάτες τους, ξεκινώντας από τις πιο πρόσφατες και σταδιακά μήνα – μήνα, εφόσον, βεβαίως, προηγηθεί σχετική ενημέρωση.

Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την ολοένα και αυξανόμενη χρήση των καρτών, καθιστούν την επίμαχη δραστηριότητα εξαιρετικά ζημιογόνο για τις τράπεζες. Στην Ελλάδα φέρεται να λειτουργούν περίπου 730.000 τερματικά, ενώ, σύμφωνα με την Έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), ο συνολικός αριθμός των καρτών πληρωμών σε κυκλοφορία παρουσίασε μικρή αύξηση το α’ εξάμηνο 2020 κατά 189.000 (+1%) σε σχέση με το β’ εξάμηνο 2019 και ανήλθε σε 18,2 εκατ. κάρτες.

Η αύξηση προέρχεται κυρίως από την έκδοση νέων πιστωτικών καρτών κατά 133.000 κάρτες (+5%), ενώ οι χρεωστικές κάρτες παραμένουν σχεδόν στο ίδιο επίπεδο, καθώς εκδόθηκαν επιπλέον 56.000 κάρτες (+0,3%) συγκριτικά με το β’ εξάμηνο 2019.

Όσον αφορά στον όγκο των συναλλαγών με κάρτες πληρωμών, αυτός διαμορφώθηκε σε 531,9 εκατομμύρια, ενώ η αναλογούσα αξία διαμορφώθηκε στα 30,5 δισ. ευρώ.

Οι χρεωστικές κάρτες συνεχίζουν να αποτελούν το κύριο υποκατάστατο των μετρητών, με τον μέσο αριθμό συναλλαγών ανά χρεωστική κάρτα να ανέρχεται σε 31 συναλλαγές όπως και το προηγούμενο εξάμηνο, ενώ ο μέσος αριθμός συναλλαγών ανά πιστωτική κάρτα μειώθηκε στις 21 συναλλαγές για τρίτο διαδοχικό εξάμηνο.

Τράπεζες: Οι επίδοξοι… μνηστήρες!

Μεταξύ Euronet και Sia αναμένεται να παιχτεί το παιχνίδι της διεκδίκησης των POS της Τράπεζας Πειραιώς.

Η μεν, πρώτη διατηρεί εδώ και πολλά χρόνια σχέσεις με την Πειραιώς, δεδομένου ότι – όπως αναφέρεται σε ανακοινώσεις εκείνης της εποχής – συνέβαλε στην ανάπτυξη του Κέντρου Επεξεργασίας Καρτών, προμηθεύοντας το σύστημα διαχείρισης στην ABC Professional Services και τη δε, δεύτερη, η οποία εξαγοράστηκε από την ιταλική Nexi, να αποτελεί έναν Όμιλο με έσοδα πέριξ των δύο δισ. ευρώ.

Μεγάλοι «παίκτες», με εξίσου σημαντικό… αποτύπωμα στην Ευρώπη, οι οποίοι δυνητικά θα μπορούσαν να διεκδικήσουν τους κλάδους εκκαθάρισης συναλλαγών καρτών (POS) των ελληνικών τραπεζών είναι, τόσο η γαλλική Wordline, η οποία, επίσης, εξαγόρασε έναντι 7,8 δισ. ευρώ την Ingenico, αποτελώντας, έτσι, την τέταρτη μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτρονικών πληρωμών στον κόσμο, όσο και η ελβετική Six.

Στο προσκήνιο παραμένει και η Viva Wallet, η οποία, άλλωστε, παλαιότερα – πριν, δηλαδή, αποκτήσει την Praxia Bank – είχε εξετάσει το ενδεχόμενο να αγοράσει το τμήμα acquiring τουλάχιστον μιας συστημικής τράπεζας, με τις σχετικές συζητήσεις, ωστόσο, να ακυρώνονται εν τη γενέσει τους.

Τράπεζες: Ο εφιάλτης των απολύσεων

Μαζικές εκκαθαρίσεις σχεδιάζουν οι διοικήσεις των ελληνικών τραπεζών και μάλιστα εντός του 2021. Συνεχής αξιολογήσεις και αυστηρές αποφάσεις που δείχνουν την έξοδο στους εργαζόμενους. Όλα τα νέα στο xristika.gr.

Ο εφιάλτης της απόλυσης επέστρεψε στον τραπεζοϋπαλληλικό κλάδο και μάλιστα μέσα στην πανδημία, ενώ για πρώτη φορά προβάλλεται από την τράπεζα ως λόγος απόλυσης η χαμηλή απόδοση του εργαζομένου.

Έτσι επιβεβαιώνονται όσοι υποστήριζαν με τις 25 απολύσεις τραπεζικών στην Πειραιώς τον Δεκέμβριο του 2019 ότι από τη στιγμή που άνοιξε ο «ασκός του Αιόλου» και με δεδομένη την βούληση των τραπεζιτών να συνεχιστεί ο περιορισμός προσωπικού, η «Δαμόκλειος σπάθη» θα παραμένει πάνω από τον τραπεζοϋπαλληλικό χώρο.

Αυτή τη φορά είναι η Eurobank που προχώρησε στην απόλυση τραπεζικού, με 33 χρόνια προϋπηρεσίας, θυροκολλώντας την καταγγελία σύμβασης, με την αιτιολογία της «ελλιπούς υπηρεσιακής απόδοσης και επαγγελματικής ανεπάρκειας». Πρόκειται για την πρώτη απόλυση σε τράπεζα με επίκληση χαμηλής απόδοσης, με την τράπεζα να εκμεταλλεύεται την αλλαγή του κανονισμού εργασίας του 2015-σε συμφωνία με το αντιπροσωπευτικό σωματείο-που διευκολύνει την απομάκρυνση εργαζομένου, επειδή δεν έπιασε τους στόχους.

Σημειώνεται, ότι τον δρόμο της εξόδου από την Eurobank, πήραν τον περασμένο Νοέμβριο πάνω από 800 εργαζόμενοι συμμετέχοντας σε πρόγραμμα οικειοθελούς αποχώρησης.

Την απόλυση κατήγγειλε με σκληρή ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Εργαζομένων Νέου Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου:

«Ανήμερα της παγκόσμιας ημέρας της Γυναίκας και στο αποκορύφωμα της πανδημίας όπου η κοινωνία στερείται βασικών ελευθεριών για λόγους δημόσιας υγείας και οι ψυχοκοινωνικοί κίνδυνοι ελλοχεύουν, η τράπεζα αποφάσισε να βάλει σε καραντίνα και τα εργασιακά δικαιώματα.

Η τράπεζα εντελώς αιφνιδιαστικά προχώρησε σε μία άνευ προηγουμένου κίνηση, καταλύοντας μάλιστα το ύψιστο των εργασιακών δικαιωμάτων, το δικαίωμα στην εργασία. Με τον πλέον ανάλγητο τρόπο χωρίς οποιαδήποτε προειδοποίηση η Τράπεζα κατήγγειλε τη Σύμβαση Εργασίας συναδέλφισσας με (33) τριάντα τρία χρόνια προϋπηρεσίας.

Η Τράπεζα με απίστευτο κυνισμό θυροκόλλησε καταγγελία Σύμβασης σε συνάδελφο «λόγω ελλιπούς υπηρεσιακής απόδοσης και επαγγελματικής ανεπάρκειας».

Η Τράπεζα δείχνει το πραγματικό της πρόσωπο καταπατώντας κάθε έννοια αξιοπρέπειας αδιαφορώντας για προσωπικές, οικογενειακές υποχρεώσεις με βεβαρημένο ιατρικό ιστορικό, εστιάζοντας μόνο στο γρήγορο κέρδος και στη δημιουργία ενός σκληρού εργοδοτικού προφίλ που θα καταπατά δικαιώματα απολύοντας εργαζόμενους χωρίς κανένα σοβαρό λόγο.

Ο ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας που διατυμπανίζει η τράπεζα τόσο για τους υπαλλήλους της, όσο και για τους πελάτες, αποδεικνύεται ως επικοινωνιακό τέχνασμα.

Η καταπάτηση των ωραρίων, η έλλειψη διαφάνειας στις διαδικασίες βαθμολόγησης και εξέλιξης του προσωπικού, οι κακές συμπεριφορές και το εργασιακό mobbing, οι συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας, τα προβλήματα με την τηλεργασία, τα προβλήματα στο δίκτυο με τον όγκο εργασιών και την ασύλληπτη στοχοθεσία κ.α. είναι τα πραγματικά προβλήματα που επηρεάζουν την επαγγελματική αλλά και την ψυχολογική κατάσταση των συναδέλφων.

Ας το αντιληφθούν επιτέλους οι ιθύνοντες της τράπεζας. Ο ασκός του Αιόλου άνοιξε. Σήμερα απολύεται μια συνάδελφος αλλά αύριο μπορεί να βρίσκεται στην ίδια κατάσταση ο καθένας από εμάς. Η τράπεζα αυθαίρετα καθορίζει ανέφικτους στόχους πέρα από το ανθρωπίνως δυνατό θέτοντας σε δίλημμα ή γίνεστε ψυχολογικά ράκη ή ανεπαρκείς επαγγελματικά με συνέπεια την απόλυση.

Η ευθύνη βαραίνει εξολοκλήρου την τράπεζα. Το δικαίωμα στην εργασία είναι υπέρτατο αγαθό συνταγματικά κατοχυρωμένο. Οι απολύσεις αποτελούν άσκηση μορφής βίας που δεν χωράει σε κανένα υγιές εργασιακό περιβάλλον.

Συγκαλείται έκτακτο Δ.Σ. του Συλλόγου
Αποστέλλουμε επιστολή προς την Ο.Τ.Ο.Ε. ώστε να συντονίσουμε σε κλαδικό επίπεδο τον αγώνα μας.
Καλούμε την Τράπεζα να ανακαλέσει την καταγγελία. Θα δώσουμε τη μάχη όλοι μαζί μέχρι τέλους. Η αλληλεγγύη, η αποφασιστικότητά μας, η ενότητα και η κλαδική συν αντίληψη είναι τα όπλα μας».