Τηλεπικοινωνίες: Τέλος στο στην… ασυδοσία των Big 3 της κινητής τηλεφωνίας βάζει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων. Διαβάστε στο xristika.gr όλες τις αλλαγές που έρχονται.
Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) αποφάσισε να αλλάξει τους όρους με τους οποίους συντάσσονται και ισχύουν τα συμβόλαια της κινητής τηλεφωνίας, δίνοντας περισσότερα δικαιώματα στους καταναλωτές.
Παράλληλα, εκτιμάται ότι θα φέρει μεγαλύτερή ισορροπία μεταξύ ονομαστικών και πραγματικών χρεώσεων στις τηλεπικοινωνίες, ένα πρόβλημα που «ταλαιπωρεί» τόσο την αγορά, όσο και τη χώρα αναφορικά με τις χρεώσεις στις υπηρεσίες κινητής κ.ά.
Αναφορικά με τους καταναλωτές, τέσσερις είναι οι βασικές βελτιώσεις που επιφέρει ο νέος Κανονισμός Γενικών Αδειών (ΚΓΑ) στις τηλεπικοινωνίες:
Ο καταναλωτής που έχει δέσμευση μέσω συμβολαίου, μπορεί να αλλάξει πακέτο τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, χωρίς κανένα κόστος για τον ίδιο, όταν μια από τις πολλές υπηρεσίες του πακέτου που λαμβάνει είναι προβληματική.
Με άλλα λόγια, αν ο καταναλωτής έχει ένα πακέτο σταθερής, κινητής τηλεφωνίας, Internet κ.λπ., κι έχει πρόβλημα λήψης σε μια από τις υπηρεσίες (π.χ. στην κινητή τηλεφωνία), μπορεί να καταγγείλει το σύνολο του πακέτου για το οποίο είναι δεσμευμένος, χωρίς κανένα κόστος. Με τον προηγούμενο κανονισμό αδειών, εφόσον ο καταναλωτής δεσμεύονταν από το συμβόλαιό του, θα μπορούσε να αλλάξει, χωρίς κόστος για τον ίδιο, την υπηρεσία που παρουσιάζει πρόβλημα (π.χ. της κινητής).
Δεν ίσχυε το ίδιο για την υπηρεσία π.χ. της σταθερής τηλεφωνίας για την οποία δεν αντιμετώπιζε πρόβλημα λήψης. Για την τελευταία υπηρεσία, εφόσον ο καταναλωτής ήθελε να αλλάξει πάροχο, θα έπρεπε να αποπληρώσει τον υπόλοιπο χρόνο για τον οποίο δεσμεύονταν μέσω του συμβολαίου του.
Η δεύτερη σημαντική βελτίωση για τα συμβόλαια στις τηλεπικοινωνίες, είναι ότι με τον νέο κανονισμό στην περίπτωση που ο καταναλωτής καταγγείλει νωρίτερα ένα δεσμευτικό για τον ίδιο συμβόλαιο, η αποζημίωση για το υπόλοιπο του χρόνου δέσμευσης, θα υπολογίζεται με βάση τη πραγματική χρέωση.
Η τελευταία ρύθμιση έχει μεγάλη σημασία για τους καταναλωτές, γιατί μέχρι πρόσφατα η αποζημίωση του παρόχου για τον υπολειπόμενο χρόνο δέσμευσης γίνονταν, όχι με την συμφωνηθείσα (πραγματική) χρέωση μεταξύ παρόχου και πελάτη, αλλά με την ονομαστική.
Για μια υπηρεσία που κοστίζει (ονομαστικά) 100 ευρώ τον μήνα και είχε παρασχεθεί από τον πάροχο με έκπτωση π.χ. στα 70 ευρώ, η αποζημίωση για τον υπόλοιπο χρόνο του δεσμευτικού συμβολαίου γίνονταν με βάση την ονομαστική χρέωση, δηλαδή τα 100 ευρώ. Τώρα με το νέο κανονισμό η αποζημίωση θα δίδεται στον πάροχο με βάση την πραγματική τιμή, δηλαδή τα 70 ευρώ.
Μια τρίτη αλλαγή έχει να κάνει με την αυτόματη μετατροπή ενός συμβόλαιο τηλεφωνίας (π.χ. 12μηνο ή 24μηνο) ορισμένης διάρκειας σε αορίστου διάρκειας, χωρίς κόστος για τον καταναλωτή.
Με τον υφιστάμενο ΚΓΑ, ο πάροχος θεωρητικά έχει το δικαίωμα, μετά από τη λήξη της σύμβασης, να επαναφέρει τις αρχικές ονομαστικές χρεώσεις, δηλαδή να πάρει πίσω τις εκπτώσεις που είχε δώσει πριν 12 ή 24 μήνες, όταν ήθελε να δελεάσει τον καταναλωτή.
Τέλος, η αυτόματη διακοπή συμβολαίου λόγω οφειλών αυξάνει στα 150 ευρώ αντί 100 ευρώ που είναι σήμερα. Επιδίωξη της ΕΕΤΤ με τις ρυθμίσεις αυτές, είναι σταματήσει η μεγάλη στρέβλωση που υπάρχει στην ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών μεταξύ ονομαστικών και πραγματικών χρεώσεων.
Ο πραγματικός στόχος είναι η σύγκληση του επιπέδου ονομαστικών και πραγματικών χρεώσεων στις τηλεπικοινωνίες, έτσι ώστε να μην συμβαίνει το οξύμωρο: η Ελλάδα να συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο ακριβών χωρών της Ε.Ε. και ταυτόχρονα οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι να παραπονιούνται για «ξεπούλημα» των υπηρεσιών τους.
Μία ακόμη αλλαγή που έρχεται με το νέο ΓΚΑ στις τηλεπικοινωνίες, έχει να κάνει με το πράσινο αποτύπωμά της βιομηχανίας.
Οι τηλεπικοινωνίες είναι η πρώτη παραδοσιακή βιομηχανία utilities στην Ελλάδα που εισάγει υποχρεωτικά τους ψηφιακούς λογαριασμούς.
Από τις αρχές Ιουνίου, οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι είναι υποχρεωμένοι να στέλνουν ηλεκτρονικά τους λογαριασμούς στους πελάτες του, και προαιρετικά μέσω χαρτιού, για όποιον τον ζητήσει ή υπάρχει πρόβλημα παροχής της ψηφιακής υπηρεσίας.
Η εφαρμογή του μέτρου αναμένεται να δημιουργήσει σημαντικές αντιδράσεις στις ταχυδρομικές υπηρεσίες ενώ προϋποθέτει ο καταναλωτής να διαθέτει ηλεκτρονικό λογαριασμό κ.λπ. Ωστόσο ο πάροχος δεν θα είναι υποχρεωμένος πλέον να στέλνει χάρτινους λογαριασμούς.
Οι παραπάνω, αλλά και αρκετές άλλες, αλλαγές, αναμένεται να ισχύσουν από τις αρχές Ιουνίου και αφού δημοσιευθεί σε ΦΕΚ ο νέος ΓΚΑ που ενέκρινε χθες η ΕΕΤΤ.
Τηλεπικοινωνίες: «Καλοβλέπει» το μπάσιμο η ΔΕΗ
Η ΔΕΗ έκανε το μεγάλο βήμα σκορπώντας πανικό στον ανταγωνισμό. Πώς ο ΔΕΔΔΗΕ ετοιμάζεται για την μεγάλη «εισβολή» ανάμεσα σε Cosmote, Vodafone και Wind. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Tην πόρτα στις τηλεπικοινωνίες ανοίγει η ΔΕΗ, εγκαινιάζοντας την είσοδο στις οπτικές ίνες, με σύμμαχο το εναέριο δίκτυο μέσης και χαμηλής τάσης του ΔΕΔΔΗΕ μήκους 241.000 χιλιομέτρων.
Μετά τις ΑΠΕ που αποτελούν το υπερόπλο της στρατηγικής της στο δρόμο για την ενεργειακή μετάβαση, η εταιρεία σκοπεύει να εκμεταλλευτεί τα πολύτιμα asset που διαθέτει και να ανοίξει τη «βεντάλια» των δραστηριοτήτων σε τομείς που γεφυρώνουν τα telecoms με την ενέργεια.
Το πρώτο βήμα αυτού του σχεδιασμού προβλέπει τη δημιουργία ενός πιλοτικού προγράμματος εγκατάστασης οπτικών ινών συνολικής αξίας 15 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με παρόχους τηλεπικοινωνιών.
Σχετικές διαπραγματεύσεις έχουν ξεκινήσει από καιρό με την ΔΕΗ και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν συζητήσεις που βρίσκονται πολύ κοντά σε συμφωνία.
Ο σχεδιασμός για το πιλοτικό πρόγραμμα παρουσιάστηκε στο τελευταίο διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΗ, την περασμένη Τρίτη, το οποίο άναψε και το πράσινο φως για την έναρξη του μεγάλου πρότζεκτ.
Για τον τομέα των οπτικών ινών, η εταιρεία σκοπεύει να επενδύσει τα επόμενα χρόνια πόρους άνω από μισό δισ. ευρώ. Μάλιστα για την χρηματοδότηση του σχεδιασμού είναι σε πλήρη εξέλιξη σχετικές συζητήσεις με ελληνικές τράπεζες.
Σήμερα, ο ΟΤΕ είναι εκείνος που επενδύει σημαντικά κεφάλαια για την ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών, καλύπτοντας περίπου 250.000 νοικοκυριά και τρέχει με αυξημένους ρυθμούς να τερματίσει πρώτος στις υποδομές για το «τελευταίο μίλι» παρακολουθώντας από πολύ κοντά τον ανταγωνισμό που αναπτύσσεται.
Η ΔEΗ όπως έχει δηλώσει δεν σκοπεύει να πουλάει υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών στους τελικούς πελάτες. Θα πουλάει όμως υπηρεσίες χονδρικής, δηλαδή την υποδομή δικτύου, ώστε να φτάσουν άλλοι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι μέχρι το σπίτι του καταναλωτή το λεγόμενο τελευταίο μίλι (last mile) δηλαδή από την καμπίνα του δρόμου (ΚΑΦΑΟ) στο σπίτι του συνδρομητή, προσφέροντας πολύ υψηλές ταχύτατες άνω των 1.000Mbps.
Το business plan της ΔΕΗ στον τομέα των τηλεπικοινωνιών αναμένεται να παρουσιαστεί μετά την πώληση του ΔΕΔΔΗΕ και προβλέπει την αξιοποίηση του δικτύου της και για το 5G.
Tα φιλόδοξα πλάνα της Επιχείρησης κινούνται στα μονοπάτια μεγάλων ευρωπαϊκών utilities, όπως η Ιταλική Enel, η οποία δημιούργησε ξεχωριστή εταιρεία οπτικών ινών, την Open Fiber.
H Ιταλική κυβέρνηση, εξετάζει ένα ευρύτερο σχέδιο συγκέντρωσης στις υποδομές μίσθωσης οπτικών ινών.
Πρόσφατα, το αμερικανικό ταμείο υποδομών KKR, το οποίο έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την εξαγορά μειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΔΕΔΔΗΕ, ολοκλήρωσε την απόκτηση του 37,5% της FiberCop που ανήκει στην Telecom Italia έναντι τιμήματος 1,8 δισ. Ευρώ και αποτελεί το δικό της αντίστοιχο βραχίονα στις υποδομές για το last mile.
Το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ενός ενιαίου δικτύου, συγχωνεύοντας το FiberCop με το Open Fiber που υποστηρίζεται από το κράτος.
Σύμφωνα πάντως με δημοσιεύματα στον ξένο τύπο, τα σχέδια για έναν μόνο φορέα δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί ενώ πληροφορίες του Reuters ανέφεραν πρόσφατα ότι η Ιταλία εξετάζει ένα νέο σχέδιο για να κερδίσει τον έλεγχο της Open Fiber.
Έναν παρεμφερή σχεδιασμό έχει ανακοινώσει και ο ΑΔΜΗΕ μέσω της Grid Telecom, αξιοποιώντας το δικό του δίκτυο κορμού οπτικών ινών μήκους 3.000 χιλιομέτρων αλλά και μια ευνοϊκή συγκυρία διεθνώς για τρεις κυρίως λόγους.
Πρώτον την ανάπτυξη του δικτύου 5G, το οποίο θα μεγαλώσει ακόμη περισσότερο την ανάγκη για δίκτυο κορμού, δεύτερον τις εξελίξεις σχετικά με τα data centers, με αιχμή του δόρατος την είσοδο στη χώρα μας της Microsoft αλλά και άλλων μεγάλων παικτών της διεθνούς αγοράς και τρίτον την ανάπτυξη του Ultra Fast broadband, στο οποίο ο ΑΔΜΗΕ συμμετέχει σε συμμαχία με την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή.