Μεγάλες αλλαγές στον έλεγχο ΚΤΕΟ: Τι πρέπει να γνωρίζετε

ΚΤΕΟ: Μεγάλες αλλαγές έρχονται στους τεχνικούς ελέγχους των οχημάτων μας, ή αλλιώς… ΚΤΕΟ, σύμφωνα με νέο ΦΕΚ.

Η νέα υπουργική Απόφαση καθορίζει τον τρόπο, την διαδικασία αλλά και τον τρόπο πιστοποίησης του Τεχνικού Ελέγχου είτε είναι περιοδικός, είτε έκτακτος είτε εκούσιος.

Οι αλλαγές κρίθηκαν επιβεβλημένες εξαιτίας της αλλαγής σημείων τεχνικού ελέγχου σύμφωνα με το διορθωτικό της οδηγίας 2014/45/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 3ης Απριλίου 2014, για τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο των μηχανοκίνητων οχημάτων και των ρυμουλκουμένων τους και για την κατάργηση της οδηγίας 2009/40/ΕΚ, το οποίο δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης L219/22-8-2019 και ενσωματώθηκε με την υπ’ αρ. 64744/677/2019 κοινή υπουργική απόφαση «Τροποποίηση της κοινής υπουργικής απόφασης υπ’ αρ. οικ. 49372/3352/2017 “Περιοδικός τεχνικός έλεγχος μηχανοκίνητων οχημάτων και των ρυμουλκούμενων τους σε συμμόρφωση με την οδηγία 2014/45/EK και κατάργηση της οδηγίας 2009/40/ΕΚ”» (Β’ 522).

Παράλληλα από τεχνικό έλεγχο θα περνά και το σύστημα eCall για τις κατηγορίες οχημάτων Μ1 και Ν1 και περιγράφονται στην υπ’ αρ. 253664/2022 κοινή υπουργική απόφαση όπως επίσης ενσωματώνονται και επιπλέον σημεία ελέγχου στις δίκυκλες μοτοσικλέτες με πλευρικό κάνιστρο (κατηγορία L4e), τρίκυκλα με συμμετρικούς εμπρόσθιους ή οπίσθιους τροχούς (κατηγορία L5e) και τετράκυκλων οχημάτων (κατηγορία L7e) με κυβισμό κινητήρα άνω των 125 cm3.

Επίσης η υπουργική Απόφαση προβλέπει και την επικαιροποίηση των σημείων ελέγχου που αφορούν τα Οχήματα Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων, καθώς και των σημείων ελέγχου που αφορούν τα Οχήματα Διεθνών Μεταφορών Ευπαθών Τροφίμων (ΑΤΡ).

Μεταξύ των επικίνδυνων ελλείψεων κατά τον έλεγχο περιλαμβάνονται:

  • Δύο επαναλαμβανόμενες πεδήσεις μετά την ενεργοποίηση της προειδοποιητικής διάταξης (ή μετά την ένδειξη επικίνδυνης τιμής στο μανόμετρο).
  • Οι επιδόσεις της πέδης έκτακτης ανάγκης (δευτερεύουσας) δεν πληρούνται.
  • Διαρροή υδραυλικού υγρού που επηρεάζει την λειτουργία των βαλβίδων συστήματος πέδησης (ποδοβαλβίδες, βαλβίδες αποσυμπίεσης, ρυθμιστές πίεσης).
  • Επενδύσεις ή τακάκια υπερβολικά φθαρμένα (ελάχιστη ένδειξη μη ορατή).
  • Τύμπανο (ταμπούρο) ή δίσκος υπερβολικά φθαρμένος ή χαραγμένο ή ρηγματωμένο, επισφαλές ή σπασμένο ή λείπει.
  • Μη ορθή λειτουργία ή επικίνδυνη στερέωση του συστήματος Διεύθυνσης.
  • Πολύ κακή ορατότητα από την εσωτερική επιφάνεια καθαρισμού των υαλοκαθαριστήρων.
  • Μη λειτουργία φώτων πέδησης.
  • Κακή ηλεκτρολογική καλωδίωση και πιθανή επαφή με θερμά μέρη, περιστρεφόμενα μέρη ή με το έδαφος, αποσύνδεση συνδέσεων (λειτουργικά στοιχεία για το σύστημα πέδησης ή διεύθυνσης).
  • Σπασμένος άξονας ή ακραξόνιο.
  • Φθαρμένα ελαστικά.
  • Χαλάρωση των στερεώσεων των ελατηρίων.
  • Κατεστραμμένα αμορτισέρ, κακή λειτουργία.
  • Επισφαλής δεξαμενή ή σωληνώσεις, με ιδιαίτερο κίνδυνο πυρκαγιάς.
  • Πιθανή πτώση προφυλακτήρων.
  • Χαλαρές ή ραγισμένες βάσεις κινητήρα.
  • Τροποποίηση του κινητήρα που επηρεάζει την ασφάλεια ή/και το περιβάλλον.
  • Πόρτα που μπορεί να ανοίξει ακουσίως ή δεν παραμένει κλειστή (στρεφόμενες πόρτες).
  • Παρέλευση του νομοθετημένου ορίου ηλικίας της δεξαμενής στα συστήματα Υγραεριοκίνησης και Αεριοκίνησης.
  • Μη εγκεκριμένη αντικατάσταση πλαισίου μοτοσικλέτας.
  • Αναδιπλούμενο στήριγμα (σταντ): Δεν υπάρχει τουλάχιστον ένα (πλευρικό ή κεντρικό).
  • Υποπόδια (μαρσπιέ): Λείπουν, το ένα ή και τα δύο στη θέση του οδηγού.
  • Εξάτμιση: Λείπει ο σιγαστήρας.

ΚΤΕΟ: Με ελλείψεις τα ΙΧ στην Ελλάδα

Με κάθε είδους τεχνικές ελλείψεις περνούν από τα ΚΤΕΟ όλης της χώρας εκατομμύρια αυτοκίνητα με το ποσοστό τους να ξεπερνά το 45-50%!

Στα παραπάνω βέβαια θα πρέπει να συνυπολογιστεί και ένα 40% του στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων που οι ιδιοκτήτες τους δεν τα πηγαίνουν καθόλου για έλεγχο στα ΚΤΕΟ προφανώς λόγω της κακής τους κατάστασης.

Ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Ελλάδος, κ. Κωνσταντίνος Βήκας, τονίζει στο Newsauto ότι:

«Αδιαμφισβήτητα η πύκνωση των τεχνικών ελέγχων ΚΤΕΟ θα ενισχύσει περαιτέρω την οδική ασφάλεια της χώρας μας καθώς και την ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε. Σε πολλές χώρες-μέλη της ΕΕ, ο τεχνικός έλεγχος προβλέπεται αρχικά με την συμπλήρωση 2 ή 3 χρόνων και περιοδικά κάθε χρόνο μετά, πρακτικά οχήματα 5ετίας και μετά ελέγχονται κάθε χρόνο.

Η πρακτική αυτή έχει ενισχύσει κατά πολύ την οδική ασφάλεια στις χώρες αυτές, αποτελεί στόχο πολλών άλλων κρατών στην ΕΕ και είναι ένα γεγονός που θα πρέπει απασχολήσει σοβαρά και την χώρα μας.

Σύμφωνα με τα ισχύοντα στην χώρα μας ο αρχικός έλεγχος ΚΤΕΟ ενός καινούργιου οχήματος προβλέπεται στα 4 έτη και αυτό εκτός άλλων αφήνει τεράστια περιθώρια στην αλλοίωση χιλιομετρικών ενδείξεων από επιτήδειους αφού τα διανυθέντα χιλιόμετρα ενός οχήματος καταγράφονται και τηρούνται επίσημα και συστηματικά μόνο στις βάσεις δεδομένων ΚΤΕΟ κατά τη διαδικασία τεχνικού ελέγχου και δύναται να αντιπαραβάλλονται εκ του ασφαλούς.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα τεχνικών ελέγχων ΚΤΕΟ στην Ελλάδα, στα υπόχρεα οχήματα προς έλεγχο ΚΤΕΟ σημειώνονται τεχνικές ελλείψεις όλων των διαβαθμίσεων σε ποσοστό άνω του 45-50%, και όλα αυτά στο 60% των υπόχρεων προς έλεγχο οχημάτων καθώς έως και σήμερα το υπόλοιπο 40% του στόλου δεν προσκομίζεται για έλεγχο στα ΚΤΕΟ, προφανώς λόγω κακής κατάστασής τους.

Με την παραδοχή συμμετοχής στους τεχνικούς ελέγχους του 100% του υπόχρεου στόλου τότε οι σημειωμένες ελλείψεις αναμένεται να ξεπεράσουν στο 80% των ελεγχόμενων οχημάτων και αυτό επιβεβαιώνει ξεκάθαρα την αναγκαιότητα πύκνωσης των ελέγχων ΚΤΕΟ σε μια χώρα όπως η Ελλάδα που ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων ξεπερνά τα 15 έτη».

Τι κάνει με το ΚΤΕΟ η Ευρώπη

«Ασυλία» για τα πρώτα χρόνια κυκλοφορίας τους έχουν τα καινούρια αυτοκίνητα σε πολλά κράτη-μέλη της ΕΕ με αποτέλεσμα να αυξάνονται συνεχώς τα κρούσματα των περιστατικών που αφορούν σε αυτοκίνητα με γυρισμένα χιλιόμετρα, τα οποία προέρχονται κυρίως από εταιρείες ενοικιάσεων ή leasing.

Παράλληλα, κάποια άλλα κράτη-μέλη μειώνουν τους τακτικούς ελέγχους ΚΤΕΟ των οχημάτων, ώστε να διασφαλιστεί η οδική ασφάλεια και να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα.

Ήδη κάποια κράτη-μέλη έχουν μειώσει τον πρώτο τεχνικό έλεγχο των καινούριων οχημάτων στα 2 χρόνια και κατόπιν τον έχουν κάνει ετήσιο, ώστε τα οχήματα να ελέγχονται τακτικότερα και βέβαια να μειωθούν περαιτέρω τα περιστατικά με αυτοκίνητα στα οποία διαπιστώνονται γυρισμένα χιλιόμετρα.

Η πρώτη χώρα της ΕΕ που υιοθέτηση τον πρώτο τεχνικό έλεγχο μετά από 2 χρόνια από την 1η Άδεια Κυκλοφορίας του οχήματος και κατόπιν ο τεχνικός έλεγχος πραγματοποιείται κάθε χρόνο είναι η Κροατία.

Επίσης, η Λετονία υποχρεώνει τους ιδιοκτήτες καινούριων αυτοκινήτων να περνούν τα αυτοκίνητά τους από ΚΤΕΟ μετά τα δύο πρώτα χρόνια κυκλοφορίας τους. Στη συνέχεια τα ξαναπερνούν μετά από 2 χρόνια και μόλις κλείσουν την 4ετία οι έλεγχοι γίνονται ετήσιοι.

Στην Βρετανία τα οχήματα περνούν από Τεχνικό Έλεγχο για πρώτη φορά μόλις κλείσουν 3ετία και κατόπιν περνούν από ΚΤΕΟ κάθε χρόνο.

Αυστρία, Βουλγαρία, Πολωνία και Σουηδία έχουν τα ίδια χρονικά διαστήματα ελέγχων των οχημάτων από ΚΤΕΟ με την πρώτη φορά να ορίζεται στην 3ετία, την δεύτερη μετά από 2 χρόνια και μετά την 5ετία τα οχήματα περνούν κάθε χρόνο από Τεχνικό Έλεγχο.

Στην Ρουμανία τα οχήματα περνούν για πρώτη φορά από ΚΤΕΟ μόλις κλείσουν 3ετία και στη συνέχεια περνούν ανά 2ετία μέχρι να κλείσουν τα 11 χρόνια ζωής τους. Κατόπιν περνούν από Τεχνικό Έλεγχο κάθε χρόνο.

Γερμανία και Λιθουανία έχουν υιοθετήσει ένα άλλο σύστημα ελέγχου των οχημάτων, σύμφωνα με το οποίο το πρώτο ΚΤΕΟ έρχεται μετά την 3ετία και κατόπιν οι έλεγχοι πραγματοποιούνται κάθε διετία.

Τα οχήματα σε Βέλγιο και η Βόρεια Ιρλανδία περνούν για πρώτη φορά από ΚΤΕΟ μόλις κλείσουν την πρώτη 4ετία και κατόπιν οι έλεγχοι είναι ετήσιοι.

Στην Ολλανδία τα οχήματα περνούν από ΚΤΕΟ για πρώτη φορά μόλις κλείσουν την 4ετία. Ο επόμενος έλεγχος πραγματοποιείται μετά από 2 χρόνια και μόλις το όχημα κλείσει την 6ετία τότε οι έλεγχοι γίνονται ετήσιοι.

Η Σλοβενία και η Πορτογαλία έχουν επιλέξει να περνούν τα οχήματα από ΚΤΕΟ για πρώτη φορά μόλις κλείσουν 4ετία, ενώ οι επόμενοι δύο έλεγχοι πραγματοποιούνται ανά διετία. Μόλις κάποιο όχημα κλείσει 8 χρόνια ζωής τότε οι έλεγχοι γίνονται ετήσιοι.

Η Φινλανδία, η Ισπανία, η Εσθονία και η Ιρλανδία έχουν επιλέξει τα οχήματά τους να περνούν για πρώτη φορά από ΚΤΕΟ μόλις κλείσουν την 4ετία και επόμενοι τρεις έλεγχοι πραγματοποιούνται ανά διετία. Μόλις τα οχήματα κλείσουν 10 χρόνια ζωής τότε περνούν από ΚΤΕΟ κάθε χρόνο.

Η Ελλάδα, η Γαλλία, η Σλοβακία, η Ρουμανία, η Κύπρος, η Τσεχία, η Ιταλία, η Μάλτα, η Νορβηγία, η Ουγγαρία, το Λουξεμβούργο και η Δανία έχουν επιλέξει τα οχήματά τους να περνούν από Τεχνικό Έλεγχο για πρώτη φορά μετά την 4ετία και κατόπιν να περνούν από ΚΤΕΟ κάθε δύο χρόνια.