Κρίσιμες ώρες: Στερεύει το πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης – Τι αποθέματα έχουμε

Καύσιμα: Με δεδομένο ότι τα καύσιμα στη χώρα μας εισάγονται από το εξωτερικό και διυλίζονται εδώ, τα αποθέματα προφανώς είναι πολύ λίγα. Νέα έκρηξη τιμών εξαιτίας και των απεργιών στα διυλιστήρια της Γαλλίας. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

ΗΠΑ και Ευρώπη κάνουν αγώνα δρόμου, προκειμένου να εξασφαλίσουν τις ποσότητες diesel που χρειάζονται οι πολίτες για να θερμάνουν τα σπίτια τους τον χειμώνα, μιας και οι πληροφορίες ότι τα καύσιμα στερεύουν προκαλούν παγκόσμια ανησυχία.

Η τιμή στο diesel βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο – σε σχέση με τη βενζίνη – εδώ και πάνω από μια δεκαετία, καθώς σε τμήματα της Ευρώπης και των ΗΠΑ παρατηρείται έλλειψη προσφοράς στα καύσιμα.

Η ευρωπαϊκή αγορά diesel έχει δείξει σημάδια πίεσης από τότε που η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έθεσε σε κίνδυνο τη μεγαλύτερη πηγή εξωτερικού εφοδιασμού της ηπείρου.

Από τον Φεβρουάριο, η ΕΕ θα απαγορεύσει τις θαλάσσιες προμήθειες καυσίμων από τη Ρωσία. Στις ΗΠΑ, τα διαθέσιμα αποθέματα είναι στο χαμηλότερο επίπεδο, τουλάχιστον από το 1993.

Η τιμή του diesel είναι πιθανό να συνεχίσει να αυξάνεται σε σχέση με τη βενζίνη μέχρι το τέλος του έτους, σύμφωνα με τη συμβουλευτική Wood Mackenzie Ltd.

«Το premium diesel θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2023, όταν η βενζίνη θα ενισχυθεί ενόψει των καλοκαιρινών οδικών ταξιδιών και εφόσον εξισορροπηθούν τα αποστάγματα μετά την απαγόρευση της ΕΕ», δήλωσε μέσω email ο Alan Gelder, αντιπρόεδρος για τις αγορές διύλισης, χημικών και πετρελαίου της WoodMac.

Ένα κύμα απεργιών στα διυλιστήρια της Γαλλίας, σε συνδυασμό με άλλες απρογραμμάτιστες διακοπές λειτουργίας στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, έχει επιδεινώσει την κρίση εφοδιασμού τις τελευταίες εβδομάδες.

Καύσιμα: «Στεγνώνουν» οι ΗΠΑ;

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν σχεδιάζει να φορολογήσει τις πετρελαϊκές εταιρείες που καταγράφουν «απροσδόκητα» κέρδη χωρίς να επενδύουν ξανά στην παραγωγή.

Καθώς τα αμερικανικά αποθέματα μειώνονται εν όψει του χειμώνα, αξιωματούχοι του Λευκού Οίκου εξετάζουν ενέργειες για να ενθαρρύνουν τα διυλιστήρια πετρελαίου να διατηρούν περισσότερα καύσιμα (βενζίνη και diesel) εντός των ΗΠΑ αντί να τα εξάγουν.

Θα μπορούσε να εφαρμοστούν περιορισμοί στις εξαγωγές καυσίμων, ιδίως στο diesel.

Οι Αμερικανοί που διαθέτουν αυτοκίνητο με καύσιμο diesel μπορεί να χρειαστεί να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα αυτό τον χειμώνα, καθώς η μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου αντιμετωπίζει μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις των τελευταίων χρόνων, λόγω του αυξανόμενου ελλείμματος εφοδιασμού.

Μόλις μια εβδομάδα πριν από τις ενδιάμεσες εκλογές των Ηνωμένων Πολιτειών, οι τιμές πιθανότατα θα αυξηθούν.

Το υψηλό κόστος των καυσίμων, επηρεάζει την αμερικανική οικονομία και τροφοδοτεί τη δυσαρέσκεια των ψηφοφόρων απέναντι στην κυβέρνηση Μπάιντεν.

Παράλληλα, εντείνονται οι ανησυχίες για σημαντικές ελλείψεις ενέργειας σε ορισμένες από τις πολυπληθέστερες περιοχές των ΗΠΑ.

Καθώς πλησιάζουν οι πιο κρύοι μήνες του έτους, το πετρέλαιο θέρμανσης έχει ήδη διανεμηθεί με δελτίο στην περιοχή της Νέας Υόρκης και οι προμήθειες diesel, ένα απαραίτητο καύσιμο για τη ναυτιλία, είναι εξαιρετικά χαμηλές, ενώ ορισμένες περιοχές στα βορειοανατολικά έχουν αρχίσει να δεσμεύουν τα καύσιμα.

Τους επόμενους έξι μήνες είναι πιθανό να γίνουν αυξήσεις στις τιμές και να υπάρχουν μεγαλύτερες ελλείψεις diesel στις ΗΠΑ. Η Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών των ΗΠΑ (EIA) δήλωσε στις 21 Οκτωβρίου ότι τα αποθέματα ντίζελ και άλλων αποσταγμένων μαζούτ ήταν μόλις 106 εκατομμύρια βαρέλια, τα χαμηλότερα για αυτήν την εποχή από το 1982.

Καύσιμα: Τα χειρότερα έρχονται – Δείτε που θα φτάσουν οι τιμές

Εδώ και μήνες τρέχει η επιδότηση στην αντλία για το diesel κίνησης.

Με την απόφαση της κυβέρνησης αλλάξει το μοντέλο των επιδοτήσεων.

Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας αποφάσισε να πριμοδοτήσει τον προϋπολογισμό για τη θέρμανση και όχι για τα καύσιμα.

Για το fuel pass υπήρξαν δύο κύκλοι πληρωμών ενώ υπάρχει μέχρι σήμερα και επιδότηση στην αντλία ύψους 0,15 ευρώ για το πετρέλαιο κίνησης, η οποία όμως θα σταματήσει να υφίσταται.

Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα η τιμή του πετρελαίου κίνησης να εκτοξευτεί πάνω από αυτή της απλής αμόλυβδης και σε πολλές περιοχές να ξεπεράσει και τα δύο ευρώ.

Ήδη σύμφωνα με την ενημέρωση του fuelprices.gr του υπουργείου Ανάπτυξης, η τιμής του πετρελαίου κίνησης φτάνει στα 1,821 ευρώ κατά μέσω όρα, συνυπολογιζόμενης και της επιδότησης στην αντλία.

Την ίδια στιγμή η τιμή της αμόλυβδης φτάνει πανελλαδικά το 1,950 ευρώ κατά μέσω όρο.

Καύσιμα: Ξεχάστε την οδήγηση! Δείτε πόσο θα αυξηθούν από το 2023

Απελπιστική είναι η κατάσταση στον τομέα των καυσίμων καθώς όχι μόνο δεν αναμένεται αποκλιμάκωση στις τιμές αλλά έρχεται αύξηση!

Καταιγίδα αυξήσεων στους φόρους αλλά και επιβολή νέων φόρων στην Ενέργεια από 1.1.2023 περιλαμβάνει Οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αναμένεται να συζητηθεί στην αρμόδια επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου, στις 26 Σεπτέμβρη, την οποία φέρνει σήμερα στη δημοσιότητα ο «Ριζοσπάστης».

Πρόκειται κυριολεκτικά για ένα τερατούργημα, που έρχεται μέσα σε συνθήκες έντασης της ενεργειακής φτώχειας και εκτόξευσης του κόστους της Ενέργειας, να αυξήσει τη φορολογία σε ενεργειακά προϊόντα, όπως για παράδειγμα στο φυσικό αέριο, στη βενζίνη, στο πετρέλαιο, στο υγραέριο κ.λπ., ενώ την ίδια στιγμή απαλλάσσει προκλητικά από τη φορολογία τα μονοπώλια των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, τους εφοπλιστές, τις αεροπορικές εταιρείες αλλά και άλλες κατηγορίες!

Η Κομισιόν, με την πρότασή της, τροποποιεί και αναδιατυπώνει την Οδηγία 2003/96/ΕΚ, σχετικά με την αναδιάρθρωση του κοινοτικού πλαισίου φορολογίας των ενεργειακών προϊόντων και της ηλεκτρικής ενέργειας (Οδηγία Φορολόγησης της Ενέργειας – ΟΦΕ).

Η επιλογή αυτή εντάσσεται στη στρατηγική της «πράσινης» ανάπτυξης στην ΕΕ, την «Πράσινη Συμφωνία» και το πακέτο «Fit for 55», αφού πρόσχημα γι’ αυτή την παρέμβαση είναι να υπηρετήσει τη Στρατηγική της ΕΕ για μείωση των καθαρών εκπομπών κατά τουλάχιστον 55%, προκειμένου στο πλαίσιο της «πράσινης μετάβασης» να ενισχυθούν οι επιχειρηματικοί όμιλοι και τα μονοπώλια της «πράσινης ανάπτυξης», με τραγικές επιπτώσεις για τον λαό.

Ενδεικτικό του μεγέθους της φοροληστείας που είναι στα σκαριά είναι ότι:

– Η φορολόγηση της Ενέργειας θα γίνεται από το 2023 με βάση το ενεργειακό περιεχόμενο των ενεργειακών προϊόντων και της ηλεκτρικής ενέργειας και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις τους. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό;

– Σήμερα η φορολογία στο φυσικό αέριο για τα καύσιμα κίνησης είναι 2,6 ευρώ ανά gigajoule (277,8 κιλοβατώρες) και από 1.1.2023 θα εκτοξευθεί στα 7,17 ευρώ και θα φτάσει στο τέλος του 2023 τα 10,75 ευρώ.

– Σήμερα η φορολογία στο φυσικό αέριο για τα καύσιμα θέρμανσης είναι 0,15 ευρώ ανά gigajoule και από 1.1.2023 θα εκτοξευθεί στα 0,6 ευρώ και θα φτάσει στο τέλος του 2023 τα 0,9 ευρώ.

– Η βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης θα φορολογούνται με 10,75 ευρώ ανά gigajoule, ενώ θεσπίζονται και μια σειρά άλλοι φόροι για πολλά είδη ενεργειακών προϊόντων.

– Καθιερώνεται κατάταξη συντελεστών και τιμαριθμική αναπροσαρμογή των ελάχιστων επιπέδων:

Η φορολογία στην κατανάλωση των νοικοκυριών θα αυξάνεται κάθε χρόνο με βάση τον «δείκτη τιμών καταναλωτή» σε όλη την ΕΕ.

Επιπλέον, η ηλεκτρική ενέργεια πάντα θα συγκαταλέγεται μεταξύ των λιγότερο φορολογούμενων πηγών Ενέργειας (συντελεστής 0,15 EUR/gigajoule) με σκοπό την προώθηση της χρήσης της, ιδίως στον τομέα των μεταφορών, για να ενισχυθούν τα μονοπώλια της ηλεκτροκίνησης.

– Προβλέπεται φορολόγηση ενεργειακών προϊόντων και ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιούνται από αεροσκάφη και σκάφη. Μόνο που είναι κυριολεκτικά για τα μάτια του κόσμου, αφού υπάρχουν τόσες εξαιρέσεις και απαλλαγές από τον φόρο που ακυρώνουν κάθε φορολόγηση.

Δηλαδή, εξαιρούνται:

Οι εμπορευματικές αεροπορικές μεταφορές.

Οι επιχειρηματικές αεροπορικές μεταφορές και πτήσεις για σκοπούς εκτός της αναψυχής εντός ΕΕ.

Οι αεροπορικές μεταφορές και η ναυσιπλοΐα εκτός ΕΕ, που τα κράτη – μέλη έχουν δικαίωμα να εξαιρούν από τη φορολογία.

Για τις χρήσεις για τακτικές γραμμές θαλάσσιας και εσωτερικής ναυσιπλοΐας, αλιεία και εμπορευματικές μεταφορές εντός ΕΕ.

Επίσης, τα κράτη – μέλη μπορούν να απαλλάσσουν από κάθε φορολογία την ηλεκτροδότηση από ξηράς αεροσκαφών και θαλάσσιων σκαφών.

– Τα κράτη – μέλη μπορούν να απαλλάσσουν από κάθε φορολογία «ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης, προηγμένα βιώσιμα βιοκαύσιμα, βιορευστά, βιοαέριο και προηγμένα βιώσιμα προϊόντα», στηρίζοντας τους αντίστοιχους ομίλους, που με βιοκαύσιμα και τις άλλες απαλλασσόμενες κατηγορίες καταστρέφουν το περιβάλλον, υπονομεύουν την επισιτιστική επάρκεια, χτυπάνε τη φτωχομεσαία αγροτιά.

Δυνατότητες μείωσης της φορολόγησης δίνονται και για άλλες κατηγορίες επιχειρήσεων, όπως ενεργοβόρες επιχειρήσεις, υδατοκαλλιέργειας, καλλιέργειας κηπευτικών, σιδηροδρομικών μεταφορών εμπορευμάτων και επιβατών και για …ξεκάρφωμα σε «ευάλωτα νοικοκυριά» (και μάλιστα με προαιρετικό χαρακτήρα), που ορίζονται όσα έχουν εισόδημα ίσο ή χαμηλότερο από το 60% του εθνικού διάμεσου εισοδήματος.

Στην Ελλάδα δηλαδή αυτό αντιστοιχεί σε εισόδημα κάτω από 500 ευρώ μηνιαίως, όσους δηλαδή έτσι κι αλλιώς δεν μπορούν να πληρώνουν τους φόρους.

Είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικές ορισμένες αναφορές της Κομισιόν στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει την Οδηγία – λαιμητόμο για τους λαούς της ΕΕ.

Αναφέρουν χαρακτηριστικά:

– «Η φορολογία παίζει άμεσο ρόλο στη στήριξη της πράσινης μετάβασης, εκπέμποντας τα σωστά μηνύματα για τις τιμές και παρέχοντας τα κατάλληλα κίνητρα για βιώσιμη κατανάλωση και παραγωγή.

Στο πλαίσιο αυτό χρειάζεται αποτελεσματική περιβαλλοντική φορολογία και άρση κινήτρων για κατανάλωση ορυκτών καυσίμων σε ολόκληρη την ΕΕ, σε συνδυασμό με άλλα κανονιστικά μέτρα, για να επιτευχθούν οι μειώσεις των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου».

Πέφτουν λοιπόν οι μάσκες για το ποιες είναι οι επιπτώσεις για τον λαό από τη λεγόμενη «πράσινη μετάβαση». Ενα εργαλείο σε αυτή την κατεύθυνση είναι και η φορολογία των λαϊκών στρωμάτων.

– Οι στόχοι θα επιτευχθούν με τη μετάβαση από τη φορολόγηση με βάση τον όγκο στη φορολόγηση με βάση το ενεργειακό περιεχόμενο, με την κατάργηση των κινήτρων για τη χρήση ορυκτών καυσίμων και με την καθιέρωση κατάταξης των συντελεστών ανάλογα με τις περιβαλλοντικές τους επιδόσεις (…)

Σύμφωνα με την εν λόγω κατάταξη, τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα, όπως το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης και η βενζίνη, θα φορολογούνται με τον υψηλότερο συντελεστή».

Είναι προφανές ότι ο μεγάλος όγκος της επιβάρυνσης αφορά και πάλι τα λαϊκά στρώματα, αφού αφενός μεν οι μετακινήσεις αναμένεται να ακριβύνουν κι άλλο, αφετέρου θα σημειωθούν ανατιμήσεις σε μια σειρά προϊόντα, λόγω της αύξησης στο κόστος μεταφοράς τους.

– «Με την εκτίμηση επιπτώσεων καταδείχθηκε ότι η αυξημένη φορολόγηση των ορυκτών καυσίμων μπορεί να έχει μεγαλύτερες επιπτώσεις στα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος, ιδίως όσον αφορά τη θέρμανση.

Στις περιπτώσεις αυτές, ο πιθανός φθίνων χαρακτήρας των ενεργειακών φόρων θα μπορούσε να αντισταθμιστεί με την ανακύκλωση των εν λόγω εσόδων για τη στήριξη της πράσινης μετάβασης μέσω της χρηματοδότησης επενδύσεων σε προϊόντα και συσκευές χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών και ενεργειακά αποδοτικά ή μέσω κατ’ αποκοπή μεταβιβάσεων».

Είναι άκρως αποκαλυπτικοί στον τρόπο που περιγράφουν την πραγματικότητα που ζει ο λαός μας και σήμερα με τα διάφορα επιδόματα και τα pass κοροϊδίας για το ηλεκτρικό ρεύμα και τα καύσιμα.

Λένε λοιπόν ότι ένα μικρό μέρος των χρημάτων που εισπράττονται από τον λαό μέσω των ενεργειακών φόρων που θα ισχύουν από την 1.1.2023, θα επιστρέφονται με ένα εφάπαξ ποσό που δεν θα φτάνει να καλύψει και να αναπληρώσει τις τεράστιες εισοδηματικές απώλειες, αλλά επί της ουσίας θα πηγαίνει ως επιδότηση στα ταμεία των ομίλων που θα πουλάνε τα νέα πανάκριβα «πράσινα» εμπορεύματα.

– «Σύμφωνα με το βασικό σενάριο, τα έσοδα στα κράτη – μέλη προβλέπεται να μειωθούν κατά σχεδόν 32% μεταξύ του 2020 και του 2035, λόγω της αναμενόμενης εξέλιξης του ενεργειακού συστήματος με φθίνουσα εξάρτηση από τα καύσιμα, χάρη στην εξοικονόμηση ενέργειας και τη μεταστροφή από τα ορυκτά καύσιμα. Η προτιμώμενη επιλογή θα μετριάσει σε μεγάλο βαθμό αυτήν την τάση με την αύξηση των εσόδων».

Τι λένε δηλαδή;

Οτι επειδή θα υπάρχει απώλεια εσόδων για τα καπιταλιστικά κράτη από τη μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων, λόγω της εξοικονόμησης Ενέργειας, οι φόροι που επιβάλλονται τώρα στους λαούς, θα καλύψουν ένα μέρος αυτής της χασούρας.

Ολα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν ότι η λεγόμενη «πράσινη ανάπτυξη» οδηγεί στην εκτόξευση των τιμών Ενέργειας και την εξάπλωση της ενεργειακής φτώχειας.

Φέρνει πράσινους φόρους που στη χώρα μας θέσπισαν και η ΝΔ και ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, και βέβαια αναδεικνύει την υποκρισία της ΕΕ και των αστικών κυβερνήσεων που δήθεν ενδιαφέρονται για «μέτρα» ανακούφισης των λαών.

Κάτι που υποτίθεται ότι θα εξετάσουν και στην έκτακτη Σύνοδο των υπουργών Ενέργειας στις 9 Σεπτέμβρη.

Ακόμα κι αν κάποια κράτη πάρουν κάποια μέτρα μείωσης της φορολογίας, αυτά θα έχουν προσωρινό χαρακτήρα, αφού οι μακροπρόθεσμοι στρατηγικοί στόχοι αποκαλύπτονται από την Οδηγία – έκτρωμα και δεν είναι άλλοι από νέες δυσβάσταχτες επιβαρύνσεις για τα λαϊκά στρώματα.