Κρίση ήταν και πέρασε! Τεράστια χασούρα για τα σούπερ μάρκετ

Σούπερ μάρκετ: Μπορεί το 2020 να έσπασαν όλα τα ρεκόρ πωλήσεων και κερδών, ωστόσο, το μέλλον δεν θα είναι το ίδιο. Πώς θα καταφέρουν οι μεγάλες αλυσίδες Σούπερ μάρκετ να καταγράψουν ανάλογη επιτυχία με την παρασμένη χρονιά; Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Μπορεί να πέρασαν τον πρώτο «κάβο», ωστόσο ερώτημα παραμένει εάν τα σούπερ μάρκετ καταφέρουν να συνεχίσουν με την ίδια επιτυχία την υπόλοιπη χρονιά.

Η άνοδος των πωλήσεων που κατέγραψαν στο πρώτο τετράμηνο του έτους, έστω και μικρή (+2,1%) –σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen- συνιστά έναν «μικρό άθλο» καθώς η σύγκριση γίνεται με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, όπου οι καταναλώτες πανικόβλητοι έκαναν «έφοδο» στα ράφια των σούπερ μάρκετ, μετά το ξέσπασμα του κορονοϊού και την επιβολή του πρώτου Lockdown.

Με «όχημα» την κατηγορία των τροφίμων, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 4% μπόρεσαν και κρατήθηκαν σε θετικό έδαφος. Καταλυτικό ρόλο έπαιξε η παράταση του lockdown που βοήθησε και «πριμοδότησε» την κατ’ οίκον κατανάλωση, συγκρατώντας τη ζήτηση στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων σε υψηλά επίπεδα. Χωρίς άλλη διέξοδο, οι καταναλωτές έμειναν… σπίτι και συνέχισαν να εξασκούν τις μαγειρικές ικανότητές τους, συντηρώντας τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ.

Μετά την 3η Μαΐου όμως τα πράγματα άλλαξαν. Και αυτό γιατί στην εξίσωση μπήκε και η εστίαση, η οποία άνοιξε και πάλι τις πύλες της στο κοινό.

Τα τραπέζια στα εστιατόρια στρώθηκαν και υποδέχθηκαν ξανά ύστερα από περίπου πέντε μήνες απραξίας τους πελάτες, οι οποίοι έδειξαν πως περίμεναν με ανυπομονησία την επανεκκίνηση του κλάδου.

Η προσέλευση ήταν εντυπωσιακή κατά τις πρώτες ημέρες ενώ σύμφωνα με επαγγελματίες του κλάδου, η κίνηση εξακολουθεί να κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα, δεδομένων πάντοτε των συνθηκών (λειτουργούν μόνο οι εξωτερικοί χώροι).

Η επιστροφή της εστίασης σε συνδυασμό με την περαιτέρω χαλάρωση των περιορισμών αναμένεται να επηρεάσει το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, πλήττοντας τα εισοδήματά τους.

Το ερώτημα είναι πόσο μεγάλες θα είναι οι απώλειες εσόδων. Οι προβλέψεις είναι αρκετά δύσκολες καθώς η κατάσταση παραμένει ρευστή.

Ακόμη και οι εταιρείες που πραγματοποιούν έρευνες για τις καταναλωτικές τάσεις αδυνατούν να προσδιορίσουν με ακρίβεια την έκβαση της φετινής χρονιάς λόγω της έντονης αβεβαιότητας που υπάρχει.

Κανείς δεν γνωρίζει πως θα εξελιχθεί η πανδημία και ποια ακριβώς θα είναι η αντίδραση του καταναλωτή την «επόμενη μέρα».

Παρ’ ότι ο πήχης μπήκε ψηλά την περσινή χρονιά, όπου οι πωλήσεις εκτοξεύθηκαν κατά περίπου 1 δισ. ευρώ, δίνοντας βαθιά «ανάσα» και γεμίζοντας με κέρδη τα ταμεία των επιχειρήσεων, αποτελεί «στοίχημα» για τον κλάδο να διατηρήσει το θετικό πρόσημο στην κατανάλωση.

Σούπερ μάρκετ: Colpo grosso από Βασιλόπουλο, Μασούτη και ΜΕΤΡΟ – Δείτε τι ετοιμάζουν

Ετοιμάζονται για νέο κύκλο συγχωνεύσεων οι μεγάλοι των σούπερ μάρκετ. Μάχες σε πολλά μέτωπα πλέον. «Σβήνουν» τα μπακάλικα της γειτονιάς και τα μικρά περίπτερα. Πώς οι «κολοσσοί» του κλάδου των Σούπερ μάρκετ πάνε να πάρουν όλο το… χαρτί! Δείτε αναλυτικά τις εξελίξεις στο xristika.gr.

Αναζητούν τρόπο να καταστήσουν κερδοφόρο το κανάλι των διαδικτυακών πωλήσεων – Η ανάπτυξη των eshops και τα φυσικά καταστημάτα

Νέο κύμα εξαγορών και συγχωνεύσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο βλέπουν να «σκάει» την επόμενη μέρα της πανδημίας οι μεγάλοι «παίκτες» της αγοράς.

Οι Βασίλης Σταύρου, Αριστοτέλης Παντελιάδης και Γιάννης Μασούτης, που συμμετείχαν στο φετινό Food Retail Forum του κλαδικού περιοδικού σελφ σέρβις δήλωσαν μάλιστα «παρών» σε έναν νέο κύκλο συγκέντρωσης του κλάδου.

Παράλληλα, όπως προέκυψε απ’ τις τοποθετήσεις τους, πονοκεφαλιάζουν» να βρουν τρόπο ώστε να καταστήσουν κερδοφόρο το κανάλι των διαδικτυακών πωλήσεων. Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα ο κ. Γιάννης Μασούτης της ομώνυμης αλυσίδας ήταν αυτός που έδειξε το δρόμο της μετεξέλιξης των e-shops των σούπερ μάρκετ σε μεγάλα marketplaces όπου θα δίδεται βήμα και σε άλλες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου ή της παροχής υπηρεσιών…

Σούπερ μάρκετ: Πότε έρχεται το νέο κύμα συγκέντρωσης

«Στην Ελλάδα ο βαθμός συγκέντρωσης του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι χαμηλός, σε σχέση με τον βαθμό συγκέντρωσης που βλέπουμε σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και ανέρχεται σε 50 με 55%. Την ίδια στιγμή, ο αριθμός καταστημάτων ανά 1.000 κατοίκους είναι μεγάλος.

Αυτό αναπόφευκτα μαζί με την επόμενη μέρα της πανδημίας θα κάνει έντονα ανταγωνιστικό το περιβάλλον και θα οδηγήσει σε περαιτέρω συγκέντρωση των επιχειρήσεων του κλάδου» υπογράμμισε ο κ. Βασίλης Σταύρου Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος.

Ο ίδιος εκτίμησε ότι «μέσα στα επόμενα τρία με πέντε χρόνια θα δούμε ένα νέο κύκλο συγκέντρωσης της αγοράς, με δεδομένο ότι πλέον τα βραχυπρόθεσμα οφέλη τα οποία μέχρι σήμερα έχουμε δει από τις συνθήκες που διαμορφώθηκαν λόγω της πανδημίας, θα σταματήσουν να υπάρχουν. ‘Αρα δεν βλέπω συνθήκες τέτοιες οι οποίες δεν θα οδηγήσουν σε περαιτέρω συγκέντρωση».

Δεν απέκλεισε μάλιστα το ενδεχόμενο και η ΑΒ Βασιλόπουλος να προχωρήσει σε κάποια εξαγορά τα επόμενα χρόνια, επισημαίνοντας πως παρακολουθεί σαν μία από τις 5 κορυφαίες εταιρίες του κλάδου τις ευκαιρίες που προκύπτουν και ανάλογα καθορίζει τη στρατηγική της.

Σε ανάλογο μήκος κινήθηκε και ο Διευθύνων Σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης,
«Προφανώς έχουμε τα μάτια ανοιχτά.

Οι εξαγορές μας ενδιαφέρουν. Είναι ένας τρόπος γρήγορης ανάπτυξης σε ένα τοπίο που δεν δίνει άπειρες ευκαιρίες για οργανική ανάπτυξη αφού δεν είναι εύκολο κανείς να βρει σημεία. Άρα θα έλεγα πως εφόσον το τίμημα εξαγοράς είναι λογικό και το δίκτυο είναι βιώσιμο τότε σαφώς μας ενδιαφέρει.

Μόνο που τα δύο αυτά πράγματα δεν είναι αυτονόητα. Ειδικά για το δίκτυο… δεν είναι εύκολο για μία μεγάλη αλυσίδα να δουλέψει με κερδοφόρο τρόπο καταστήματα πολύ μικρά, τα οποία αντίθετα ίσως να είναι σε θέση να τα δουλεύει πολύ αποδοτικά μία μικρή αλυσίδα. Αυτό λοιπόν είναι ένα σημαντικό εμπόδιο για την εξαγορά κάποιας εκ των πολλών μικρομεσαίων αλυσίδων στην Ελλάδα», σημείωσε ο κ. Παντελιάδης.

Από την πλευρά του ο Γιάννης Μασούτης, Διευθύνων Σύμβουλος της Δ. Μασούτης ΑΕ δήλωσε ενεργά παρών στο νέο κύκλο εξαγορών, που σύμφωνα με τον ίδιο πιθανόν να εκκινήσει τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, οπότε εκτίμησε ότι θα ξεκινήσει ένας νέος κύκλος επαφών.

«Αγαπάμε αυτόν τον τρόπο ανάπτυξης. Οι εξαγορές είναι ο τρόπος ανάπτυξης της Μασούτης. Για εμάς είναι πιο εύκολο να γίνει μια εξαγορά από το να γίνει ένα νέο κατάστημα. Είναι το δυνατό μας χαρτί», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Μασούτης απέκλεισε πιθανές συνέργειες με μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου. «Δεν το συζητάμε γιατί μας έχει κοστίσει πολύ αυτό το πράγμα. Εμείς έχουμε μια εξωστρέφεια και ο κόσμος μπερδεύεται, βλέποντας τον Μασούτη να επικοινωνεί με όλους και να μιλάει για διάφορα θέματα που αφορούν τον κλάδο, παίρνοντας λάθος μηνύματα. Αυτή τη στιγμή δεν μας ενδιαφέρει συνέργεια με κάποια άλλη επιχείρηση. Οι εξαγορές μας ενδιαφέρουν. Παρακολουθούμε την αγορά, βάζουμε τις προτεραιότητές μας, στοχοποιούμε, βάζουμε τα όριά μας και αν τα βρούμε προχωράμε» ανέφερε ο κ. Μασούτης, και συμπλήρωσε ότι προτεραιότητα της διοίκησης είναι η Μασούτης να έχει το μεγαλύτερο μερίδιο εκεί που δραστηριοποιείται καθώς επίσης και η δραστηριοποίηση σε περιοχές όπου η αλυσίδα έχει μικρή συμμετοχή, όπως για παράδειγμα είναι η Αττική, στις οποίες επιδιώκει την περαιτέρω ανάπτυξή της.

Σούπερ μάρκετ: Επενδύσεις και τάσεις στο ψηφιακό κανάλι

Σε ό,τι αφορά το ψηφιακό κανάλι πώλησης ο κ. Μασούτης έδειξε προς την κατεύθυνση μετεξέλιξης του e-shop της αλυσίδας σε ένα γενικότερο marketplace. Μία προσπάθεια που εγκαινιάστηκε πρόσφατα με τη συνεργασία του ηλεκτρονικού καταστήματος you.gr του ομίλου Quest.

«Μέσα στην πανδημία οργανώσαμε καλύτερα και σωστά το ηλεκτρονικό μας κατάστημα.

Εξυπηρετούμε πλέον 45 πόλεις και χρησιμοποιούμε γι αυτό το λόγο 58 φυσικά καταστήματα.

Γενικά έχουμε επενδύσει αρκετά και τα προηγούμενα χρόνια στο κομμάτι της ψηφιακής πώλησης, είτε αρχικά ως scan n shop μέσα στο κατάστημα και πλέον ως e-shop. Ωστόσο θα δούμε νέες μεθόδους που θα λειτουργήσουν πάνω στις πλατφόρμες που δημιουργούνται.

Το δικό μας επόμενο βήμα θα είναι να ενοποιήσουμε το e-shop με την εταιρική ιστοσελίδα και παράλληλα να εξελιχθεί σε ένα ηλεκτρονικό εμπορικό κέντρο.

Να είναι δηλαδή μία πλατφόρμα που θα φιλοξενεί πολλούς συνεργάτες, λιανέμπορους κατά βάση, αλλά και στο χώρο των υπηρεσιών.

Προϊόντα και υπηρεσίες όπως πχ τα γυαλιά ή τα ασφαλιστικά προϊόντα, που μπορούν να συνδυαστούν και με το δικό μας χαρτοφυλάκιο», σημείωσε μεταξύ άλλων.

Μάλιστα συμφώνησε με τον κ. Παντελιάδη στην προσπάθεια αναζήτησης ενός νέου, πιο αποδοτικού μοντέλου λειτουργίας που θα καταστήσει κερδοφόρο το ψηφιακό κανάλι.

«Δυστυχώς σήμερα προσπαθούμε είτε να βγάλουμε μικρές ζημιές είτε να είμαστε στο μηδέν. Πρέπει να επανασχεδιάσουμε τις διαδικασίες με τις παραδόσεις», είπε ο κ. Μασούτης μιλώντας ξεκάθαρα για το ενδεχόμενο χρέωσης των μεταφορικών.

Λίγο νωρίτερα ο κ. Παντελιάδης είχε σημειώσει πως η ανάπτυξη των eshops υπό τις παρούσες συνθήκες κινδυνεύει να «τρώει» απ’ τις σάρκες των φυσικών καταστημάτων καθώς θα τραβήξει τζίρο απ’ το φυσικό κατάστημα, πλην όμως εξακολουθεί να έχει μεγάλα κόστη με αποτέλεσμα τα περιθώρια στο online να είναι ακόμα μικρότερα. «θα αρχίσει να πονάει όλο και περισσότερο η ανάπτυξη αυτού του ηλεκτρονικού κομματιού εάν δεν βρούμε τρόπο να το κάνουμε κερδοφόρο.

Και είναι φυσικό διότι το κόστος του delivery ξεπερνά αθροιστικά το 20%. Κι αυτό δεν είναι ελληνικό πρόβλημα αλλά παγκόσμιο. Ερευνα της McKinsey ανέφερε ότι το κόστος είναι 21%», έλεγε ο κ. Παντελιάδης.

«Υπάρχουν τρόποι αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι το κανάλι αυτό είναι κάτι διαφορετικό και να μην το αντιμετωπίζουμε απλώς σαν ένα φυσικό κατάστημα που απλά παραδίδει προϊόντα.

Πχ το μέσο καλάθι στο ηλεκτρονικό είναι 5-6 φορές μεγαλύτερο απ’ το φυσικό. Η πληροφόρηση που μπορούμε να δώσουμε στον πελάτη είναι μεγάλη. Οι τρόποι να βρει ο πελάτης αυτό που ψάχνει είναι πολλαπλή.

Οι ευκαιρίες διαφορετικές για να ανακαλύψει νέα προϊόντα. Οι συνεργασίες με τους προμηθευτές και οι προωθητικές διαφορετικές. Οπότε σε αυτά πρέπει να επικεντρωθούμε τα επόμενα χρόνια» , σημείωσε.

Απ’ την πλευρά του ο κ. Σταύρου, αφού σημείωσε πως το online πλέον παράγει πάνω απ’ το 3% του τζίρου της αλυσίδας όταν προ της πανδημίας ήταν μόλις στο 0,5%, δεν έκρυψε πως στα πλάνα της ΑΒ Βασιλόπουλος στον επόμενο τριετή επενδυτικό κύκλο είναι και η κατασκευή ενός ακόμα dark store, πέραν αυτού που λειτουργεί τους τελευταίους μήνες στου Ρέντη.