ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κορυφώνεται η «μάχη» για την ενέργεια στην Ελλάδα – «Ντου» Ιταλών και Τσέχων!

Ενέργεια: Σε πεδίο… μάχης έχει μετατραπεί το ενεργειακό στη χώρα μας καθώς εκτός από τους εγχώριους κολοσσούς, έρχονται και από την Ιταλία και την Τσεχία για να διεκδικήσουν ένα κομμάτι από την πίτα των κερδών!

Την κυριότητα και τον απόλυτο έλεγχο όλων των δικτύων διανομής φυσικού αερίου στην Ελλάδα θα αποκτήσει ο επενδυτής που θα πλειοδοτήσει στη διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών.

Σημειώνεται ότι στη ΔΕΠΑ Υποδομών ανήκουν το 100% των Εταιριών Διανομής Αερίου της Αττικής και της ΔΕΔΑ (δίκτυα διανομής περιφέρειας), καθώς και το 51% της εταιρείας διανομής αερίου Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας (ΕΔΑ ΘΕΣΣ). Το υπόλοιπο 49% που ανήκει στην Eni Gas θα αποκτηθεί από τη ΔΕΠΑ Υποδομών μετά την ανάδειξη του προσωρινού αναδόχου – και θα περιέλθει τελικά υπό τον έλεγχο του νέου ιδιοκτήτη της.

Η προθεσμία υποβολής προσφορών λήγει αύριο και μέχρι στιγμής θεωρείται βέβαιο ότι τουλάχιστον δύο υποψήφιοι θα καταθέσουν πλήρεις φακέλους με εγγυητικές και προσφερόμενο οικονομικό τίμημα. Τα φαβορί είναι η ιταλική Italgas και η τσέχικη EPH.

Η Italgas είναι ο μεγαλύτερος διανομέας φυσικού αερίου στην Ιταλία, με μερίδιο αγοράς 34% και ο τρίτος μεγαλύτερος διαχειριστής δικτύων στην Ευρώπη. Διαχειρίζεται 70.000 χιλιόμετρα δικτύων, εξυπηρετώντας περισσότερους από 1.800 δήμους.

Η τσέχικη EPH είναι ένας από τους μεγαλύτερους ενεργειακούς ομίλους στην κεντρική Ευρώπη.Κατέχει και εκμεταλλεύεται περιουσιακά στοιχεία στην Τσεχία, τη Σλοβακία, τη Γερμανία, την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, στην Ουγγαρία και στην Πολωνία. Είναι ένας καθετοποιημένος όμιλος ενεργειακών επενδύσεων, που εκτείνεται στους τομείς συνδυασμένης παραγωγή ενέργειας και θερμότητας, μεταφοράς, αποθήκευσης και διανομής φυσικού αερίου, θερμότητας και ηλεκτρικής ενέργειας.

Ενέργεια: «Πόλεμος» Κινέζων – Ελλήνων για το ρεύμα στην Ελλάδα

Παράλληλα το μπάσιμο των Κινέζων στον τομέα της ενέργειας έχει αποδειχτεί μέχρι στιγμής… φιάσκο και είναι έτοιμοι να ζητήσουν τα ρέστα!

Χειρότερα από τις αρχικές εκτιμήσεις του κινεζικού μονοπωλίου διανομής ρεύματος, State Grid, εξελίσσεται η επένδυση των 320 εκατ. ευρώ που έκαναν στα τέλη του 2016 στον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος έχει εμπλακεί σε μια σφοδρή αντιπαράθεση με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, με αποκορύφωμα την πρόσφατη επιβολή πρωτοφανούς προστίμου 5 εκατ. ευρώ.

Το πρόβλημα των Κινέζων επενδυτών, οι οποίοι έχουν εκφράσει έντονη δυσφορία στη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, χωρίς να αποκλείεται και κάποια διπλωματική παρέμβαση προς την ελληνική κυβέρνηση, είναι ότι οι αποδόσεις της επένδυσής τους για το 24% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ υποχωρούν σε χαμηλότερα επίπεδα από τους αρχικούς υπολογισμούς, παρά το γεγονός ότι η επένδυση σε έναν μονοπωλιακό διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς ρεύματος υψηλής τάσης θα έπρεπε να είναι μια τοποθέτηση χαμηλού κινδύνου.

Τη δυσφορία της State Grid για τις χαμηλές αποδόσεις και τις δυσάρεστες εκπλήξεις από τον ΑΔΜΗΕ αντανακλούν οι πρόσφατες δηλώσεις του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΑΔΜΗΕ, Μάνου Μανουσάκη, ο οποίος ουσιαστικά επέρριψε στη ΡΑΕ την ευθύνη για τα μειωμένα οικονομικά αποτελέσματα.

Όπως είπε, η ΡΑΕ στέρησε από τον ΑΔΜΗΕ συνολικά 10 εκατ. ευρώ από την φετινή κερδοφορία, καθώς με τις αποφάσεις της δεν θα επιτρέψει πλήρη ανάκτηση των τελών μεταφοράς ρεύματος για το 2021, ενώ επέβαλε και πρόστιμο 5 εκατ. ευρώ για τα προβλήματα με τη διασύνδεση της Πελοποννήσου (Δυτικός Διάδρομος).

Ο κ. Μανουσάκης, μάλιστα, επιτέθηκε στη ρυθμιστική αρχή με τρόπο που δεν συνηθίζεται από εποπτευόμενη εταιρεία, κατηγορώντας τη ΡΑΕ ότι λειτουργεί σαν Δημόσιο «παλαιάς κοπής» και αντιμετωπίζει τον ΑΔΜΗΕ σαν Δημόσιο και όχι ως μια εταιρεία που λογοδοτεί σε επενδυτές. Όπως τόνισε, από τα οικονομικά αποτελέσματα του ΑΔΜΗΕ εξαρτώνται οι επενδύσεις εκσυγχρονισμού του Δικτύου Μεταφοράς, ενώ «η ΡΑΕ λειτουργεί αργά, σαν να μην πειράζει πότε θα πάρουμε το έσοδο».

Το θέμα που έχει προκαλέσει τη μεγαλύτερη ένταση στη σχέση του ΑΔΜΗΕ με τη ΡΑΕ είναι το πρωτοφανές πρόστιμο των 5 εκατ. ευρώ για τη διασύνδεση της Πελοποννήσου. Από την πλευρά του ΑΔΜΗΕ, η καθυστέρηση της λειτουργίας της διασύνδεσης αποδίδεται στις δικαστικές προσφυγές από μοναχές που ενοχλούνται αισθητικά από τους πυλώνες και είναι σφάλμα να επιβάλλονται κυρώσεις στον ΑΔΜΗΕ.

Από την πλευρά του ΑΔΜΗΕ τονίζεται ότι αν δεν γίνει δεκτή η αίτησή του στη ΡΑΕ για ακύρωση του προστίμου θα προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια, ενώ μετά την επιβολή των κυρώσεων αποφάσισε να προχωρήσει σε μελέτη για εναλλακτική όδευση, η οποία όμως θα απαιτήσει αρκετό χρόνο.

Η ΡΑΕ έχει αποφύγει να απαντήσει ως τώρα σε αυτές τις αιτιάσεις, αλλά πιθανότατα θα το κάνει τις επόμενες ημέρες. Η ρυθμιστική αρχή αποδίδει στον ΑΔΜΗΕ βαριές ευθύνες για την καθυστέρηση της διασύνδεσης της Πελοποννήσου, όχι μόνο γιατί δημιουργεί κινδύνου ενεργειακής ασφάλειας, αλλά και επειδή προκάλεσε τεράστια προβλήματα και στρεβλώσεις στη χρηματιστηριακή διαμόρφωση των τιμών του ρεύματος, που άρχισε στα τέλη του 2020 με την εφαρμογή του ευρωπαϊκού Target Model.

Όπως διαπίστωσε κατόπιν διαβούλευσης με τους φορείς της αγοράς η ΡΑΕ, στις αρχές του χρόνου, προχωρώντας μάλιστα σε επιβολή περιορισμών στη διαμόρφωση των τιμών, το γεγονός ότι δεν λειτούργησε η διασύνδεση δημιούργησε ένα κλειστό σύστημα στην Πελοπόννησο, όπου οι παραγωγικές μονάδες δεν μπορούσαν να διαθέτουν πλήρως την παραγωγή τους στο σύστημα και αυτό έδωσε τη δυνατότητα σε παραγωγούς να ακολουθούν πρακτικές που στρέβλωσαν τη λειτουργία της αγοράς και προκάλεσαν μεγάλη διόγκωση των τιμών στην Αγορά Εξισορρόπησης.

Όπως έχει τονίσει η ΡΑΕ, «αντικείμενο της απόφασης (σ.σ.: για την επιβολή προστίμου) αποτέλεσε η παραβίαση υποχρεώσεων που συναρτώνται με την ανάπτυξη του Συστήματος, για λόγους ευστάθειας του Συστήματος, ασφάλειας εφοδιασμού, άρσης κατάστασης συμφόρησης και στήριξης της διείσδυσης των ΑΠΕ».

Η ΡΑΕ τόνισε, μάλιστα, ότι οι περιορισμοί που επέβαλε στη διαμόρφωση των τιμών στην Αγορά Εξισορρόπησης αποτελούν μόνο «το πρώτο μέτρο που έλαβε η Αρχή για την αποκατάσταση συνθηκών εύρυθμης λειτουργίας των αγορών και του ανταγωνισμού». Απευθυνόμενη στον ΑΔΜΗΕ, η ΡΑΕ τόνισε:

  • Προφανώς, η ρυθμιστική παρέμβαση δεν εξαντλείται στη λήψη της σχετικής Απόφασης. Στόχος της ΡΑΕ είναι η αντιμετώπιση των αιτιών (αλλά και των υπαιτίων) και η θεραπεία των ανεπαρκειών των αγορών.
  • Σε συνέχεια των ανωτέρω, οι θεσμικοί φορείς, ιδίως όσοι ασκούν μονοπωλιακές δραστηριότητες εγγυημένης κερδοφορίας, την οποία διασφαλίζει η ΡΑΕ δια των Αποφάσεών της για το Έσοδο, καλούνται να επικεντρωθούν στην άσκηση των καθηκόντων τους σύμφωνα με το κείμενο πλαίσιο.
Σωτήρης Παπαδόπουλος

Ο Σωτήρης Παπαδόπουλος είναι συντάκτης στην ιστοσελίδα xristika.gr, με ειδίκευση σε θέματα οικονομίας, κοινωνίας και επιχειρηματικότητας. Έχει πολυετή εμπειρία στη δημοσιογραφία και επικεντρώνεται στην ανάλυση οικονομικών τάσεων και ειδήσεων, βοηθώντας τους αναγνώστες να κατανοούν τις εξελίξεις και να παίρνουν ενημερωμένες αποφάσεις. Με την ακρίβεια και την αμεσότητα που χαρακτηρίζουν τα άρθρα του, ο Σωτήρης Παπαδόπουλος έχει καταξιωθεί ως αξιόπιστη πηγή ενημέρωσης στο χώρο της ελληνικής ψηφιακής δημοσιογραφίας.

Recent Posts

Συνεχίζει αήττητος ο Παναθηναϊκός: 68-61 τον Ολυμπιακό

Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…

7 έτη ago

Λοταρία αποδείξεων: Δείτε ΕΔΩ αν κερδίσατε τα 1.000 ευρώ (TAXISnet και www.aade.gr)

aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…

7 έτη ago

Νίμιτς: Κατάλληλη στιγμή για λύση στο Σκοπιανό

"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…

7 έτη ago

Μητροπολίτης Μεσσηνίας κατά Ιερώνυμου: Όχι στα συλλαλητήρια

Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…

7 έτη ago

Νεκρός ο επιβάτης που έπεσε από το Blue Star Naxos

Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…

7 έτη ago

Ανασφάλιστα οχήματα: Έρχονται πρόστιμα έως 250 ευρώ

Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…

7 έτη ago