Κινητή τηλεφωνία: Έτσι μας κλέβουν οι πάροχοι στα κρυφά – Μεγάλη προσοχή

Κινητή τηλεφωνία: Αλλαγή στα τιμολόγια μέσω… ψιλών γραμμάτων από τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας και μάλιστα προς τα πάνω!

Μπορεί να μην απέκτησαν —όπως ζητούσαν— τη δυνατότητα για αναπροσαρμογή των τιμολογίων κινητής και σταθερής σε συνάρτηση με την πορεία του δείκτη τιμών καταναλωτή, όμως, οι έμμεσες επιβαρύνσεις αποτελούν τη πιο σύντομη οδό για την αύξηση των εσόδων τους.

Ταυτόχρονα, δηλαδή με τη φαινομενική πλειοδοσία φθηνότερων πακέτων όταν η παρεχόμενη ποιότητα υπηρεσιών βελτιώνεται με πολύ αργό ρυθμό, οι πάροχοι προχωρούν στην επιβολή νέων χρεώσεων, οι οποίες αποτελούν μονόδρομο, όπως υποστηρίζουν στελέχη τoυς, σε ένα περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού.

Ως εκ τούτου, η Vodafone, ήδη από την άνοιξη του 2022, σε προγράμματα απεριόριστης χρήσης στην κινητή έχει θέσει ως ρήτρα την αναπροσαρμογή στην τιμή του παγίου, από τον 13ο μήνα και μετά και έως τη λήξη του συμβολαίου, με επιπρόσθετη χρέωση έως 1,5 ευρώ, λόγω πληθωρισμού και επενδύσεων δικτύου.

Ο όρος αυτos έχει προστεθεί και στα συμβόλαια σταθερής, με το σκεπτικό της εταιρείας να είναι ότι με τον τρόπο αυτόν οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να παράσχουν τη συναίνεσή τους σε χρεώσεις σχετικές με την πορεία του πληθωρισμού που είναι ξεκάθαρες από την πρώτη ημέρα ισχύος του συμβολαίου.

Ωστόσο, δεν προσδιορίζεται ούτε η αξία των επενδύσεων ούτε το μέγεθος του πληθωρισμού ή η χρονική διάρκεια του βάσει εκ των οποίων επιβάλλεται η επιπρόσθετη χρέωση.

Επίσης, η εταιρεία προχωράει από 1ns Δεκεμβρίου και στην αύξηση της ονομαστικής αξίας των τιμολογίων της σε σειρά προγραμμάτων της, δίνοντας τη δυνατότητα στους υφιστάμενους συνδρομητές της να καταγγείλουν τη σύμβασή τους αζημίως μέχρι και δύο μήνες πριν από την ημερομηνία εφαρμογής των αλλαγών.

Για παράδειγμα σε περίπτωση τιμολογιακών αλλαγών για ιδιώτες συνδρομητές συμβολαίου, καρτοπρογράμματος και ενός προγράμματος σταθερής τηλεφωνίας, που ανακοινώθηκαν στις 22 Σεπτεμβρίου και τίθεται σε ισχύ από 1η Δεκεμβρίου οι καταναλωτές είχαν τη δυνατότητα να καταγγείλουν τη σύμβαση τους μέχρι την 1η Οκτωβρίου.

Με στόχο την ενίσχυση των εσόδων της, η Cosmote κατήργησε από 1η Οκτωβρίου την έκπτωση του 1 ευρώ που πρόσφερε σε συνδρομητές που επέλεγαν να λαμβάνουν σε ηλεκτρονική μορφή τον λογαριασμό τους.

Σε αντίστοιχη κίνηση προχωράει η Vodafone από 22 Οκτωβρίου, ενώ οι συνδρομητές των δύο παροχών είχαν τη δυνατότητα να καταγγείλουν τη σύμβασή τους μέχρι και δύο μήνες πριν από την έναρξη των αλλαγών.

Επίσης, η Cosmote προσφέρει δωρεάν data για κάθε λογαριασμό που εξοφλείται μέσω της εφαρμογής της.

Παρόλ’ αυτά, κατά την πώληση των συμβολαίων, η μηνιαία έκπτωση του ενός ευρώ, παρουσιαζόταν, συνήθως, ως ένα ακόμη συντελεστής μείωσης του τιμολογίου.

Οι επιπρόσθετες αυτές χρεώσεις-για την ώρα η Nova, ο έτερos παίκτης των ελληνικών τηλεπικοινωνιών, δεν έχει προχωρήσει σε αντίστοιχες αναπροσαρμογές τιμολογίων— έχουν αρχίσει να γίνονται αισθητέε σταδιακά σε ολοένα και περισσότερους καταναλωτές.

Και αυτό επειδή είτε παρέρχεται ο πρώτος χρόνος ισχύος των προγραμμάτων και ξεκινάει η επιβολή χρέωσης έως 1,5 ευρώ είτε ακόμη δεν έχει γίνει ευρέως αντιληπτή η κατάργηση της ειδικής έκπτωσης του e-bilL

«Ο σήμερα ισχύων κανονισμός γενικών αδειών δεν θέτει γενική απαγόρευση αύξησης του παγίου ή ύπαρξης ρήτρας τιμαριθμικής αναπροσαρμογής σε νέες συμβάσεις, συμπεριλαμβανομένων των ανανεώσεων, εφόσον υπάρχει σχετική πρόβλεψη στσυς όρους της σύμβασης, που κοινοποιούνται στον καταναλωτή.

Ως προς την κατάργηση της έκπτωσης, καθίσταται δυνατή επειδή αυτή δεν αποτελεί τμήμα του παγίου», εξηγεί στην Καθημερινή ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ, Κώστας Μασσέλος.

Όπως προσθέτει, πανευρωπαϊκά, μέχρι το 2030 οι πάροχοι θα πρέπει να προσφέρουν υπερυψηλές ταχύτητες 1 Gigabit ανά δευτερόλεπτο σε όλες της σταθερές συνδέσεις, δηλαδή θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει την τοποθέτηση οπτικής ίνας.

Ταυτόχρονα, μέχρι τότε, θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει την πλήρη κάλυψη δικτύων 5G.

«Οι υποδομές αυτές απαιτούν επενδύσεις εκτιμώμενης αξίας τουλάχιστον 175 δισ. ευρώ πανευρωπαϊκά. Ετσι, το αίτημα για χαμηλότερες χρεώσεις σε συνδυασμό με την ένταση των απαιτούμενων επενδύσεων αποτελεί μια δυσεπίλυτη εξίσωση για τους παρόχους πανευρωπαϊκά», σημειώνει ο κ. Μασσέλος.

Από την πλευρά τους, πηγές της Vodafone αναφέρουν πως η αύξηση του ενεργειακού κόστους μόνο για τον όμιλο, πανευρωπαϊκά, εκτιμάται ότι θα αγγίξει το 1,5 δισ. ευρώ το 2024 έναντι του 2022.

«Στην Ελλάδα η αντίστοιχη αύξηση ισοδυναμεί περίπου με το κόστος κατασκευής έως και 740 σταθμών βάσης ή με το κόστος πλήρους σύνδεσης 150.000 νοικοκυριών με δίκτυο οπτικών ινών.

Από το 2020, η σωρευτική επίπτωση λόγω ενισχυμένου ενεργειακού koctcous και ανατίμησης υλικών για τη Vodafone Ελλάδας έχει ξεπεράσει τα 25 εκατ. ευρώ», αναφέρουν.

Και προσθέτουν ότι το κόστος 1GB δεδομένων αηοκλιμακώνεται συνεχώς, καθώς διαμορφώθηκε σε 0,84 ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2022 από 8 ευρώ το 2015.

Το ερώτημα, βέβαια, που τίθεται είναι εάν η παρεχόμενη ποιότητα των υπηρεσιών συνάδει, με τις αντίστοιχες χρεώσεις.

Η Ελλάδα είναι σήμερα μία από τις χώρες με τον μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης δικτύων πρόσβασης οπτικών ινών στην Ευρώπη, με τον αριθμό των συνδρομητών σε υπηρεσίες οπτικής ίνας να έχει αυξηθεί κατά 70% τον Σεπτέμβριο του 2022, σε ετήσια βάση, βάση των στοιχείων του FTTH Council Europe, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς των τηλεπικοινωνιών.

Κινητή τηλεφωνία: Πώς μας ακούει το τηλέφωνό μας

Ένας από τους μεγαλύτερους αστικούς μύθους είναι το ό,τι μας ακουν τα κινητά μας. Είναι όμως έτσι;

Συχνά λέγεται σε συζητήσεις ανάμεσα σε παρέες πως το κινητό μας πλέον μπορεί να μας «ακούσει», να αντιδράσει στα λεγόμενα μας και να μας προωθήσει διαφημίσεις ανάλογες με όσα έχουμε συζητήσει.

Τι είναι τα voice cookies, πώς λειτουργούν και πώς θα τα απενεργοποιήσουμε.

Πώς μπορούμε να σταματήσουμε τα κινητά μας από το να ακούν την κάθε μας λέξη.

Η αλήθεια είναι ότι δεν μας «ακούει» το κινητό μας αλλά η… Google.

Η Google έχει πρόσβαση στα ηχητικά δεδομένα και ιδίως σε συζητήσεις των χρηστών με τον ψηφιακό της βοηθό, το Google Assistant, ενώ χρησιμοποιεί προσωπικά δεδομένα των χρηστών με στόχο την προβολή στοχευμένων διαφημίσεων.

Η εταιρεία έχει επισημαίνει πολλές φορές ότι δεν αξιοποιεί τα δεδομένα αυτά για διαφημιστικούς λόγους, αλλά για να βελτιστοποιήσει τις υπηρεσίες της.

Ωστόσο, σύμφωνα με την ιστοσελίδα «Online Tech Tips», η Google ακούει διαρκώς, δεδομένου ότι το μικρόφωνο του κινητού είναι συνεχώς ανοικτό, προκειμένου να λειτουργούν οι υπηρεσίες φωνητικής βοήθειας.

Για να σταματήσει η Google να σας «ακούσει», αρχικά, θα πρέπει να απενεργοποιήσετε τη λειτουργία της ηχογράφησης, μέσα από την ιστοσελίδα της ίδιας της Google. Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε στη συνέχεια είναι τα εξής:

  • Είσοδος στον λογαριασμό της Google
  • Κλικ στην επιλογή» Δεδομένα και απόρρητο» (Data & Privacy).
  • Στην ενότητα «Ρυθμίσεις ιστορικού» (History Setings), κλικ στην επιλογή «Δραστηριότητα ιστού και εφαρμογών» (Web & App Activity).
  • Δίπλα στη «Συμπερίληψη Δραστηριότητας φωνής και ήχου» (Include voice and audio activity), ο χρήστης μπορεί να δει εάν η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι επιλεγμένη ή όχι. Εάν θέλετε να την απενεργοποιήσετε, αυτό γίνεται με κλικ πάνω της.

Τα voice cookies αποθηκεύουν πληροφορίες από συζητήσεις μεταξύ ατόμων που γίνονται κοντά σε συσκευές όπως smartphones και tablets.

Όταν χρησιμοποιούμε τις προκαθορισμένες ρυθμίσεις των συσκευών μας όσα λέμε μπορεί να ηχογραφούνται από το μικρόφωνο.

Αυτό γίνεται μέσω εφαρμογών εικονικής βοήθειας μέσω φωνής (virtual assistants) όπως το Siri, το google assistant και άλλες οι οποίες έχουν ως στόχο να βοηθήσουν τους χρήστες ακούγοντας τα αιτήματά τους για κάποια κλήση, κάποιο sms ή μια λίστα υποχρεώσεων.

Οι πληροφορίες που συλλέγονται σύμφωνα με την ειδικό, αποθηκεύονται σε κάποιον server και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διαφημιστικούς σκοπούς ή marketing.

Η εν λόγω πρακτική είναι νόμιμη.

Ο λόγος είναι ότι τις περισσότερες φορές δίνουμε συγκατάθεση όταν αποδεχόμαστε τους όρους και προϋποθέσεις των εφαρμογών που κατεβάζουμε ή των ενημερώσεων του λογισμικού.

Ανάμεσα σε αυτούς τους όρους αποδεχόμαστε τη συλλογή των δεδομένων μας και τη χρήση φωνητικά καθοδηγούμενων «βοηθών».

Κινητή τηλεφωνία: «Σεισμός» στην αγορά με νέο παίκτη – «Τρέμουν» Vodafone, Cosmote και NOVA

Αλλάζει το σκηνικό στην κινητή τηλεφωνία καθώς μια νέα εταιρεία ετοιμάζεται να μπει «σφήνα» στην αγορά.

Θέμα ημερών αποτελεί η είσοδος της Volton στην αγορά των τηλεπικοινωνιών, καθώς η υπογραφή και το τυπικού μέρους της συμφωνίας με τη Vodafone αναμένεται να λάβει χώρα μέχρι τα μέσα του τρέχοντος μήνα.

Η πρόθεση της Volton να μπει στην αγορά των τηλεπικοινωνιών έχει γίνει γνωστή από το 2021, με την εταιρεία να ανακοινώνει πέρυσι τη συμφωνία της με τη Vodafone προκειμένου να δραστηριοποιηθεί στην κινητή τηλεφωνία, ως εικονικός πάροχος (Mobile Virtual Network Operator – MVNO).

Είχαν προηγηθεί διαβουλεύσεις και με τις άλλες εταιρείες κινητής τηλεφωνίας καθώς η Volton δεν θα διαθέτει δικές της υποδομές αλλά θα «νοικιάζει» το ραδιοδίκτυο από τους παρόχους κινητής.

Για το λόγο αυτό θα πρέπει και οι τιμές χονδρικής που λαμβάνει να είναι τέτοιες που να επιτρέπουν την δραστηριοποίησή της στο πλαίσιο ενός υγιούς ανταγωνισμού.

Ειδικότερα σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο κ. Διονύσης Τσίτος, Managing Director της εταιρείας στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, ο φιλόδοξος στρατηγικός σχεδιασμός της Volton περιλαμβάνει την είσοδο της στην τηλεπικοινωνιακή αγορά.

«Ο εταιρικός μετασχηματισμός δημιουργεί τις κατάλληλες προϋποθέσεις για ανάπτυξη και διαρκή εμπλουτισμό του χαρτοφυλακίου με νέα προϊόντα και υπηρεσίες» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσίτος σε ανάρτησή του στο LinkedIn συμπληρώνοντας ότι με τις νέες επενδύσεις η εταιρεία θα προχωρήσει και στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της με 100 νέες θέσεις εργασίας, ώστε να υλοποιηθούν οι αναγκαίες αλλαγές σε επίπεδο δομών, συστημάτων και διαδικασιών».

Η είσοδος της Volton στην αγορά των τηλεπικοινωνιών ως παρόχου υπηρεσιών κινητής-σταθερής τηλεφωνίας και internet αποτελεί μέρος του φιλόδοξου στρατηγικού σχεδιασμού της εταιρείας, που περιλαμβάνει επενδύσεις της τάξης των 500 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της σε