Καύσιμα: «Δεν θα ξαναδούμε φτηνή βενζίνη 1,60 – 1,70 ευρώ στην Ελλάδα», αναφέρει η πρόεδρος των βενζινοπωλών. Σε απόγνωση οι οδηγοί με τις τιμές στα καύσιμα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Παραμένει η ακρίβεια στα καύσιμα στη χώρα μας παρά την πτώση που καταγράφουν οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου.
Σύμφωνα με την πρόεδρο της Ένωσης Βενζινοπωλών Νομού Αττικής, Μαρία Ζάγκα, δεν πρόκειται να δούμε ποτέ ξανά «φτηνή» βενζίνη (στο 1,60€-1,70€) και πετρέλαιο στην Ελλάδα, καθώς το 60% είναι φόροι.
Μιλώντας, το πρωί της Τετάρτης (22/3) στο Open, η κ. Ζάγκα, το όνομα της οποίας είχε συνδεθεί με υποψηφιότητα με τη ΝΔ το προηγούμενο διάστημα, τόνισε:
«Είμαι δεν είμαι υποψήφια εγώ θα το λέω πάντα: Όταν έχουμε το 60% της τιμής φόρο και ΦΠΑ πώς περιμένετε να δούμε φτηνή (σ.σ. βενζίνη). Τελειώσαμε! Δεν πρόκειται να δούμε φτηνή βενζίνη στην Ελλάδα και πετρέλαιο».
Νωρίτερα, περιγράφοντας την κατάσταση αυτήν τη στιγμή στην αγορά, δήλωσε: «Αν έχει πέσει 0,05 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης, έχει πέσει 0,02 λεπτά η αμόλυβδη.
Αυτήν τη στιγμή, το πετρέλαιο είναι στα 1,60-1,62 ευρώ το λίτρο σε κανονικές τιμές, ενώ η απλή αμόλυβδη είναι στα 1,85 ευρώ το λίτρο, μέσο όρο στην στην Αττική».
Σε αυτό το μήκος κύματος, η κ. Ζάγκα υπογράμμισε ότι δεν υπάρχει προοπτική περαιτέρω υποχώρησης των τιμών. «Δεν το πιστεύω ότι θα το δούμε ποτέ» το 1,6-1,7 ευρώ στη βενζίνη, σχολίασε.
Καύσιμα: Έλεος! Δείτε τι θα γίνει με τις τιμές σε λίγες μέρες
Καύσιμα: Αλλαγή τάσης παρουσιάζεται τις τελευταίες ημέρες στην αγορά των καυσίμων, με τις τιμές να… τσιμπάνε από 3 έως 5 λεπτά το λίτρο. Μεγάλη άνοδος παρατηρείται και στις τιμές του φυσικού αερίου. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Mικρή άνοδο παρουσιάζουν οι τιμές των καυσίμων τις τελευταίες ημέρες μετά από μία μακρά περίοδο σχετικής σταθερότητας.
Η άνοδος σε diesel κίνησης και βενζίνη κυμαίνεται από 3 έως και 5 λεπτά το λίτρο, ενώ οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η τάση αυτή θα διατηρηθεί το επόμενο χρονικό διάστημα και συνδυάζεται με την αυξημένη ζήτηση που παρατηρείται τις τελευταίες εβδομάδες.
Την ίδια στιγμή, μάλλον άσχημα είναι τα νέα και από το μέτωπο του φυσικού αερίου. Μετά από μία μεγάλη περίοδο αποκλιμάκωσης της τιμής, που έφτασε να βρεθεί την Πέμπτη το πρωί στα 40 ευρώ η μεγαβατώρα, την Παρασκευή το απόγευμα έκλεισε στα 53 ευρώ, με άνοδο, δηλαδή, μέσα σε λίγες ώρες της τάξεως του 30%.
Οι αιτίες ανόδου εστιάζονται στο γεγονός ότι αυξάνεται η ζήτηση λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών στην Βόρειο και Κεντρική Ευρώπη, ενώ αναζωπυρώνονται οι φόβοι για ράλι στην τιμή του αερίου την άνοιξη, όταν και οι χώρες της Ευρώπης θα προσπαθήσουν να γεμίσουν ξανά τις δεξαμενές τους.
Καύσιμα: Αυξάνεται η ζήτηση στα καύσιμα
Στην αγορά των καυσίμων, οι τιμές σε βενζίνη, diesel κίνησης και πετρέλαιο θέρμανσης είχαν όλο το προηγούμενο διάστημα ελάχιστες μεταβολές, αλλά την τελευταία εβδομάδα παρουσιάζουν άνοδο της τάξεως των πέντε λεπτών το λίτρο, με τις αυξήσεις να αφορούν κατά κύριο λόγο την τιμή της βενζίνης.
Η τιμή της βενζίνης κινείται προς το 1,9 ευρώ το λίτρο στην Αττική, ενώ το diesel κίνησης είναι στην περιοχή του 1,65 ευρώ το λίτρο.
Στην περιφέρεια οι τιμές είναι σαφώς πιο ψηλά. Σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, εκεί δεν παρατηρούνται σοβαρές διακυμάνσεις, μιας και φτάνουμε προς το τέλος της περιόδου και η ζήτηση παραμένει ιδιαίτερα χαμηλή, αφού οι καιρικές συνθήκες είναι ανοιξιάτικες παρά χειμωνιάτικες.
Σύμφωνα με τους παράγοντες της αγοράς, οι λιανικές τιμές πλέον επηρεάζονται ελάχιστα ή ακόμη και καθόλου από το διεθνές περιβάλλον, ωστόσο σημειώνουν ότι αυτό είναι κυρίως απόρροια της σημαντικής μείωσης της κατανάλωσης που παρατηρείται όλο το τελευταίο χρονικό διάστημα, αφού οι καταναλωτές επιλέγουν τις περικοπές προκειμένου να ανταπεξέλθουν στην ακρίβεια.
Ενα στοιχείο που θα καθορίσει την πορεία των τιμών στα καύσιμα, είναι η ζήτηση. Και ενώ τον Ιανουάριο παρατηρήθηκε σημαντική μείωση, το τελευταίο χρονικό διάστημα η τάση αλλάζει.
Καύσιμα: Χαμηλές… πτήσεις για τον ΕΦΚ
Με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν πριν από λίγες ημέρες από το υπουργείο Οικονομικών τα ποσά που εισπράχθηκαν τον Ιανουάριο του 2023, από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης είναι κατά πολύ χαμηλότερα τόσο από πέρυσι, όσο και έναντι του στόχου.
Με δεδομένο μάλιστα ότι ο ΕΦΚ είναι σταθερός και δεν επηρεάζεται από τις αυξομειώσεις τιμών, αφού υπολογίζεται ανά λίτρο, γίνεται κατανοητό ότι οι πολίτες μείωσαν τις μετακινήσεις τους σε σχέση με πέρυσι, ως ένα μέσο προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες ανάγκες που δημιουργεί ο υψηλός πληθωρισμός.
Συγκεκριμένα τα έσοδα από τον ΕΦΚ τον Ιανουάριο του 2023 ήταν στα 259 εκατ. έναντι 298 εκατ. πέρυσι τον ίδιο μήνα και έναντι στόχου για έσοδα 313 εκατ.
Δηλαδή, υπάρχει μείωση σε σχέση με πέρυσι 11% και απόκλιση έναντι του στόχου κατά 17,6%.
Τέλος, να σημειωθεί ότι χτες η τιμή του Brent επέστρεψε σε ανοδική τροχιά και ξεπέρασε τα 82 δολάρια το βαρέλι.
Καύσιμα: Το μεγάλο κόλπο των καρτέλ με τη βενζίνη – Έτσι μας κλέβουν στην τιμή
Οι καταναλωτές στενάζουν από την ακρίβεια, την ίδια ώρα που τα καρτέλ της βενζίνης πλουτίζουν σε βάρος τους!
Τα θλιβερά ρεκόρ της ελληνικής αγοράς υγρών καυσίμων συνεχίζονται, καθώς και στα τελευταία στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με στοιχεία από τις 5 Δεκεμβρίου, η αμόλυβδη βενζίνη στην Ελλάδα ήταν η ακριβότερη της Ευρώπης, όπως συστηματικά συμβαίνει εδώ και αρκετούς μήνες.
Ισχυρές είναι πλέον οι ενδείξεις, ότι το μεγάλο κόλπο των συντελεστών της αγοράς είναι να μην περνούν στους καταναλωτές τη μεγάλη μείωση που έχει καταγραφεί στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, αλλά να κρατούν μεγάλο μέρος της για να ενισχύουν τα κέρδη τους, που έχουν εκτοξευθεί φέτος σε επίπεδα ρεκόρ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του δελτίου καυσίμων της Κομισιόν, η αμόλυβδη βενζίνη στην Ελλάδα ήταν και πάλι η ακριβότερη της Ευρώπης, καθώς η μέση τιμή διαμορφώθηκε στα 1,957 ευρώ το λίτρο, με μικρή μείωση από την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα (1,989 ευρώ).
Οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν 15% ακριβότερα τη βενζίνη από τον μέσο όρο τιμών στην Ε.Ε. των 27 χωρών και 12% ακριβότερα από τη μέση τιμή στην ευρωζώνη των 19 χωρών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής.
Σε χώρες με υψηλά εισοδήματα και επίσης βαριά φορολόγηση των καυσίμων, όπως η Γερμανία και η Ολλανδία, οι καταναλωτές πληρώνουν την αμόλυβδη αρκετά φθηνότερα από την Ελλάδα, στα 1,8 ευρώ το λίτρο.
Από τα στοιχεία για την εξέλιξη των τιμών στην ελληνική αγορά φέτος και την παράλληλη πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου φαίνεται αρκετά καθαρά ότι στην Ελλάδα παρατηρείται το «φαινόμενο του πυραύλου και του φτερού», όπως το έχουν ονομάσει οι οικονομολόγοι:
Οταν οι διεθνείς τιμές αυξάνονται, οι τιμές της εσωτερικής αγοράς εκτοξεύονται σαν… πύραυλοι Οταν όμως οι διεθνείς τιμές υποχωρούν, οι τοπικές τιμές μειώνονται με πολύ πιο αργούς ρυθμούς, που θυμίζουν την πτώση ενός φτερού.
Στις αρχές Ιουνίου, η τιμή του πετρελαίου brent, παγκόσμιου σημείου αναφοράς για το αργό πετρέλαιο, έπιασε το υψηλότερο σημείο της για το 2022, στα 122 δολ. το βαρέλι.
Σε αυτή την ξέφρενη ανοδική κίνηση της τιμής του αργού, οι τιμές στην ελληνική αγορά, όπως είναι γνωστό, ανταποκρίθηκαν με… άκρως δυναμικό τρόπο, με αποτέλεσμα στις αρχές Ιουνίου η μέση τιμή στην Ελλάδα να εκτιναχθεί στα επίπεδα των 2,4 ευρώ το λίτρο.
Μετά την κορύφωση αυτή, η τιμή του brent βρέθηκε σε καθοδική πορεία, υποχωρώντας το τελευταίο διάστημα περισσότερο από 35%. Όμως, οι τιμές στην Ελλάδα έπεσαν με ρυθμό… φτερού, με μια μείωση από τον Ιούνιο της τάξεως του 16%.
Με αυτούς τους πρόχειρους υπολογισμούς φαίνεται ότι οι συντελεστές της αγοράς καυσίμων, δηλαδή πρωτίστως οι δύο καθετοποιημένοι όμιλοι διυλιστηρίων (Motor Oil και ΕΛΠΕ) που ταυτόχρονα ελέγχουν τις μεγαλύτερες εταιρείες εμπορίας και μεγάλα και διαρκώς επεκτεινόμενα δίκτυα πρατηρίων στη λιανική, περνούν στους Έλληνες καταναλωτές φέτος λιγότερη από τη μισή μείωση των διεθνών τιμών.
Η τρέχουσα χρονιά είναι η καλύτερη στην ιστορία αυτών των δύο καθετοποιημένων ομίλων, που καταγράφουν ρεκόρ κερδοφορίας, ενώ το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι θα εισπράξει περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ από την επιβολή του έκτακτου ευρωπαϊκού φόρου στα υπερκέρδη τους.
Οι καταναλωτές, όμως, δεν φαίνεται ότι μπορούν σύντομα να προσβλέπουν σε πιο λογικές τιμές της βενζίνης στα πρατήρια.
Πίσω από το φαινόμενο «πυραύλου – φτερού», όπως διαπιστώνεται στη διεθνή βιβλιογραφία για τον ανταγωνισμό, κατά κανόνα βρίσκονται συμπαιγνίες των συντελεστών της αγοράς για τη διαμόρφωση των τιμών, οι οποίες εμπίπτουν στην ελεγκτική αρμοδιότητα της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Η Επιτροπή έχει ήδη παρέμβει για το θέμα, αλλά, σε κάθε περίπτωση, οι ρυθμοί με τους οποίους κινείται δεν εγγυώνται γρήγορο αποτέλεσμα, ενώ έχει ήδη προχωρήσει σε πολλές παρεμβάσεις στο παρελθόν στην αγορά καυσίμων, χωρίς να επιτευχθεί ο (δύσκολος) στόχος της αποκατάστασης συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού.