Καύσιμα: Άσχημα νέα! Αυτό που έρχεται δεν το έχουμε ξαναδει ποτέ

Καύσιμα: Το colpo grosso του OΠΕΚ+ επαναφέρει τις τιμές της βενζίνης σε πάνω από 2 ευρώ το λίτρο. Ποιες περιοχές της Ελλάδας επηρεάζονται μέχρι στιγμής – Πώς σκοπεύουν να αντιδράσουν οι ΗΠΑ. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Το colpo grosso των μελών του ΟΠΕΚ+ να περιορίσουν την παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου κατά επιπλέον 1,16 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως μέχρι το τέλος του έτους, βάζει «φωτιά» στις τιμές του πετρελαίου.

Με τον «δείκτη» να κατευθύνεται προς τα 100 δολάρια το βαρέλι, καθώς των αιφνιδιαστικών ανακοινώσεων του ΟΠΕΚ ακολούθησε ανατίμηση του μπρεντ ως 8% στα 83,95 δολάρια το βαρέλι και του αμερικανικού αργού στα 79,59 δολάρια το βαρέλι.

Τα παραπάνω -σε συνδυασμό με την απόφαση της Ρωσίας να περικόψει τη δική της παραγωγή κατά 500.000 βαρέλια τη μέρα από τα επίπεδα παραγωγής του Φεβρουαρίου, φτάνοντας τις συνδυασμένες περικοπές των μελών του ΟΠΕΚ+ στα 1,6 εκατ. βαρέλια ημερησίως- έχουν συνέπεια να «φουσκώνουν» οι τιμές στις αντλίες καυσίμων, με όλο και περισσότερες περιοχές να προστίθενται στο «κλαμπ των 2».

Δηλαδή των περιοχών που οι… άτυχοι ΙΧήδες βλέπουν την αμόλυβδη να σκαρφαλώνει πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο καθιστώντας την επερχόμενη έξοδο του Πάσχα… Γολγοθά.

Ήδη, στο «κλαμπ των 2 ευρώ», βρίσκονται οι Κυκλάδες, με την τιμή της αμόλυβδης στα 2,148 ευρώ, τα Δωδεκάνησα με 2,056 και η Ευρυτανία με 2,01 ευρώ το λίτρο, ενώ πλησιάζουν η Κεφαλονιά με 1,994 ευρώ το λίτρο, η Λευκάδα με 1,972, το Ρέθυμνο με 1,970 ευρώ το λίτρο και άλλες περιοχές.

Σε κεντρικό επίπεδο, η ανατίμηση των καυσίμων, επιβαρύνει περαιτέρω τις προσπάθειες των κεντρικών τραπεζών να περιορίσουν τον πληθωρισμό.

Αυτά, μέχρι να έρθει «το Ιππικό»: Τις προθέσεις των Ηνωμένων Πολιτειών σε ό,τι αφορά την επόμενη μέρα για τις τιμές του πετρελαίου, καταδεικνύει η δήλωση της Αμερικανίδας υπουργού Οικονομικών Τζάνετ Γέλεν, η οποία δήλωσε ότι η αιφνιδιαστική μείωση της παραγωγής πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ+ που ανακοινώθηκε την Κυριακή ήταν μια «μη εποικοδομητική πράξη», η οποία θα μπορούσε να βλάψει τις προσπάθειες των ΗΠΑ να μειώσουν τον πληθωρισμό.

«Νομίζω ότι είναι μια λυπηρή ενέργεια που αποφάσισε να κάνει ο ΟΠΕΚ. Δεν είμαι ακόμη σίγουρη για το ποιος ακριβώς θα είναι ο αντίκτυπος στις τιμές, νομίζω ότι πρέπει να περιμένουμε λίγο περισσότερο για να το αξιολογήσουμε πραγματικά».

Αυτό που δεν λέει η κ. Γέλεν είναι η πρόθεση της μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη να κάνει «undo» στην κίνηση των πετρελαιοπαραγωγών χωρών και να βάλει φρένο στην ανατίμηση του «μαύρου χρυσού».

Άλλωστε, δεν θα είναι η πρώτη φορά που θα το κάνει: Αναλυτές θεωρούν ότι οι ΗΠΑ θα “απαντήσουν” προσπαθώντας να καταπολεμήσουν τις αυξήσεις των τιμών πετρελαίου. Και αναμένεται ότι θα απελευθερώσουν περαιτέρω ποσότητες από το Στρατηγικό Αποθεματικό Πετρελαίου.

Η αμερικανική κυβέρνηση, δηλαδή, θα επιχειρήσει να “πνίξει” την αγορά με πετρέλαιο, διοχετεύοντας σε αυτή επιπλέον ποσότητες από το απόθεμά της ώστε να αντιστρέψει τις ανατιμήσεις που φέρνει η μείωση της προσφοράς.

Οι περικοπές στην παραγωγή οδηγούν σε μικρότερη προσφορά πετρελαίου, προκαλώντας υψηλότερες τιμές στην αντλία στις χώρες εισαγωγής, οι οποίες στη συνέχεια δίνουν ώθηση στα γενικά στοιχεία του πληθωρισμού.

Μέλη του ΟΠΕΚ+ έλεγαν χθες ότι η Ουάσινγκτον έχει επιβαρύνει τον αγώνα της κατά του πληθωρισμού εμποδίζοντας την παγκόσμια πρόσβαση σε ποσότητες από τη Βενεζουέλα και το Ιράν, ενώ τα κράτη της ΕΕ απέχουν επίσης από τις ρωσικές αγορές από αλληλεγγύη προς την εισβολή στην Ουκρανία.

Όμως επανειλημμένως η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν έχει κατακεραυνώσει την ομάδα του ΟΠΕΚ και των συνεργαζόμενων πετρελαιοπαραγωγών χωρών για τν πολιτική των περικοπών παραγωγής, επικαλούμενη το πληθωριστικό τίμημα στα νοικοκυριά και εκτοξεύοντας κατηγορίες για στήριξη στη Ρωσία που πλήττεται από κυρώσεις για την εισβολή και τον συνεχιζόμενο πόλεμο στην Ουκρανία.

Μια παρόμοια κίνηση του ΟΠΕΚ+ είχε φέρει ρήξη στις σχέσεις των ΗΠΑ με τη Σαουδική Αραβία στα τέλη του περασμένου έτους, όταν το μπλοκ των πετρελαιοπαραγωγών χωρών συμφώνησε σε μείωση κατά 2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως το τέλος του 2023.

Σε αυτή την περίπτωση, ωστόσο, το ζητούμενο για την υπεύθυνη χάραξης της οικονομικής πολιτικής των ΗΠΑ, Τζάνετ Γέλεν, είναι πολύ σημαντικό και θα μπορούσε να υπονομεύσει τις προσπάθειές της για έλεγχο του πληθωρισμού σε ένα κρίσιμο χρονικό σημείο.

Θα αφήσει την καταστροφή να εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια της;

Καύσιμα: Πού θα φτάσει η τιμή της βενζίνης το Πάσχα

Έχουμε το περίεργο φαινόμενο, τώρα να κατεβαίνει η τιμή του πετρελαίου κίνησης, χωρίς εξήγηση, όπως πριν λίγο καιρό που ανέβαινε η τιμή του πετρελαίου και είχε ξεπεράσει την απλή αμόλυβδη, είπε μιλώντας στην ΕΡΤ η πρόεδρος των βενζινοπωλών Αττικής Μαρία Ζάγκα.

Ο κλάδος των βενζινοπωλών κινείται με τα τιμολόγια. Έχουμε το πλαφόν εδώ και ενάμιση χρόνο, το οποίο θα είναι μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2023 και δεν ξέρω αν θα συνεχιστεί ακόμα, που σημαίνει δεν μπορούμε να αλλάξουμε τις τιμές χωρίς τιμολόγιο, εμείς πάμε βάσει των τιμών του διυλιστηρίου, αυτό είναι ξεκάθαρο.

Για να δούμε πώς θα διαμορφωθούν οι τιμές το Πάσχα θα πάμε βήμα βήμα. Αυτή τη στιγμή στην Αττική η τιμή της αμόλυβδης είναι 1,90 ευρώ το λίτρο κατά μέσο όρο, μπορεί κάποιος να βρει και με 1,85, ή 1,86 ευρώ το λίτρο, μέχρι 1,90 ευρώ το λίτρο.

Η τιμή του πετρελαίου κίνησης έχει πέσει, είναι από 1,57 έως 1,60 ευρώ το λίτρο. Το πετρέλαιο θέρμανσης από 1,10 πήρε και τα 15 λεπτά της επιδότησης που δεν υπάρχει πλέον και πήγε στα 1,25 ευρώ το λίτρο.

Καύσιμα: Έλεος! Δείτε τι θα γίνει με τις τιμές σε λίγες μέρες

Καύσιμα: Αλλαγή τάσης παρουσιάζεται τις τελευταίες ημέρες στην αγορά των καυσίμων, με τις τιμές να… τσιμπάνε από 3 έως 5 λεπτά το λίτρο. Μεγάλη άνοδος παρατηρείται και στις τιμές του φυσικού αερίου. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Mικρή άνοδο παρουσιάζουν οι τιμές των καυσίμων τις τελευταίες ημέρες μετά από μία μακρά περίοδο σχετικής σταθερότητας.

Η άνοδος σε diesel κίνησης και βενζίνη κυμαίνεται από 3 έως και 5 λεπτά το λίτρο, ενώ οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η τάση αυτή θα διατηρηθεί το επόμενο χρονικό διάστημα και συνδυάζεται με την αυξημένη ζήτηση που παρατηρείται τις τελευταίες εβδομάδες.

Την ίδια στιγμή, μάλλον άσχημα είναι τα νέα και από το μέτωπο του φυσικού αερίου. Μετά από μία μεγάλη περίοδο αποκλιμάκωσης της τιμής, που έφτασε να βρεθεί την Πέμπτη το πρωί στα 40 ευρώ η μεγαβατώρα, την Παρασκευή το απόγευμα έκλεισε στα 53 ευρώ, με άνοδο, δηλαδή, μέσα σε λίγες ώρες της τάξεως του 30%.

Οι αιτίες ανόδου εστιάζονται στο γεγονός ότι αυξάνεται η ζήτηση λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών στην Βόρειο και Κεντρική Ευρώπη, ενώ αναζωπυρώνονται οι φόβοι για ράλι στην τιμή του αερίου την άνοιξη, όταν και οι χώρες της Ευρώπης θα προσπαθήσουν να γεμίσουν ξανά τις δεξαμενές τους.

Καύσιμα: Αυξάνεται η ζήτηση στα καύσιμα

Στην αγορά των καυσίμων, οι τιμές σε βενζίνη, diesel κίνησης και πετρέλαιο θέρμανσης είχαν όλο το προηγούμενο διάστημα ελάχιστες μεταβολές, αλλά την τελευταία εβδομάδα παρουσιάζουν άνοδο της τάξεως των πέντε λεπτών το λίτρο, με τις αυξήσεις να αφορούν κατά κύριο λόγο την τιμή της βενζίνης.

Η τιμή της βενζίνης κινείται προς το 1,9 ευρώ το λίτρο στην Αττική, ενώ το diesel κίνησης είναι στην περιοχή του 1,65 ευρώ το λίτρο.

Στην περιφέρεια οι τιμές είναι σαφώς πιο ψηλά. Σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, εκεί δεν παρατηρούνται σοβαρές διακυμάνσεις, μιας και φτάνουμε προς το τέλος της περιόδου και η ζήτηση παραμένει ιδιαίτερα χαμηλή, αφού οι καιρικές συνθήκες είναι ανοιξιάτικες παρά χειμωνιάτικες.

Σύμφωνα με τους παράγοντες της αγοράς, οι λιανικές τιμές πλέον επηρεάζονται ελάχιστα ή ακόμη και καθόλου από το διεθνές περιβάλλον, ωστόσο σημειώνουν ότι αυτό είναι κυρίως απόρροια της σημαντικής μείωσης της κατανάλωσης που παρατηρείται όλο το τελευταίο χρονικό διάστημα, αφού οι καταναλωτές επιλέγουν τις περικοπές προκειμένου να ανταπεξέλθουν στην ακρίβεια.

Ενα στοιχείο που θα καθορίσει την πορεία των τιμών στα καύσιμα, είναι η ζήτηση. Και ενώ τον Ιανουάριο παρατηρήθηκε σημαντική μείωση, το τελευταίο χρονικό διάστημα η τάση αλλάζει.

Καύσιμα: Χαμηλές… πτήσεις για τον ΕΦΚ

Με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν πριν από λίγες ημέρες από το υπουργείο Οικονομικών τα ποσά που εισπράχθηκαν τον Ιανουάριο του 2023, από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης είναι κατά πολύ χαμηλότερα τόσο από πέρυσι, όσο και έναντι του στόχου.

Με δεδομένο μάλιστα ότι ο ΕΦΚ είναι σταθερός και δεν επηρεάζεται από τις αυξομειώσεις τιμών, αφού υπολογίζεται ανά λίτρο, γίνεται κατανοητό ότι οι πολίτες μείωσαν τις μετακινήσεις τους σε σχέση με πέρυσι, ως ένα μέσο προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες ανάγκες που δημιουργεί ο υψηλός πληθωρισμός.

Συγκεκριμένα τα έσοδα από τον ΕΦΚ τον Ιανουάριο του 2023 ήταν στα 259 εκατ. έναντι 298 εκατ. πέρυσι τον ίδιο μήνα και έναντι στόχου για έσοδα 313 εκατ.

Δηλαδή, υπάρχει μείωση σε σχέση με πέρυσι 11% και απόκλιση έναντι του στόχου κατά 17,6%.

Τέλος, να σημειωθεί ότι χτες η τιμή του Brent επέστρεψε σε ανοδική τροχιά και ξεπέρασε τα 82 δολάρια το βαρέλι.

Καύσιμα: Το μεγάλο κόλπο των καρτέλ με τη βενζίνη – Έτσι μας κλέβουν στην τιμή

Οι καταναλωτές στενάζουν από την ακρίβεια, την ίδια ώρα που τα καρτέλ της βενζίνης πλουτίζουν σε βάρος τους!

Τα θλιβερά ρεκόρ της ελληνικής αγοράς υγρών καυσίμων συνεχίζονται, καθώς και στα τελευταία στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με στοιχεία από τις 5 Δεκεμβρίου, η αμόλυβδη βενζίνη στην Ελλάδα ήταν η ακριβότερη της Ευρώπης, όπως συστηματικά συμβαίνει εδώ και αρκετούς μήνες.

Ισχυρές είναι πλέον οι ενδείξεις, ότι το μεγάλο κόλπο των συντελεστών της αγοράς είναι να μην περνούν στους καταναλωτές τη μεγάλη μείωση που έχει καταγραφεί στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, αλλά να κρατούν μεγάλο μέρος της για να ενισχύουν τα κέρδη τους, που έχουν εκτοξευθεί φέτος σε επίπεδα ρεκόρ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του δελτίου καυσίμων της Κομισιόν, η αμόλυβδη βενζίνη στην Ελλάδα ήταν και πάλι η ακριβότερη της Ευρώπης, καθώς η μέση τιμή διαμορφώθηκε στα 1,957 ευρώ το λίτρο, με μικρή μείωση από την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα (1,989 ευρώ).

Οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν 15% ακριβότερα τη βενζίνη από τον μέσο όρο τιμών στην Ε.Ε. των 27 χωρών και 12% ακριβότερα από τη μέση τιμή στην ευρωζώνη των 19 χωρών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής.

Σε χώρες με υψηλά εισοδήματα και επίσης βαριά φορολόγηση των καυσίμων, όπως η Γερμανία και η Ολλανδία, οι καταναλωτές πληρώνουν την αμόλυβδη αρκετά φθηνότερα από την Ελλάδα, στα 1,8 ευρώ το λίτρο.

Από τα στοιχεία για την εξέλιξη των τιμών στην ελληνική αγορά φέτος και την παράλληλη πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου φαίνεται αρκετά καθαρά ότι στην Ελλάδα παρατηρείται το «φαινόμενο του πυραύλου και του φτερού», όπως το έχουν ονομάσει οι οικονομολόγοι:

Οταν οι διεθνείς τιμές αυξάνονται, οι τιμές της εσωτερικής αγοράς εκτοξεύονται σαν… πύραυλοι Οταν όμως οι διεθνείς τιμές υποχωρούν, οι τοπικές τιμές μειώνονται με πολύ πιο αργούς ρυθμούς, που θυμίζουν την πτώση ενός φτερού.

Στις αρχές Ιουνίου, η τιμή του πετρελαίου brent, παγκόσμιου σημείου αναφοράς για το αργό πετρέλαιο, έπιασε το υψηλότερο σημείο της για το 2022, στα 122 δολ. το βαρέλι.

Σε αυτή την ξέφρενη ανοδική κίνηση της τιμής του αργού, οι τιμές στην ελληνική αγορά, όπως είναι γνωστό, ανταποκρίθηκαν με… άκρως δυναμικό τρόπο, με αποτέλεσμα στις αρχές Ιουνίου η μέση τιμή στην Ελλάδα να εκτιναχθεί στα επίπεδα των 2,4 ευρώ το λίτρο.

Μετά την κορύφωση αυτή, η τιμή του brent βρέθηκε σε καθοδική πορεία, υποχωρώντας το τελευταίο διάστημα περισσότερο από 35%. Όμως, οι τιμές στην Ελλάδα έπεσαν με ρυθμό… φτερού, με μια μείωση από τον Ιούνιο της τάξεως του 16%.

Με αυτούς τους πρόχειρους υπολογισμούς φαίνεται ότι οι συντελεστές της αγοράς καυσίμων, δηλαδή πρωτίστως οι δύο καθετοποιημένοι όμιλοι διυλιστηρίων (Motor Oil και ΕΛΠΕ) που ταυτόχρονα ελέγχουν τις μεγαλύτερες εταιρείες εμπορίας και μεγάλα και διαρκώς επεκτεινόμενα δίκτυα πρατηρίων στη λιανική, περνούν στους Έλληνες καταναλωτές φέτος λιγότερη από τη μισή μείωση των διεθνών τιμών.

Η τρέχουσα χρονιά είναι η καλύτερη στην ιστορία αυτών των δύο καθετοποιημένων ομίλων, που καταγράφουν ρεκόρ κερδοφορίας, ενώ το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι θα εισπράξει περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ από την επιβολή του έκτακτου ευρωπαϊκού φόρου στα υπερκέρδη τους.

Οι καταναλωτές, όμως, δεν φαίνεται ότι μπορούν σύντομα να προσβλέπουν σε πιο λογικές τιμές της βενζίνης στα πρατήρια.

Πίσω από το φαινόμενο «πυραύλου – φτερού», όπως διαπιστώνεται στη διεθνή βιβλιογραφία για τον ανταγωνισμό, κατά κανόνα βρίσκονται συμπαιγνίες των συντελεστών της αγοράς για τη διαμόρφωση των τιμών, οι οποίες εμπίπτουν στην ελεγκτική αρμοδιότητα της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Η Επιτροπή έχει ήδη παρέμβει για το θέμα, αλλά, σε κάθε περίπτωση, οι ρυθμοί με τους οποίους κινείται δεν εγγυώνται γρήγορο αποτέλεσμα, ενώ έχει ήδη προχωρήσει σε πολλές παρεμβάσεις στο παρελθόν στην αγορά καυσίμων, χωρίς να επιτευχθεί ο (δύσκολος) στόχος της αποκατάστασης συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού.