Κατώτατος μισθός: Σε πλήρη ανατροπή του σκηνικού φαίνεται πως πηγαίνουμε στο θέμα του κατώτατου μισθού καθώς το «πάγωμα» φαίνεται πως γίνεται αύξηση και μάλιστα… γενναία!
Από τα ψηλά ξεκινά η μάχη των μισθών, με τη ΓΣΕΕ να καταθέτει επίσημα πρόταση για αύξηση κατά 159 ευρώ στον κατώτατο μισθό ώστε να διαμορφωθεί φέτος στα 809 ευρώ από τα 650 ευρώ.
Πρόκειται για αύξηση της τάξης του 24,4%, δηλαδή υπερδιπλάσιας εκείνης που δόθηκε προεκλογικά το 2019, όταν τα 586 ευρώ έγιναν 650 ευρώ (+10,9%) από τον ΣΥΡΙΖΑ.
Ολα δείχνουν ότι φέτος θα δοθεί νέα αύξηση από την κυβέρνηση της Ν.Δ. και σε αυτό το ενδεχόμενο συνηγορεί αφενός ότι το 2020 ο κατώτατος μισθός έμεινε στα 650 ευρώ διότι η αύξηση του ΣΥΡΙΖΑ υπερκάλυψε και το 2019, αλλά και το 2020, και αφετέρου επειδή τα στοιχεία της μελέτης στα οποία βασίστηκε η πρόταση που παρουσίασε χθες η ΓΣΕΕ συνηγορούν υπέρ μιας νέας και εξίσου σημαντικής αύξησης για τον κατώτατο μισθό.
Κατώτατος μισθός: Τι αναφέρει η μελέτη
Η μελέτη του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ επικαλείται στοιχεία Ευρωπαϊκών και Διεθνών Οργανισμών (Eurostat και ΟΟΣΑ) από τα οποία τεκμηριώνεται ότι ο κατώτατος μισθός για να φτάσει σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο επαρκούς διαβίωσης θα πρέπει να ανέλθει στο 60% του διάμεσου μισθού εργαζομένων πλήρους απασχόλησης με άμεση αύξηση πρώτα στα 751 ευρώ και ακολούθως στα 809 ευρώ.
Σύμφωνα με τη Eirostat, το 60% του διάμεσου μισθού πλήρους απασχόλησης για την Ελλάδα αντιστοιχεί σε κατώτατο μισθό 783 ευρώ, ενώ σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ αντιστοιχεί σε κατώτατο μισθό 809 ευρώ.
Σε αυτές τις παραδοχές βασίζει η ΓΣΕΕ την πρότασή της να ανέλθει μέσα στο 2021 ο κατώτατος μισθός στα 751 ευρώ και στη συνέχεια να προσαρμοστεί στο 60% του διάμεσου μισθού βάσει των στοιχείων του ΟΟΣΑ, δηλαδή στα 809 ευρώ, βάσει ενός συμφωνημένου μεταξύ των κοινωνικών εταίρων χρονοδιαγράμματος.
Σύμφωνα με το ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, μια αύξηση του κατώτατου μισθού θα επηρεάσει το 34% των απασχολουμένων, που είναι το υψηλότερο ποσοστό στην Ε.Ε. Η, δε, άμεση επαναφορά του στα 751 ευρώ θα δώσει ώθηση κατά 0,86% στο ΑΕΠ το 2021 και 1,06% το 2022, ενώ θα πέσει η ανεργία κατά 0,05% το 2021 και 0,59% το 2022.
Σημειώνεται, δε, πως παρά το γεγονός ότι οι συνέπειες της πανδημικής κρίσης «χτύπησαν» όλες τις χώρες, εντούτοις 17 χώρες αύξησαν τον κατώτατο μισθό το 2021, και από αυτές οι 14 τον είχαν αυξήσει και το 2020 σε σχέση με το 2019.
Με στοιχεία αγοραστικής δύναμης του κατώτατου μισθού η Ελλάδα είναι στην 5η χαμηλότερη σε όλη την Ε.Ε. Επιπλέον, είναι το μόνο κράτος-μέλος το οποίο υπέστη απώλεια αγοραστικής δύναμης του κατώτατου μισθού σε σχέση με το επίπεδο του 2010 (-9,45%), όταν στα υπόλοιπα κράτη-μέλη υπήρξε πολύ μεγάλη αύξηση δύναμης, καθώς το κόστος διαβίωσης στην Ελλάδα είναι σημαντικά υψηλότερο.
Κατώτατος μισθός: Σκέψεις για πανευρωπαϊκό κατώτατο μισθό
Την ίδια ώρα για πρώτη φορά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει ως προτεραιότητα τον κατώτατο μισθό σε περιβάλλον Covid – 19 επισημαίνοντας την ανάγκη να θεσπιστεί ένας κατώτατος μισθός που να εξασφαλίζει αξιοπρεπή διαβίωση.
Για το λόγο εξετάζει την πρόταση οδηγίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για επαρκείς κατώτατους μισθούς πάνω από το όριο της φτώχειας.
Η οδηγία δεν αποσκοπεί στην εναρμόνιση του επιπέδου των κατώτατων μισθών στην ΕΕ αλλά στη διαμόρφωση ενός πλαισίου το οποίο να διασφαλίζει την πρόσβαση των εργαζόμενων σε αξιοπρεπείς μισθούς.
Η Ελλάδα, βρίσκεται στη δεύτερη ταχύτητα των χωρών της ΕΕ όσον αφορά στο ύψος του κατώτατου μισθού. Σε αυτή την κατηγορία, η χώρα μας κατατάσσεται τελευταία, με 758 ευρώ (υπολογίζονται 14 μισθοί) και ακολουθούν Πορτογαλία (776 ευρώ), Μάλτα (785 ευρώ), Σλοβενία (1.024 ευρώ) και Ισπανία (1.108 ευρώ). Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Eurostat στην κορυφή της λίστας βρίσκεται το Λουξεμβούργο με κατώτατο μισθό 2.202 ευρώ και στην τελευταία θέση η Βουλγαρία με κατώτατο μισθό 332 ευρώ.
Κατώτατος μισθός: Τι προβλέπει ο νόμος
Σήμερα ο κατώτατος μισθός έχει οριστεί στα 650 ευρώ και το κατώτατο ημερομίθιο στα 29,04 ευρώ.
Η πανδημία και τα έκτακτα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης της νόσου στον γενικό πληθυσμό τροποποιούν τον προγραμματισμό ως εξής:
– Το τελευταίο 10ήμερο του Μαρτίου εκκινεί η διαδικασία καθώς η τριμελής Επιτροπή Διαβούλευσης (Πρόεδρος Ο.ΜΕ.Δ., εκπρόσωπος υπουργού Οικονομικών και εκπρόσωπος του υπουργού Εργασίας) αποστέλλει έγγραφη πρόσκληση προς εξειδικευμένους επιστημονικούς ερευνητικούς και λοιπούς φορείς, μεταξύ των οποίων, η Τράπεζα της Ελλάδος, η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), το Ινστιτούτο Εργασίας της Γ.Σ.Ε.Ε./ΑΔΕΔΥ (ΙΝΕ−Γ.Σ.Ε.Ε.), το Ινστιτούτο ΙΜΕ−Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε., το Ινστιτούτο Βιομηχανικών και Οικονομικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ), το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), ο Οργανισμός Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ), το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΙΝ. ΕΜ.Υ. ΕΣΕΕ).
Οι ερευνητικοί αυτοί φορείς πρέπει να συντάξουν έκθεση για την αξιολόγηση του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου με εκτιμήσεις για την προσαρμογή τους στις επίκαιρες οικονομικές συνθήκες.
Οι φορείς πρέπει να συνυπολογίσουν σύμφωνα με τη σχετική διάταξη, την ειδική ρήτρα που προβλέπεται στον νόμο του 2013: «Το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και νομοθετημένου ημερομισθίου θα πρέπει να καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών, και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών».
Έως την 30η Απριλίου θα πρέπει να υποβληθούν από τους επιστημονικούς φορείς σύμφωνα με το νέο χρονοδιάγραμμα οι εκθέσεις για την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού.
Η Επιτροπή Διαβούλευσης σχηματίζει φάκελο με τις εκθέσεις των εξειδικευμένων ερευνητικών φορέων και των παραγόντων διαφοροποίησης του κατωτάτου μισθού και ημερομισθίου και τον στέλνει στους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, ΓΣΕΕ, Σ.Ε.Β., Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε., Ε.Σ.Ε.Ε., Σ.Ε.Τ.Ε. ώστε να εκφράσουν γνώμη, με υποβολή υπομνήματος και τεκμηρίωσης για την αναπροσαρμογή του ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.
Έως την 15η Μαΐου, η Επιτροπή Διαβούλευσης πρέπει να διαβιβάσει το υπόμνημα κάθε διαβουλευόμενου προς τους υπόλοιπους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, με πρόσκληση για προφορική διαβούλευση σε σχέση με την τυχόν αναπροσαρμογή του εκάστοτε ισχύοντος νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.
Έως την 31 Μαΐου πρέπει να διαβιβαστούν όλα τα υπομνήματα και η τεκμηρίωση των διαβουλευομένων, καθώς και η έκθεση των εξειδικευμένων επιστημονικών και ερευνητικών φορέων στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) προς σύνταξη Σχεδίου Πορίσματος Διαβούλευσης.
Το πόρισμα συντάσσεται σε συνεργασία με επιτροπή αποτελούμενη από 5 ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες σε θέματα οικονομίας και κυρίως οικονομίας της εργασίας, κοινωνικής πολιτικής καθώς και εργασιακών σχέσεων. Το Σχέδιο Πορίσματος Διαβούλευσης σχετικά με τις δυνατότητες προσαρμογής του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και νομοθετημένου ημερομισθίου θα πρέπει να περιέχει ιδίως τη συστηματική καταγραφή των προτάσεων των διαβουλευομένων κοινωνικών εταίρων, τα σημεία συμφωνίας τους, τεκμηρίωση ως προς την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και της αγοράς εργασίας και τους παράγοντες που επιδρούν στον καθορισμό του προτεινόμενου νομοθετημένου κατωτάτου μισθού και ημερομισθίου. Η γνώμη που θα διατυπώνεται στο Σχέδιο Πορίσματος Διαβούλευσης, μπορεί να αποκλίνει ή/και να διαφοροποιείται από τις εκθέσεις που υποβάλλονται από τους λοιπούς επιστημονικούς φορείς.
Έως την 30η Ιουνίου ολοκληρώνεται το Σχέδιο του Πορίσματος Διαβούλευσης και υποβάλλεται στον υπουργό Οικονομικών και τον υπουργό Εργασίας.
Στη συνέχεια πρέπει να δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του υπουργείου Εργασίας μαζί με όλες τις εκθέσεις, τα υπομνήματα και κάθε άλλο σχετικό έγγραφο.
Εντός του δεύτερου δεκαπενθημέρου του Ιουλίου ο υπουργός Εργασίας, θα πρέπει να εισηγηθεί στο υπουργικό Συμβούλιο, τον νέο κατώτατο μισθό υπαλλήλων και το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών, λαμβάνοντας υπόψη το Πόρισμα Διαβούλευσης, όπως αυτό υποβλήθηκε και συντάχθηκε.