Πετρέλαιο: Οι ανακοινώσεις Μητσοτάκη που έφεραν αναβρασμό στους καταναλωτές. Τι αλλάζει για τα νέα σπίτια. Πότε καταργούνται οι καυστήρες πετρελαίου. Τι θα γίνει με τα αυτοκίνητα βενζίνης και πετρελαίου, τι θα ισχύσει για τα ταξί. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Την κατάργηση των καυστήρων πετρελαίου από το 2023 αλλά και από το 2030 την πώληση ΙΧ αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στο υπουργικό συμβούλιο που συνεδρίασε σήμερα μέσω τηλεδιάσκεψης.
Σύμφωνα με τις δεσμεύσεις του κ. Μητσοτάκη «από το 2023 σε όλα τα νέα σπίτια που θα κατασκευάζονται θα απαγορεύεται η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου εκεί που υπάρχει επαρκές δίκτυο φυσικού αερίου».
Επίσης, πρόσθεσε ότι από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων, θα πρέπει να είναι ή ηλεκτρικά ή οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων.
Και από το 2030 θα απαγορεύεται η πώληση νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
«Ξέρω ότι οι στόχοι αυτοί είναι φιλόδοξοι, είναι όμως αναγκαίοι και με το σχέδιο το οποίο έχουμε στη διάθεσή μας μπορούν να γίνουν και ρεαλιστικοί. Είναι άλλωστε πρωτοβουλίες στις οποίες πλέον ανταποκρίνονται όλοι οι Έλληνες και πρώτα και πάνω απ’ όλα οι νέοι μας. Το αποδεικνύει, εξάλλου, η μεγάλη επιτυχία του προγράμματος «Εξοικονομώ», όπως και η γρήγορη μετατροπή των νησιών μας σε πράσινες, ενεργειακά αυτόνομες περιοχές.» επισήμανε.
Πετρέλαιο: Δείτε πού έφτασαν βενζίνη, πετρέλαιο κίνησης και υγραέριο
Η ενεργειακή κρίση είναι εδώ και απειλεί τα νοικοκυριά. Η τιμή της απλής αμόλυβδης είναι αυξημένη κατά 24%, σε σχέση με το 2020, το πετρέλαιο κίνησης κατά 33% και το υγραέριο κατά 36%. Οργή και αγανάκτηση στα πρατήρια, την ώρα που η κυβέρνηση ούτε που σκέφτεται να μειώσει τον Φ.Π.Α. στα καύσιμα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Δεν έχει τέλος το «ράλι» τιμών, με τις τιμές των καυσίμων να έχουν πάρει την …ανηφόρα ως απόρροια της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης. Το ράλι των διεθνών τιμών του πετρελαίου ακολουθούν εκτός από τα καύσιμα και το πετρέλαιο θέρμανσης. Ανά κατηγορία καυσίμου, σε σχέση με πέρυσι, η τιμή της απλής αμόλυβδης είναι αυξημένη κατά 24%, το πετρέλαιο κίνησης κατά 33%, ενώ η τιμή του υγραερίου είναι αυξημένη κατά 36%.
Ειδικότερα, αυξήσεις παρατηρούνται σε όλα τα καύσιμα, κατά 0,33 λεπτά η αμόλυβδη, με την τιμή της να διαμορφώνεται σε 1,75 λεπτά κατά μέσο όρο από 1,42 λεπτά τον Οκτώβριο του 202ο. Ακόμα μεγαλύτερη αύξηση παρουσιάζει το πετρέλαιο κίνησης, στα 1,50 ευρώ από 1,13 ευρώ πέρυσι.
Τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση εμφανίζει το υγραέριο στα 0,98 λεπτά από 0,72 πέρυσι. Ακόμη μεγαλύτερες αυξήσεις παρουσιάζονται στην επαρχία και τις νησιωτικές περιοχές. Ενδεικτικά, στις Κυκλάδες η τιμή της αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,98, στα Δωδεκάνησα 1,90 και στην Κεφαλονιά 1,81.
Με την τιμή του αργού πετρελαίου να έχει φτάσει τα $83 το βαρέλι, οι πρατηριούχοι ζητούν μείωση των φόρων και συγκεκριμένα του ειδικού φόρου κατανάλωσης.
Ακρίβεια και στη θέρμανση με το φυσικό αέριο να ξεπερνά σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εμπορίας Πετρελαιοειδών για πρώτη φορά το πετρέλαιο θέρμανσης.
Όπως έχει ανακοινώσει η ΔΕΠΑ θα απορροφηθεί κατά ελάχιστο το 15% των ανατιμήσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο υπουργός Ανάπτυξης σε προηγούμενες δηλώσεις του είχε υποστήριξει πως αυτή την περίοδο οι ανατιμήσεις αφορούν μόνο τα καύσιμα, για τα οποία η κυβέρνηση έχει ήδη λάβει μέτρα 500 εκατομμυρίων ευρώ.
«Αν το συγκρίνουμε με το 19, οι τιμές δεν έχουν αξιοσημείωτες διαφορές. Εξαιρώ τα καύσιμα ασφαλώς και την ενέργεια, σας το’ πα, που έχουν ένα διαφορετικό πρόβλημα παγκόσμιο, και γι’ αυτό εκεί υπάρχουν ειδικά μέτρα» ανέφερε στο Open o κ. Άδωνις Γεωργιάδης.
Πετρέλαιο: Αποκάλυψη για τη βενζίνη – Δείτε τι κάνουν στα βενζινάδικα
Σε αγαθό… πολυτελείας εξελίσσονται τα καύσιμα καθώς τα πρατήρια και κρατάνε τις τιμές στα ύψη αλλά και μας κλέβουν σε χρήματα και ποιότητα! Δείτε στο xristika.gr τι συμβαίνει…
Σε πολύ υψηλά επίπεδα, ακόμη και μετά τη λήξη της θερινής περιόδου των αυξημένων μετακινήσεων, παραμένει η τιμή της βενζίνης, που είναι σταθερά από τις υψηλότερες στην Ευρώπη.
Οι καταναλωτές, όμως, δεν πρέπει να ανησυχούν μόνο για το κόστος κάθε γεμίσματος στο ρεζερβουάρ, αλλά και για το «πάρτι» νοθείας της βενζίνης με χημικά από τη Βουλγαρία που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με τις αρχές να αδυνατούν να σταματήσουν τη δράση των κυκλωμάτων.
Τα στοιχεία του δελτίου τιμών καυσίμων που δημοσίευσε χθες η Κομισιόν επιβεβαίωσαν ότι η ελληνική αγορά σταθεροποιείται ανάμεσα στις ακριβότερες της Ευρώπης.
Μετά το ράλι τιμών, ιδιαίτερα τον Αύγουστο, μήνα με κατά παράδοση υψηλή ζήτηση λόγω των μετακινήσεων για τις διακοπές, που έφερε την Ελλάδα στη δεύτερη θέση της ευρωζώνης μετά την Ολλανδία, τα νεότερα στοιχεία δείχνουν ότι στις αρχές του Σεπτεμβρίου η αμόλυβδη στη χώρα μας ήταν η τέταρτη ακριβότερη στην Ευρώπη και τρίτη ακριβότερη στην ευρωζώνη.
Μάλιστα, όσοι παρακολουθούν εδώ και χρόνια τα στατιστικά επισημαίνουν ότι οι τιμές στην Ελλάδα έχουν σταθεροποιηθεί σε υψηλότερα επίπεδα από την Ιταλία, που κατά παράδοση βρισκόταν σε υψηλότερη θέση.
Η διατήρηση των τιμών σε επίπεδα που είναι από τα υψηλότερα στην Ευρώπη συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την υπερφορολόγηση των καυσίμων κίνησης στην Ελλάδα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε σε άλλες εποχές, η τιμή προ φόρων της αμόλυβδης είναι ελαφρώς χαμηλότερη από τον μέσο όρο της Ευρώπης των 27 και της ευρωζώνης των 19, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, ενώ η τιμή αντλίας (με τους φόρους) ανεβαίνει στις πρώτες θέσεις της κατάταξης.
Η αύξηση των διεθνών τιμών δικαιολογεί σε ένα βαθμό την άνοδο των τιμών στην αντλία -η τιμή του μπρεντ από τα 65 δολ. στις 20 Αυγούστου έχει ανεβεί στα 75 δολ. το βαρέλι. Όμως, φαίνεται ότι και οι παράγοντες της εγχώριας αγοράς έδειξαν κερδοσκοπικές διαθέσεις, αξιοποιώντας την εποχική αύξηση της ζήτησης για να τονώσουν την κερδοφορία τους.
Πάντως, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς καυσίμων, σοβαρότερο πρόβλημα και από τις υψηλές τιμές αυτή την περίοδο αποτελεί η ανεξέλεγκτη αύξηση της νοθείας της βενζίνης με χημικά που εισάγονται από τη Βουλγαρία για να δημιουργούν οι επιτήδειοι τη λεγόμενη «έξυπνη» φόρμουλα, δηλαδή ένα μείγμα καυσίμου χωρίς «θυσίες» στα οκτάνια, το οποίο ελάχιστους οδηγούς βάζει σε υποψίες για νοθεία, αφού δεν υπάρχει κάποια δυσμενής επίδραση στην απόδοση και τη λειτουργία του κινητήρα, με εξαίρεση τη μείωση των χιλιομέτρων που μπορεί να διανύσει το όχημα με κάθε γέμισμα.
Η «βενζίνη της μαφίας» αφήνει στους πρατηριούχους και τους εισαγωγείς των διαλυτών τόσο μεγάλα κέρδη, που είναι δύσκολο αντισταθούν στον πειρασμό πολλοί πρατηριούχοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι το κέρδος από τη νοθεία υπολογίζεται σε 45 – 60 λεπτά το λίτρο, δηλαδή περίπου στο 1/3 της λιανικής τιμής!
Αυτή η κατακόρυφη αύξηση του περιθωρίου κέρδους με την «έξυπνη» φόρμουλα, την ώρα μάλιστα που ο κίνδυνος εντοπισμού από τις αρχές είναι ελάχιστος, έχει οδηγήσει σε πρωτοφανή διάδοση αυτών των πρακτικών νόθευσης.
«Αν εξαιρεθούν τα πρατήρια ιδιοκτησίας των εταιρειών εμπορίας, όλα τα υπόλοιπα πρατήρια είναι πελάτες ή υποψήφιοι πελάτες των κυκλωμάτων που εισάγουν χημικά από τη Βουλγαρία», αναφέρει καλά πληροφορημένη πηγή της αγοράς.
Η δράση των διακινητών των χημικών για νόθευση της βενζίνης παραμένει ανεπηρέαστη από τις αποσπασματικές «επιτυχίες» των διωκτικών αρχών, οι οποίες έχουν κατά καιρούς εντοπίσει βυτιοφόρα που διακινούσαν τα χημικά σε πρατήρια, αντί του νόμιμου προορισμού τους σε βιομηχανικές εγκαταστάσεις.
Οι επικεφαλής των κυκλωμάτων φροντίζουν να κρύβονται από εταιρείες – φαντάσματα και συνεχίζουν τη δράση τους, ενώ τα τεράστια κέρδη από αυτή την παράνομη δραστηριότητα υπερκαλύπτουν τα κόστη από τις απώλειες μερικών φορτίων και βυτιοφόρων.
Η αναζήτηση πληροφοριών εκ μέρους των αρχών για τη δράση των κυκλωμάτων είναι πρακτικά αδύνατη, αφού επικρατεί σκληρή «ομερτά».
Μια λύση θα μπορούσε να δώσει, ενδεχομένως, η νομοθετική ρύθμιση που ψηφίσθηκε στα τέλη του περασμένου χρόνου για την προστασία και παροχή αμοιβής σε πληροφοριοδότες για την εξάρθρωση οργανώσεων λαθρεμπορίου.
Όμως, περιέργως, η σχετική διάταξη δεν έχει ενεργοποιηθεί, καθώς εκκρεμεί επί μήνες η έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης, δημιουργώντας σοβαρές αμφιβολίες για την πρόθεση της κυβέρνησης να πλήξει το λαθρεμπόριο.
Πετρέλαιο: Πώς θα καταλάβετε αν σας κλέβουν στο πρατήριο
Πώς να ξέρετε πάντα αν σας κλέβουν στις τιμές. Η πλατφόρμα που σου δίνει πληροφορίες για πετρέλαιο, βενζίνη, αέριο, αλλά και τις τιμές των Σούπερ μάρκετ. Όλες οι λεπτομέρειες για τα καύσιμα στο xristika.gr.
Η ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Καταναλωτής στοχεύει να αποτελέσει τον βασικό μηχανισμό παρακολούθησης της αγοράς, με μεγάλο ποσοστό κάλυψης της κατανάλωσης. Η διαφάνεια των τιμών διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.
Σύμφωνα με όσα προβλέπονται, τα σούπερ μάρκετ, με συνολικό ετήσιο κύκλο εργασιών που ξεπερνάει, ετησίως, τα 90.000.000 ευρώ, πρέπει να ενημερώνουν καθημερινά την ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Καταναλωτής με τις ημερήσιες τιμές των προϊόντων, ενώ προβλέπεται και η καταγραφή των λιανικών τιμών των υγρών καυσίμων, του υγραερίου κίνησης, του πετρελαίου θέρμανσης και του πεπιεσμένου φυσικού αερίου.
Όλα αυτά θα διαδραματίζονται μέσω της διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών συστημάτων e-Καταναλωτής και του συστήματος Εισροών-Εκροών Καυσίμων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.
Η διεύθυνση Διαχείρισης Δεδομένων και Στατιστικής Επεξεργασίας και Εποπτείας Ηλεκτρονικού Εμπορίου της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ορίζεται ως αρμόδια αρχή για τον έλεγχο συμμόρφωσης των υπόχρεων, καθώς και για την καταγραφή των λιανικών τιμών των υγρών καυσίμων, του υγραερίου κίνησης («AUTOGAS»), του πετρελαίου θέρμανσης και του πεπιεσμένου φυσικού αερίου («CNG»), μέσω της διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών συστημάτων e-Καταναλωτής της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του συστήματος Εισροών-Εκροών Καυσίμων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).
Οι επιχειρήσεις υπεραγορών τροφίμων που ασκούν δραστηριότητες λιανικής πώλησης (σούπερ μάρκετ), των οποίων ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών ξεπερνάει τα ενενήντα εκατομμύρια (90.000.000) ευρώ ετησίως υποχρεούνται να ενημερώνουν καθημερινά με τις τιμές ραφιού ανά κατάστημα ή συνολικά την ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Καταναλωτής της γενικής γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τις ημερήσιες τιμές των προϊόντων.
Η ενημέρωση αφορά στην ίδια ημέρα, ολοκληρώνεται το αργότερο μέχρι τις 8:00 π.μ. της ιδίας ημέρας (κατά το άνοιγμα των καταστημάτων) και αφορά στις τιμές που θα έχουν οι υπεραγορές τροφίμων κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης ημέρας στα προϊόντα και στις υπηρεσίες τους.