Καλάθι του νοικοκυριού: Στα 796,74 ευρώ τον χρόνο το κέρδος για τον καταναλωτή από το καλάθι του νοικοκυριού. «Είναι σχεδόν 1,5 βασικός μισθός», σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης. Ακόμη μία αλυσίδα σούπερ μάρκετ στο μέτρο. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Σημαντική αποκλιμάκωση τιμών στα προϊόντα του «καλαθιού του νοικοκυριού» δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία που παρουσίασε σήμερα η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, έπειτα απ’ την ολοκλήρωση έξι εβδομάδων του μέτρου.
Η μέση σταθμισμένη τιμή από το καλάθι του νοικοκυριού σε σχέση με την πρώτη εβδομάδα ισχύος του μέτρου έχει υποχωρήσει κατά 12,47%, στα 109,08 ευρώ από 124,62 ευρώ.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου το κέρδος για τον καταναλωτή από το καλάθι του νοικοκυριού είναι 15,32 ευρώ ανά εβδομάδα, 66,4 ευρώ ανά μήνα και 796,74 ευρώ τον χρόνο.
«Είναι σχεδόν 1,5 βασικός μισθός. Για κάποιους είναι πολύ σημαντικό νούμερο αυτό», υπογράμμισε ο υπ. Ανάπτυξης κ. Αδ. Γεωργιάδης ευχαριστώντας δημόσια τους καταναλωτές που συμμετέχουν ενεργά βοηθώντας στην ενίσχυση του ανταγωνισμού.
«Το μέτρο αποδίδει, ο ανταγωνισμός αυξάνεται και η εφαρμογή eκαταναλωτής αποτελεί πλέον όπλο για τον καταναλωτή πιέζοντας τις αλυσίδες να μειώσουν τις τιμές», σημείωσε.
«Ποτέ δεν είπαμε ότι ρίξουμε τον πληθωρισμό με το ”καλάθι”». Είναι ένα μέτρο συγκεκριμένο. Αυτό που θέλαμε να φτιάξουμε είναι ένα υπόστεγο γι αυτούς που είναι εκτεθειμένοι στην καταιγίδα.
Οι τιμές σε κάθε καλάθι όχι μόνο κατάφερε να συγκρατήσει τις τιμές, όπως ήταν ο στόχος, τελικά μειώνονται. Κι αυτό την ώρα που ο πληθωρισμός στα υπόλοιπα προϊόντα αυξάνονται», συμπλήρωσε ο κ. Γεωργιάδης.
Μάλιστα ο ΓΓ Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος παρουσίασε αναλυτικά τα στοιχεία.
Ο υπουργός Ανάπτυξης επίσης ανακοίνωσε τη συμμετοχή ακόμη μία αλυσίδας σούπερ μάρκετ στο μέτρο εθελοντικά. Πρόκειται για την αλυσίδα Κάντζας με 22 καταστήματα σε Καβάλα και Σέρρες. Πλέον συνολικά συμμετέχουν 13 αλυσίδες ‘φυσικών’ σούπερ μάρκετς και 3 online σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν σήμερα απ’ τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Warply που έφτιαξε και διαχειρίζεται την εφαρμογή eκαταναλωτής, οι μοναδικοί επισκέπτες της εφαρμογής κάθε Τετάρτη φθάνει τις 231.000. Τα δε προίόντα που δηλώνουν οι αλυσίδες φθάνουν τους 1.000 κωδικούς.
Σύμφωνα με τον υπ. Ανάπτυξης ακόμα δεν έχει αποφασιστεί ακόμη η επέκταση του μέτρου πέραν του Μαρτίου. «Θα το δούμε τότε», υπογράμμισε, υπενθυμίζοντας ότι για το μέτρο λόγο έχει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Καλάθι του νοικοκυριού: Τις 20 θα φθάσουν οι αλυσίδες με καλάθι του Άη Βασίλη
Τις 20 αναμένεται να φτάσουν ως το τέλος της ημέρας οι αλυσίδες παιχνιδιών που συμμετέχουν στο «καλάθι του Άη Βασίλη», όπως έκανε γνωστό ο υπ. Ανάπτυξης κ. Αδ. Γεωργιάδης.
«Όταν σκεφτήκαμε το μέτρο θεωρούσαμε ότι θα είχαμε συμμετοχές 4-5 αλυσίδων.
Τελικά η συμμετοχή είναι σαφώς μεγαλύτερη ενώ και από τον κατάλογο των προϊόντων που έχουν αναρτηθεί θα δείτε ότι το μέτρο έχει μεγάλη αποδοχή απ’ τον επιχειρηματικό κόσμο.
Σκεφτείτε ότι ορίσαμε 10 κατηγορίες προϊόντων, στις οποίες κάθε αλυσίδα θα μπορούσε να βάλει από ένα προϊόν. Κι όμως έχουν αναρτηθεί ήδη 700 κωδικοί προϊόντων», σημείωσε μεταξύ άλλων ο υπουργός Ανάπτυξης. «Κάτι που σημαίνει ότι οι αλυσίδες μπήκαν δυναμικά στο καλάθι», πρόσθεσε.
Εκτίμησε δε πως τις επόμενες μέρες θα υπάρξει συμμετοχή και άλλων εταιρειών.
Υπενθυμίζεται ότι οι εταιρειες που συμμετέχουν δεν μπορούν να πωλούν τα παιχνίδια που δηλώνουν με περιθώριο κέρδους μεγαλύτερο απ’ αυτό που είχαν το Δεκέμβριο του 2021.
Ο κ. Γεωργιάδης διαβεβαίωσε ότι οι έλεγχοι στις αλυσίδες παιχνιδιών θα γίνονται κανονικά απ’ τη ΔΙΜΕΑ ενώ το μέτρο θα λειτουργήσει περίπου όπως το «καλάθι του νοικοκυριού».
«Περιμένουμε οι εταιρείες να έχουν απόθεμα των προϊόντων που θα δηλώνουν κάθε εβδομάδα», σημείωσε σχετικά ο υπουργός.
Καλάθι του νοικοκυριού: Ποια παιχνίδια μπαίνουν
Στην ενημέρωση αναφέρθηκε και το καλάθι του Άη Βασίλη για τα μικρά παιδιά.
Το καλάθι αυτό που θα περιλαμβάνει παιχνίδια θα ισχύσει από τις 14 Δεκεμβρίου και έως τις 11 Ιανουαρίου οπότε όλα τα καταστήματα παιχνιδιών θα φτιάξουν το δικό τους καλάθι με 10 κατηγορίες:
- επιτραπέζια παζλ,
- παιχνίδια κούκλες και άλλα αξεσουάρ
- βρεφικά παιχνίδια,
- φιγούρες δράσης,
- παιχνίδια κατασκευών με τουβλάκια,
- αθλητικά παιχνίδια μπάλες κτλ.,
- λούτρινα παιχνίδια,
- μουσικά παιχνίδια,
- τηλεκατευθυνόμενα,
- ηλεκτρικά παιχνίδια
Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη «οι περισσότερες αλυσίδες μας έχουν πει ότι θα συμπεριλάβουν περισσότερα από ένα και θα είναι πλούσιο».
Όπως διευκρίνισε «με το καλάθι αυτό τα παιχνίδια θα ελέγχονται ως προς το περιθώριου του κέρδους».
Τα παιχνίδια που θα συμμετέχουν στο «καλάθι του Αι Βασίλη» θα έχουν χαμηλότερες τιμές. Ο έλεγχος θα γίνεται σε εβδομαδιαία βάση από το υπουργείο.
Ο μαγαζάτορας κάθε Τετάρτη θα πρέπει να υποβάλει λίστα στο υπουργείο Ανάπτυξης με το τι παιχνίδια θα συμμετέχουν στο καλάθι και τις τιμές που θα τα βάλει. Το «Καλάθι του παιδιού με τα παιχνίδια» θα ξεκινήσει στις 14 του μήνα και θα διαρκέσει έως τις 11 Ιανουαρίου, σημείωσε.
Θα υπάρχει ένα ειδικό σήμα με την μορφή του Άη Βασίλη κι ένα καλάθι σουπερμάρκετ και θα βρίσκεται σε κάθε ράφι, σε κάθε κατάστημα, εφόσον αυτό θέλει να συμμετέχει, αλλά και σχετικός κατάλογος αναρτημένος στην είσοδο του καταστήματος.
Καλάθι του νοικοκυριού: Τι περιλαμβάνει το εορταστικό καλάθι του νοικοκυριού
Το εορταστικό καλάθι του νοικοκυριού θα περιλαμβάνει γαλοπούλα, μοσχάρι, τσουρέκι, βασιλόπιτα και σοκολάτα, αλλά όχι μελομακάρονα και κουραμπιέδες.
Τα γλυκά των Χριστουγέννων έμειναν εκτός εορταστικού καλαθιού με απόφαση του Άδωνι Γεωργιάδη. Όπως είπε, πήρε ο ίδιος την απόφαση αυτή για να μη δημιουργηθεί αθέμιτος ανταγωνισμός με τους φούρνους και τα ζαχαροπλαστεία, που παραδοσιακά τις γιορτές πωλούν τα γλυκά των Χριστουγέννων.
Καλάθι του νοικοκυριού: Βγήκαν οι νέες τιμές μέχρι 13/12
Τις νέες λίστες με τα προϊόντα που απαρτίζουν το «καλάθι του νοικοκυριού» ανήρτησαν τα σούπερ μάρκετ στην πλατφόρμα e-καταναλωτής. Η τιμή των προϊόντων που αναγράφεται αφορά την εβδομάδα 7 με 13 Δεκεμβρίου. Υπενθυμίζουμε ότι το καλάθι του νοικοκυριού μπαίνει σήμερα στην τέταρτη εβδομάδα εφαρμογής του.
Συνολικά 16 επιχειρήσεις δημιούργησαν αυτή την εβδομάδα «καλάθια» και συγκεκριμένα 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ (ΑΒ Βασιλόπουλος, Βazaar, Γαλαξίας, Discount Market, Κρητικός, Lidl, Μασούτης, Market In, My Market, Σκλαβενίτης, ΣΥΝΚΑ, Πίτσιας, Χαλκιαδάκης), το οnline Efresh.gr και oι πλατφόρμες efood και Wolt.
Aναλυτικά τα καλάθια των σούπερ μάρκετ τα βρίσκει στο e-καταναλωτής ο καταναλωτής μεταβαίνοντας στην αλυσίδα που επιθυμεί.
Καλάθι του νοικοκυριού: Μεγάλη κομπίνα σε σούπερ μάρκετ;
«Λαυράκια» έπιασε η ΔΙΜΕΑ μετά από ελέγχους σε σούπερ μάρκετ τα οποία αισχροκερδούσαν, βάζοντας προϊόντα στο καλάθι του νοικοκυριού, καταστρατηγώντας έτσι τη νομοθεσία που αφορά το περιθώριο κέρδους.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη επιβλήθηκαν πρόστιμα έως 50.000 ευρώ στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις.
Ο υπουργός ανέφερε ότι την ερχόμενη εβδομάδα θα γίνει παρουσίαση των συνολικών στοιχείων της πλατφόρμας e-Καταναλωτής και ότι ο πληθωρισμός δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης «κι αυτό θα πρέπει να το δει ο καταναλωτής στο ράφι».
Ο ίδιος πρόσθεσε: «Έχουμε όλοι μία ευθύνη έναντι του καταναλωτή. Εάν δεν βάλουμε πλάτη για να προφυλαχθεί ο καταναλωτής, ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να ανεβαίνει. Έχουμε κοινό συμφέρον για να βρούμε λύση. Είμαστε παρόντες ως πολιτεία και είμαστε εδώ να ικανοποιήσουμε λογικά αιτήματα του κλάδου. Δεν θέλω να νομίζει κανείς ότι η παρουσία μου στα σούπερ μάρκετ μειώνει τους ελέγχους για την κερδοσκοπία.
Έχουμε ξεκινήσει ελέγχους και στο καλάθι του καταναλωτή με τη ΔΙΜΕΑ. Έχουμε ήδη στείλει εκθέσεις ελέγχου για ορισμένα προϊόντα που υπάγονται στο καλάθι σε κάποιες αλυσίδες, και έχουν σταλεί πρόστιμα από τη ΔΙΜΕΑ αλλά είναι μικρά, κάτω από το όριο των 50.000 ευρώ, επομένως δεν επιβάλλεται η δημοσιοποίηση των στοιχείων τους βάσει του νόμου. Είναι απαράδεκτο ότι βρήκαμε παραβίαση του περιθωρίου κέρδους ακόμα και μέσα στο καλάθι. Είναι απαράδεκτη ηθικά αυτή η συμπεριφορά. Δεν μπορούμε να λέμε ότι κάνουμε μία προσπάθεια και κάποιοι να κινούνται κατά το δοκούν… Θα τους πιάσουμε σίγουρα όσους παρανομούν… Δεν θέλω να βάζω πρόστιμα, προτιμώ την καλόπιστη συμπεριφορά, αλλά ιδιαίτερα για το καλάθι του νοικοκυριού είμαστε πολύ προσεκτικοί».
Ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ακόμη τα εξής: «Θέλω να παρακαλέσω τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να είναι περισσότερο προσεκτικές για την τήρηση του νόμου για την κερδοσκοπία. Δεν αναφέρομαι σε προϊόντα όπως το χαβιάρι, αλλά στα βασικά είδη που ο κοσμάκης θα πρέπει να βρει σε φυσιολογικές τιμές. Είναι απαράδεκτο να μου φέρνει η ΔΙΜΕΑ πρόστιμα για προϊόντα εντός καλαθιού και σκέφτομαι ακόμα και το ενδεχόμενο να δημοσιοποιήσω τα πρόστιμα παρά το γεγονός ότι το ύψος τους δεν υπερβαίνει τα 50.000 ευρώ και επομένως δεν απαιτείται η δημοσιοποίησή τους».
Ο υπουργός γνωστοποίησε ακόμη ότι θα έχει συνάντηση με τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ τις επόμενες μέρες για την εορταστική αγορά και ότι την επόμενη εβδομάδα θα γίνουν οι ανακοινώσεις, με εκπλήξεις -όπως σημείωσε – για το εορταστικό καλάθι ενώ τόνισε ότι η οικονομία πηγαίνει πολύ καλά και θα τρέξει με ανάπτυξη πάνω από 5,6% που ήταν η αρχική πρόβλεψη.
Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος ανέφερε ότι αυτό που θα συμβεί όταν παρέλθει η τρέχουσα κρίση και εφόσον εξομαλυνθεί η κατάσταση στην Ουκρανία ένα κομμάτι των ανατιμήσεων θα υποχωρήσει σε χαμηλότερα επίπεδα αλλά πρόσθεσε: «η οικονομική ιστορία έχει αποδείξει ότι οι τιμές που ανεβαίνουν δεν επιστρέφουν ποτέ στο επίπεδο από το οποίο ξεκίνησαν, είναι σαφές αυτό. Αυτό ονομάζεται στην οικονομική επιστήμη ακαμψία των τιμών προς τα κάτω».
Ο κ. Αναγνωστόπουλος ανέφερε ότι για να μπορέσουν οι τιμές να επιστρέψουν όσο το δυνατόν σε χαμηλότερα επίπεδα αυτό δεν εξαρτάται μόνο από τις επιχειρήσεις εξαρτάται και από την καταναλωτική συμπεριφορά. Είναι πάρα πολύ σημαντικό, είπε, ο καταναλωτής να συνεχίσει να ψάχνει και να δίνει έμφαση στην καλύτερη σχέση ποιότητας και κόστους.
Στο πλαίσιο αυτό το κράτος και ειδικότερα η γενική γραμματεία Εμπορίου, θα προσπαθήσει όπως ανέφερε ο κ. Αναγνωστόπουλος να ενημερώσει τους καταναλωτές και να τους δώσει περισσότερα εργαλεία για να παρακολουθούν το επίπεδο των τιμών και τις προσφορές προκειμένου αυτό να επιτρέψει στις τιμές να αποκλιμακωθούν όσο αυτό είναι αυτό οικονομικά δυνατό.
Ο ίδιος γνωστοποίησε ότι το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ετοιμάζει και νέες πρωτοβουλίες για τη διαφάνεια και την ενημέρωση καταναλωτή ενώ σε ότι αφορά στο εορταστικό καλάθι του νοικοκυριού είπε ότι θα ενταχθούν προϊόντα αυξημένης εποχικής ζήτησης και ιδιαίτερα αυτά που αφορούν στα παιδιά (χριστουγεννιάτικα παιχνίδια ή δώρα) αλλά και με επιπλέον είδη κρέατος, με γλυκίσματα και επιλογές όπως το τσουρέκι και οι βασιλόπιτες ενώ σχεδιάζεται να ενταχθούν κι άλλοι κλάδοι που συμμετέχουν στην εορταστική αγορά αλλά αυτό θα συμβεί με δεδομένο ότι δεν δημιουργούνται στρεβλώσεις στην αγορά.