Καλάθι Άη Βασίλη: Ξεκινάει το καλάθι των παιχνιδιών στις μεγάλες αλυσίδες. Οι καταναλωτές ευελπιστούν ότι θα υπάρχει μεγάλη γκάμα επιλογής για τα δώρα των παιδιών. Τι λένε Jumbo και Μουστάκας.
Σε ένα ειδικό ράφι που θα διαμορφωθεί στις μεγάλες αλυσίδες του λιανεμπορίου, το «Καλάθι του Άη Βασίλη» θα έχει μέσα παιχνίδια από διάφορες κατηγορίες με πιο χαμηλές τιμές.
Jumbo, Μουστάκας, Ζαχαριάς προετοιμάζονται για να «στήσουν» το «καλάθι», από όπου γονείς και όσοι το επιθυμούν, θα έχουν επιλογή για να κάνουν δώρα που θα προορίζονται για τους μικρούς καταναλωτές.
Για να το αναγνωρίσετε, θα υπάρχει ένα ειδικό σήμα. Η μορφή του Άγιου Βασίλη και ένα καλάθι σαν αυτό των σούπερ μάρκετ, το οποίο θα υπάρχει σε κάθε ράφι, σε κάθε κατάστημα που συμμετέχει στην πρωτοβουλία, αλλά και σχετικός κατάλογος αναρτημένος στην είσοδο του κάθε καταστήματος.
Οι 10 κατηγορίες παιχνιδιών που θα είναι μέσα στο «καλάθι» είναι οι εξής:
- επιτραπέζια παζλ
- παιχνίδια κούκλες και άλλα αξεσουάρ
- βρεφικά παιχνίδια
- φιγούρες δράσης
- παιχνίδια κατασκευών με τουβλάκια
- αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες)
- λούτρινα παιχνίδια
- μουσικά παιχνίδια
- τηλεκατευθυνόμενα
- ηλεκτρικά παιχνίδια
Τι λένε Jumbo και Μουστάκας για το «καλάθι του Άη Βασίλη»
Μιλώντας στο euro2day, οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς βλέπουν όφελος για τον καταναλωτή.
Πηγές προσκείμενες στη διοίκηση του ομίλου Jumbο μάς μεταφέρουν ότι ο Απόστολος Βακάκης, βασικός μέτοχος και επικεφαλής του ομίλου Jumbο, θεωρεί την ιδέα του «καλαθιού του Άι Βασίλη» πάρα πολύ καλή:
«Διότι ξεκινά από κάτω προς τα πάνω και αποβαίνει σε όφελος του καταναλωτή και όχι σε όφελος της αγοράς. Επιπλέον, σε μια περίοδο κρίσης, ενθαρρύνει καταναλωτές με χαμηλά εισοδήματα να μπουν στα καταστήματα και να νιώσουν το συναίσθημα των γιορτών. Δεν είναι marketing trick!».
H Jumbο φέρεται να έχει αποφασίσει να μπει στο «καλάθι του Άι Βασίλη» με προϊόντα στα οποία θα έχει μικτό περιθώριο κέρδους χαμηλότερο από το αντίστοιχο περσινό. «Η ισοπαλία θα είναι υπέρ του καταναλωτή», κατά τη φρασεολογία του κ. Βακάκη, που θεωρεί την ιδέα πολύ καλή.
Με ενθουσιασμό υποδέχτηκε τον νέο θεσμό και ο Νίκος Μουστάκας, επικεφαλής της ομώνυμης αλυσίδας παιχνιδιών, ο οποίος επιβεβαιώνει ότι αφορά επιχειρήσεις με δραστηριότητα στο λιανικό εμπόριο παιχνιδιών και όχι στο σύνολο του λιανεμπορίου. Ο κ. Μουστάκας προβλέπει ότι το εγχείρημα θα στεφθεί με μεγάλη επιτυχία και εκτιμά ότι ο κλάδος θα προσφέρει καλές τιμές, συνεισφέροντας έμπρακτα στις ανάγκες των καταναλωτών εν μέσω κρίσης.
Εξηγεί ότι το «καλάθι του Άη Βασίλη» δεν έχει κάτι κοινό με το «καλάθι του νοικοκυριού». «Έχει… μαγεία και τα προϊόντα του δεν αλλάζουν τιμή κάθε μέρα. Στις ήδη πολύ καλές τιμές που προσφέρουμε, θα κάνουμε ειδικές προσφορές για τα προϊόντα που θα βάλουμε στο καλάθι», σημειώνει για την πρωτοβουλία, η οποία ακολουθείται εθελοντικά από τις επιχειρήσεις του κλάδου παιχνιδιού και θα είναι σε ισχύ από 14 Δεκεμβρίου έως 11 Ιανουαρίου, καλύπτοντας όλη την περίοδο των γιορτών.
Είναι σημαντικό επίσης ότι στο «καλάθι του Άη Βασίλη» συμμετέχουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις και μεμονωμένα καταστήματα, μερίδα της αγοράς που υπερασπίστηκε ο Ιωάννης Παπαδόπουλος, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών & Αμαξών (ΣΕΒΠΠΑ), στη συνεργασία που είχε με το υπουργείο.
Όπως εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος, η δράση αφορά στις επιχειρήσεις που αναπτύσσουν δραστηριότητα στην αγορά παιχνιδιού και δεν αφορά, με βάση τις ανακοινώσεις του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη, το λιανεμπόριο τροφίμων, που μπορεί να προσφέρει εκπτώσεις όλο τον χρόνο εντάσσοντας στο «καλάθι του καταναλωτή», ελεύθερα, προϊόντα που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό του.
Εορταστικό καλάθι στα σούπερ μάρκετ: Ποια προϊόντα θα περιέχει από 14/12
Στο «καλάθι του νοικοκυριού» θα προστεθούν για τις γιορτές μοσχάρι, σοκολάτες, μελομακάρονα και άλλα παραδοσιακά γλυκίσματα των εορτών (κουραμπιέδες, τσουρέκια, βασιλόπιτες). Η προσπάθεια εστιάζεται στο να ενταχθούν για δύο εβδομάδες τα συγκεκριμένα προϊόντα και έτσι να καλύψουν σχεδόν όλη την εορταστική περίοδο.
Δεν αποκλείεται, μάλιστα, να συμπεριληφθούν και ορισμένα αλκοολούχα ποτά, ξηροί καρποί και τυριά.
Σε ότι αφορά στο εορταστικό «καλάθι του νοικοκυριού», ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι «στις γιορτές υπάρχει διαφορά στις καταναλωτικές συνήθειες που συνδέονται με το εορταστικό τραπέζι, καθώς το καλάθι ακολουθεί τις καταναλωτικές συνήθειες. Σκοπός του είναι να εξυπηρετεί τους καταναλωτές, οι οποίοι προτιμώντας το καλάθι πιέζουν τις αλυσίδες και τον ανταγωνισμό ώστε να πέσουν οι τιμές. Δεν θέλουμε να ξεχειλώσει πάρα πολύ το καλάθι, διότι τότε θα δημιουργηθούν δύο προβλήματα: θέλουμε να ελέγχουμε από εβδομάδα σε εβδομάδα για να πιέζουμε τα σούπερ μάρκετ να μειώνουν τις τιμές και δεύτερον εάν είναι πολλά τα προϊόντα, δεν θα μπορούν οι αλυσίδες να κάνουν μειωμένες τιμές για όλα».
«Το καλάθι δεν μπορεί να “χτυπήσει” τον πληθωρισμό. Σκοπός του καλαθιού είναι το κόστος για το γιορτινό τραπέζι, που σε κάθε περίπτωση θα είναι υψηλότερο από πέρσι, να είναι χαμηλότερο από όσο ήταν για αγορά των ίδιων προϊόντων πριν από έναν μήνα», είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης.
Όλο και περισσότεροι καταναλωτές συμβουλεύονται ή/και ψωνίζουν από το καλάθι του νοικοκυριού
Η πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης με την δημιουργία του «Καλαθιού του Νοικοκυριού» έχει δημιουργήσει μια δυναμική στην αγορά του retail η οποία φαίνεται να είναι προς όφελος του καταναλωτή.
Οι αλυσίδες supermarket αναπροσαρμόζουν συνεχώς τις λίστες προϊόντων προκειμένου να σχεδιάσουν ένα ανταγωνιστικό καλάθι (input/output προϊόντων) διατηρώντας σταθερές ή/και μειωμένες τιμές, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας INESIS. Παράλληλα, έρευνες που διεξήχθησαν τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής του εγχειρήματος, καταδεικνύουν ότι σταδιακά όλο και περισσότεροι καταναλωτές συμβουλεύονται ή/και ψωνίζουν από το καλάθι του νοικοκυριού ενός ή περισσοτέρων αλυσίδων supermarket.
Στόχος της συγκεκριμένης μελέτης ήταν αφενός η ανάδειξη της τάσης που παρατηρείται στην διαμόρφωση του ελάχιστου κόστους του καλαθιού ανά αλυσίδα supermarket και όχι η σύγκριση των αλυσίδων, και αφετέρου η παράθεση κάποιων περιγραφικών αποτελεσμάτων που θα αναδείξουν το μέγεθος της προσπάθειας που γίνεται από όλες τις πλευρές.
Η μελέτη επικεντρώθηκε στην ανάλυση των ακόλουθων μεγεθών:
- ελάχιστη τιμή πώλησης προϊόντος σε κάθε κατηγορία προϊόντος και αλυσίδα: Σε μια κατηγορία προϊόντος εάν η αλυσίδα σουπερμάρκετ έχει περισσότερα από ένα προϊόντα τότε επιλέγεται αυτό με την μικρότερη τιμή
- ελάχιστη τιμή ανά μονάδα προϊόντος σε κάθε κατηγορία προϊόντος και αλυσίδα: Σε μια κατηγορία προϊόντος εάν η αλυσίδα σουπερμάρκετ έχει περισσότερα από ένα προϊόντα τότε επιλέγεται αυτό με την μικρότερη τιμή ανά μονάδα
Από τα στατιστικά που παρατίθενται, προκύπτει ότι οι αλυσίδες των supermarket φαίνεται να σχεδιάζουν ανταγωνιστικά καλάθια τα οποία «φρενάρουν» τις τιμές των προϊόντων ενώ παράλληλα προσφέρουν εναλλακτικές οι οποίες ενδεχομένως να απευθύνονται σε νοικοκυριά με διαφορετικό προφίλ.
Εξετάζοντας το καλάθι της 30ης Νοεμβρίου, διαπιστώθηκε ότι όλες οι αλυσίδες ήταν τυπικές στην συμβατική τους υποχρέωση, και διέθεσαν προϊόντα και στις 51 προβλεπόμενες κατηγορίες. Σε σχέση με τα προσφερόμενα ανά κατηγορία προϊόντα, διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν αλυσίδες οι οποίες προσφέρουν κατά βάση ένα προϊόν μέσα σε κάθε κατηγορία (π.χ. Lidl, Χαλκιαδάκης προσφέρουν 52 προϊόντα σε σύνολο 51 κατηγοριών), ενώ κάποια άλλα φαίνεται να έχουν δημιουργήσει καλάθι με μεγαλύτερη ποικιλία (πχ. το MyMarket προσφέρει 125 προϊόντα, ο Γαλαξίας 98, το efood 81, κτλ).
Υπολογίζοντας το ελάχιστο κόστος του καλαθιού ανά αλυσίδα, διαπιστώθηκε ότι o Σκλαβενίτης προσφέρει το φθηνότερο καλάθι με ελάχιστο κόστος 115,30€ ενώ ακολουθεί το καλάθι του Βασιλόπουλου με ελάχιστο κόστος 117.41€ και του Egnatia (Discount Markt) με ελάχιστο κόστος 122.89€. Εξετάζοντας το κόστος του καλαθιού λαμβάνοντας υπόψη εκτός από την τιμή του εκάστοτε προϊόντος και την προσφερόμενη ποσότητα (τιμή μονάδας) τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται ελαφρώς.
Ο Σκλαβενίτης με 190.6€ φαίνεται να προσφέρει το πιο «συμφέρον» καλάθι ενώ ακολουθεί ο Κρητικός με ελάχιστο κόστος 193.7€, και το Lidl με ελάχιστο κόστος 212.1€. Η σχέση τιμής πώλησης και τιμής ανά μονάδα (Α/Β) εισάγει και την έννοια του «βάρους» του καλαθιού. Όσο πιο κοντά στο 100% ή και μεγαλύτερο αυτής είναι η τιμή πώλησης προς την τιμή ανά μονάδα τόσο μεγαλύτερη είναι η προσφερόμενη ποσότητα των προϊόντων στο καλάθι. Για παράδειγμα αν η τιμή ενός λίτρου απορρυπαντικού για καθάρισμα είναι 0.75 ευρώ ανά λίτρο και το προϊόν στο καλάθι έχει τιμή πώλησης 0.95 τότε αυτό σημαίνει ότι το προϊόν είναι μεγαλύτερο του ενός λίτρου.