Καλάθι Άη Βασίλη: Ποια προϊόντα μπαίνουν στο καλάθι των Jumbo

Παιχνίδια: Μετά τα σούπερ μάρκετ, και τα καταστήματα και οι μεγάλες αλυσίδες παιχνιδιών μπαίνουν δυναμικά με δικό τους «καλάθι» αλλά μόνο για τις γιορτές.

Ανακοινώνεται το «καλάθι των παιχνιδιών» που συζητιόταν έντονα τις τελευταίες ημέρες. Αλυσίδες παιχνιδιών και υπουργείο Ανάπτυξης ήρθαν σε συμφωνία για να φτιάξουν μία λίστα με προϊόντα για τους μικρούς καταναλωτές, και να πάρουν πιο φθηνά τα δώρα τους αυτά τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά.

Πρόκειται για μια ακόμα πρωτοβουλία που προωθεί το υπουργείο Ανάπτυξης για την αντιμετώπιση των αυξήσεων λόγω του πληθωρισμού, στα πρότυπα του «καλαθιού του νοικοκυριού» που βρίσκεται ήδη σε ισχύ και ανανεώνεται κάθε εβδομάδα από τα σούπερ μάρκετ.

Το συγκεκριμένο καλάθι με παιχνίδια θα λέγεται «Καλάθι Άη Βασίλη» όπως είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης, και θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται από τις 14 Δεκεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 11 Ιανουαρίου.

Σημειώνεται ότι η αγορά παιχνιδιού έχει μεγάλη συγκέντρωση με τις δύο αλυσίδες Jumbo και Μουστάκας να έχουν τα υψηλότερα μερίδια αγοράς.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, τα παιχνίδια που θα περιλαμβάνονται στο καλάθι είναι τα εξής:

  • βρεφικά παιχνίδια
  • επιτραπέζια
  • παζλ
  • κούκλες
  • κατασκευές
  • παιχνίδια δημιουργίας
  • εκπαιδευτικά παιχνίδια
  • φιγούρες
  • αυτοκινητάκια
  • τηλεκατευθυνόμενα
  • παιχνίδια εξωτερικού χώρου
  • παιχνίδια μίμησης (κουκλοθέατρα, κουζίνες, εργαλεία κ.λπ.)

Εορταστικό καλάθι στα σούπερ μάρκετ: Ποια προϊόντα θα περιέχει από 14/12

Στο «καλάθι του νοικοκυριού» θα προστεθούν για τις γιορτές μοσχάρι, σοκολάτες, μελομακάρονα και άλλα παραδοσιακά γλυκίσματα των εορτών (κουραμπιέδες, τσουρέκια, βασιλόπιτες). Η προσπάθεια εστιάζεται στο να ενταχθούν για δύο εβδομάδες τα συγκεκριμένα προϊόντα και έτσι να καλύψουν σχεδόν όλη την εορταστική περίοδο.

Δεν αποκλείεται, μάλιστα, να συμπεριληφθούν και ορισμένα αλκοολούχα ποτά, ξηροί καρποί και τυριά.

Σε ότι αφορά στο εορταστικό «καλάθι του νοικοκυριού», ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι «στις γιορτές υπάρχει διαφορά στις καταναλωτικές συνήθειες που συνδέονται με το εορταστικό τραπέζι, καθώς το καλάθι ακολουθεί τις καταναλωτικές συνήθειες. Σκοπός του είναι να εξυπηρετεί τους καταναλωτές, οι οποίοι προτιμώντας το καλάθι πιέζουν τις αλυσίδες και τον ανταγωνισμό ώστε να πέσουν οι τιμές. Δεν θέλουμε να ξεχειλώσει πάρα πολύ το καλάθι, διότι τότε θα δημιουργηθούν δύο προβλήματα: θέλουμε να ελέγχουμε από εβδομάδα σε εβδομάδα για να πιέζουμε τα σούπερ μάρκετ να μειώνουν τις τιμές και δεύτερον εάν είναι πολλά τα προϊόντα, δεν θα μπορούν οι αλυσίδες να κάνουν μειωμένες τιμές για όλα».

«Το καλάθι δεν μπορεί να “χτυπήσει” τον πληθωρισμό. Σκοπός του καλαθιού είναι το κόστος για το γιορτινό τραπέζι, που σε κάθε περίπτωση θα είναι υψηλότερο από πέρσι, να είναι χαμηλότερο από όσο ήταν για αγορά των ίδιων προϊόντων πριν από έναν μήνα», είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης.

Όλο και περισσότεροι καταναλωτές συμβουλεύονται ή/και ψωνίζουν από το καλάθι του νοικοκυριού

Η πρωτοβουλία του Υπουργείου Ανάπτυξης με την δημιουργία του «Καλαθιού του Νοικοκυριού» έχει δημιουργήσει μια δυναμική στην αγορά του retail η οποία φαίνεται να είναι προς όφελος του καταναλωτή.

Οι αλυσίδες supermarket αναπροσαρμόζουν συνεχώς τις λίστες προϊόντων προκειμένου να σχεδιάσουν ένα ανταγωνιστικό καλάθι (input/output προϊόντων) διατηρώντας σταθερές ή/και μειωμένες τιμές, σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας INESIS. Παράλληλα, έρευνες που διεξήχθησαν τις πρώτες εβδομάδες εφαρμογής του εγχειρήματος, καταδεικνύουν ότι σταδιακά όλο και περισσότεροι καταναλωτές συμβουλεύονται ή/και ψωνίζουν από το καλάθι του νοικοκυριού ενός ή περισσοτέρων αλυσίδων supermarket.

Στόχος της συγκεκριμένης μελέτης ήταν αφενός η ανάδειξη της τάσης που παρατηρείται στην διαμόρφωση του ελάχιστου κόστους του καλαθιού ανά αλυσίδα supermarket και όχι η σύγκριση των αλυσίδων, και αφετέρου η παράθεση κάποιων περιγραφικών αποτελεσμάτων που θα αναδείξουν το μέγεθος της προσπάθειας που γίνεται από όλες τις πλευρές.

Η μελέτη επικεντρώθηκε στην ανάλυση των ακόλουθων μεγεθών:

  • ελάχιστη τιμή πώλησης προϊόντος σε κάθε κατηγορία προϊόντος και αλυσίδα: Σε μια κατηγορία προϊόντος εάν η αλυσίδα σουπερμάρκετ έχει περισσότερα από ένα προϊόντα τότε επιλέγεται αυτό με την μικρότερη τιμή
  • ελάχιστη τιμή ανά μονάδα προϊόντος σε κάθε κατηγορία προϊόντος και αλυσίδα: Σε μια κατηγορία προϊόντος εάν η αλυσίδα σουπερμάρκετ έχει περισσότερα από ένα προϊόντα τότε επιλέγεται αυτό με την μικρότερη τιμή ανά μονάδα

Από τα στατιστικά που παρατίθενται, προκύπτει ότι οι αλυσίδες των supermarket φαίνεται να σχεδιάζουν ανταγωνιστικά καλάθια τα οποία «φρενάρουν» τις τιμές των προϊόντων ενώ παράλληλα προσφέρουν εναλλακτικές οι οποίες ενδεχομένως να απευθύνονται σε νοικοκυριά με διαφορετικό προφίλ.

Εξετάζοντας το καλάθι της 30ης Νοεμβρίου, διαπιστώθηκε ότι όλες οι αλυσίδες ήταν τυπικές στην συμβατική τους υποχρέωση, και διέθεσαν προϊόντα και στις 51 προβλεπόμενες κατηγορίες. Σε σχέση με τα προσφερόμενα ανά κατηγορία προϊόντα, διαπιστώνουμε ότι υπάρχουν αλυσίδες οι οποίες προσφέρουν κατά βάση ένα προϊόν μέσα σε κάθε κατηγορία (π.χ. Lidl, Χαλκιαδάκης προσφέρουν 52 προϊόντα σε σύνολο 51 κατηγοριών), ενώ κάποια άλλα φαίνεται να έχουν δημιουργήσει καλάθι με μεγαλύτερη ποικιλία (πχ. το MyMarket προσφέρει 125 προϊόντα, ο Γαλαξίας 98, το efood 81, κτλ).

Υπολογίζοντας το ελάχιστο κόστος του καλαθιού ανά αλυσίδα, διαπιστώθηκε ότι o Σκλαβενίτης προσφέρει το φθηνότερο καλάθι με ελάχιστο κόστος 115,30€ ενώ ακολουθεί το καλάθι του Βασιλόπουλου με ελάχιστο κόστος 117.41€ και του Egnatia (Discount Markt) με ελάχιστο κόστος 122.89€. Εξετάζοντας το κόστος του καλαθιού λαμβάνοντας υπόψη εκτός από την τιμή του εκάστοτε προϊόντος και την προσφερόμενη ποσότητα (τιμή μονάδας) τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται ελαφρώς.

Ο Σκλαβενίτης με 190.6€ φαίνεται να προσφέρει το πιο «συμφέρον» καλάθι ενώ ακολουθεί ο Κρητικός με ελάχιστο κόστος 193.7€, και το Lidl με ελάχιστο κόστος 212.1€. Η σχέση τιμής πώλησης και τιμής ανά μονάδα (Α/Β) εισάγει και την έννοια του «βάρους» του καλαθιού. Όσο πιο κοντά στο 100% ή και μεγαλύτερο αυτής είναι η τιμή πώλησης προς την τιμή ανά μονάδα τόσο μεγαλύτερη είναι η προσφερόμενη ποσότητα των προϊόντων στο καλάθι. Για παράδειγμα αν η τιμή ενός λίτρου απορρυπαντικού για καθάρισμα είναι 0.75 ευρώ ανά λίτρο και το προϊόν στο καλάθι έχει τιμή πώλησης 0.95 τότε αυτό σημαίνει ότι το προϊόν είναι μεγαλύτερο του ενός λίτρου.